וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד שלכם לא חייב לאכול בשר

18.10.2016 / 7:34

מסתבר שילדים יכולים לגדול ולהתפתח יפה גם בלי בשר - התזונאית טל חייקין מעניקה טיפים שיפיגו את כל החששות ויש גם מתכון לשניצל טבעוני מושלם. אורי שביט עורכת אורחת בסוכה של וואלה אוכל

תינוק אוכל. ShutterStock
תינוק אוכל/ShutterStock

אחד הנושאים שמוכרחים להתמודד אתם במסגרת תהליך ההורות, הוא תזונת הילדים. לפתע כל מזון עובר ביקורת מדוקדקת יותר מאשר כשנכנס לפי ההורים, והחרדות מתחילות לצוץ. האם הילד אכל מספיק? האם חסרים לו חלבונים/ברזל? לפי התזונאית טל חייקין, אחד המיתוסים הנפוצים ביותר לגבי טבעונות הוא שתינוקות וילדים קטנים חייבים לאכול בשר וגבינות. היא מציעה זווית ראייה נוספת עם כמה טיפים שיאפשרו לכם לתת תזונה טבעונית, או כזאת שמבוססת בעיקרה על הצומח, גם לקטנים.

פטריות יער. ShutterStock
גם בהן יש חלבון. פטריות/ShutterStock

* הפחד העיקרי של הורים הוא אי מתן כמות מספקת של חלבון, ברזל ואבץ. מסתבר, שבישראל ילדים אוכלים פי 2-3חלבון ממה שהם צריכים. שילוב של שתיים או שלוש קבוצות צמחיות יתן חלבון מלא, ובניגוד למיתוס, לא חייבים לאכול דגנים וקטניות באותה ארוחה אלא בטווח של 24 שעות. קבוצות צמחיות עם חלבון יכולות להיות אגוזים, פירות, דגנים, שורשים, פטריות, ועוד.

* קינואה וסויה הם יוצאי דופן מכיוון שהם משמשים בפני עצמם חלבון מלא.

• כשמבוגר לא אכל קטניות הרבה שנים ופתאום הוא נחשף אליהן, אין מספיק הפרשה של אנזימים והחיידקים מתחילים לשגשג ומפרישים גזים שגורמים לכאבי בטן וריחות לא נעימים. לרוב, קטניות לא אמורות לעשות גזים לילדים, היות ויש להם מערכת עיכול אדפטיבית. כמובן שתמיד יש ילדים, כמו מבוגרים, עם מערכת עיכול רגישה מהנורמה, אבל זה יוצא מן הכלל שלא מעיד על הכלל. עם תינוקות מתחילים בזהירות עם אפונה ירוקה ועדשים כתומות ואז עוברים לחומוס ושעועית. לילדים מגיל שנתיים ומעלה אפשר להתחיל מיד עם כל סוגי הקטניות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
טופו. ShutterStock
טופו/ShutterStock

טופו

• סויה, וקטניות הן תחליף מצוין לבשר. סויה מקבלת טעמים בקלות, וממש כמו עוף אפשר להכין ממנה שניצלים, למשל במשרה סויה וקצת חרדל וסילאן, או קטשופ. משרים את הטופו ואז לוקחים קצת קמח תפוחי אדמה או קורנפלור עם מים, מוסיפים פירורי לחם ומטגנים ממש כמו שניצל.

• אפשר לקרוץ צורות מטופו עם קורצני עוגיות בצורת לבבות או כוכבים, זה קל מאד וילדים מתים על זה.

• בגלל שלטופו אין טעם, אפשר לגרד אותו בפומפיה דקה לבלילה של עוגה או להוסיף ללחם או פולנטה טבעונית (שמכינים עם שמרי בירה, מים וקמח תירס).

• אחד הדברים שנותנים במסגרת שלב הפינגר פוד לתינוקות זה להחזיק אצבע טופו. חותכים את הטופו לחתיכות בצורת מקלות בעובי סנטימטר (ממש כמו מלפפונים) ונותנים להם להחזיק ולאכול. אפשר להגיש לצד ירקות כמו גזר. ילדים גדולים יותר (גילאי 5 ומעלה) אוהבים לטבול אצבעות טופו ברוטב סויה כמו סושי.

טופו יכול להחליף ביצה בקלות, בסלט אבוקדו למשל, אפשר למעוך ולגרד טופו, עם מעט בצל ירוק ויש סלט מעולה.

נשנושי מונדיאל בכובשים. אפיק גבאי
לא צריך להסתבך. נשנוש חומוס/אפיק גבאי

• לא צריך להסתבך. אפשר לתת כנשנוש קטניות שבושלו במים מלח וקצת שמן, לסחוט מעל מעט לימון ולתת כארוחה. אפשר לעשות צלחת של חומוס מבושל במלח עם קצת כמון ולימון וזאת ארוחה נפלאה. לא חייבים להשרות, עוד אופציה לקיצור תהליכים היא להגיש חומוס קפוא שבושל. ניתן גם לשלב בסלטים.

* למרות שלילדים קטנים אסור לאכול אגוזים, ניתן לשלב אותם בתזונה שלהם כשהם במרקם טחון, למשל בממרחים.

• ממרחים זה דבר נפלא ואז ילדים יכולים להצטרף גם להכנה בשלב המעיכה עם בלנדר מוט. כך למשל אפשר לטחון שעועית לבנה עם שמן זית ואגוזים, פסטו שעועית שחורה עם אגוזי ברזיל וקייל, או סלק אדום מבושל עם שעועית לבנה, לימון אגוזי מלך ופלפל לבן.

שניצל תירס ותרד. אורי שביט,טבעוניות נהנות יותר, מערכת וואלה! NEWS
שניצל תירס ותרד/מערכת וואלה! NEWS, אורי שביט,טבעוניות נהנות יותר

שניצל תירס ותרד/ מתכון של אורי שביט, מתוך הבלוג טבעוניות נהנות יותר

גרסה ביתית בריאה לשניצל התירס האהוב, שהטופו מעשיר בחלבון מלא מן הצומח. לגרסה ללא גלוטן ניתן להשתמש בקמח עדשים כתומות או קמח חומוס לתערובת ובפתיתי קורנפלקס לא ממותקים וגרוסים לציפוי.

חומרים לכ-8 שניצלים
2.5 כוסות גרגירי תירס טריים או מופשרים
3 גבעולי בצל ירוק
1/4 צרור פטרוזיליה
150 גרם טופו
1 כף שמן זית
2 כפות רוטב סויה
2 כוסות עלי תרד טריים (אפשר להחליף או לשלב באקצ'וי, מנגולד או קייל)
2 כפות פירורי לחם מלאים
2 כפות קמח חיטה מלאה

לציפוי:
1/2 כוס פירורי לחם מלאים
3 כפות שמן זית


אופן ההכנה:
1. מרתיחים מים בסיר וחולטים בהם את עלי התרד במשך כדקה. מסננים, סוחטים משאריות נוזלים וקוצצים גס. שומרים בצד.

2. מניחים במיכל של מעבד מזון 1.5 כוסות של גרגירי תירס, בצל ירוק, פטרוזיליה, טופו ורוטב סויה וטוחנים בעזרת להב פלדה עד שמתקבלת בלילה אחידה.

3. מעבירים את בלילת הטופו לקערה ומוסיפים את שאר גרגירי התירס, תרד קצוץ, פירורי לחם וקמח מלא. מערבבים היטב, טועמים ומתקנים תיבול. בשלב זה מומלץ לאחסן את התערובת במקרר למשך כחצי שעה, להתייצבות.

4. מחממים תנור ל-200 מעלות.

5. מניחים בקערה רחבה את פירורי הלחם לציפוי, יוצקים 3 כפות שמן ומערבבים.

6. יוצרים צורת שניצלים מהתערובת שבקערה, מצפים בפירורי הלחם ומעבירים לתבנית מרופדת בנייר אפייה.

7. אופים בתנור החם במשך כ-25 דקות, עד שהשניצלים זהובים ויציבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully