וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו הסינגל מאלט המצליח בעולם?

יאיר גת, בשיתוף ויסקי טמנאוולין

עודכן לאחרונה: 5.12.2021 / 16:52

אם היינו שואלים מיהו הסינגל מאלט הטוב בעולם, היינו צריכים כמה חודשים כדי למיין את התשובות. אבל לשאלה מיהו הסינגל מאלט המצליח בעולם, דווקא קל לענות: טמנאוולין מוכיח שכאשר טעם מדויק פוגש מחיר טוב, יש תוצאות

ויסקי טמנאוולין. יח"צ,
הסינגל מאלט המצליח בעולם. טמנאוולין/יח"צ

ההיסטוריה שלו אמנם קצרה מזו של הבירה או היין, אבל ויסקי הוא משקה די ותיק. הוויכוח שמתנהל בין האירים לסקוטים כנראה שלא יוכרע לעולם, כך שלא נוכל אף פעם לדעת מי היה הראשון שזיקק וויסקי.

מה שכן, על זה שהוא נולד במאה החמש-עשרה לספירה אין ויכוח. וגם על זה שכמו עשיית יין ובישול בירה, גם אמנות הזיקוק הגיעה אל מערב אירופה מהמזרח התיכון.

האם אפשר באמת לחדש משהו, בתחום עתיק כל כך, שהכללים הבסיסיים שלו לא השתנו יותר מדי במשך השנים? סיפור ההצלחה של מזקקת 'טמנאוולין', מאזור ספייסייד שבצפון סקוטלנד, מלמד כי גם במסגרת הנוקשה יחסית של עולם הוויסקי, יש מקום גם לחדשנות ויצירתיות.

סיפורנו מתחיל בשנת 1966: הביטלס מוציאים את רבולבר, לוי אשכול הוא ראש ממשלת ישראל ואנגליה זוכה בפעם הראשונה והיחידה בגביע העולמי בכדורגל. אבל אנחנו נתמקד בעיירה קטנה באזור הספייסייד שבסקוטלנד, עם פתיחתה המזקקה שפעלה בכפר טומנאוולין, עד לשנת 1995, השנה שבה כיבו את האש מתחת לדודי הנחושת ונעלו את הדלתות של חדרי החביות.

קפיצה בזמן, 41 שנים מאוחר יותר: בשנת 2007, לאחר שיפוץ יסודי, נפתחה המזקקה שוב כחלק מהפעילות של "וויט אנד מקיי", יצרנית הוויסקי החמישית בגודלה בעולם שנוסדה בגלאזגו, סקוטלנד בשנת 1844. עד כאן הכל הגיוני. מה שמפתיע באמת הוא שתוך זמן לא רב במונחי עולם הוויסקי, הפכה המזקקה האלמונית לכזו שכולם מדברים עליה. גם כשהנושא הוא איכות: בשנת 2021 היא זכתה בלא פחות מחמש מדליות זהב בתחרויות וויסקי בינלאומיות.

ולא רק איכות: גם כשמדברים על הצלחה מסחרית, בתוך שלוש שנים מהשקתו החל הוויסקי של טמנאוולין להימכר ביותר מחמישים מדינות ובשנת 2020 הוכתר כסינגל מאלט וויסקי הצומח ביותר באירופה.

ויסקי טמנאוולין. יח"צ,
סיפור בהמשכים/יח"צ

הסוד מאחורי ההצלחה

אם זה לא מספיק, הרי שבתוך שנתיים מהשקתו, הפך טמנאוולין לסינגל מאלט הנמכר ביותר בשבדיה, הגיע למקום השישי בטבלת מכירות הסינגל מאלט בבריטניה והתברג לרשימת עשרת הסינגלים הנמכרים ביותר ברוסיה. במדינות נוספות כמו טאיוון, צרפת, דרום אפריקה, בלגיה וגרמניה, הוא מציג, על פי הנתונים של חברת המחקר 'נילסן', אחוזי צמיחה מרשימים במיוחד, ובנורבגיה הוא הגיע ללא פחות מאשר 124 אחוזי צמיחה בשלוש שנים.

"ההצלחה שלנו עד כה נבעה מהמתכון הפשוט והאפקטיבי שלנו", מסביר בקצרה סטפן מרטין מומחה הסינגל מאלטים העולמי של "וויט אנד מקיי". "טמנאוולין נראה נהדר, יש לו טעם נהדר ואנחנו יכולים למכור אותו במחיר נהדר". האמנם? בדקנו

את המראה אפשר אמנם לשפוט רק בעיני המתבונן, אולם הבקבוק הקלאסי השקוף, בעל הצוואר המעוגל, התוויות הלא מתחכמות, והמשקה הזהוב ענברי, יבלטו על כל בר וכל מדף בחנות משקאות, ולא פחות חשוב: הם מעוררים את צמא ממבט ראשון. זהו מראה שמשדר המון כבוד למסורת, לצד משהו צעיר וחדשני.

sheen-shitof

עוד בנושא

טמנאוולין: מהגבעה בסקוטלנד לראש טבלת המכירות

בשיתוף ויסקי טמנאוולין
ויסקי טמנאוולין - סטפן מרטין. יח"צ,
תשאלו את המומחה. מרטין/יח"צ

מבחן טעימה

גם מבחינת הטעמים והארומות, קשה מאוד להתווכח עם מרטין: בשונה מלא מעט מתחרים בתחום, כל הסינגל מאלטים של טמנאוולין, מתיישנים בשני סוגי חביות. הם מתחילים בחביות אמריקאיות ומסיימים בחביות שרי, שמעניקות להם את הצבע הענברי ואת עושר הטעמים.

שני הביטויים שנמכרים בארץ: "טמנאוולין דאבל קאסק" ו-"טמנאוולין שרי פיניש", מציגים שימוש יפה מאוד בחביות עץ, שמחמיא לוויסקי הרך והעמוק המאפיין את אזור ספייסייד.

עם כל הכבוד למראה ולטעם, נדמה כי אחד הגורמים המשפיעים ביותר על החלטות השתיה שלנו, וכנראה שגם על הצמיחה המרשימה של טמנאוולין, הוא המחיר. מחירם של הבקבוקים היפים הללו נע בין 130 ל-140 שקלים, תלוי איפה קונים.

כלומר - מחיר מול איכות: איך שלא מסתכלים על זה, הם מעניקים תמורה יוצאת דופן לכל שקל. היחס יוצא הדופן בין האיכות למחיר, עשוי לגרום לחובבי וויסקי וותיקים לוותר, לפחות לערב שתיה אחד או שניים, על הבקבוק האהוב עליהם ולאלה המעוניינים בהתנסות ראשונית בלתי מחייבת, לעשות את זה בלי לקחת משכנתא שניה.

במילים אחרות: מדובר בוויסקי שכל אחד יכול לאהוב, במחיר שכמעט כל אחד יכול להרשות לעצמו. וכשמחברים את שני הנתונים הללו, קל להבין מדוע הפך סיפור ההצלחה המקצועי הזה גם לסיפור הצלחה מסחרי.

להשיג בכל סניפי רשת טיב טעם ובחנויות היין והאלכוהול המתמחות

טמנאוולין. יח"צ,
טמנאוולין/יח"צ
יאיר גת, בשיתוף ויסקי טמנאוולין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully