וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים למקורות: משתה בסגנון פלשתי

18.11.2015 / 7:35

כדורי התמרים הוגשו באיזור כבר לפני 3,000 שנה והחומוס בכלל הגיע אלינו מכרתים. טובה דיקשטיין חוקרת אוכל והסטוריונית עורכת מסע בעקבות המטבח הפלישתי שעיצב את המטבח המקומי כיום

צילום: עידו שחם, עריכה: רן צימט

אינספור מלים נכתבו על המטבח הישראלי, האם יש דבר כזה או לא. לטובה דיקשטיין, היסטוריונית קולינרית, יש דווקא תשובה נחרצת. "אין לנו באמת אוכל ישראלי היום, האוכל שלנו הוא תערבות של מאכלים מכל העולם", היא מסבירה ומוסיפה כי רצתה לגלות במחקרה מה מקורות האוכל שנחשב לישראלי היום. דיקשטיין, אשר חוקרת את התרבות העתיקה בארץ ישראל, בין היתר דרך האוכל, לקחה על עצמה לפני מספר שנים משימה - להתחקות אחר התרבות הקולינרית הפלישתית, מתקופת התנ"ך.

הכנת פריקי. נמרוד סונדרס
קיים באיזור כבר אלפי שנים. פריקה/נמרוד סונדרס

במוזיאון לתרבות פלישתית באשדוד הוקמה גלריית המשתה הפלשתי, אשר עוסקת בתרבות האכילה. במשתה שנערך במקום מוגשים מגוון מאכלים שאכלו בני התקופה, המוגשים בכלים מסורתיים. "נסעתי לכרתים על מנת לשחזר את המתכונים, כי משם הם הגיעו בין היתר", מספרת דיקשטיין. "ישבתי תקופה בהרים עם כל מיני זקנות שסיפרו לי על האוכל הקדום. כרתים מאוד משמרת את המסורת".

האוכל שמצאה דיקשטיין באי היווני מופיע גם בתנ"ך, בספר יחזקאל, וניתן לאתר אותו גם כאן בארץ, בעדה השומרונית. "השומרונים משמרים את המתכונים עדיין כפי שהם היו, זה מאוד מרגש לראות", היא מספרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
חומוס אבו חסן ביפו. נמרוד סונדרס
חומוס. הגיע בכלל מכרתים/נמרוד סונדרס

"אוכל הוא חלק מתרבות, וחשוב שנכיר את התרבות הזאת", אומרת דיקשטיין. "הפלשתים היו גויים שהגיעו מהים לארץ ישראל, בין היתר מכרתים, לפני 3,200 שנה. הם הביאו לכאן את התרבות שלהם ופיתחו אותה כאן. הם השפיעו על התרבות שלנו ואנחנו השפענו על שלהם".

במשתה מוגשים מאכלים שהוכנו ממתכונים ששחזרה דיקשטיין יחד עם אנשי המוזיאון, ממקורות שונים. המתכון לכדורי התמרים אשר מוגשים לקינוח, נמצא חקוק על חרס משנת 1,600 לפני הספירה. חלק מהמתכונים מוזכרים במקורות כמו ספר יחזקאל למשל, וחלק נוסף הביאה עמה דיקשטיין מהמסע כרתים.

משתה פלשתי. יעל לאור, מערכת וואלה! NEWS
פיתות בעבודת יד/מערכת וואלה! NEWS, יעל לאור

במשתה מוגשים מאכלים כמו גרגרי חומוס בכמון ושמן זית - זאת בעקבות עדות שנמצאה כי הפלשתים הביאו עמם את החומוס לישראל מיוון. בצל אפוי ממולא בבורגול ונענע עם צזיקי פלשתי, מרק אפונה עם נטיפי בצקיות עלי גפן ממולאים בבורגול, גבינת עיזים ושקדים, פריקה - תבשיל חיטה וירקות שורש, נזיד עדשים ירוקות עם בצל, א?נטיפל?אש?תי – כרוב, בצל, שום, קולורבי וכרישה ועוד.

לגבי האותנטיות, מסבירה דיקשטיין כי עושים מה שאפשר אבל מבינים שאחרי למעלה מ-3,000 שנה קשה להיות מדויקים ונאמנים לגמרי למקור. "לא נתיימר להגיד שהמתכונים הם אחד לאחד, אבל הם בהחלט בסגנון פלשתי", מסכמת דיקשטיין. "האוכל דומה מאוד, אבל גם בכרתים בכל זאת עבר זמן, דורות על גבי דורות. גם המסורת מקבלת גוון אישי, אבל זה הכי קרוב למה שאנחנו יכולים לשחזר".

המוזיאון פתוח לקהל הרחב, השתתפות במשתה בהזמנה מראש בלבד, ניתן לערוך אירוע לקבוצות גדולות.

המוזאון לתרבות הפלשתים, השייטים 16 אשדוד, 08-6224799.

  • עוד באותו נושא:
  • אוכל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully