וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל ה-Cיבות לאשכולית

יעל דרור

20.2.2006 / 10:00

היא לא דיאטטית כמו שחשבתם, אבל תעזור לכם להתגבר על ההאנגובר של הבוקר. יעל דרור מספרת על תכונותיו המפתות של הפרי הצהוב והשמנמן

האשכולית היא בת למשפחת ההדרים, משפחה שהיא אחת מסמלי החורף הישראלי. בשל טעמה החמוץ-מר הדומיננטי, לא רבים מחבבים את הפרי הצהוב השמנמן ואילו אחרים לא יכולים לפתוח את הבוקר בלי חצי אשכולית שנאכלת בכפית, ולפעמים גם עם לא מעט סוכר מלמעלה.

כמו בני דודיה הרחוקים של האשכולית - התפוז, הלימון, הפומלה, התפוזינה והתפוז הסיני, גם היא מכילה כמות יפה של ויטמין C ופיטוכימיכלים – רכיבים טבעיים נוגדי חימצון, שמסייעים בספיגת ויטמין C.

נשארים בחדר הכושר

ערך תזונתי ב- 100 גרם אשכולית ללא קליפה וגרעינים: 32 קלוריות, 0.63 גרם חלבון, 0.1 גרם שומן, 8.1 גרם פחמימות, 12 מ"ג סידן, 139 מ"ג אשלגן, 34 מ"ג ויטמין סי, 0 כולסטרול. מכיוון שבפועל פרי האשכולית הממוצע מהווה 200-300 גרם, יש להכפיל את הערכים התזונתיים במשקל האשכולית (ללא הפסולת כמובן). מבחינה תזונתית מתייחסים לחצי אשכולית כמנה במשפחת הפירות המכילה 50-60 קלוריות. כלומר, אשכולית שלמה שווה לשתי מנות פרי.

למרות שהאשכולית ידועה בטעמה החמוץ, היא מכילה כמות לא מבוטלת של פחמימות (סוכרים). החומצה הרבה שבה מטשטשת את המתיקות של הסוכרים, מה שמוביל למחשבה המוטעית שמדבור בפרי חסר קלוריות. חשוב להדגיש גם כי האמונה הרווחת שמזון חמוץ שורף שומן ומזרז את תהליך הדיאטה, אינה נכונה והאשכולית אינה שורפת שומנים. את זה כנראה נאלץ להשאיר לחדר הכושר.

הרפואה העממית מייחסת לאשכולית שני תפקידים חשובים: אחד מהם קשור למצבי שכרות. האמונה הרווחת היא שאכילת אשכוליות סותרת את השפעת האלכוהול על הגוף. האלמנט השני הוא טיפול בקלקול קיבה אצל ילדים. במקרים אלו ממליצים לעשות מרק עם קליפת אשכולית מיובשת. ניתן להשתמש גם באכילת אשכולית כטיפול יעיל כנגד ריח רע מהפה.

מחקר שהתפרסם לאחרונה בבריטניה, ובדק את הקשר בין אכילת אשכוליות למניעת מחלות חניכיים כרוניות, גילה כי אכילת 2 אשכוליות ביום במשך 6 שבועות, משפיעה לטובה על מצב החניכיים ומפחיתה את הדימומים בצורה מובהקת. הנחת החוקרים היתה, כי ההשפעה המיטיבה של האשכולית על מצב החניכיים פעלה בעקבות העלאת הצריכה היומית של ויטמין C הנמצא בכמות יפה באשכולית (כמעט 100 מ"ג ליחידה).

לאשכולית יכולת השפעה על פעולתן של תרופות שונות, בעיקר כאלה הניתנות למטופלים שעברו השתלת איברים וצורכים תרופות למניעת דחיית השתל, כמו למשל התרופה מסוג "ציקלוספורין". לפי דברי ד"ר שטיין האחראי על מחלקת ההשתלות מח עצם במרכז הרפואי בשניידר מיץ האשכוליות גורם לתרופה להישאר זמן ממושך יותר בדם בשל פגיעה במטבוליזם שלה". בשל כך משך השפעת התרופה מתארך מעבר למינון הרצוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully