וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרה מיתוסים על בישול שהגיע הזמן להפריך - ע"י מדע

1.6.2017 / 1:01

מגזין המדע New Scientist בדק האם הטיפים המסורתיים שכולכם מכירים לבישול ועבודה במטבח הם אמת או מיתוס. כמה מהמסקנות מאוד יפתיעו אתכם

ככה תחתכו בצל כמו המקצוענים/צילום: יוסי ציפקיס בימוי: גיא גורן

בסרטון - כך תחתכו בצל כמו המקצוענים

כשמדובר בבישול יש כמה כללי ברזל שכל טבח מכיר, כמו שיש לערבב ריזוטו לאורך כל שלבי ההכנה או להשרות בצל במים מבעוד מועד כדי שלא נבכה עליו. אולם, מתברר שתוקפם של הטיפים המסורתיים, כמו שני אלו כאן למעלה, עומד לפוג בכל רגע - כי המדע מצא שהם פשוט לא נכונים. מגזין New Scientist יצא להביא הוכחות מדעיות לשיטות הבישול והעבודה במטבח שלמדנו מהדורות הקודמים - ומצא שכמה מהן ממש לא נכונות ואפילו, לעיתים, גם מסוכנות לנו. המגזין קבע: "טבחים ביתיים יכולים ללמוד הרבה מהמדע ואולי אפילו רצוי שכך". קבלו כמה מהמיתוסים שהופרכו, לימדו ורוצו לתקן את סבתא:

עוד בנושא:

1. עגבניות - לא במקרר ולא על השיש

עגבניות. ShutterStock
הגיע הזמן למצוא לכם בית/ShutterStock

המאמר שופך אור על הוויכוח בשאלה האם יש לאחסן עגבניות במקרר או על השיש? ובכן - לא זה ולא זה@ בהסתמך על חוות הדעת של טרבור סוסלאו ומריטה קאנטוול מאוניברסיטת קליפורניה, הטמפרטורה האידיאלית לעגבניות בשלות ומוצקות היא 7 עד 10 מעלות צלזיוס. למרבה הצער, מגירת הירקות במקרר או השיש אינם נמצאים לגמרי בטווח הזה. לכן, הפשרה הטובה ביותר היא לאחסן את העגבניות בחלקים החמים יותר של המקרר, על המדף העליון או ליד הדלת.

2. תפסיקו לערבב את הריזוטו

ריזוטו. ShutterStock
תנו לידיים לנוח/ShutterStock

אין צורך לערבב את הריזוטו למשך כל זמן הבישול. הריזוטו שלכם יגיע למרקמו הנכון גם אם תערבבו אותו היטב רק שתי דקות בסוף העבודה שלכם. רק חשוב לזכור לשטוף את האורז במים לפני הבישול כדי להיפטר מהעמילן.

3. השריית בצל במים לא יעזור לכם

אישה בוכה בזמן חיתוך בצל. ShutterStock
אל תשכחו להניח את הסכין כשאתם מנגבים את הדמעות/ShutterStock

אמא אמרה שאם נקלף ונשרה את הבצל במים למשך 10 דקות לפני החיתוך, לא נזיל עליו דמעות. אמא שיקרה. הכימיקלים המכאיבים לעיניים לא משתחררים מהבצל עד שחותכים אותו. כך או כך, אתם תבכו עליו. בא לכם בכל זאת לבכות פחות? הקפיאו את הבצל למשך 10 דקות ואולי זה יעזור.

4. שאריות ישר למקרר?

אישה אוכלת ליד המקרר. ShutterStock
איפה הקרקרים האלה היו קודם?/ShutterStock

בניגוד לאמונה הרווחת, לפיה כדאי להשאיר שאריות של אוכל חם להתקרר בחוץ לפני שמכניסים אותן חזרה למקרר, החוקרים מצאו שיש ואף מומלץ להכניס את השאריות החמות ישר למקרר, אלא אם כן מדובר בצלחת חמה של מרק. אנחנו נוהגים לתת לאוכל להתקרר כדי לא להעלות את הטמפרטורה במקרר ולפגוע ביתר המזון שנמצא שם, אולם הסיכוי שהדבר יקרה ויתפתחו חיידקים במקרר קטן מאוד לעומת הסכנה להרעלת מזון בשאריות שנותרו במטבח חם, שם החיידקים יכולים להכפיל עצמם כל שעה. לכן, הכניסו שאריות למקרר והשאירו מטבח ריק ואם אפשר - גם נקי.

5. ביצים לא חייבות להימצא בקירור

הפרדת ביצים. ShutterStock
אבל במקרר הכי נוח, לא כך?/ShutterStock

אז מה אם סבתא אמרה? מה שהיה פעם אינו תקף להיום. ביצים לא חייבים להימצא בקירור ב-90 אחוזים מהמקרים, מאחר שכיום התרנגולות מחוסנות מסלמונלה.

6. פסטה בסיר קטן

מאפה פסטה על מחבת. נמרוד סונדרס
הפסטה תתבשל מהר יותר בסיר קטן/נמרוד סונדרס

אולי הסקתם את זה כבר לבד מכל שנות הניסיון שלכם במטבח, אבל למקרה שפספסתם - דעו שאת הפסטה כדאי לבשל דווקא בסיר קטן. לסירשכזה יש פחות שטח ולכן המים יגיעו לנקודת רתיחה מהר יותר. אה, ואם אתם חוששים שהם ידבקו אחד לשני, מספיק שתערבבו את הפסטה בדקה הראשונה וזה לא יקרה לכם. מבטיחים.

7. אין צורך לצרוב את הבשר

בשר. ShutterStock
טעות שכל השפים עושים/ShutterStock

טבחים רבים יגידו שיש קודם לצרוב את הבשר כדי ללכוד בו את המיצים, אך מומחי המגזין טוענים שלוקח זמן רב יותר לצרוב סטייק קר כי החום מכווץ את סיבי השריר של הסטייק ולמעשה מוציא את החום חזרה החוצה.

8. סופלה: כבר אין סיבה לפחד

סופלה שוקולד. ShutterStock
הפתרון נמצא בטמפרטורה הנמוכה/ShutterStock

למדע יש תשובה גם לאימת השפים - הסופלה. רבים חוששים שמא הוא יתמוטט להם, אולם אם תתפשרו על הגובה (כן, הוא יצא לכם נמוך יותר) ותבשלו אותו בטמפרטורה נמוכה יותר לזמן רב יותר כדי שהחום יחדור לכל פינה ויקשה את הליבה - הסופלה יצא מושלם ויעמוד איתן.

9. לוחות חיתוך: רק מעץ

סכין. ShutterStock
תפסיקו להשתמש בלוח חיתוך מפלסטיק/ShutterStock

לוחות חיתוך מפלסטיק בטוחים יותר מעץ? גם זה לא נכון. חיידקי אי קולי וסלמונלה מתים בעץ, אז הימנעו מלוחות חיתוך מפלסטיק ובטח שמסכינים עם חריצים, שם החיידקים יכולים לשגשג להם בכיף.

10. אפשר לטגן גם בשמן זית

אילוסטרציה. dominique landau, ShutterStock
אל תמעיטו בערכם/ShutterStock, dominique landau

המיתוס לפי יש להימנע מטיגון בשמן זית כי ברתיחה הוא משחרר רעלים - גם הוא אינו נכון ואינו מוצדק. שמן זית רגיל וטוב מחזיק היטב גם בחום גבוה – אך לא מומלץ להשתמש בשמן יותר מדי פעמים. בכל זאת, דונט פוש איט.

  • עוד באותו נושא:
  • בישול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully