וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיאו, לזניה

סמדר ולטר

24.1.2006 / 7:36

כמו גארפילד גם סמדר ולטר לא יכולה לעמוד בפני לזניה בייחוד אם היא לזניית קישואים וגבינה, בטטה או תרד – הנה כל המתכונים

אם הייתי חיה, בוודאי הייתי חתול. אני מעריצה את אורח החיים החתולי (וקצת מקנאה). אני בטוחה שבכל אחד חבוי חתול קטן. אין כמעט מישהו שלא ישמח לישון רוב היום ובשאר הזמן לאכול, להתפנק, לקבל ליטופים ולגרגר, ממש כמו החתול הפרטי שלי, פרשס.

נדמה שמיד אחרי השאלות הרות הגורל "לפחד או לא לפחד משמרים" ו"לאהוב או לא לאהוב כוסברה" ניצבת השאלה "מה עדיף, חתולים או כלבים". אני אוהבת גם וגם, אבל תמיד מעדיפה חתולים. מי שלא אוהב חתולים טוען שהם לא נאמנים או כמו שניסחה זאת מכרה שלי: "כלב קופץ עליך כשאתה מגיע הביתה ושמח לראות אותך. חתול פוקח חצי עין ושואל "עכשיו באים?". ובכן, הנה ניפוץ מיתוס: זה לא תמיד נכון. ממש כמו לבני אדם, לכל חתול אופי אחר. פרשס למשל נחמד מאוד, אוהב אנשים, קשור אלינו וממש שמח כשאנחנו חוזרים הביתה.

זוכרים את [[גארפילד]] ? אין לי ספק שמי שהמציא אותו אהב חתולים לפחות כמוני. לפעמים אני אפילו חושדת שהדמות מבוססת עליי. גם אני אוהבת לישון ולהתפנק. גם אני לפעמים רוטנת, לפעמים שורטת, אבל במהרה מתרצה. גם אני אוהבת אוכל טעים ובעיקר- גם אני לא יכולה לעמוד מול לזניה.

אז היום אני מצדיעה לחתולים ומכינה לזניות, שהן עוד פתרון אלגנטי לכל מיני חומרי גלם שיש בבית. מסדרים שכבות, מטביעים ברוטב, אופים ומקבלים לזניה חמה וטעימה. תמיד צריך להיות המון רוטב, כך שגם אם נראה לכם במהלך ההכנה שיש יותר מדי רוטב, זה בסדר, שימו את כולו. הוא צריך להיות בין כל שכבה. כך הלזניה תתקבל רכה, עסיסית ובלי עלים קשים. אחרי האפייה, צריך לתת ללזניה להתקרר קצת ורק אז לפרוס, אחרת כל השכבות יתפרקו. אחרי הפריסה אפשר לחמם מחדש. והערה אחרונה: כשאני כותבת "מצקת" במתכונים אני מתכוונת למצקת גדולה, סטנדרטית.

לזניית קישואים, גבינה ובצל ירוק

רוטב לבן פשוט וחלקלק עוטף מלית של קישואים מאודים, בצל ירוק וגבינה.

חומרים:
עלי לזניה לפני הצורך
25 גרם חמאה או מרגרינה
2 כפות גדושות קמח
1 ליטר חלב (פתרון מצוין אם נתקעתם עם קרטון או שקית חלב שפג תוקפם)
4 קישואים או זוקיני
4 גבעולי בצל ירוק עבים
1 כף שמן זית או שמן רגיל או חמאה/מרגרינה
קובייה במשקל 200 גרם בערך גבינה בולגרית (אפשר להחליף בצפתית או פטה), אפשר קצת אחרי שפג תוקפה
מעט מלח (הגבינה מלוחה) ופלפל שחור או לבן לפי הצורך

* תבנית מלבנית גדולה (שמכילה בנוחות 2.5-3 עלי לזניה בתחתית).

הכנה:
1. מכינים את הרוטב: ממיסים בסיר בינוני 25 גרם חמאה/מרגרינה. מוסיפים קמח ומערבבים היטב. מוסיפים מעט מהחלב וטורפים היטב עם מטרפה, עד שהנוזל אחיד ובלי גושים. מוסיפים את שאר החלב תוך טריפה נמרצת. מביאים לרתיחה תוך ערבוב מתמיד, מורידים מהאש ומתבלים במעט מלח ופלפל לבן או שחור.

2. מכינים את הקישואים: מחממים במחבת כף שמן זית/ שמן רגיל/ חמאה/ מרגרינה. קולפים את הקישואים (אם קליפתם יפה ורעננה אין צורך לקלוף) וחותכים לקוביות. מוסיפים למחבת ומאדים תוך ערבוב, עד שהקישואים רכים.

3. בזמן שהקישואים מתבשלים מפוררים את הגבינה לתוך קערה. מנקים את הבצלים הירוקים, חותכים לחתיכות גסות ומוסיפים לגבינה. כשהקישואים מוכנים מוסיפים אותם מיד לגבינה ומערבבים. אם הגבינה תימס קצת, זה בסדר (הערה: אפשר לבשל את הקישואים במחבת גדולה או בסיר, ולהוסיף את הגבינה והבצל הירוק ישר לסיר- חוסך קערה).

4. מחממים תנור ל-180 מעלות ומשמנים קלות את התבנית.

5. מרכיבים את הלזניה לפי הסדר הבא: יוצקים לתבנית חצי מצקת רוטב. מעליו מסדרים עלי לזניה (שוברים אותם לפי הצורך). מעל חצי מצקת רוטב, חצי מכמות המלית, חצי מצקת רוטב, שכבת עלים נוספת, מצקת רוטב, שאר המלית, חצי מצקת רוטב, שכבת עלים אחרונה ומעל את כל שאר הרוטב. זה נראה כאילו יש המון רוטב, אבל זה בסדר.

6. מכניסים בזהירות לתנור ואופים כשעה. במהלך האפייה הרוטב מבעבע. כשכל הרוטב נקרש ומפסיק לבעבע, הלזניה מוכנה. מוציאים ומצננים מעט לפני החיתוך.

לזניית בטטה

לזניה מושחתת ונפלאה. חובה להיצמד למתכון במדויק! לא להחליף שמנת בחלב ולא לקצץ בכמות השום. הרכב החומרים המדויק הזה אחראי על הטעם-גן-עדן.

חומרים:
עלי לזניה לפי הצורך
6-8 בטטות בינוניות
2 כפות שמן זית
2 בצלים גדולים
1 ראש שום (10-12 שיניים)- זו לא טעות! ולא כדאי לשים פחות...
2 מכלי שמנת לבישול 15% שומן
1 קופסה גדולה (800 גרם) עגבניות מקולפות חתוכות לקוביות, או 8-10 עגבניות, אפשר שיהיו רכות
200 גרם גבינה צהובה מגוררת- פרמזן/מוצרלה/קשקבל או אחרת, אפשר שילוב של שאריות שיש לכם במקרר
צרור עלי בזיליקום טריים שלמים (לא קצוצים), מופרדים מהגבעולים
1 כפית מלח, 1/2 כפית פלפל שחור

* תבנית מלבנית גדולה (שמכילה בנוחות 3-3.5 עלי לזניה בתחתית).

הכנה:
1. מכינים את הבטטות: קולפים אותן, שמים בסיר בינוני ומכסים במים. מבשלים רק עד שהן רכות אך לא מתפרקות. מצננים קצת וחותכים לפרוסות לאורך.

2. מכינים את הרוטב: מחממים את השמן במחבת גדולה מאוד או בסיר בינוני. קולפים את הבצל, חותכים לקוביות ומוסיפים לשמן. מטגנים עד שהבצל רך וזהוב. קולפים את השום, חותכים כל שן ל-2 או ל-4 ומוסיפים לבצל. מטגנים תוך ערבוב 2-3 דקות, נזהרים שלא יישרף.

3. מוסיפים למחבת את השמנת לבישול (2 המכלים). מבשלים כמה דקות תוך ערבוב עד שהשמנת מצטמצמת קצת. אם משתמשים בעגבניות טריות, חותכים אותן לקוביות. מוסיפים לסיר את העגבניות ומערבבים. מתבלים במלח ופלפל, מערבבים, מסירים מהאש ומצננים קצת. בשלב זה רצוי מאוד לטחון את הרוטב בבלנדר/מעבד מזון/בלנדר מוט, או לפחות למעוך את העגבניות.

4. מחממים תנור ל-180 מעלות ומשמנים קלות את התבנית.

5. מרכיבים את הלזניה לפי הסדר הבא: שכבת עלי לזניה בתחתית התבנית (שוברים אותם לפי הצורך), מעליהם חצי מכמות הבטטות, מצקת מהרוטב, מפזרים קצת גבינה צהובה וחצי מעלי הבזיליקום, שכבת עלי לזניה נוספת, שאר הבטטות, מצקת מהרוטב, מפזרים קצת גבינה צהובה ואת שאר עלי הבזיליקום, שכבת עלי לזניה אחרונה ומעל את כל שאר הרוטב.

6. מכניסים לתנור ואופים כחצי שעה, או עד שהלזניה זהובה-שחומה ויציבה. אם רוצים, 5 דקות לפני סיום האפייה מפזרים את שאר הגבינה הצהובה וממשיכים באפייה. מוציאים ומצננים מעט לפני החיתוך.

לזניית תרד וגבינות

אדום-ירוק-לבן וטעם מצוין.

חומרים:
עלי לזניה לפי הצורך
500 גר' תרד טרי או חבילה (800 גרם) תרד עלים קפוא
2 גביעים (250 גרם כל אחד) גבינה לבנה או קוטג', או גם וגם, אפשר בטעמים, ואפשר קצת אחרי שפג תוקפם
קובייה במשקל 200 גרם בערך גבינה בולגרית (אפשר להחליף בצפתית או פטה), אפשר קצת אחרי שפג תוקפה
3 ביצים
2 כפות שמן זית
1 בצל גדול
4-5 שיני שום
1 קופסה גדולה (800 גרם) עגבניות מקולפות חתוכות לקוביות, או 8-10 עגבניות, אפשר שיהיו רכות
200 גר' רסק עגבניות (2 קופסאות קטנות)
200 גר' גבינה צהובה- פרמזן/ מוצרלה/ קשקבל או אחרת, אפשר שילוב של שאריות שיש לכם במקרר
מעט מלח (הגבינה מלוחה) ופלפל שחור לפי הצורך

* תבנית מלבנית גדולה (שמכילה בנוחות 3-3.5 עלי לזניה בתחתית).

הכנה:
1. מכינים את התרד: מרתיחים מים בסיר ומכניסים את התרד. אם התרד טרי חולטים אותו 2-3 דקות. אם התרד קפוא מבשלים כ-5 דקות. מורידים מהאש ומסננים היטב עד שהתרד יבש לגמרי. מעבירים לקערה.

2. מכינים את המלית: מוסיפים לתרד קוטג' ו/או גבינה לבנה, גבינה בולגרית/ פטה/ צפתית, ביצים, מעט מלח ופלפל ומערבבים היטב לתערובת אחידה.

3. מכינים את הרוטב: מחממים את השמן במחבת גדולה מאוד או בסיר בינוני. קולפים את הבצל, חותכים לקוביות ומוסיפים לשמן. מטגנים עד שהבצל רך וזהוב. קולפים וכותשים את שיני השום ומוסיפים לבצל. מטגנים תוך ערבוב 2-3 דקות- זהירות שלא יישרף. אם משתמשים בעגבניות טריות, חותכים אותן לקוביות. מוסיפים לסיר את העגבניות והרסק ומבשלים 2-3 דקות תוך ערבוב. מתבלים במעט מלח ופלפל, מערבבים ומסירים מהאש.

4. מחממים תנור ל-180 מעלות ומשמנים קלות את התבנית.

5. מרכיבים את הלזניה לפי הסדר הבא: יוצקים לתבנית חצי מצקת רוטב, מעליו מסדרים עלי לזניה (שוברים אותם לפי הצורך), חצי מצקת רוטב, חצי מהמלית, מפזרים קצת גבינה צהובה, שכבת עלים נוספת, שאר המלית, מצקת מהרוטב, מפזרים קצת גבינה צהובה, שכבת עלים אחרונה ומעל את כל שאר הרוטב ושאר הגבינה הצהובה.

6. מכניסים את התבנית לתנור ואופים כ-40 דקות, או עד שהלזניה זהובה-שחומה ויציבה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully