וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיתקע איתה במעלית

נגה משל

25.5.2006 / 7:40

הרווחנו. בניגוד לאנגליה אצלנו חם רוב השנה ולכן נוכל ליהנות פי אלף מ"קיץ לנצח" של נייג'לה לוסון. השפית הסקסית גונבת מתכונים בלי בושה ומזמינה אתכם להזיע איתה, במטבח

מסכנים הבריטים, זה באמת מדכדך לחיות במדינה אפורה שיום שטוף שמש נחשב בה למופע נדיר. אני מניחה שבגלל זה ספר הבישול של נייג'לה לוסון, "קיץ לנצח" (שתורגם עתה לעברית), פורט לבריטים על עצב חשוף ועל כל תא בעור שלא זוכה אפילו לשיזוף המינימלי ביותר.

אבל בשביל זה יש להם את נייג'לה. השפית הבריטית המיוחסת, שלה גם תכנית טלוויזיה, החלה את דרכה בכתיבה על אוכל ומצאה עצמה במהרה ממציאה מתכוניים מקוריים. היא נוטפת סקס וחושניות ויכולה בקלות לחמם את לבו של כל צנון בריטי גם במזג אוויר קר וחורפי ומצליחה לגרום לכל בן אנוש להזיע גם אם יורד שלג. אתם כבר בטח מכירים אותה, את האופן בו היא פוערת פה ותוחבת לפיה ספגטי ארוכים ואת החושניות שבה היא מלקקת רוטב אדום מבין אצבעותיה. ספר הבישול החדש שלה (שיצא לאור ב-2003 אבל תורגם לעברית על ידי סימה פריאל רק עתה) מוכיח שגם הכתיבה שלה משולחת כל רסן. במקרה הגרוע ההקדמה והפתיחים שלה יעלו על פניכם רק חיוך מדושן וממזרי, במקרה הטוב הם יזניקו אתכם למטבח להכין למשל, פטל אדום זנותי (מתכון בהמשך) או מנת ריזי ביזי.

יש מה ללמוד ממנה על גישה לאוכל

הספר "קיץ לנצח" מוקדש כולו למתכוני קיץ רעננים ומהירי הכנה, מה שהופך אותו למאוד ים תיכוני ובאמת כפי שמצוין על גב כריכתו, הוא מתאים מאוד לישראלים. אז נכון, אנחנו לא צריכים את נייג'לה שתלמד אותנו להכין קציצות טלה עם חומוס בפיתה (עמ' 84) או חצילים עם פטה ונענע (עמ' 13), אבל שדרוג לאבטיח עם בולגרית בהחלט תופס (ראו מתכון בהמשך). מה שכן, אנחנו יכולים ללמוד ממנה הרבה על הגישה לאוכל, לחומרי גלם ובכלל לחיים. חוצמזה יש בספר גם מתכונים עם השראה אסייאתית וגם רעיונות נחמדים, גם אם לא גאוניים, לפסטות מהירות, סלטים רעננים, דגים וקינוחים כולל פרק שלם שמוקדש לגלידות (מי מטורף להכין גלידות בבית? דברו איתי אחרי שתקראו את הפתיח שלה).

נייג'לה לא מתביישת לגנוב מתכונים מאחרים ולהפיץ אותם. בניגוד לכל הדודות המיתולוגיות שלנו היא חושבת שמתכונים צריך לחלוק ומתכונים סודיים ממילא לא שווים את הטרחה. היא עומדת על כך שבישול צריך לעורר התלהבות חסרת מעצורים והאופן בו היא מכנה אננסים משופדים - קבבים של פרי או את עצמה - אופורטוניסטית חמדנית בהחלט מעורר השראה.

הנה טעימה מהמתכונים ומהסגנון הישיר של נייג'לה:

סלט אבטיח פטה וזיתים שחורים

"ככל ששילוב זה נשמע בלתי אפשרי, הוא נפלא, והוא חריף ומרענן בו-זמנית. אפשר ליצור את הניגוד הבסיסי ביותר בין המרכיבים פשוט על ידי הגשת חתיכות אבטיח, שעליהן נזרו פטה מפוררת ונענע, והוזלף מיץ ליים, אך גרסה באורך מלא זו היא קלה להכנה, ולאחר שתכינו אותה, אני מבטיחה לכם שתהפוך לקבועה על שולחן הקיץ שלכם."

1 בצל סגול קטן
2-4 ליים, תלוי בעסיסיותם
11/2 ק"ג אבטיח בשל, מתוק
350 גרם גבינת פטה
צרור פטרוזיליה טרייה
צרור נענע טרייה, קצוצה
3-4 כפות שמן זית כתית מעולה
½ כוס זיתים שחורים ומגולענים
פלפל שחור

אופן הכנה:
1. קולפים וחוצים את הבצל הסגול, וחותכים אותו לפרוסות דקות בצורת חצי סער. מעבירים לקערה קטנה ומשרים במיץ ליים, כדי להבליט את השקיפות הוורודה של הבצלים ולמתן את חריפותם. שני ליים יעשו את העבודה, אך ייתכן שהפרי יהיה יבש כשתחצו אותו, ובמקרה זה השתמשו בליים נוסף.
2. מסירים את הקליפה מהאבטיח ונפטרים מהגרעינים. חותכים למשולשים בעובי של כ-4.5 ס"מ (אם זה נשמע הגיוני, מתמטיקה איננה הצד החזק שלי). חותכים את הפטה לחתיכות בגודל דומה, ומניחים את שניהם בקערה רחבה ולא עמוקה. קורעים את עלי הפטרוזיליה מהגבעולים ומוסיפים לקערה לצד הנענע הקצוצה.
3. עורמים את הבצלים הארגמניים, יחד עם המיצים הוורודים, על הסלט שבקערה, מוסיפים את השמן והזיתים ומערבבים בעדינות רבה בידיים, כדי שהפטה והאבטיח לא יאבדו את צורתם.
4. מוסיפים פלפל גרוס בכמות נדיבה, וטועמים לבדוק אם יש צורך במיץ ליים נוסף. הבה נגילה טעמה של שמש תל אביבית!

סלט עוף שקדים ופטרוזיליה

"מתכון זה נולד בדרך שבה נולדו רוב המתכונים האהובים עליי – בעזרת אופורטוניזם חמדני. היה לי עוף קר במקרר, צרור ענק של עלי פטרוזיליה בתוך כד ליד התנור, ושקית פתוחה של שבבי שקדים, והייתי רעבה מכדי לחשוב מעבר לכך. הדבר החשוב הוא להשאיר את הפטרוזיליה שלמה ולא קצוצה – פשוט קורעים את העלים מהגבעולים ועורמים אותם על הצלחת – ולקלות את השקדים ברגע האחרון, בתנור שחומם לחום בינוני או במחבת יבשה, עד שהם משחימים. אני רוצה להרגיש את חומם כמו את הפריכות שלהם."

חומרים ל1-2 מנות:

1 חזה עוף שלם, מבושל וקר, פרוס וחתוך לרצועות
2 חופנים של פטרוזיליה טרייה
1 כף שמן זית כתית מעולה
מיץ מחצי לימון
מלח ים
¼ ספל שבבי שקדים קלויים

אופן הכנה:
1. מערבבים בידיים את הפטרוזיליה והעוף בתוך קערה גדולה או על גבי צלחת גדולה.
2. מזליפים שמן זית ומערבבים, שוב בידיים. סוחטים מעל את הלימון, זורים את המלח, ומוסיפים את רוב השקדים הקלויים. מערבבים שוב, זורים מעל את יתר השקדים, ומלאכתם כאן על פני האדמה באה לידי גמר

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

פטל אדום זנותי בג'לי שרדונה

"אתם עשויים לחשוב ששום מתכון לא יצדיק שם כזה. זוהי הנחה סבירה, אך תודה לאל, היא איננה נכונה. זהו גן עדן בצלחת: הפטל הספוג ביין מקבל צבע אדום מבהיק כשל זכוכית צבעונית; הג'לי הרך והשקוף בצבע אלמוג חיוור שבו הוא שרוי בעל ניחוח פרחים ממכר, שיכול להביא סועד אסיר תודה לידי דמעות. אם יש קינוח אחר שתכינו מספר זה, אנא, אנא, הכינו קינוח זה.
המתכון הזה נשלח אליי בדואר אלקטרוני מאוסטרליה ע"י העורך הקודם שלי, יוג'ין בויד. שיניתי אותו מעט, אך זוהי המתנה הטובה ביותר שכותב על אוכל יכול לקבל. עכשיו היא שלכם".

בקבוק גדול של יין שרדונה פירותי טוב
350 גרם פטל
1 מקל וניל, חתוך לאורך
5 דפי ג'לטין
¾ כוס ועוד 1 כף סוכר
שמנת מתוקה להגשה

אופן הכנה:
1. מניחים את היין והפירות בקערה, ונותנים להם לשרות חצי שעה. מסננים את היין לסיר ושומרים את הפטל. מחממים את היין עם מקל הוניל עד רתיחה כמעט, ונותנים למקל הוניל לשרות ביין 15 דקות.
2. משרים את דפי הג'לטין (אפשר היום לקנות אותם בסופר מרקט) במים קרים במשך 5 דקות. בינתיים, לאחר הוצאת מקל הוניל, מחממים שוב את היין, ומוסיפים את הסוכר, עד שהוא נמס.
מחזירים את התערובת ליין שנותר ומערבבים היטב. מסננים לתןך קנקן גדול.
3. מכניסים את הפטל בכמויות שוות לשש קעריות זכוכית שקופות, ויוצקים את היין המסונן מעל.
4. מקררים לפחות 3 שעות במקרר, עד שהג'לי מתייצב, אך אפשר להשאיר במקרר למשך יום שלם, אם אתם רוצים להכין את המנה מראש. מוציאים מהמקרר 15 דקות לפני ההגשה.
5. מגישים שמנת מתוקה בקנקן, כדי שהסועדים יוכלו לצקת אותה על הג'לי המבושם והרך בזמן האכילה.


"קיץ לנצח", נייג'לה לוסון, תרגום: סימה פריאל, תצלומים: פטרינה טינסלי, הוצאת כנרת, מחיר: 98 ש"ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully