וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכר את האויב

יעל דרור

25.7.2005 / 9:00

6 טריקים שיווקיים שגורמים לנו להכניס לעגלה הרבה יותר ממה שצריך. הדיאטנית יעל דרור מזכירה לכל מי שרוצה לחסוך בקלוריות ובכסף שהסופרמרקט הוא האויב הגדול שלנו

הסופרמרקט שהחליף את המכולת השכונתית ממלא לא רק פונקציה של הצטיידות במצרכים ונוחות צרכנית. את מבנה הסופרמרקט, עיצובו, ומיקום המוצרים על המדף, תכננו אנשי מקצוע שחקרו וביררו כיצד ניתן להשפיע על סיכויי המכירה. יש אנשים שתפקידם לחקור את השוק ולבחון האם מוצר מסוים מונח במקום המתאים לו או שעדיף להרימו או להורידו על מנת לצוד את תשומת לב הקונים. כאמור, מטרת החנות היא למכור כמה שיותר ולכן עלינו להיות מודעים לטריקים הקטנים כשאנחנו עורכים קניות. המודעות הזו חשובה במיוחד אם אנו מנסים לחסוך כסף או נמצאים במסגרת דיאטה.

הטריקים הנפוצים:

מוזיקה
מחקרים מראים שמוזיקת רקע שקטה ורגועה, מסוגלת להוריד את קצב ההליכה של אנשים. כשבעל החנות רוצה שתישארו אצלו יותר זמן הוא ידאג לשים מוזיקה איטית ורגועה. העיקרון שעומד מאחורי הרעיון הוא שככל שהלקוח שוהה יותר זמן בחנות כך עולה הסיכוי שיקנה יותר.

מוצרי בסיס בסוף
רוב האנשים שנכנסים לסופרמרקט זקוקים למוצרי מזון בסיסיים כמו חלב, ביצים, לחם וכדומה. מיקום המוצרים האלה בחלל החנות חושב בקפידה ולכן הם נמצאים בקצה הרחוק של החנות. המטרה היא לגרום לכל מי שנכנס לקנות רק מוצרי בסיס, לעבור דרך כל שאר המצרכים לפני שהוא מגיע למוצר לו הוא זקוק.

עגלות גדולות
העגלות בסופרמרקט גדולות מאוד (וגדלו עם השנים) ונותנות תחושה שקנינו מעט כשאנחנו שמים בעגלה מספר לא רב של מוצרים. הדבר גורם לנו לרצות למלא את העגלה ולרכוש מוצרים נוספים שלא תכננו מראש או שאנחנו לא ממש זקוקים להם.

המיקום במדף
על סמך מחקרים נמצא כי המיקום של מוצרי המזון במדף משפיע על סיכויי המכירה שלהם. מוצרים הנמצאים ב"גובה העיניים" נמכרים הרבה יותר טוב לעומת מוצרים הממוקמים במדפים גבוהים או נמוכים יותר. המושג ב"גובה העיניים" לא מתייחס לגובה האמיתי בו נמצאות העיניים, אלא 20-30 ס"מ נמוך יותר כיוון שאנו לא צועדים כל הזמן בראש זקוף. רוב הזמן ראשנו מורכן בזוית של 30 מעלות כלפי מעלה ולכן זהו המיקום שמוגדר כ"גובה העיניים". החברות מוכנות להשקיע כסף כדי שבעל החנות יציב את המוצרים שלהם ב"גובה העיניים".

מוצרים חדשים
כדי למשוך את תשומת לב הקונים למוצרים חדשים משתמשים בטריקים רבים כמו דוכני טעימה (מכשול לדיאטה), כרזות בולטות, הודעות ברמקול והשמעת פרסומות. גם הצבת דוכנים בולטים מחוץ לשורות המדפים הקבועות מושכת את תשומת הלב, וכשהם מוצבים בקרבת הקופות (היכן שמחכים הרבה בתור ומחפשים תעסוקה) זה בהחלט מעלה את אחוזי המכירה.

המכשולים שבקופות
בעת העמידה בתור לתשלום, נמצא הקונה במצב בו קל יותר להסיח את דעתו. בשל כך, ממוקמים החטיפים האישיים בצורה בולטת ומגרה במתחם הקופה. המצרכים המוצגים לראווה, קטנים וזולים יחסית. גם המוצרים המוצעים במבצעים לאחר שכבר שילמנו, הם דרך מצוינת למכור לנו דברים שאנחנו בכלל לא צריכים. שימו לב כי "מבצע", מפתה אותנו לקנות מוצרים בלתי מתוכננים רבים שלא היינו קונים אילו היינו עוברים לידם בין מדפי החנות.

מה עושים?
השלב הראשון הוא להבין שככל שנבלה פחות זמן בסופרמרקט, כך נבזבז פחות. האם רשימת קניות עוזרת או פוגעת בהצלחתנו להתמודד עם המכשולים הרבים? רבים אולי יחשבו כי הרשימה עוזרת וממקדת את הקניות, אך מחקרים מראים שכשאנחנו נעזרים ברשימת קניות, אנו מבלים יותר זמן בסופר. רשימת קניות דורשת שיטוט ארוך בין המדפים השונים בחיפוש אחר המוצרים שרשמנו לעצמו שחשוב לקנות. הסתובבות ארוכה עלולה לצרף לעגלה שלנו מוצרים נוספים שבמקרה "נתקלנו" בהם בדרכנו.

עצה שימושית

* אחדו את כל הקניות למספר פעמים מועט בחודש. נסו לבקר בסופרמרקט כמה שפחות כשאתם צריכים רק מוצרים מעטים. ברוב המקרים, בסופו של דבר תצאו עם עגלות מלאות, אז לפחות שיתמלאו בדברים שאתם צריכים.

* אם אתם מכירים את הסופר, תכננו את רשימת הקניות לפי אזורים. ארגון הרשימה יוכל למנוע הסתובבות מיותרת וקניית מוצרים בלתי נחוצים.

* אל תלכו לקניות כאשר אתם רעבים. הצטיידו בסוכריות/מסטיקים כדי להימנע מתחושת רעב הגורמת לנו לקנות יותר אוכל ממה שאנחנו באמת צריכים.

* בדקו אם יש סלסילות קטנות יותר ולא רק עגלות גדולות. בחלק מהמקומות זה אפשרי. זה אמנם עשוי להיות כבד יותר, אבל מקל מאד על הקניות ועל ההסתובבויות בין המעברים.

* אל תתפתו לטעום מוצרים חדשים בדוכני הטעימה, עם האוכל בא התאבון. נסו גם להימנע מ"נשנושים" בזירה הפתוחה של המתוקים והפירות היבשים. זיכרו תמיד שמישהו אחר כנראה כבר נגע בהם לפניכם (זה מדכא את התיאבון). עדיף לוותר על התענוג ואם בכל זאת רוצים עדיף לקנות בצורה מסודרת, כי כשמנשנשים לא זוכרים בכלל שאוכלים.

* שימו לב בסוף הקנייה אם אתם באמת זקוקים לכל המוצרים שבעגלה. נסו לוותר כבר בקופה על מוצרים מיותרים, שהתפתתם להכניס לעגלה בגלל מבצע או חשק פתאומי.

* אל תתפתו לקנות מוצרים במבצע לאחר סיום החשבון, רכשו רק את אותם מוצרים שבכל מקרה הייתם קונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully