וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתומים של יעקב אוריה

15.5.2019 / 15:00

בטעימת השבוע שישה יינות מהיקב הפרטי של יעקב אוריה, יינן סקרן ומחונן, שמרתק לעקוב אחר פועלו ומענג לטעום את יצירותיו

יין כתום. ShutterStock, ShutterStock
יין כתום מהיקב הפרטי/ShutterStock, ShutterStock

יעקב אוריה הוא ללא ספק מהייננים היותר מעניינים הפועלים כאן. מקדם היצירתיות שלו בכל התחנות בהן עבר היה תמיד משמעותי. היינות שלו לעולם אינם סטנדרטיים. בשנים האחרונות מחלק אוריה את עבודתו בין יקב פסגות, בו הוא משמש כיינן ראשי כשכיר, ליקב הזעיר הפרטי שלו, הקרוי על שמו.

בטעימת השבוע שישה יינות מהיקב הפרטי של אוריה, רובם שייכים לז'אנר המכונה בעממיות כתום. הכוונה ליינות ששייכים פורמאלית לז'אנר הלבנים היבשים, אשר תססו עם קליפותיהם. תסיסה זו העניקה לכמה מהם גוון אחר, הנוטה לכתמתם. עיקר המשמעות בתוספת הקליפות קשורה בהרחבת מנעד הטעמים והניואנסים, לרמת חימצון גבוהה, מידת מורכבות נוספת ומקדם פאנקיות ניכר. אלו יינות המיועדים ללוגמים מנוסים. הם זקוקים לכ-45 דקות לפחות לאחר פתיחתם כדי להתחיל להעביר את מורכבותם, ונכון יותר ללגום אותם כשאינם קרים, קרוב יחסית לטמפרטורת החדר.

בטעימה חמישה 'כתומים', ארבעה מהם זניים: רוסאן, שנין בלאן, גוורצטרמינר ושרדונה, ובלנד אחד על בסיס שרדונה, ויונייה ושנין בלאן. בנוסף, ישנו בלנד לבן אחד, משרדונה ושנין בלאן, שלא תסס על קליפותיו. כל היינות מעניינים עד מאד. הזניים מביניהם מרחיבים את מנעד הטעמים והניחוחות של הענבים שבבסיסם. הם מיועדים ללוגמים מנוסים יותר. הבלנד ה'כתום' נגיש יותר. הבלנד השני מייצג עידון וצחות טעמים יוצאים מגדר הרגיל. כולם יחד מצטרפים לתמונה מחמיאה ביותר של יינן סקרן ומחונן, שמרתק לעקוב אחר פועלו ומענג לטעום את יצירותיו.

את יינות יעקב אוריה ניתן להשיג באלקלעי, יינות וטעמים וליגורי בתל אביב; כוס של ברכה בירושלים ב'נחום' חיפה וביקב עצמו בטלפון 052-5931100. לחיים!

יעקב אוריה, אלפא אומגה, רוסאן 2018. דויד סילברמן,
צילום: דויד סילברמן/דויד סילברמן

יעקב אוריה, אלפא אומגה, רוסאן 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 100% רוסאן מכרם ספסופה בגליל העליון. תסיסה על הקליפות ולאחר מכן סיים תסיסה מאלולקטית. ללא שהות בחבית. צבע זהוב בהיר. באף בולטים תבלינים לצד פרי לבן והדרים. גוף בינוני. 11.5% כוהל בנפח.

כמה? 130 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, בשרים לבנים, בשר עגל.

דבר המבקר: אגסים, דבש, תבלינים; כל אלו ועוד נוכחים בעידון ובמורכבות רבה. ככל שהיין קר פחות הוא הולך ונעשה מעניין יותר. ככל שהוא נושם זמן רב יותר כך עולה מורכבותו. לאחר שעה, ובטמפרטורה נמוכה רק מעט בהשוואה לטמפרטורת החדר, הוא נעשה רלוונטי בטעמיו יותר ויותר גם לבשרים לבנים מכל סוג ואפילו למנות עגל. יין מורכב מאד, למבינים, שיודעים להעריך מימדים כמו מינראליות עזה, חימצון, וחומצה רבת נוכחות.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בשלוש מילים: ים תיכון כתום.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
יעקב אוריה, אלפא אומגה, שנין בלאן 2018. דויד סילברמן,
צילום: דויד סילברמן/דויד סילברמן

יעקב אוריה, אלפא אומגה, שנין בלאן 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 100% שנין בלאן משפלת יהודה. תסיסה על הקליפות ולאחר מכן סיים תסיסה מאלולקטית. ללא עץ. צבע זהוב. באף פרי לבן ותבלינים. גוף בינוני. 12% כוהל בנפח.

כמה? 130 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים.

דבר המבקר: כל מה שיש בשנין בלאן כהלכתו בתוספת שפע הניואנסים שהמגע עם הקליפות מוסיף לטעם, קרי: אפילו עוד יותר שנין בלאן. מאידך, יש כאן המון עידון ולא מעט מינראליות. יין גסטרונומי מאד וטעים מאד.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בארבע מילים: שנין בלאן קצת אחרת.

יעקב אוריה, אלפא אומגה, גוורצטרמינר 2018. דויד סילברמן,
צילום: דויד סילברמן/דויד סילברמן

יעקב אוריה, אלפא אומגה, גוורצטרמינר 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 100% גוורצטרמינר מצפון רמה"ג. תסיסה על הקליפות ולאחר מכן סיים תסיסה מאלולקטית. ביקבוק ללא עץ. צבע זהוב נוטה מאד לכתום. אף ארומאטי ומינרלי. גוף בינוני-מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 130 שקלים.

הכי מתאים ל: לובסטר, בשרים לבנים, שוקרוט אלזסי.

דבר המבקר: כשהיין קר טעמיו פירותיים ביותר. יבש אמנם, להבדיל מגוורץ טיפוסי שנוטה להיות חצי יבש, ובכל זאת הפרי הוא שנותן את הטון. בדיוק כמו ביינות הקודמים, הטמפרטורה צריכה לעלות אל סף טמפרטורת החדר והבקבוק צריך להיות פתוח שעה לפחות. או אז נפרסת בחיך מניפה מדהימה למדי שבה המינראליות, החומצה והארומאטיות נותנות את הטון לכדי יין מורכב במיוחד, מרתק, ולא פחות ממהמם.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בעשר מילים: מהמרתקים ביינות (רק תנו לו להיפתח ולגמו אותו בטמפרטורה הנכונה).

יעקב אוריה, אלפא אומגה, שרדונה 2018. דויד סילברמן,
צילום: דויד סילברמן/דויד סילברמן

יעקב אוריה, אלפא אומגה, שרדונה 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 100% שרדונה מצפון רמה"ג. תסיסה על הקליפות ולאחר מכן הגיע לסיום תסיסה מאלולקטית. צבע זהוב בהיר. באף הדרים ופרי לבן. 13% כוהל בנפח.

כמה? 130 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים. בשרים לבנים.

דבר המבקר: פרי מצוין ומעודן, חומצה מקסימה, מינראליות משמעותית, שפע תבלינים. זה לא ממש מרגיש כמו שרדונה. הקליפות והחימצון לוקחות את טעמיו למקום אחר לגמרי. בכל זאת, יש שם קלות וניקיון מענגים. יין שעונג ללגום לצד דגים ופירות ים, כמו גם פילה חזיר.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בארבע מילים: שרדונה שמתאים גם לבשר.

יעקב אוריה, אלפא אומגה,  The first anthology 2018. דויד סילברמן,
צילום: דויד סילברמן/דויד סילברמן

יעקב אוריה, אלפא אומגה, The first anthology 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: בלנד לבן יבש על בסיס 40% שרדונה מצפון רמה"ג, 40% ויונייה מהגליל התחתון ו-20% שנין בלאן משפלת יהודה. כל זן תסס בנפרד על קליפותיו ולאחר מכן סיים תסיסה מאלולקטית. צבע זהוב. באף שפע פרי ותבלינים. גוף בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 140 שקלים.

הכי מתאים ל: סושי וסשימי, סביצ'ה. דגים ופירות ים בכל הטייה.

דבר המבקר: בהשוואה ליינות הזניים שתססו על קליפותיהם, שיש בהם מימד פאנקי, לא מיינסטרימי בעליל, הבלנד מרגיש נגיש הרבה יותר גם לקהל לוגמים מנוסה פחות. יש בו פחות קשיחות ופחות ניואנסים שנוטים לאתגר את החיך, לצד מידה של קלות. גם כאן מערך הפרי -חומצה - חמיצות - מינראליות משמעותי אבל ככל שנוקף הזמן נדמה שהארומאטיות של הרוסאן הולכת ונעשית בולטת .יין עשיר ומהנה במיוחד גם למביני עניין.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשבע מילים: בלנד ארומאטי לא סטנדרטי ועם זאת נגיש.

יעקב אוריה, עזר כנגדו 2018. דויד סילברמן,
צילום: דויד סילברמן/דויד סילברמן

יעקב אוריה, עזר כנגדו 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 55% שרדונה ו-45% שנין בלאן משפלת יהודה. איחוד הזנים לאחר התסיסה (ללא תסיסה מאלולקטית). ביקבוק ללא עץ. צבע זהוב בהיר. באף פרי לבן, הדרים ומעט תיבול. גוף בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 115 שקל.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים בארוחה מושקעת ומעודנת.

דבר המבקר: עדינות, שקט, ניואנסים של מינראליות וחמיצות; כל אלו ועוד נוכחים ביין הזה, שאיננו מחמצן כקודמיו וגם לא בא במגע עם קליפות. יין מתוחכם, אלגנטי, גסטרונומי ולא פחות ממצוין, שאם יתיישן עוד שנתיים בוודאי יהיה מדהים. עונג צרוף.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בחמש מילים: ענוג, עדין, צח וגסטרונומי להפליא.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully