וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצות עד הקלפי וסלבס עם עוגיות: המלאכים ששומרים על המצביעים בארה"ב

3.11.2020 / 7:00

הפתעה ויראלית קטנה חיכתה למצביעים שנרטבו בגשם הניו יורקי המציק. הפתעה גדולה הרבה יותר מחכה לחבריהם בקלפיות הכי גרועות במדינה

בווידאו: טראמפ וביידן ערכו עצרות בפנסליבניה ומישיגן/צילום: רויטרס

ג'ולי וינסנט התעוררה ב-6:30 בבוקר, והצליחה להגיע לקלפי שלה רק בצהרי היום. התור להצבעה התמתח לאורך קיר הספריה העירונית באנטיוכ, נאשוויל, וגלש אל מעבר לרחוב. השמש לא ריחמה על הממתינים, וג'ולי לא אכלה כלום מאז שיצאה מהבית, אבל היא זכרה להביא עמה בקבוק קטן של מים מינרליים.

שאר המצביעים, עם זאת, לא היו כל כך ברי מזל.

שעתיים לאחר מכן, הצבעתה נרשמה והיא יצאה החוצה אופטימית, עייפה ומורעבת. משאית אוכל שהתמקמה סמוך לספריה משכה את תשומת ליבה זמן רב קודם לכן, והיא עשתה דרכה אליה, מופתעת לקבל מיד עם הגיעה ארוחה שלמה ליד, ובחינם. ג'ולי, עובדת בעמותה ואכלנית בררנית בשגרה, הביטה בכריך הארפה ובו עוף מעושן ונקניקיה עסיסית, ותייגה אותו כמתנת בחירות מוצלחת במיוחד. "זה בהחלט שיפר את חווית ההצבעה שלי", סיפרה לאתר EATER, "התקציב שלנו היה דחוק עוד לפני המגיפה, ובהחלט הידרדר מאז. ארוחה חינמית בהחלט נחשבת לרגע שמח".

השחקנית מרישקה הרגיטאי מחלקת עוגיות למצביעים, בחירות 2020 בארה"ב. GettyImages
השחקנית מרישקה הרגיטאי מחלקת עוגיות למצביעים בניו יורק/GettyImages
"המיזם שלנו התבסס על שאלה אחת פשוטה - איך אנחנו יכולים להרים קצת את מצב הרוח?"

משאית האוכל - "Delicias Colombianas" - שהצילה את ג'ולי באותו יום היא חלק ממיזם "Chef for the Polls", אחד מרבים שפעלו לאחרונה ברחבי ארצות הברית עם מטרה אחת ברורה וטעימה - האכלת מצביעים בקלפיות. הפעילים מספקים חטיפים, בקבוקי מים וארוחות חמות תוך התמקדות בנקודות הצבעה בעייתיות במיוחד, אלה שמתפרסמות בכלי התקשורת "בזכות" תוריהן הבלתי-אפשריים. אחד מהם, על פי תיעוד של השף חוזה אנדראס מארגון "World Central Kitchen", ארך 12 שעות. בסיומו, מקווים המסעדנים והמתנדבים, תוכל חוויה דמוקרטית מתסכלת להפוך (עם קצת אוכל מנחם) ליום חג אזרחי.

"הבחירות מכנסות תחת אותה חוויה את כל המדינה שלנו. אוכל עושה אותו דבר", התפייט מנכ"ל הארגון נייט מוק, "אוכל גורם לאנשים זרים לחלוק שולחן וכלים, והרעיון שלנו פה התבסס על שאלה אחת פשוטה - איך אנחנו יכולים להרים קצת את מצב הרוח?"

ברביקיו, איוונקה וחציל מטריד במיוחד

התמונות הגדולות (והטעימות) של בחירות 2020

לכתבה המלאה

הצבעה מוקדמת בניו יורק, ובסופה מק אנד צ'יז

"הרעיון הוא להוציא אנשים מבתיהם, להעניק להם אוכל הביתה ולהפוך את התהליך המקומם הזה למעט נסבל יותר"

באופן רשמי, האוכל של "World Central Kitchen" לא מיועד רק למצביעים. למעשה, "פרס" מעין זה, כמו גם הנחות או מתנות-חינם, אינם חוקיים במערכות בחירות כלליות. האוכל, מדגישים הטבחים והמגישים, מיועד לכולם, בין אם הצביעו ובין אם לא.

הארגון עצמו פועל בשגרה באזורים מוכי אסון, כאלה שנפגעו בהוריקנים ורעידות אדמה, ובחצי השנה האחרונה התרחב מכורח הנסיבות גם לשכונות וערים שהושפעו באופן דרמטי מהקורונה. "אי אפשר לתאר את עמדות הקלפי האלה כאזורי אסון", הודה מוק, "אבל יש כאן לא מעט בעיות. עומס בנקודה מסוימת, במיוחד אם היא ממוקמת באזור שנפגע קשות מהקורונה ולכן יכול לתפעל מעט קלפיות עם מעט עובדים, גורר תורים ארוכים. משם נבט הרעיון של הפעלת רשת השפים המדהימה הזאת, עם המסעדות והאוכל והתשתית והרצון לתרום, עבור האזרחים".

עידוד הצבעה הוא אחת המטרות המוצהרות, והעיקריות, של יוזמות האוכל האמורות, אם כי רבות מהן מתחמקות מעט מהתמודדות ישירה עם הנושא. חלקן פועלות תחת המאבק המתמשך ברעב, ומדגישות כיצד המגיפה הגבירה את אי-הביטחון התזונתי.

"חשוב לנו מאוד להילחם בתופעה, וחשוב לנו לאפשר לכל אחד לממש את זכותו הדמוקרטית", הבהיר כריס סטנג, הבעלים של זאגאט ו-Infatuation, מקומבינציות הדיגיטל-פרינט הקולינריות הפופולריות ביותר בארצות הברית, שחילקה עשרות אלפי ארוחות מדי יום לאחרונה, במחיר מסובסד של 10 דולר. "הרעיון הוא להוציא אנשים מבתיהם לעמדות ההרשמה, להעניק להם אוכל הביתה ולהפוך את התהליך המקומם הזה, שמתקיים בהרבה מקומות עם מזג אוויר חורפי, למעט נסבל יותר", הוסיף נאסר ג'באר, אחד ממייסדי "Migrant Kitchen".

השחקנית מריסה טומיי מחלקת עוגיות למצביעים בלוס אנג'לס, בחירות 2020 בארה"ב. GettyImages
השחקנית מריסה טומיי מחלקת עוגיות למצביעים בלוס אנג'לס/GettyImages
"כל שעה שהבוחר מחכה בתור 'מסירה' אחוז אחד של סיכוי שהוא יחזור לשם בהתמודדות הפוליטית העתידית"

על פי מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת פנסילבניה, חוויה שלילית בקלפיות עשויה להשפיע על נחישות המצביע בבחירות הבאות. "כל שעה שהבוחר מחכה בתור 'מסירה' אחוז אחד של סיכוי שהוא יחזור לשם בהתמודדות הפוליטית העתידית", הדגישו החוקרים.

וכך, "הסקאוטינג" אחר מקומות מועדים לתורים הפך למוקד הפעילות המקדימה של רוב המיזמים. "Chefs for the Polls", לדוגמה, משתמש בניתוח מתקדם של נתונים כדי לזהות אזורים גיאוגרפיים בעייתיים, ואז ממנף את המידע שנצבר לכדי פנייה למנהיגים הקולינריים של כל קהילה, על טבחי הפס, השפים ומשאיות האוכל שלהם. אלו, בתורם, מניעים את "הגייסות" על הקרקע ואחראים למאות ארוחות בכל נקודת בחירות. האוכל המועדף - על מכיניו וצרכניו כאחד? "דברים שאפשר להחזיק ביד", מן הסתם, כגון טאקו וכריכים.

תורים ארוכים, עם זאת, אינם הבעיה היחידה שעמה מתמודדים המתנדבים והשפים, ו-2020 לא חוסכת באתגרים עבורם. "במקום כמו קליפורניה, למשל, שריפה יכולה לפרוץ ולהתפשט במהירות אדירה, ולהשפיע על כל ההיערכות שלנו. אנחנו חייבים להגיב מהר ויעיל", תיאר מוק.

"תודה שבאתם": השחקן פול ראד מחלק עוגיות למצביעים בניו יורק

כל אחת מהיוזמות דוגלת במדיניות א-מפלגתית. בהתאמה, אף אחת מהן לא ששה לנקוב בשמו של דונלד טראמפ, ולהגדירו כמנוע המפעיל את האופרציה כולה

"Pizza to the Polls", יוזמה נוספת בעלת שם המסביר את עצמו, ניסתה לאחרונה משהו מעט שונה, שהצטרף למשלוחים הממוקדים שאיפיינו אותה בבחירות 2016. שיתוף פעולה של צוות המתנדבים שלה עם עמותות, מסעדות מקומיות ואפילו "אובר EATS" הוליד יותר מ-250 משאיות אוכל שהוצבו בנקודות אלקטורליות ייעודיות, ופעלו משם עבור הבוחרים. התוצאה - פיצה לוהטת מתנור לבנים, טעימה, ויראלית וחינמית. "זה לא בא על חשבון פעילות הליבה שלנו כמובן", הסבירו האחראים.

אותה פעילות, אגב, מתבססת על דפוס פשוט אך יעיל. זיהוי של תורים ארוכים מהרגיל, דיווח למוקד והפעלה של מתנדבים עם מגשי פיצה לאזור. "אני מנסה להביא איתי תמיד מגוון רחב ככל האפשר", הסביר אחד מהם, "אתה אף פעם לא יודע מה אנשים יאהבו. קלאסי כמו תוספות צמחוניות או פפרוני, אבל גם פיצות לבנות, או כאלה עם עוף ועם אקסטרה בשר. אה, וטבעוניות כמובן".

כל אחת מהיוזמות האלה, לרבות אחת שמעניקה "חסות" למסעדות מקומיות ומתקצבת אותן כדי שיפעלו סמוך לקלפיות בעייתיות, דוגלת במדיניות א-מפלגתית. בהתאמה, אף אחת מהן לא ששה לנקוב בשמו של דונלד טראמפ, ולהגדירו כמנוע המפעיל את האופרציה כולה. "אין כאן פוליטיקה, רק טאקוס", הבהיר מוק.

seperator

אך הצהרות לחוד, וטאקוס לחוד, ככל הנראה. בדומה למצב בישראל, תעשייה שלמה המפרנסת מאות אלפי משפחות מושבתת הלכה למעשה בצל המגיפה, ויוצאת כעת לרחובות כדי לוודא שהאחראים, ובכן, ישאו באחריות. היא עושה זאת, אגב, בעזרת תרומות ענק של כוכבים שמחפשים דרך לסייע, ולא מעט סלבריטאים אחרים שמפשילים שרוולים ו"יורדים לשטח".

"אנשים צפו בחבריהם, בקולגות שלהם ובבני משפחותיהם סובלים ומאבדים את עבודתם", תיאר מנהל נוסף של אחד המיזמים, "עכשיו כולם מבינים כמה משמעות יש לבחירת קובעי המדיניות, ואיך ההחלטה משפיעה על כולנו בסופו של דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully