וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השומרוני הטוב: סעודת סוכות שומרונית

חג הסוכות השומרוני חל השנה בסמוך לחג הסוכות היהודי. הצצה נדירה לסוכה השומרונית המקושטת שבתוכה ממתינים מסורות עתיקות ומאכלים בני אלפי שנים העוברים מדור לדור

סעודה שומרונית בסוכה. נמרוד סונדרס
דורשת השקעה והירתמות של כל בני המשפחה. הסוכה השומרונית משובצת פירות/נמרוד סונדרס

כמי ששומרים באדיקות על מסורות אבותיהם מזה אלפי שנים, כפי שמעיד עליהם שמם, כך גם דואגים בעדה השומרונית להעביר מדור לדור מתכונים עתיקים. חג הסוכות שחל השנה בהפרש של יומיים בלבד מזה השומרוני היווה תירוץ מושלם לביקור בסוכה השומרונית ולזכות בהצצה לסירים של המטבח הקרוב-רחוק הזה.

שיטוט בשכונה השומרונית בחולון רגע לפני החג, לא מסגיר את שמתרחש בתוך הבתים. גם השלט על דלת הבית עם הכיתוב גלי ושחר יהושע, שמאוחר יותר יסתבר ששמו לפני שהגיע משכם היה בכלל סבאח, לא מעיד כי יושביו הם חלק מקהילה עתיקה שמשמרת את מסורותיה ומנהגיה, שבתחילת המאה הקודמת מנתה פחות מ-150 איש והייתה על סף הכחדה. את הדלת פותחים גלי ושחר ובנם גיא, שלקח על עצמו את תפקיד הדובר של בני הקהילה. קבלת הפנים החמה שלהם מסגירה את אהבתם לאירוח. במהלך החג יבקרו בביתם מאות אנשים, חלקם מבני העדה מהשכונה או קרובי משפחה משכם, אבל רובם המכריע תיירים סקרנים שרוצים לקבל הצצה לקהילה דרך פאר הסוכה השומרונית.

סעודה שומרונית בסוכה. נמרוד סונדרס
שחר יהושע בלבוש תפילה מסורתי תחת סוכת ביתו/נמרוד סונדרס

מתקרת סלון הדירה הקטנה בחולון, משתלשלים בצורות גיאומטריות, משובצים כאבני חן, פירות צבעוניים בשיא הדרם. כל פרי נבחר בקפידה בפרדס או במטע ונקטף על ידי בני המשפחה, ממורק בעזרת מטלית ומושחל ללולאת חוט ברזל דקיק אותה מהדקים בני המשפחה אל התקרה באמצעות מסגרת ברזל מרושתת שתלויה מעליהם. עבודת בניית הסוכה מאחדת את כל בני הבית ומצריכה התגייסות והירתמות של כולם, מסבירים שחר וגלי. בעת בניית הסוכה עוזבים את הטלפונים, הטלוויזיה ושאר פעילויות היומיום ונרתמים למלאכה. גיא מראה בטלפון הנייד שלו את התמונות שמתחילים להעלות בני העדה לרשתות החברתיות, כל אחת מרשימה יותר מקודמתה. אחת מהן אפילו עוצבה בצורת הסמל של וואטסאפ. "אנשים משתגעים כל שנה מחדש", הוא מסכם בהתפעלות.

הסוכות השומרוניות, בניגוד ליהודיות ממוקמות לרוב בתוך הבתים, מסורת שנשתמרה בתקופה שבה נרדפו ומצאו בבוקר את הסוכה שבחצר מושמדת ומחוללת. היום יש שבונים אותה בחוץ ויש שבונים אותה בפנים, במידה ואין חצר בנמצא. את כמויות הפירות הבלתי נתפסות שתלויות מעל ראשיהם במהלך החג, תורמים בני העדה בסופו לבתי תמחוי וכמות מסוימת סוחטים, מקפיאים ומשתמשים במהלך השנה לשתיה ומשלבים במתכונים שונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
סעודה שומרונית בסוכה. נמרוד סונדרס
סעודה שומרונית בבית משפחת יהושע בחולון/נמרוד סונדרס

ע"פ המסורת מוצא השומרונים בממלכת ישראל, שבירתה שומרון. כאשר חל פילוג בעם ישראל לאחר מות שלמה המלך התחלק העם לממלכת ישראל וממלכת יהודה. ממלכת יהודה הקימה את בירתה בירושלים ואילו ממלכת ישראל (השומרונים כיום) שהיו צאצאים של שבטי אפרים ומנשה וחלק מהלווים, נותרה עם המרכז הדתי הקדום על הר גריזים. כיום, מחצית מבני העדה שמונה 800 איש, מתגוררים בחולון והמחצית השניה בשכם. למרות הריחוק הפיזי כולם עדה אחת ומלוכדת שקשורה זה לזה בקשרי משפחה. כמו כן, כולם מקיימים את מצוות התורה כלשונה כפי שקיימו אותה אבותינו לפני למעלה מאלפיים שנה, ללא פרשנויות וללא חז"ל. לא תמצאו שומרוני חילוני, ביום כיפור צמים כולם כולל התינוקות ואת השבת הם שומרים בלי פלטות או שעוני חשמל. לכן סעודת השבת מבוססת על מאכלים קרים ולא על מאכלים שמצריכים חימום.

אי אפשר להפריד את המסורת השומרונית מהאוכל השומרוני. הם קשורים ושלובים זה בזה וכמו בכל חיי קהילה מטעמי העדה משמשים כדבק מאחד. סעודות משותפות של בני העדה כולה מלוות את התפילות וחלקן נטועות עמוק במנהגים ובמסורת: מכנאפה ענקית בברית מילה, מטעמים מיוחדים לחגיגות החינה והחתונה ועד תפילה של כל בני העדה על הר גריזים הכוללת העלאת זבח בחג הפסח בסיומו נערך מעין 'פיקניק' ענק של כל בני העדה.

את מרבית חומרי הגלם, מספרת גלי, היא מביאה משכם. אם זה ירקות קטנים כמו חצילים וקישואים למילוי מהשוק בשכם, הטחינה המפורסמת מהר ברכה, הבשר שנשחט על ידי שוחט שומרוני בלבד תחת הקפדה חמורה או התבלינים האופייניים שנמצאים כמעט בכל מנה: בהאר (פלפל אנגלי), זרעי אניס (יאנסון), סומאק טרי, כמון, נענע יבשה ועוספור—פרחי צמח החריע שמזכיר מעט את הזעפרן, אך זול ממנו. את הארוחות השומרוניות מלווה לרוב עראק אניסי וריחני שמכינים בני העדה בעצמם. בדרך כמובן הצטיידנו במתכונים שיעשירו כל סוכה, גם אם היא לא מקושטת באלפי פירות יפיפיים.

משקה חגיגי לסוכה

סעודה שומרונית בסוכה. נמרוד סונדרס
צונן, מרענן ומתקתק. משקה רימונים ומי ורדים/נמרוד סונדרס

אם לא היה מדובר בשומרונים, היה ניתן בקלות לכנות את המשקה הזה משקה האלים. על הקנקן הקר עם המיץ הוורוד שקיבל את פנינו בשולחן החג של משפחת יהושע, היה חסר רק הפתק "שתו אותי", כמו בסיפור של עליסה בארץ הפלאות. המשקה המרווה והמתקתק הוכן ממיץ רימונים, לימונים ומי ורדים שהוסיפו לו ארומה חגיגית במיוחד.

מצרכים:
לקנקן

1 כוס מיץ רימונים
1/2 כוס מיץ לימון
מעט מי ורדים (לפי הטעם)
3 כפות סוכר
גבעול נענע טריה
1 ליטר מים קרים

אופן ההכנה:

1. מערבבים את מיץ הרימונים, הסוכר, הלימון ומי הורדים היטב.

2. מניחים בקנקן את עלה הענענע ומעליו מוזגים את מיץ הפירות.

3. מוסיפים את המים הקרים ומערבבים.

סלט חצילים ורימונים

כיוון שבחג עצמו כמו בשבת אין לשומרונים דרך לחמם את האוכל, השולחן מתמלא בשלל סלטים שהוכנו מראש ואין צורך לחממם. תאמינו או לא, לשומרונים אין חמין. אחד מהסלטים הבלתי נשכחים שטעמנו הוא החציל ברימונים. גלי מטגנת את החציל, אבל יש שקולים אותו שלם על אש פתוחה.

סעודה שומרונית בסוכה. נמרוד סונדרס
סלט חצילים ורימונים המוגש בחג או בשבתות/נמרוד סונדרס

מצרכים:

1 חציל בינוני קלוף וחתוך לקוביות או פרוסות (או חציל קלוי על אש גלויה וקלוף)
שמן לטיגון
רימון שלם
1 כפית שטוחה עלי נענע מיובשים (או 1/4 כוס עלי נענע טריה קצוצים)
1/4 כפית מלח
1 שן שום כתושה (רשות)

אופן ההכנה:

1. מטגנים את קוביות החציל ומעבירים לנייר סופג, מומלץ ללילה על מנת לספוג את כל עודפי השמן. אם בוחרים בגירסה הקלוה, קולים אותו על אש גלויה ומקלפים.

2. מועכים את החציל בעזרת מכתש ועלי או מועך פירה.

3. חותכים את הרימון לחצי וסוחטים את שני החצאים ביד מעל החצילים. לא לפחד שיפלו גרעינים, להיפך, הם יקשטו את הסלט.

4. מוסיפים את המלח, הנענע והשום ומערבבים.

טחינה כתומה

עוד סלט שמקשט את שולחן החג של משפחת יהושע הוא סלט הטחינה הכתומה. לטחינה הגולמית מוסיפה גלי דלעת ובטטה ולקבלת ממרח קרמי, מתקתק ובעל צבע יפה. בפסח היא מספרת היא מחליפה את הירקות הכתומים בתפוח אדמה –זה החומוס הכשר לפסח שלנו, היא מספרת.

סעודה שומרונית בסוכה. נמרוד סונדרס
טחינה כתומה/נמרוד סונדרס

מצרכים:

1 כוס טחינה גולמית
1/2 ק"ג דלעת קלופה וחתוכה לקוביות
1 בטטה בינונית קלופה וחתוכה לקוביות
3 כפות שמן
1 כוס מיץ לימון
1 כפית שטוחה מלח
קמצוץ כמון
1 שן שום (רשות)

אופן ההכנה:

1. בסיר שמים את הדלעת עם הבטטה והשמן ומוסיפים מיד רק עד לכיסוי הירקות. מבשלים ללא מכסה על בינונית עד לריכוך ועד שלא נותרו כמעט מים בסיר.

2.טוחנים במעבד מזון את הטחינה עם הירקות, השום ומיץ הלימון ומתבלים.

עלי גפן

סעודה שומרונית בסוכה. נמרוד סונדרס
אחת המנות האהובות שמגישים בערב החג או בערב שבת/נמרוד סונדרס

הרבה מהשומרונים מגדלים גפנים ועלי הגפן הממולאים הוא מאכל אהוב על כולם. את עלי הגפן הם קוטפים באביב בתחילת העונה כשהם רכים ויפים ומקפיאים אותם טריים לפי מנות עטופים ניר כסף. עלי הגפן אינם ממולאים בשר, אך בערבי שישי או בערבי חג מבשלים אותם מעל תבשיל עוף והופכים מעל צלחת הגשה יפה. העלים הממולאים של גלי קטנטנים, כמו סוכריות זעירות, והיא מגלגלת אותם בשניות על כף ידה. בלי לשים לב מתיישבים ליד הסיר ומתחילים לנשנש ולהכניס לפה אחד ועוד אחד ועוד אחד.

סעודה שומרונית בסוכה. נמרוד סונדרס
גלי מגלגלת את עלי הגפן/נמרוד סונדרס

מצרכים:

250 גרם עלי גפן טריים או משומרים

למלית:
1 כוס אורז מושרה במים לפחות שעתיים
1/2 כוס פטרוזיליה קצוצה
1/2 כוס עלי נענע קצוצה
1/2 כפית מלח
1/2 כפית עוספור או כורכום
1/2 כפית פפריקה מתוקה
1/2 כפית בהאר טחון (פלפל אנגלי)
1 עגבניה חתוכה לקוביות קטנות
200 גרם שזיפים מיובשים מגולענים (רשות)

לבישול:
1/2 כוס שמן זית
3-4 עגבניות פרוסות
מלח
בהאר
פפריקה מתוקה

לסיום:
3 כפות רסק עגבניות
3 כפות מים

אופן ההכנה:

1. חולטים את עלי הגפן הטריים במים רותחים למשך דקה ומעבירם לקערה עם מים קרים. אם משתמשים בעלי גפן משומרים, שוטפים אותם היטב.

2. מערבבים את כל חומרי המלית יחד, מניחים מעט מאוד מהמלית (האורז יתנפח בבישול) ליד העוקץ ומגלגלים לכיוון השפיץ כמו חבילה קטנה. כדי לקבל עלי גפן קטנטנים, קורעים כל על עלה לניים או אפילו שלושה חלקים וממלאים כל אחד.

3. בסיר רחב שמים את השמן ומרפדים בפרוסות העגבניות. מתבלים במלח, פלפל שחור אנגלי, ופפריקה מתוקה ומניחים מעל את העלי הגפן והזיפים אם רוצים.

4. מעל עלי הגפן מניחים צלחת הפוכה וממלאים במים עד שהם מגיעים לצלחת ושפת הצלחת טובלת בהם. מכסים את במכסה, מביאים לרתיחה עדינה וממשיכים לבשל על אש קטנה עד שכל המים יתאדו, יכול לקחת גם שעתיים.

5. מסירים את הצלחת, מערבבים את רסק העגבניות עם המים, ושופכים על עלי הגפן המבושלים. מנערים מעט את הסיר ומבשלים 20 דק' נוספות על אש קטנה.

לעלי גפן עם תבשיל עוף:
מעל העגבניות מניחים עוף (שוקיים וירכיים), מתבלים, במלח, פלפל ופפריקה ומעליו מניחים את עלי הגפן. אין צורך בהרבה שמן, מספיק 3 כפות, כיוון שלעוף השומן שלו. בתום הבישול הופכים את המנה על צלחת הגשה יפה כך שהעוף למעלה ועלי הגפן למטה.

מרק מג'דרה

המג'דרה היא אחת המנות האהובות ביותר על השומרונים. כיוון שבמהלך השבת או החג לא אוכלים השומרונים אוכל חם, אלא סלטים בלבד עם צאתם הם משתוקקים למנה חמה וזריזה להכנה. כאן נכנסת לתמונה המג'דרה על שלל גרסאותיה: עם בורגול או חיטה, בצורה המוכרת לנו או כנזיד כמו בגירסה שקיבלתי מגלי. את מרק המג'דרה אפשר גם להגיש כמנה ראשונה על השולחן בערב החג או כמנה בפני עצמה בכל אחד מימי השבוע, כשמתחיל להתקרר ומתחשק להכין מנה עשירה ומחממת בזריזות.

סעודה שומרונית בסוכה. נמרוד סונדרס
הארוחה החמה של מוצאי שבת או מוצאי החג. מרק מג'דרה סמיך ועשיר/נמרוד סונדרס

מצרכים:

4-5 מנות

1 כוס בורגול עבה
1 כוס עדשים חומות
2 כפות שמן
1/2 1 ליטר מים
2 כפות רסק
1 כפית מלח
1 בצל גדול
שמן, לטיגון

אופן ההכנה:

1. משרים את הבורגול במים כשעה ושוטפים היטב את העדשים.

2. שמים בסיר את הבורגול המושרה עם העדשים השטופות ושתי כפות שמן ומערבבים כחצי דקה. מוסיפים את המים ומביאים לרתיחה.

3. מוסיפים את רסק העגבניות והמלח ומבשלים בערך 30-40 דקות עד שמקבל מרק עשיר וסמיך.

4. בינתיים קוצצים בצל גס ומטגנים עד להשחמה.

5. מוזגים את מרק המג'דרה לקעריות ומניחים כף של בצל מטוגן מעל כל קערית.

עוגיות מקמאר טבעוניות

סעודה שומרונית בסוכה. נמרוד סונדרס
מגש עם עוגיות מקמאר ועוגיות עידי/נמרוד סונדרס

פירוש שמן הוא ירח. עוגיות המקמאר לא מכילות סוכר ולמרות זאת יש בהן מעט מתיקות, כנראה בזכות זרעי האניס. בחגים, שמחות וחתונות נהוג להכין מגשים מלאי עוגיות. בחג הסוכות לפנות בוקר עולים הגברים לבושים בלבוש המסורתי של כותונת הפסים, טלית וכובע להר גריזים לתפילה. השומרונים החיים בחולון נוסעים באוטובוס נהוג בידי נהג יהודי כל הלילה ומתפללים על ההר עם שומרוני שכם עם עלות השחר. הגברים נוסעים מצוידים בתרמוסים ובעוגיות. לאחר התפילה יושבים כולם יחד על ההר ושותים ואוכלים מהצידה שהביאו איתם.

מצרכים:
ל-3 תבניות עם עוגיות

1 ק"ג קמח
1/2 ק"ג סולת
3 שקיות אבקת אפיה
1 כף מלח
2 כפות זרעי אניס טחונים (יאנסון)
1 כף עוספור (או כורכום)
1 כוס שומשום מלא
1 כפית בהאר (פלפל אנגלי טחון)
1/2 כפית קינמון
1/4 3 כוסות שמן קנולה
3/4 1- 1/2 1 כוסות מים פושרים

אופן ההכנה:

1. מחממים תנור ל-180 מעלות.

2. מערבבים יחד בקערה את החומרים היבשים: קמח, סולת, אבקת אפיה, מלח ותבלינים.

3. יוצרים גומה ושופכים לתוכה את השמן ואת המים ומתחילים לערבב וללוש בידיים. לא לפחד אם בהתחלה הבצק נראה לא טוב, ממשיכים לערבב עד שהופך לאלסטי ולא נדבק.

4. מעצבים את הבצק לשני גלילים בקוטר 6-7 ס"מ וחותכים עם סכים למטבעות בעובי 1/2 ס"מ.

5. מסדרים על תבניות מרופדות ניר אפיה ואופים כ-20 דקות.

  • עוד באותו נושא:
  • שומרונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully