וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגשים מהסוג הטעים בקטמונים

19.1.2015 / 13:43

לכאורה מדובר בבשלנית ותיקות שמלמדות אוכלוסיות צעירות על הכנת קובה, הכנת קציצות ירק ומילוי פלפלים. אבל למעשה, מה שקורה במפגש שמתקיים פעם בשבוע במסגרת "מפגשים מהסוג הטעים" בקטמונים, הוא הרבה יותר גדול מזה

מפגשים מהסוג הטעים. דרור עינב
הנשים של קטמון/דרור עינב

מקום צעיר לאנשים מבוגרים

יום שני לפני שבוע, השעה 20:00 בערב, ירושלים. הקור הירושלמי מקפיא העצמות עדיין כאן. אבל בבית הופמן בשכונת קטמונים הירושלמית, כמו בתוך בועה, רק חום והמולה, חום שעולה מ-11 כירות חשמליות, ויוצא מליבן של ארבע נשים חביבות, ועוד כ-20 אנשים שעד לא מזמן היו זרים זה לזה, והופכים ברגע להיות חברים לסירים.

בית הופמן הוא מרכז קהילתי לאזרחים וותיקים, מועדון שמגיעים אליו אנשים בני 50 ומעלה "מקום צעיר לאנשים מבוגרים". הוא מספק לאנשים מבוגרים משכונת קטמונים חוגים, תעסוקה ובעיקר חברה. המועדון נפגש מדי יום ראשון, ומציע חוגים שונים, מהפרשת חלה, ריקודי עם ועד אפילו חוג תדמיתנות. בשנה שעברה הפיק המועדון לתושבות השכונה ספר בישול שקיבץ את המתכון המנצח של כל בשלנית אשר גם היה בו מסלול של השכונה, שעליו מצוין ביתה של כל אחת, סיפור חייה והמתכון שלה. בעקבות ההצלחה עלה הרעיון לסדנאות הבישול החדשות.

אורן סוקניק מרכז המרכז הקהילתי חבר אל שחף לוי, רכז שכונה צעירה בארגון צעירים במרכז, ויחד הם יצרו את סדנת מפגשים מהסוג הטעים. מתוך קבוצה של 25 נשים החברות במועדון, מגיעות לכל מפגש ארבע נשים, המועדון קנה 11 כירות חשמליות, כאשר אמורים להגיע לא יותר מ-11 אנשים (או זוגות), בפועל, מגיעים קצת יותר, ונראה שרק אם אפשר היה, כל שכונת קטמונים הייתה מבקשת להידחק בתוך החדרון הפשוט של המועדון, שהופך בין רגע למטבח עמוס ושוקק חיים המעלה ריחות נפלאים.

מפגשים מהסוג הטעים. דרור עינב
מדלגים על החלק התיאורטי/דרור עינב
מפגשים מהסוג הטעים. דרור עינב
שחף מתקבל באהבה על ידי הנשים/דרור עינב

"חשוב לנו שיתחברו לסיפור השכונתי"

"קטמונים תמיד התאפיינה בשיתופיות, אלו נשים שעברו הכל יחד".

"הסדנה הזאת לא סתם קמה בקטמונים", מסביר סוקניק. "מדובר בשכונה עם הרבה עבר, הנשים הללו שחיות כאן, הן נשים שורשיות, עם סיפורי חיים מרתקים, שכל חייהן נמצאות כאן ויש להן הרבה ידע להעביר. המפגש החברתי הוא משהו שמאוד מאפיין את השכונה, קטמונים תמיד התאפיינה בשיתופיות, כל אחת יודעת מה קורה אצל השנייה בבית, אלו נשים שעברו הכל יחד".

"בשנים האחרונות קטמונים, כמו הרבה מקומות אחרים בארץ עברה תהליך", מוסיף שחף "משכונה שבעבר נחשבה לפחות אטרקטיבית או איכותית היום היא נחשבת למרכז ירושלים, מה שעודד משפחות צעירות מבחוץ לעבור אליה, ואלו לא תמיד מחוברות לאוכלוסייה הוותיקה הקיימת. המשפחות הצעירות שחיות כיום בקטמונים הן ברובן אנשים שהגיעו מחוץ לשכונה. חשוב היה לנו שהם יתחברו לסיפור השכונתי. מדובר בשכונה שיש לה חוסן קהילתי, ושיודעת לתת במה ואת הכבוד המגיע לאזרחים הותיקים שלה".

אורן דאג לנשים המבוגרות, שחף הביא את המשפחות הצעירות וכך נוצר אחד משיתופי הפעולה היותר מרגשים שנראו כאן לאחרונה. המפגשים מתקיימים בכל יום שני בערב, בבית הופמן, כל אחד מהמשתתפים הצעירים מקבל רשימת מצרכים וכלים אותם צריך להביא, אשר כוללים גם סיר גדול איתו חוזרים הביתה, מלא בכל טוב.

מפגשים מהסוג הטעים. דרור עינב
דליה מסייעת לטבחיות המתחילות/דרור עינב

שיטות שרק אמהות יודעות

את הגאווה רואים בעיני הנשים, שמלמדות טריקים שגם השפים הגדולים לא בהכרח מכירים

בשבוע הראשון לימדו הנשים להכין קובה חמוסטה, המשתתפים חזרו הביתה עם כ-200 כדורי קובה סך הכל. הפעם על הפרק קציצות ירק ופלפלים ממולאים. תשכחו מכל סדנה אחרת שהכרתם בה יש לפני הכל חלק תיאורטי, אצל הנשים של קטמונים ישר נכנסים לעניינים. צריך להספיק כמה שיותר, עד כדי כך שדליה, ברכה, צביה ושרה שוכחות אפילו להציג את עצמן, וישר שולחות את המשתתפים להתחיל לגרד במרץ את הירקות לקציצות.

אוכלוסית המשתתפים מגוונת יחסית - הצעירה שבהן בת 21, רווקה, המבוגרת בת ארבעים פלוס אם לארבעה, דתיים וחילוניים, אשכנזים ומזרחים, ואפילו שני גברים, לפתע נעלמים הפערים בין העדות והדורות, נוצר תמהיל מרתק של אנשים, שמחבר ביניהם הדבר הבסיסי ביותר - אוכל. הנשים עוברות בין הצעירים, עוזרות, מייעצות, מוסיפות מלח, קמח. את הגאווה עליה סיפרו קודם לכן שחף ואורן רואים בעיני הנשים, שמלמדות טריקים שגם השפים הגדולים לא בהכרח מכירים. יעילות היא שם המשחק - הקציצות על האש, וכבר מרוקנים את הפלפלים, עם הידיים כמובן, בשיטות שרק אמהות יודעות, מתעקשות שיש מקום לדחוס עוד ממולאים לסיר. תחושה של כיף באוויר, כולם ברגע הופכים להיות חברים, אחד מסייע לשני. הדברים שנאמרו קודם מהדהדים בראש "הנשים הללו מקבלות את הבמה, זה ממנף ומעצים אותן. הן משתייכות לאוכלוסיה שלעיתים אנחנו הופכים שקופה ביום-יום בחברה הישראלית, כאן אנשים רוצים לבוא ללמוד מהן, שואלים אותן, הן הופכות להיות בעלות הידע, בעלות הכוח, זה עושה להן טוב לאגו ומגיע להן".

מפגשים מהסוג הטעים. דרור עינב
קר בחוץ חם בפנים/דרור עינב
מפגשים מהסוג הטעים. דרור עינב
סירים מלאים בכל טוב לקחת הביתה/דרור עינב

האוכל הוא רק תירוץ

"לא משנה איזו מציאות תידפק על דלתך - הסיר שלך זה הסיר שלי".

"רצינו לייצר הזדמנות למשפחות הצעירות לפגוש את האוכלוסיה הוותיקה של השכונה ולהיפך", מסכם שחף. "האוכל במקרה הזה הוא רק תירוץ, זה פשוט המכנה המשותף הכי מיידי לכולם. אין טעם להתכחש למתח שקיים, אנחנו רצינו לשבור אותו. הפחד הוא הרי ממה שלא מכירים, מספיק שאתה פוגש את הבן אדם והפחד מהשונה נעלם. קטמונים זה סמל להרבה דברים - למשפחה, לשיתוף, להתמודדות עם החיים לא משנה איזו מציאות תידפק על דלתך, ומעל הכל סולידריות קהילתית - הסיר שלך זה הסיר שלי".

מפגשים מהסוג הטעים. דרור עינב
ועכשיו - המתכון/דרור עינב

קציצות ירק ע"פ המתכון של ברכה

חומרים:
2 תפוחי אדמה
2 גזרים
2 קישואים
כרפס
סלרי
פטרוזיליה
בצל
2 ביצים טרופות
כף שמן + שמן לטיגון
מלח
פלפל
לימון
מעט קמח


אופן ההכנה:
1. מגרדים את הירקות בפומפייה לתוך קערה.

2. סוחטים את התערובת כדי שתהיה יבשה ככל האפשר.

3. אל הקערה מוסיפים 2 ביצים טרופות וכף שמן. מתבלים במלח פלפל ולימון לפי הטעם ומוסיפים מעט קמח כך שהבלילה תהיה יציבה.

3. מחממים מחבת (עדיף קרמית) גדולה וכשהיא חמה מאוד מוסיפים את השמן. מכדררים את הבלילה באמצעות שתי כפות או בידיים רטובות לקציצות ומוסיפים אל המחבת החמה. משחימים, הופכים צד וכשמוכן שולפים ומגישים.

  • עוד באותו נושא:
  • קציצות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully