וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה טירוף": ימי בציר ביקב טורא

מירה איתן, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 16.8.2021 / 13:34

מירה איתן הצליחה לתפוס את ארז בן-סעדון, הבעלים והיינן של יקב טורא, לשיחה על אחד הבצירים הכי מטורף שהיו כאן. את היינות שהוא עושה, היא טעמה בסביבה קצת יותר שפויה

"החיים לא פשוטים כשאנחנו עוסקים גם בבציר, גם בפיקוח על הכרמים, גם מטפלים בייצור היין וגם בשיווק, לוגיסטיקה, הפצה ועוד".

את יינות יקב טורא טעמתי עם עוד כמה כתבי יין במלון בתל-אביב. רציתי לדבר גם עם ארז בן סעדון, הבעלים והיינן, ונדרשתי לכמה וכמה ניסיונות עד שהצלחתי לתפוס אותו. אחרי הכל, לא פשוט לבקש מאנשי היקבים לעצור לרגע את הריצה סביב השעון לשיחה, בתקופת הבציר

טורא הוא יקב-אחוזה משפחתי (Estate Winery), שהוקם בישוב רחלים על ידי ורד וארז בן סעדון בשנת 2003. כרמי היקב נטועים בישוב ברכה שבשומרון בגובה 850 מטר מעל פני הים. את ארז תפסתי בשטח, בכרמים, מתנשף ואוסף דוגמאות. "זה טירוף, לא היה לנו כזה דבר כבר שנים" הוא אמר, "אנחנו עוסקים השנה גם בבינוי ביקב, גם שותלים וגם בוצרים מוקדם מהרגיל. הכל בא ביחד. ואין מספיק כוח אדם."

"אני בטירוף גם קצת בגלל שאנחנו משנים קונספט בשיטת העבודה. כרגע אנחנו מחכים לעגלות מיוחדות שיגיעו מצרפת, מעין בור קבלת ענבים נייד. אנחנו עובדים עם בוצרת חדשה שיש לה גם דיסטימר (מפריד), וכך בחלקות מושלמות שאין צורך נוסף במיון אנחנו בוצרים ומקבלים גרגרים ישירות לבוצרת. עם זה ועם העגלות החדשות הענבים יגיעו ללא חשש מחום השמש, ללא דחיה, ישירות למכבש ואולי לעוד מיון, הכל בבדיקה".

ורד וארז בן סעדון, יקב טורא. יח"ץ,
ורד וארז בן-סעדון בכרמי יקב טורא/יח"ץ

"כל שנה דברים משתנים, ואנחנו מחדשים ומתייעלים. גם בשל החוסר בכוח אדם, וגם בשל הרצון להביא את הפרי ברמה הכי גבוהה שאפשר ישירות מהשטח. לנו נראה שהפרי שמגיע עם המכשור החדש שקנינו יותר איכותי מפרי שמגיע מבציר ידני. לאחרונה גם קיבלנו ארבעה מכלים חדשים והיינו צריכים לצורך זה להגביה את הגג. בד בבד אנחנו עובדים על יקב הקבע, זה אמנם ייקח כמה שנים, אך במקביל צריך לעסוק בעבודת היין. אנחנו גדלים ומתפתחים, וזה טוב, אבל החיים לא פשוטים כשאנחנו עוסקים גם בבציר, גם בפיקוח על הכרמים, גם מטפלים בייצור היין וגם בשיווק, לוגיסטיקה, הפצה ועוד".

נשמע באמת מטורף, אתם מגיעים גם הביתה לפעמים?

"ברור, יש לנו גם ילדים וגם נכדים שאנחנו משתדלים לעזור אתם ונהנים מהם".

עוד בוואלה! סנהדרינק

ימי בציר: שנים רגילות? אין דבר כזה

לכתבה המלאה

במה שונה הבציר הזה מאחרים?

"האביב היה מושלם, אבל החורף ממש לא. חורף חמים שגרם לחלקות שזמרנו מאוד מוקדם להתעוררות כבר באמצע מרס, ולכן הבציר הוקדם בשבועיים".

נחמד, בהתחשב בזה שבחודש ספטמבר יש מעט ימי עבודה, לא?

"אני תמיד אומר שהזנים הלבנים משחקים על לוח השנה הלועזי ולכן חווינו את ההקדמה, ואילו הזנים האדומים על לוח השנה העברי, ולכן הבציר תמיד נופל בחגים, לא משנה מה היה בשנה הזו".

עם אילו זנים התחיל הבציר? "

"פינו נואר, שרדונה, סוביניון בלאן, וכמעט גוורצטרמינר וויונייה. ומחכים בהמשך לזנים האדומים".

ומה הלאה?

אנחנו עומדים לפני שנת שמיטה, בה אנחנו לא מייצאים יינות. זה תמיד מאתגר. ואנחנו כמובן מייחלים לזה שהציבור הישראלי יצביע ברגליים ויקנה יין ישראלי וביחוד בשנת שמיטה".

יינות יקב טורא. גיל אבירם,
היינות של יקב טורא. כרמים בגובה 850 מטרים מעל פני הים/גיל אבירם

היינות שטעמנו

טורא, Snow 2020: ענבי סוביניון בלאן ושרדונה מכרם ברכה יצרו יין לבן יבש עם ניחוחות פרחים, פרי הדר, מלון ופפאיה, חמיצות מרעננת בפה ומרירות קלילה ונעימה של פומלה. המחיר: 69 שקלים.

טורא, הרטלנד 2020: יין אדום מזני קברנה סוביניון, מרלו ופטי ורדו, שנבצרו בכרם ברכה שבגובה 850 מטר מעל פני הים. ניחוחות פרי אדום בשל, תותים ודובדבנים, וניל וציפורן. בפה שזיפים, שוקולד וקפה. יין לא כבד ונעים. המחיר: 89 שקלים.

טורא, שיראז 2018: ענבי השיראז (100%) מכרם ברכה יצרו שיראז קלאסי עם ניחוחות פרי אדום, פטל ודובדבנים, מנטה ופלפליות מפתה. בפה היין מאוזן וחלק, והסיומת נעימה וחלקה. יין מרשים ומהנה. המחיר: 129 שקלים.

טורא, קברנה סוביניון 2018: 100% ענבי קברנה סוביניון מכרם ברכה. ניחוחות פרי כהה ובשל, וניל וקקאו. הפה מלא וחלק, עשיר בטעמי פרי, מתובל ונתמך על יד חומציות נעימה. סיומת ארוכה למדי ומתמשכת. המחיר: 129 שקלים.

טורא, מרלו 2018: 100% ענבי מרלו שגדלו בכרם ברכה יצרו מרלו ייחודי ושונה. ניחוחות פלפליים, טבק ומנטה, ופה חלק, פירותי, בשל והרמוני, עם סיומת ארוכה. מרלו לא שגרתי מפרי טוב. המחיר: 129 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully