וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו בבסטה: שסק

יש לכם חשק לשסק? הזדרזו. עונתו של הפרי הנהדר והעדין הזה קצרצרה, ואוטוטו הוא נעלם מהמדפים. כמה דברים שלא ידעתם על הקסם החמוץ מתוק של האביב

4 מתכונים צוננים עם שסק


בכל שנה, בתקופה הזאת, מופיע השסק בקערת הפירות שלנו, אך לזמן מוגבל בלבד. לכן יש למהר ולמצות את עונתו של הפרי הנפלא והכתום הזה, ולהפיק ממנו את המקסימום - בתוך סלטים ירוקים, בעוגות וקינוחים, בקומפוט, כחלק מהמנה העיקרית, או פשוט בנשנוש של פרי עסיסי, בשל וקריר, תוך צפייה בטלוויזיה. משה ברוקנטל, מנהל ענף הפירות במועצת הצמחים, והשפית נעמי זיסבלט, בעלת דוכן בשוק החקלאים בנמל יפו, מספרים את נפלאותיו של החמוץ המתוק הזה.

שסק. ShutterStock
שסק/ShutterStock

מהי העונה?
השסק גדל בחלקים נרחבים של ישראל: בגליל, בשפלה, בנגב הצפוני ובהרי ירושלים. הפריחה שלו מתחילה בסתיו, והוא מניב פרי עם סיום החורף ותחילת האביב. כיום יש גם שסק שגדל בחממות, זאת הסיבה שניתן לעיתים למצוא אותו בשווקים גם בחודשי החורף, החל מינואר. עונתו המסורתית נמשכת עד סוף מאי או תחילת יוני.

מהם הזנים ומה ההבדלים ביניהם?
בארץ יש זנים שונים של שסק, הנבדלים זה מזה בצורתם, גודלם ורמת המתיקות שלהם:

עכו 1 - שסק שצורתו אגסית למדי. פרי חלק, בגודל בינוני, מרקם בשרני וטעם מתוק.
גולדן - שסק עגול וגדול, המתאפיין במתיקות עזה וצבע כתום בוהק.
יהודה - שסק מאורך, שטעמו מתקתק עדין. זן זה מתאפיין באחוזי נוזלים גבוהים יותר מיתר הזנים.
אברי – פרי גדול, יפה, בשרני ומוצק. האברי מתוק מאוד כשהוא הופך לכתום בוהק, והוא מחזיק מעמד אפילו שבוע אחרי שנקטף, ללא קירור.

טווח המחירים:
מחירי השסק נעים בין 9 ל-14 שקלים לקילוגרם, בהתאם לזן.

שסק. ShutterStock
שסק/ShutterStock

איך מזהים שסק איכותי וטרי?
השסק חייב להיות מוצק ומבריק בצבעו ובמרקמו (את השסק אוכלים כשצבעו לפחות צהוב כהה, אחרת הוא אינו בשל). שקעים או חלקים מושחרים בפרי מעידים על חוסר טריות.

איך מאחסנים נכון את השסק?
לשסק אין חיי מדף ארוכים במיוחד, ומומלץ לאחסן אותו מחוץ למקרר כיומיים או שלושה. כשמכניסים את השסק למקרר, טעמו עשוי להיפגם, לכן גם כשעושים זאת, יש להניח את השסק בקירור כמה שפחות זמן, ולא במקום קר מדי.

איך מטפלים בפרי?
בניגוד לפירות וירקות אחרים, השסק אינו מרוסס, כך שאין עליו חומרי הדברה. מכאן שאין צורך לשטוף אותו באופן מסיבי, וניתן לאכול אותו אחרי שטיפה קלה בלבד. יש שאינם אוהבים את קליפת השסק, כך שניתן לקלף אותה, אך היא כמובן ניתנת לאכילה. אם אופים או מבשלים את השסק, יש להוריד את הקליפה, וכן להסיר ממנו את הגלעינים והקרומים הבהירים העוטפים אותם.

שסק עם יוגורט ודבש. ShutterStock
שסק עם יוגורט ודבש/ShutterStock

שיטות הבישול המומלצות וקומבינציות עם שסק:

טעמיו של השסק נהדרים ועדינים. מומלץ מאוד שלא להכביד עליו עם טעמים מסיביים ושתלטניים מדי.

סלטים - את השסק אפשר לשלב במגוון סלטים. לדוגמה: בסלט עלים ירוקים ומרירים, בתיבול עדין של שמן זית ולימון, או חומץ בלסמי עם מעט דבש ותוספת של פרמז'ן ושקדים קלויים. השסק משתלב נהדר, כפרי מרענן, למשל בסלט עם גבינה, עלים ירוקים ואגוזים.

כסלסה או תוספת לבשרים ודגים – אפשר לשלב את השסק עם קומבינציות אקזוטיות, במקום פירות כמו מנגו ופאפאיה. חותכים אותו לקוביות בשרניות, ומערבבים עם אבוקדו, ליים, קצת כוסברה, שום, צלפים, צ'ילי טרי וסוכר. מגישים על אורז קוקוס, מתחת לדג צרוב.

אפוי או מבושל: את השסק ניתן לאפות (למספר דקות קצר בלבד) כחלק מקינוח או מתוספת למנה עיקרית, כשהוא עטוף במעט שמן זית או חמאה. בנוסף, בשל צורתו העגלגלה, ניתן אפילו למלא אותו בדגים, קטניות, אורז או בשר, ולבשל ממולאים מיוחדים, למי שאוהב קומבינציות מתקתקות.

קינוחים - מהשסק ניתן להכין מרקחות שונות ומעודנות, לשלב בקומפוט אביבי, או לשדך לפרי חמצמץ, כמו למשל חמוציות, וכך ליצור רוטב מתוק-חמוץ לעוגה או לפנקוטה.

קרטיבים - עם השסק ניתן להכין קרטיב מדליק בסגנון פאלאטאס (קרטיב מאמריקה הלטינית, שעשוי מפירות טבעיים ותוספות מעניינות, כמו עשבי תיבול, וניל, תה, קינמון, אלכוהול וכו'). להכנה של הפאלאטס מנקים וקולפים את השסק, כותשים אותו בבלנדר למרקם אחיד כמו של שייק פירות, מוסיפים דבש (או, לחילופין, מי סוכר), ומיץ מלימון סחוט, ומערבבים יחדיו. את הבלילה שנוצרה מקפיאים - במכונת גלידה או בכוסות פלסטיק עם כפית בפנים, ממש כמו פעם. מוציאים אחרי 4-8 שעות ואוכלים.

ריבת שסק. ShutterStock
ריבת שסק וריבת דובדבנים/ShutterStock
  • עוד באותו נושא:
  • שסק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully