וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת יין: יינות יקב הוגל

20.6.2012 / 13:30

אבי אפרתי טועם את הלבנים הארומטיים של יקב הוגל מאלזס ומתענג על כל לגימה. הכינו עצמכם לקיץ צונן

טעימת השבוע מוקדשת ליינות יקב הוגל (Hugel) – מגדולי יצרני היין של חבל אלזס שבצרפת.

חבל אלזס שוכן במזרח צרפת וחולק גבול עם גרמניה. מסורת האוכל והיין באיזור חולקת יסודות משותפים רבים עם השכנה ממזרח. אלזס הוא מחוז היינות הלבנים, חצי יבשים ויבשים, עם דגש חזק על ארומטיות רבת עוצמה. ריזלינג הוא המלך כאן, גוורצטרמינר הוא הנסיך; ולצידם תמצאו גם מוסקט, פינו גרי, סילבנר ועוד (ואף מילה על שרדונה. בשבילו תצטרכו לנוע מערבה, לכיוון בורגונדי).

להבדיל מיינות העולם החדש, העושים מניפולציות חנפניות מידי על מתקתקות וארומטיות, אנחנו בליבו המפואר של העולם הישן והטוב. כאן יש כללים וחוקים ברורים, והמניפולציות אסורות. יינות אלזס, גם החצי יבשים, הם, פעמים רבות, שריריים, מלאי עוצמה וחזקים. אלו יינות שרבים מהם מתאימים ללוות בשרים (שוקרוט אלזסי או נקניקיות חזיר למשל).

הטעימה הנוכחית, שהייתה מענגת במיוחד, מביאה את יינות משפחת ויקב הוגל, המיוצרים מאז 1639, בכל רמות האיכות והמחיר. מז'אנטי, הבלנד הפשוט והמקסים, שחובה ללגום בקיץ הישראלי בכמויות; דרך ריזלינג, גוורצטרמינר וסילבנר מצוינים מסדרת הבסיס של היקב, שמספקים תמורה טובה מאד לכסף; ועד לריזלינג ז'ובילי 2007, הגבוה והאיכותי, וגוורצטרמינר בציר מאוחר 2001, המתוק היוקרתי והנהדר. חבל אלזס במיטבו נוכח בטעימה הזאת. עונג אמיתי ללגום את היינות הללו, מצוננים היטב, בקיץ הנוכחי שלנו, שהולך ונעשה אימתני.

לחיים!

הוגל, ז'אנטי 2010

Hugel, Gentil 2010

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ז'אנטי (Gentil) היא קטגוריית בלנד חדשה יחסית באלזס, המתירה לערבב זנים הנחשבים אציליים פחות באלו הנחשבים אציליים (ארבעת הזנים האציליים הם: ריזלינג, גוורצטרמינר, פינו גרי ומוסקט). היינות יומרניים פחות אבל אמורים לשקף את מאפייני האיזור בתמחור מתון. הז'אנטי הנוכחי הוא יין יבש המורכב מהזנים האציליים שזה אך פורטו, בצירוף סילבנר, מכרמים סביב הכפר Riquewihr. צבעו זהוב קש, האף, כמתבקש, פירותי ומתובל והגוף בינוני.

כמה? 59.90 שקלים.

הכי מתאים ל: החל מסושי, דרך סלטי פסטה, טאבולה מתובל היטב ועד טטאקי בשר צרוב קלות.

דבר המבקר: זו אמנם לא קטגוריה אנינה והיין לא מעודן, אבל היי, איפה תמצאו שילוב כל כך משמח של לבן יבש עם טאץ' ארומאטי בכל כך מעט כסף? תענוג, שלרגל הקיץ כדאי להזמין הביתה בארגזים.

תמורה לכסף: 5/5.

בשלוש מילים: אלזסי לכל פועל!

הוגל, סילבנר 2008

Hugel, Sylvaner 2008

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 100% ענבי סילבנר מכרמים סביב הכפר Riquerwihr באלזס. צבע זהוב. אף פירותי. גוף בינוני.

כמה? 64.90

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים ברוטבים מעודנים.

דבר המבקר: סילבנר הוא זן מעודן יחסית. היין הנוכחי חושף יותר פרי מתבלינים. הוא נעים להפליא בחיך, בלא השריריות התקיפה של חלק מיינות האיזור. כמו קודמו, הז'אנטי, גם כאן מדובר בפצצת תמורה לכסף, שיכולה לספק מענה לקשת מאכלים מגוונת. יין שיסחוב בקלות גם ארוחת דגים מכובדת, בתנאי שהרטבים לא יסחבו לז'אנר השמן זית-שום. גם במקרה הזה מומלץ בחום לשים יד על ארגז.

תמורה לכסף: 5/5.

במילה אחת: יופי!

הוגל, גוורצטרמינר 2009

Hugel, Gewurztraminer 2009

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין לבן חצי יבש המושתת על 100% ענבי גוורצטרמינר מאיזור הכפר ריקווייר באלזס. צבע זהוב נוטה לירקרק. אף מתובל ופרחוני מאד. גוף מלא.

כמה? 94.90.

הכי מתאים ל: ארוחות אסיאתיות מתוחכמות, סושי וסשימי.
דבר המבקר: יין מוצלח במיוחד שמבטא באופן חד משמעי את איכויות הזן. מגע התיבול באף נמשך בחיך. מתקתקות מתונה מחד; מתובלנות רבה ושמחה גדולה, שכולה אופי, בחיך. אחלה "גוורצט...", מהקלאסיים בז'אנר. תמורה טובה מאד לכסף.

תמורה לכסף: 4.5/5.

בשלוש מילים: חבל אלזס במיטבו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הוגל, פינו גרי טרדישן 2008

Hugel, Pinot Gris Tradition 2008

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן חצי יבש המושתת על 100% ענבי סילבנר מ-12 הכרמים הנחשבים לאיכותיים ביותר, באיזור הכפר ריקווייר באלזס. צבע זהוב. אף מתובל. גוף מלא.

כמה? 94.90.

הכי מתאים ל: מנות על בסיס עוף, עגל וחזיר.

דבר המבקר: לבן חצי יבש שאיננו מתקתק ונחנח, אלא חזק וקשוח. ככזה, הוא ממש לא המתוק שמאזן את החריף באוכל אסיאתי, אלא מיועד, כאמור, ללוות מאכלי עוף, עגל וחזיר ברוטבים עשירים וחמאתיים יחסית. יין טוב.

תמורה לכסף: 3.5/5.

בשש מילים: לבן חצי יבש אבל גבר-גבר.

הוגל, ריזלינג 2008

Hugel, Riezling 2008

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין יבש, על בסיס 100% ענבי ריזלינג. אף מפתה במיוחד, החושף שפע פרי ומגע פרי הדר ברור. צבע זהוב. גוף מלא.

כמה? 94.90.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים וגם צלע לבן, נקניקיות שמנמנות, אויסטרים, גבינות עזות ועשירות.

דבר המבקר: הנה נסיך אלזס, הריזלינג. יין מורכב ורב רבדי, החושף שפע פרי נעים וטוב, מינראליות נאה, חומציות מדויקת, ללא שמץ מתיקות וגוף חזק ושרירי דיו. מביטוייו היפים של האיזור, בלא להידרש להוצאה גבוהה מידי.

תמורה לכסף: 4.5/5.

בארבע מילים: ככה אנחנו אוהבים ריזלינג.

הוגל, ז'ובילי 2007

Hugel, Riezling Jubilee 2007

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: הענבים בסדרת Jubilee הגבוהה מגיעים מכרמי "גראנד קרו" איכותיים במיוחד. מקור הענבים ליין הנוכחי, לבן חצי יבש, הוא כרם Schoenenbourg הנטוע על אדמת חימר וחוור. אף ארומאטי מאד, צבע זהוב. גוף בינוני נוטה למלא.

כמה? 200 שקלים.

הכי מתאים ל: טרטר טונה אדומה, סביצ'ה על בסיס זני דג אציליים, עיקריות דג ופירות ים בתיבול דומיננטי.

דבר המבקר: עולים ליגה. אם עד עכשיו היינו ביינות מסדרות בסיס, המיועדים ללגימה מיידית ומספקים איכות ותמורה נאה לכסף; היין הנוכחי הוא לבן חצי יבש לארוחות מושקעות ושוות, שנועד להתיישנות. יין ארומאטי במיוחד, אלגנטי במיוחד, מלא אופי. למרות המורכבות יש בו איזו קלילות עולצת. ללגימת קיץ מענגת לארוחה איכותית מן הים.

תמורה לכסף: 3.5/5 (לא יין זול, ובכל זאת האיכויות הן מדרגה אחת מעל. תמורה טובה בהחלט לכסף).

ב-17 מילים: ריזלינג גבוה יותר. לא ללגימת יומיום, אבל שווה בהחלט לאירוע מושקע של שישי בערב, בשניים או ארבעה.

הוגל, גוורצטרמינר בציר מאוחר 2001

Hugel, Gewurztraminer Vendage Tradives 2001

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין "בציר מאוחר" לבן מתוק. אנשי יקב הוגל הם האחראים לכינונה החוקי של קטגוריית יינות ה"בציר המאוחר" (Vendage Tradives ) המיוחסת, ב-1984. הענבים ליין הנוכחי מגיעים מכרם SPOREN – כרם "גראנד קרו" איכותי.

כמה? 180 שקלים לבקבוק של 375 מ"ל.

הכי מתאים ל: כל כך נפלא שלא חייבים לשדך לארוחה. אפשר סתם להתענג על הבושם הפירותי הזה, בחברת אוהבי יין בעלי חיך מנוסה. אם בכל זאת, לכו על כבד אווז, צרוב או פטה, או כל קינוח עשיר הכולל פירות, או להבדיל שדכו לשוקולד מריר, בעל אחוזי קקאו גבוהים (85%) איכותי במיוחד.

דבר המבקר: הגענו לקטגוריה האלזסית העילית ומקדם העונג בהתאם. יין עשיר ומרוכז להפליא שהמתיקות שלו איננה מכסה על ריבוי הרבדים והמורכבות. תפוחים, דבש, תבלינים, קרמל. יין לא פחות ממופלא שמשקף את יינות אלזס בשיאם.

תמורה לכסף: סעיף התמורה לכסף רלוונטי בעיני פחות ביינות יוקרה. המחיר משקף את ערכו הריאלי של היין הנהדר הזה.

בשלוש מילים: איזור אלזס בשיאו.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully