וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומרים על עירנות גבוהה

יעל דרור

17.7.2006 / 13:55

תושבי המרכז הונחו להיות עירניים, אבל מה זה בדיוק אומר? בכל מקרה לא יזיק לדעת לאילו מזונות יש אפקט מעורר ואילו דווקא מרדימים

חלק מהמזונות שאנו אוכלים מעלים את מצב העירנות שלנו וחלק דווקא מתישים אותנו וגורמים לנו לחוש נמנום. לאור הוראות פיקוד העורף הקוראות לתושבי המרכז לשמור על עירנות גבוהה לא יזיק לדעת איזה מזון יסייע לנו במילוי ההוראה ואילו מאכלים דווקא יגרמו לנו לעייפות ולירידה בתפקוד.

כדאי לשים לב שיש מספר גורמים מעוררים במזון שבמינונים גדולים עלולים לגרום לתופעה ההפוכה, כלומר לעייף אותנו.

מרכיבים במזון שמשפיעים על ההרגשה שלנו:
כימיקלים כמו קפאין וג'ינסינג ומינרלים כמו ברזל.
פחמימות - בעיקר בצורת סוכר פשוט. צריכת כמות גדולה של פחמימות תגרום לאחר זמן קצר לנפילת גלוקוז בדם ולתחושת עייפות וסחרחורת.
סיבים תזונתיים - מגבירים את פעילות הקיבה ומעלים את זרימת הדם. יש להיזהר מכמויות עודפות שעלולת דווקא לגרום לתחושת עייפות.
הטמפרטורה של המזון - מזון קר יותר מעורר ואילו מזון חם יותר - מרדים.

יעוררו אתכם

משקאות שמכילים קפאין - קפה, קפאין, תה, קולה.
למה? הקפאין הוא פיטוכימיקל ממשפחת האלקלואידים החוסם במוח את האפשרות להרגיש עייפות במשך מספר שעות. הוא מתחבר לאחד הקולטנים ולא מאפשר לחומר אחר (אדנוזין) להיקשר במקומו. הקפאין במקרה זה משפיע גם על מערכת העצבים המרכזית וגם הפריפרית ומהווה שליח עצבי בדומה לדופמין או סרטונין.

גם בשוקולד יש קפאין, לכן יש מי שנעזר בו כדי לשרוד עבודה לתוך הלילה או לימודים לקראת מבחנים.

ג'ינסינג – תמצית המופקת מצמח שלו השפעה ממריצה על מערכת העצבים. עד לא מזמן היה מוכר הג'ינסינג בייחוד מתחום תוספי המזון, אך לאחרונה הוא משולב גם במשקאות יוגורט חדשים (למשל במשקאות של טרה).

פירות ומיצי פירות - מכילים סוכרים יחסית פשוטים שנספגים בקלות, מספקים אנרגיה זמינה לפעילות המוח ובכך עוזרים להרגיש עירניים.
שימו לב - גם כאן אם צורכים יותר מדי סוכרים פשוטים בבת אחת, הם עלולים לגרום לעלייה חדה של גלוקוז בדם ואז לנפילתו. נפילת הגלוקוז נקראת "היפוגליקמיה" והיא עלולה להיות מלווה בעייפות, סחרחורת וחולשה.

ירקות - יכולים לגרום לתחושת עירנות בשל התכולה הגבוהה של הסיבים התזונתיים שבהם הגורמים לתנועתיות גדולה יותר של שרירי מערכת העיכול. הסיבים בעצם גורמים לעלייה בקצב חילוף החומרים בגוף ובכך מעוררים אותנו.
שימו לב - כמות גבוהה מדי של סיבים עלולה לגרום לתחושת כבדות ומלאות בקיבה שמובילה לתחושת עייפות.

השילוב המנצח המעניק לעוררות לאורך זמן - שילוב של פחמימות וסיבים תזונתיים. שילוב המאפשר אספקת גלוקוז לפעילות המוח, אך במקביל מאפשר חדירה איטית של הגלוקוז שמונע נפילת סוכר או כל שינוי חד אחר ברמות הסוכרים בדם שעלול לגרום לעייפות.

מים קרים ומשקאות קרים - גם הטמפרטורה של המים מסייעת לנו להרגיש יותר רעננים ועירניים וגם המים חשובים מאד להעלאת חילוף החומרים בגוף ובכלל לתפקודו התקין.

מאכלים קרים - גם יוגורט, מעדני חלב ואפילו גלידות יכולים לסייע לנו בתחושת עירנות.

זנגביל - לפי הרפואה הסינית שורש הזנגביל נחשב למזון מעורר שמחזק את אנרגיות הגוף.

פטריות - גם כאן, לפי הרפואה הסינית יש מספר סוגי פטריות שמעניקות אנרגיות ותחושת חיוניות. למשל פטריות השיטאקי והקמבציון.

ברזל - מי שסובל ממחסור בברזל יחוש עייפות תמידית. הרגשתם של אנשים שסובלים מאנמיה יכולה להשתפר אם יצרכו מזונות עשירים בברזל, למשל: בקר (בכמות מתונה אך מספר פעמים בשבוע), איברים פנימיים, שקדים, טחינה ועוד.

ירדימו אתכם

חלבונים - קשים לעיכול ולכן דורשים הרבה אנרגיה לעיכול המזון וספיגתו ומשרים תחושת עייפות. דוגמאות: בשר בקר, כמות גדולה של עוף, הודו, כבד ועוד. כמות גדולה של גבינות שמנות.

משקאות חמים – הטמפרטורה החמה של המשקה עלולה להשרות עלינו נמנום, למשל שוקו חם, סחלב ואפילו תה צמחים נטול קפאין.

מזונות עשירים בשומן - מזון שמן נשאר יותר זמן בקיבה ויוצר תחושת כבדות ומלאות. הוא גורם להאטת קצב חילוף החומרים במערכת העיכול ובכלל לתחושות עייפות גדולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully