וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזיות ושריפות: איך התפתחה הבירה מימי הביניים ועד היום?

31.3.2006 / 7:24

אם הבירה שהכנתם התקלקלה והיינו בימי הביניים היו שורפים אתכם בכיכר העיר. עובדות ותככים בהיסטוריה של הבירה מימי הביניים ועד היום - כתבה חמישית בסדרה

אחרי שביררנו איפה התחילו שמרי ה [[בירה]] לתסוס לראשונה נצלול הפעם להיסטוריה היותר מאוחרת שלה ונברר לאן היא התקדמה בתקופת ימי הביניים.
הבירה הראשונה יוצרה בגרמניה ב - 800 לפנה"ס, וכמה מאות שנים לאחר הספירה היא שווקה בצורה מסחרית לא רק לצרכי עבודת אלילים אלא גם לצרכי הנאה אישית – אבל עד ל [[ימי הביניים]] הכנת בירה ולחם הייתה תפקידם המובהק של הנשים.

בימי הביניים גברה התעניינות המנזרים בייצור בירה ששימשה אותם להעשרת ארוחות הנזירים שהיו דלות במיוחד. מאחר שמשקאות היו מותרים בזמן צום, צריכת הבירה הפכה לפופולרית מאוד בקרב הנזירים, שכן הבירה הייתה מעין לחם נוזלי שהעשיר את הגוף בפחמימות. עם הזמן החלו הנזירים לייצר כמויות בירה שעלו על הכמות שסיפקה את צריכתם האישית ולאט לאט הפכו המנזרים לעסקים מיומנים בתחום ייצור הבירה ושיווקה.

להישרף בכיכר כי הבירה מקולקלת

הנזירים הבלגיים הם הראשונים שהוסיפו את הכישות (אותו צמח מריר שנותן את הארומה והקצף לבירה) לתהליך הייצור. עם גילוי הכישות החלו יצרני הבירה להוסיף למשקה סוגי צמחים שונים, לעתים גם כאלה הגורמים להזיות, כדי לגוון את טעם המשקה.

סיפורים מיסטיים, דעות קדומות ואמונות אפלות נקשרו למי שהואשם בייצור בירה קלוקלת ולא אחת הועלו אותם אנשים למוקד בשרפה בכיכר העיר. ככה זה היה בתקופה החשוכה כשסודות הכימיה טרם פוענחו ולא ניתן היה לשלוט בצורה מבוקרת על התהליכים.

במאה ה- 16 נחקק לראשונה בגרמניה חוק "טוהר הבירה" שקבע מפורשות מהם המרכיבים המותרים לשימוש בהכנת בירה ומהו התהליך הנכון לייצורה. למעשה מאז ועד היום ייצור הבירה בעולם כולו נעשה על פי אותם כללים שנקבעו באותו החוק.

במאה ה - 18 החלה הבירה להתפתח בצורתה המודרנית. המצאת מנוע הקיטור והיכולת לשמור על מידות שונות של חום בזמן תהליכי הייצור הקפיצו את תהליכי הייצור בכמה דרגות. במאה ה - 19 גילוייו של [[לואי פסטר]] נתנו את הדחיפה האחרונה לבירה. פיסטור הבירה, כמו פיסטור החלב שהביא לעולם את החלב העמיד, איפשר לשמר את הבירה לתקופות ארוכות מבלי שתתקלקל ובכך האריך את חיי המדף שלה. כך החל השיווק המסיבי שלה ברחבי העולם.

פוקאצ'ה בבירה

חומרים:
1150 גרם קמח
2.5 כפות שמרים יבשים
1 כפית גדושה של מלח
2 כפות סוכר לבן
4 כוסות מים (800 מ"ל)
1 כוס בירה לבנה (200 מ"ל)
חופן אורגנו יבש

מלח גס ושמן זית לפי הצורך

אופן הכנה:

1. מערבבים את כל החומרים בקערה למעט המלח הגס ושמן הזית עד לקבלת עיסה חלקה.

2. שמים על תבנית של תנור ביתי נייר אפייה ומושחים בשמן זית.

3. יוצקים את תערובת הבצק על נייר האפייה, מכסים בניילון נצמד ומשהים במקרר ל-24 שעות לפחות.

4. מוציאים מהמקרר, מסירים את כיסוי הניילון ויוצקים מעל שמן זית בכמות נדיבה ומעט מלח גס.

5. מחממים תנור ל-180 מעלות ואופים במשך 40 דקות .

מומלץ להגיש חם.

* המידע והמתכונים באדיבות "תל אביב ברוהאוס – מסעדה במבשלת בירה", שדרות רוטשילד 11 תל אביב 5168666-03.

  • עוד באותו נושא:
  • בירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully