וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרק עדשים ופסטה של חורף (ושל כל עונה)

26.12.2023 / 6:00

מה שנחשב בעבר כאוכל של עניים מקבל היום מקום של כבוד בכל מסעדה, ובצדק

מתכוני עדשים של פיליס גלזר. נמרוד סונדרס
מרק עדשים ופסטה/נמרוד סונדרס

בעבר נחשבו העדשים כאוכל של עניים, אך לא יותר. היום יש להן מקום של כבוד אפילו בקרב השפים הגדולים והידועים. הן עשירות בוויטמינים ומינרלים, וגם קלות יותר לעיכול מקטניות אחרות.

הערה: זמן הבישול של עדשים וקטניות אחרות משתנה ותלוי בטריותן.

עדשים פשוטות, ירוקות וחומות
העדשים הכי נפוצות (וזולות) אצלנו. מתאימות במיוחד למרקים סמיכים, נזידים ומג'דרה. ניתן למעוך אותן בקלות, לעשות קציצות ומנות עיקריות דמויות המבורגרים. לכוס עדשים ירוקות או חומות יש להוסיף כ-1/2 2 עד 3 כוסות מים. זמן בישול לחומות כ-20-30 דקות. ירוקות לוקחות כ-30-40 דקות.

עדשים שחורות
קטנטנות בגודל, יקרות במחיר, כנראה בגלל שהן מזכירות קצת את הקוויאר היוקרתי (באנגלית קוראים להן עדשי BELUGA, כמו הקוויאר). הן נהדרות בסלטים, כליווי לאורז, פסטה או ירקות צלויים. עשירות באנטוציאנינים ונוגדי חמצון. לבישול: כוס עדשים שחורות + כוס ורבע מים, כ-25-30 דקות בישול אחרי הרתחה.

עדשים אדומות (כתומות)
אחד הסוגים הכי אהובים עליי. עדשים כתומות מתבשלות הרבה יותר מהר מכל העדשים האחרות. הכי נפוץ הוא הסוג החצוי, אך ניתן למצוא גם עדשים אדומות לא חצויות בצבע כתום עז, שניתן גם להנביט (אי אפשר להנביט את החצויות).הן נעשות קווצ' עם הבישול ומתאימות במיוחד כתוספת לאוכל ביתי לתינוקות. ניתן להרתיח אותן כ-5-10 דקות, לכבות את האש, ולהשאיר אותן מכוסות עוד כ-15 דקות להתרכך.

עדשים צרפתיות PUY
כן כן, גם בתחום העדשים הצרפתים הגיעו אלינו. העדשים הקטנטנות האלו, מנוקדות בצבעי ירוק-כחול ונחשבות לגורמה של ממש. הן גם עשירות במיוחד באותם נוגדי החמצון שיש בענבים שחורים, ברזל ומגנזיום. לבישול: כוס עדשים לעוד וחצי מים. הן שומרות את צורתן היפה ומתאימות לסלטים, עם פסטה וכתוספת למרק. מרתיחים ומבשלים כ-40 דקות לערך לאחר הרתחה.

מרק עדשים ופסטה

השילוב בין העדשים (קטניות) לדגנים (הפסטה) יוצר חלבון מלא. למרות העובדה שניתן לבשל את הפסטה בתוך המרק, אם לא אוכלים אותו מיד הפסטה נעשת רכרוכית, והמרק סמיך מאוד, לכן אני מעדיפה לבשל בנפרד ולהוסיף אותה למרק בדקות האחרונות של הבישול.

מצרכים ל-8 מנות:

1/2 1 כוסות עדשים ירוקות או חומות
8 כוסות מים
2 כפות עגבניות מיובשות בשמן, מסוננות וטחונות (או רסק עגבניות רגיל)
1/4 כוס שמן זית
2 בצלים גדולים, קצוצים דק
2 גבעולי סלרי קצוצים דק
½ 1 כפיות כמון
½ 1 כפיות כוסברה יבשה
½ 1 כפיות כורכום
2 כפיות מלח
50 גרם פסטה קטנה (חצי כוס)
3 שיני שום כתושות

אופן ההכנה:

1. שוטפים את העדשים במסננת רשת ומניחים בסיר גדול עם המים.

2. מביאים לרתיחה ואז מנמיכים את האש. מבשלים בסיר מכוסה חלקית כ-30 דקות או עד להתרככות כמעט מלאה. מוסיפים את הרסק העגבניות המיובשות או הרגיל, מנמיכים את האש ומבשלים בסיר מכוסה על אש קטנה, עד שהעדשים כמעט מוכנות, כ-45 דקות.

3. בינתיים, מחממים את שמן הזית על אש בינונית ומטגנים את הבצל והסלרי בבחישה עד להתרככות, כ-5 דקות. מוסיפים את הכמון והכוסברה ומטגנים עוד דקה. מוסיפים ביחד עם המלח לסיר העדשים, ומבשלים עוד 10 דקות (הערה: אני מוסיפה את השום לפני ההגשה, כי אני אוהבת טעם שום חזק, אך אם אתם מעדיפים, אפשר לטגן אותו ביחד עם התבלינים).

4. מבשלים את הפסטה הקטנה דקה או שתיים פחות מההוראות על גבי האריזה, ממש אל-דנטה (עדיין קצת קשה). מוסיפים לסיר וממשיכים לבשל על אש קטנה כ-10 דקות או עד שהעדשים רכים והפסטה מוכנה.

5. לפני ההגשה, כותשים פנימה את שיני השום (אם לא הוספתם קודם). אם המרק סמיך מדי, מוסיפים מים רותחים לפי הצורך. טועמים, מתקנים תיבול ומגישים עם סלט (אפשר גם עם לבנה ופיתות מקמח מלא).

הערה: אם מעדיפים לא לטגן בכלל, אפשר לבשל את הבצל והסלרי עם העדשים ולהוסיף את השמן והתבלינים עם הפסטה. ניתן גם להקפיא את המרק, אך מוסיפים את הפסטה והשום כשמחממים אותו מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully