וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאבווי מסתבכת: הר של כריכי טונה נשלחו למעבדה. נחשו מה *לא* מצאו שם

עודכן לאחרונה: 25.6.2021 / 6:59

רשת המזון המהיר הענקית עומדת במוקד תביעה מסקרנת. בדיקה של הניו יורק טיימס פיתלה עוד יותר את קווי העלילה

בווידאו: דג טונה כחולה במשקל 270 קילוגרם/מערכת וואלה!

חצי שנה בלבד לאחר שהוגשה נגדה תביעה ייצוגית, רשת סאבווי האמריקנית מוסיפה להסתבך. מוקד המחלוקת: סנדוויץ' טונה. ההשלכות: עצומות.

לעמוד האינסטגרם הטעים של וואלה! אוכל

כתבת תחקיר מעמיקה בניו יורק טיימס צללה לעומק הטענות כנגד הרשת, ובראשן תהיות האם אכן יש טונה "אמיתית" בכריכיה. התוצאה, למי שמעדיף את השורה התחתונה שלו כבר עכשיו, הייתה מעט מעורפלת, אבל זה רק אם אתם בוחרים להיתפס לגירסה מסוימת של הסיפור, ולהתעלם כמעט לחלוטין מבדיקת מעבדה בלתי תלויה.

פרשת הטונה של סאבווי בארה"ב:

נתחיל בהתחלה כמובן: בתחילת השנה הוגשה בקליפורניה תביעה ייצוגית נגד סאבווי, הגורסת כי כריכי הטונה שלה אינם מכילים, ובכן, טונה. התביעה התבססה על בדיקת מעבדה מקומית, וזו קבעה כי בכריכים שהוגשו לה נמצאה "תערובת של כמה מרכיבים, שאף אחד מהם אינו טונה".

שני התושבים המקומיים שהובילו את התיק תבעו את סאבווי בגין הונאה, הטעיה מכוונת וסעיפים נוספים ברוח דומה. "הולכנו שולל וקנינו מזון שחסר את הרכיבים הבסיסיים ההגיוניים ביותר שהיו אמורים להיות בו", הסבירו.

הפרסום עורר רעש רב ברחבי ארצות הברית, לרבות ציוץ מלא הומור ומודעות עצמית של ג'סיקה סימפסון, אך סאבווי, ענקית מזון מהיר שמפלרטטת עם צמרת דירוג העוצמה האמריקני (והגלובלי) כבר שנים, הכחישה את הטענות.

"בפשטות, אין אמת בהאשמות ובתלונות שעומדות בבסיס התביעה בקליפורניה", מסרה בתגובה, "סאבווי מעבירה 100% טונה מבושלת לסניפיה, בתערובת שמכילה גם מיונז, ומשמשת להכנת כריכים טריים, להנאת לקוחותינו".

וכאן נכנסה לתמונה ג'וליה כרמל.

האחמ"שית לא תפריע

קבב קרוב לשלמות ושירות רחוק מהקבב

לכתבה המלאה

"זה בסדר, זה מבלבל". ג'סיקה סימפסון מתערבת:

כתבת הניו יורק טיימס חשה שהנושא מצריך צלילת-עומק, והחליטה לקחת עליה את המשימה. היא רכשה כמטר וחצי של כריכי טונה, גרפה מתוכם את התערובת, הקפיאה ושלחה לבדיקת PCR במעבדה (זהות המעבדה, אגב, נותרה חסויה, ככל הנראה מתוך רצון לשמור על האינטרסים הכלכליים של בעליה).

כרמל העבירה את השבועות הבאים בשיחות מקיפות עם מומחי אוכל, וטונה בפרט. לבסוף, הגיעו התוצאות - "לא אותרו בבדיקה שום סימנים או DNA של טונה, אנחנו לא יכולים לזהות את הרכיבים".

נציג המעבדה הציע שתי מסקנות - הראשונה מתבססת על כך שתערובת הטונה מעובדת בצורה יסודית כל כך, עד שלא ניתן לזהות בה שרידים של הדג הפופולרי. השניה, מן הסתם, מתבססת על כך שאין טונה בתערובת.

סנדביץ' של סאבווי. Giphy
"טוהר הסנדוויץ'". כריכי סאבווי/Giphy

ההסברים, או התירוצים, רבים, ונעים על ספקטרום רחב של דיג, קיימות, תיעוש וכן, גם הונאה. "אם יש כאן איזשהו חדש להטעיה, סביר יותר שהוא מגיע מיצרני פחיות השימורים", הסביר מומחה מזון, בעוד עמיתו אמר בכנות כי "ככל שמתרחקים מעצמות הדג והאידרה, קשה לזהות אותו".

כך או כך, תמימות דעים אכן נוצרה סביב סוגיית "טוהר הסנדוויץ'", ומסקנותיה מוכרות לנו משנים של צריכת מזון מהיר - יש פער עצום בין התוויות והתדמיות ובין מה שאנו מכניסים לפה בפועל.

סאבווי עצמה - רשת שמתפעלת כמעט 25 אלף סניפים בארצות הברית בלבד, ומוכרת בהם מיליוני כריכי טונה - מוסיפה להתעמת עם הממצאים, בפרשה שמעוררת סימני שאלה רבים - אם כי לא בהכרח באשר לרמת האינטגריטי שלה. האמת, ככל הנראה, נמצאת בכריך שבנוי לגמרי אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully