וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו בבסטה: רימון

קובי קלייטמן

2.9.2012 / 7:00

עם מאות גרגירים וצבע אדום לוהט מפציע הרימון בחודש אוגוסט. איך בוחרים, קונים ומפרקים רימון כהלכתו

רימונים. לימור תירוש
אדום לוהט/לימור תירוש

ממתי עד מתי העונה
זני הרימונים השונים משווקים בין אוגוסט למחצית נובמבר.

הזנים ואיך מזהים אותם
השמועה אומרת שדווקא לחברינו האיראנים יש את הרימונים הטובים ביותר, אולי כי מקור הרימון הוא באירן (פרס). למרות זאת הרימון נמנה על אחד משבעת המינים של ארץ ישראל. ישנם מספר זנים, אך הנפוצים ביותר הם וונדרפול וראש הפרד הקרוי בערבית 'ראס אל בארל'.

וונדרפול (Wonderful) - זן קליפורני הנפוץ היום בכל רחבי העולם ובכלל זה בארץ (מכסה כ-50% משטחי הגידול הארץ). אמנם זן זה מבשיל מאוחר יחסית, בחודש אוקטובר, אבל מתאפיין בחיי מדף ארוכים (ניתן לאחסון עד 5 חודשים). צבע קליפתו אדום-כתום, משקלו כ-750 גרם וגרגריו האדומים בעלי טעם מתוק חמצמץ.

ראש הפרד - זן מקומי שגידולו הולך ומתדלדל היות ולא נוטעים אותו יותר. למרות הבשלתו המוקדמת יחסית בחודשים אוגוסט-ספטמבר, הסיבה להידלדלות הגידולים היא צבע קליפתו הוורוד (פחות אטרקטיבי) ואיכויותיו הירודות יחסית לזנים אחרים. גרגריו של ראש הפרד ורודים וטעמם מתוק. משקלו של הרימון כ-400 גרם.

רימון P.G. 116/17 - זהו רימון שמבשיל בספטמבר (תחילת אוקטובר), גודלו בינוני (כ-600 גרם). קליפתו אדומה וגרגריו האדומים חמצמצים.

זנים ישראלים שמבשילים סביב 20 באוגוסט הם זן שני וזן עכו. אלו הם זנים בעלי קליפה בצבע אדום עז במשקל בינוני ובעלי גרגרים מתוקים, רכים ואדומים. זנים אלו משמשים ליצור מיץ ופריטת גרגירים בעיקר.

עמק - זהו זן ישראלי חדש המבשיל מוקדם יותר מהשני ועכו, ממש בתחילת אוגוסט. קליפתו אדומה וגרגרו המתוק אדום גם הוא. משקל הפרי נע סביב חצי קילו. פופולריות זן זה עולה בקרב הזנים המבשילים מוקדם.

זן נישתי הוא הרימון השחור. מקור שמו הוא אכן בקליפה השחורה. מדובר בפרי קטן שמשקלו נע סביב 300 גרם אך גרגריו מתוקים מאוד.

רימון. יסמין סויפר
עונת הרימונים/יסמין סויפר

טווח המחירים
כיום מחירי הרימונים נעים בין 5.5 ל- 13 שקלים. לקראת ראש השנה, מחירם הולך ויורד.

מה לקנות (איך מזהים ירק איכותי, טרי)
בבחירת רימון רצוי לבדוק מול הירקן האם מדובר ברימון בעל טעם מתוק או חמצמץ (הוא אמור לדעת). הסיבה לכך היא שידוכו של הרימון המתאים למנות שתרצו להגיש.
רימון עם כתר פתוח הוא סימן לרימון בשל. רכשו רימונים שאינם פצועים בלבד. במקרה זה כמובן שעדיף לקנות את אריזות הואקום ולא הקופסאות אותן הכין הירקן, אלא אם הם לשימוש מיידי.

איך שומרים
לפרי הרימון אורך חיי מדף ארוכים יחסית. זן וונדרפול יכול להישמר עד כ-5 חודשים. אחסונם של רימונים ללא קירור ניתן גם לתקופה של 2-3 חודשים. בקירור לעומת זאת נשמרים הרימונים כ-4 חודשים ואילו בקירור תעשייתי מבוקר אף יותר.
קירור אופטימלי לרימון מתבצע באווירה של אפס מעלות צלסיוס. בספר "ארץ שבעת המינים", מצוינת שיטה שתסייע לכם לשמור את הרימון אפילו חצי שנה. לפי שיטה זו יש לשמן בשמן רגיל את הפרי, לעטוף אותו בנייר כסף או ניילון נצמד ולשים במקרר.

רצוי שלא להקפיא את פרי הרימון. הוא יאבד מהר מאוד את חיוניותו, צבעו וטעמיו.

איך מטפלים ברימון?
לצורך סחיטת מיץ מהרימון אין צורך לקלוף אותו אלא לחצות אותו ולהשתמש במכונה ידנית לייצור מיץ בעזרת לחץ. מכונות כאלו נפוצות מאוד לרכישה בחנויות.
אם תרצו להשתמש בגרעיני הרימון בלבד, ישנן 3 שיטות לכך, אחת תותיר אתכם יחסית נקיים ואילו האחרות יותירו בכם סימני צבע בתמורה לעבודה שביצעתם:
שיטה 1 - חוצים את הרימון, לוחצים את האגודלים על הקליפה והופכים אותה. הגרגירים יבלטו כעת החוצה כדי שתוכלו לפורר אותם מתוך הפרי.
שיטה 2 - קלפו את קליפת הרימון, הכניסו אותו לקערת מים או המשיכו מתחת לזרם מים ופוררו את הגרגירים משלד הפרי.
שיטה 3 - השיטה המהנה ביותר. חצו את הרימון והקישו על קליפתו בעזרת כף עץ תוך החזקתו באוויר מעל קערה. הגרגירים פשוט יפלו לתוך הקערה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אילוסטרציה. ShutterStock
לחצות ולסחוט. רכז רימונים/ShutterStock

שיטות הבישול המומלצות
את גרגרי הרימון נהוג בד"כ לאכול כשהם טריים. הגרגרים יפים, בוהקים ומוסיפים חושניות ועניין לכל מנה אליה יצורפו.
מאידך ניתן לסחוט מיץ מהרימונים שישמש מאוחר יותר כתוספת חמצמצה ברוטב לסלט למשל או לצמצם את מיץ הרימון שסחטנו עד כדי יצירת סירופ (רכז רימונים/גרנדין).

את מיץ הרימון ניתן גם להתסיס לכדי יצירת יין רימונים כפי שנהוג ביקב רימון שבמושב כרם בן זמרה בגליל.

למרות זאת, יש להיזהר בעת סחיטת הרימון. סחיטה יחד עם הקליפה תגרום לכניסתם של טאנינים, המוכרים לנו מעולם היין והבורסקאות, אל המיץ ויהפכו אותו עפיץ מאוד.


השילובים המומלצים עם רימון
השימוש ברימון נחלק לשניים. מצד אחד הרימון מהווה מקור ליופי וצבעוניות כשגרגריו נחים למשל בתוך סלט ירוק או על פאי, מצד שני הרימון מכניס טעמים שנעים בין החמוץ למתוק אם בצורתו השלמה (גרגירים) או כרכז רימונים הנפוץ מאוד בשילוב עם בשר.

רכז הרימונים (גרנדין) שטעמו חמוץ-מתוק, משמש לתיבולם של בשרים, דגים, סלטים וקינוחים. בספרה של קלודיה רודן: "ספר הבישול היהודי" ניתן למצוא מאכלים שהיו ועודם נפוצים בעדות ישראל שהגיעו מארצות המזרח (סוריה, איראן, עיראק ועוד). כך למשל ברווז ברוטב רימונים ואגוזים הקרוי פסאנג'אן, סלט בורגול ואגוזים עם תרכיז רימונים של יהודי סוריה הקרוי בזרגן וסלט תרד עם אגוזי מלך ורימונים שמקורו בגרוזיה.
ניתן לקשט חצילים קלויים בגרגירי רימון, להכין ריבת רימונים ואפילו פאי עם קרם פטיסייר (וניל) מקושט בגרגירי רימון.
בתחום הסלטים, גרגירי רימון מקשטים בחן רב כל סלט ירוק ויוצרים קונטרסט צבעים וטעמים מעניין.


מעל 50 מתכונים עם רימונים
איך מכינים רכז רימונים

  • עוד באותו נושא:
  • רימונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully