וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזור הצפון כמרקחה: המסעדות החדשות בגליל

10.11.2011 / 18:00

שתי מסעדות שף חדשות עומדות להיפתח בקרוב בגליל. האם זוהי תחילתה של תקופת פריחה קולינרית בצפון?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מחלוצי החוזרים לגליל. ארז קומרובסקי/מערכת וואלה, צילום מסך

מאז שעבר ארז קומרובסקי לגליל לפני כמה שנים החלו אט אט שפים נוספים לנדוד צפונה. הרחק מגוש דן, צוברות תאוצה מסעדות צפוניות של שפים צעירים, למה שמסתמן כמגמה של ממש. בחודשים הקרובים מצטרפות לאזור החיוג 04 שתי מסעדות חדשות של שני שפים ששמו להם למטרה למממש את הפוטנציאל הגלום באזור ולקדם אותו.

בעוד כשלושה שבועות יפתח השף עידן ליפשיץ (30), בארבע השנים האחרונות סו שף במסעדת טוטו, מסעדה חדשה במושב בית שערים, צמוד לרמת ישי. בדומה לכור מחצבתו טוטו, גם מסעדת בלה הכפרית שתיפתח עם שני שותפים נוספים, תתמקד באוכל איטלקי עם טוויסט ים תיכוני. במסעדה יוגשו פסטות טריות, דגים, בשר, ניוקי, פיצה ועוד, ברמת מחירים שבין 70-130 שקלים.

סדנת בישול מולקולרי. שי אוקנין
לירן גרודה מעביר סדנת בישול מולקולרי/שי אוקנין

כמה שבועות לאחר פתיחתה של בלה, יצטרף גם השף-קונדיטור לירן גרודה, לחגיגה. גרודה, שותפו של ניר צוק בפטיסרי נפוליאון, יפתח יחד עם אשתו גילי שוורץ מסעדה חלבית באוריינטציה מולקולרית באחד המושבים בקרבת נהריה. בתפריט ישולבו שלל מנות מן הים לצד גידולים שונים הצומחים בגינת הירק של המסעדה, שתספק לה עשבי תיבול, ירקות ועוד. עוד בתפריט, סלטים "מעניינים" ומנות המשלבות טכניקות מולקולריות.

גרודה נדד צפונה למשוב שבי ציון לפני כחודשיים אחרי 8 שנים באזור המרכז, ורואה בפתיחת שתי המסעדות כחלק מהפיכתו העתידית של אזור הגליל למעצמת אוכל.

ליפשיץ גם הוא מחזיק בדעה כי האזור הולך להתפתח יותר ויותר כיוון שהוא מתאים מאוד למסעדות היות וממילא, רוב הפרודוקטים מגיעים מאזור הצפון. "בשר, פירות, ירקות, גבינות ושמן הזית הכי טובים מגיעים מכאן". לדבריו, האזור נמצא בתהליך פיתוח ולא מעט מתושביו, כמוהו, עוברים לתל אביב כדי ללמוד ולהתקדם ולבסוף לשוב לשורשים בצפון עם הידע שצברו. ליפשיץ, יליד עמק יזרעאל מעיד כי "תמיד היה ברור לי שאשוב". בדרך זו מתפשטים צפונה חיי הלילה, הבילויים והמסעדות של אזור המרכז.

ניצנים למימוש חזונם של לישפיץ וגרודה אפשר למצוא באירועים כמו שבוע הטעמים בעמק שמתקיים בחודש פברואר בו מוצעות שלל עסקיות במסעדות האזור וסדנאות שונות.

השף ארז קומרובסקי, שמתגורר כיום בישוב מתת בו פתח את בית הספר לבישול גלילי, מברך על התופעה. "אני חושב שזה לא תקף רק כלפי הגליל, אלא גם הנגב וכל מה שנהוג לקרוא פריפריה. יש סוג של רוויה במרכז הקולינרי בתל אביב. גם אנשים בגליל רוצים לאכול במסעדות טובות ". קומרובסקי מוסיף כי התפתחות הסצנה הקולינרית בארץ משליכה בהכרח גם על הצפון, שממילא יש בו חומרי גלם משובחים, טריים וקרובים לאדמה. יחד עם זאת הוא מסייג את דבריו בחלוקה מורכבת של הצפון לפי אזורים ואוכלוסיות שונות. לדבריו, האוכלוסייה המסורתית של המושבים נוטה דווקא לבשל בבית. לכן, עד לאחרונה, רוב הקליינטורה של מסעדות בגליל הייתה תיירים מהמרכז. "זה הולך ומשתנה לאט-לאט. גם האוכלוסייה המקומית נפתחת לרעיון שלפעמים כיף לאכול במסעדות וככל שהמסעדות הולכות ונהיות יותר קז'ואל ופחות מסעדות יום הולדת, אז הולכים לאכול משהו קטן, והביתה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
שוקה. הרימה את הרמה באיזור/מערכת וואלה, צילום מסך

גרודה וליפשיץ יצטרפו לשפים כמו שוקי קדוש, שלפני שנה פתח את מסעדת השף שוקה בקרית ביאליק. קדוש גדל באזור עד גיל 8, וכעת שב לגור בו. הוא פתח מסעדה המשלבת סגנונות אסיאתיים, מרוקאי, איטלקי וצרפתי, בהתבסס על חומרי גלם צפוניים כמו דגים, טלאים ועוד.

הוא מספר כי לקח סיכון מסוים בלפתוח מסעדה בקרית ביאליק אולם גילה שוק שהולך וגדל: באופן מפתיע, לקוחותיו הם בעיקר מקומיים ולא נופשים בצפון כפי שנהוג לחשוב. "אין לי הסבר מדעי לזה אבל הופתענו מהתגובות. יש באזור הרבה מסעדות שף טובות, גם בראש פינה ובכל אזור הגליל. אני חושב שתחרות היא הדבר הכי בריא שיש". לראייתו ההתעוררות הקולינרית בארץ עקב תכניות כמו מאסטר שף והחיפוש אחר הקטע התל אביבי גורם לאנשים להתנסות לבוא ולאכול בחוץ לנסות ולטעום מנות חדשות.

קומרובסקי מסכם כי זה לא סתם שהשפים הכי גדולים בצרפת ואיטליה לא עובדים בפריז אלא במקומות בהם גדלים חומרי הגלם ומתאימים לחומרים את הבישול. "יש משהו מאוד הגיוני בלאכול למשל את הכבשים או הטלאים שמגדלים באזור. הרי בישול הוא נגזרת של חומרי גלם וחומרי גלם זה נגזרת של אקלים ואדמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully