וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוג מנצח: ביקור ביקב ספרה

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 17.1.2022 / 11:43

מירה איתן פגשה את סימה רב הון, שרת החוץ והפנים של יקב ספרה, לשיחה על יין, זוגיות ואזורית

ההחלטה האמיצה של סימה ודורון רב הון להקים יקב שמתמחה רק ביינות לבנים. התגלתה כהימור מוצלח והמהפכה הלבנה כבר כאן. היקב המשפחתי נושא את טביעת האצבע הייחודית של דורון ואת האישיות המלבבת של סימה, והיינות בהתאם: מינימליסטיים, מדויקים, רעננים ומלאי ניואנסים.

כשסימה ודורון הכירו, במסיבה באוניברסיטה, לא עלה על דעתם שיום אחד הם ימצאו עצמם כבעלי יקב משפחתי ייחודי. סימה נולדה וגדלה באיסטנבול למשפחה שהיגרה לטורקיה לאחר גירוש ספרד בסוף המאה ה-15. בגיל 20 עלתה לישראל והחלה בלימודי מזרחנות באוניברסיטה העברית. בסוף לימודיה הכירה את דורון.

דורון גדל באילת כבנו של הווטרינר האזורי, והתאהב בשקט ובטבע כשהתלווה אל אביו בעבודתו באזור הערבה ובפארק החי בר. מאוחר יותר, כשלמד תקשורת באוניברסיטה, הכיר את עולם היין והקולינריה כשעבד למחייתו במלצרות בקייטרינג ובמסעדות. הוא נדבק בחיידק היין. בצעד נועז זנח את לימודי התקשורת ונסע לבורגון, למקום בו אהב את האיכרים המחוברים לאדמה ולכרמים, ולמד את נושא היין לעומקו, את העיסוק עם חומר הגלם, ואת היצירה.

לאחר התמחויות באזורי שאבלי ושמפאן חזר דורון לארץ למשרת היינן של יקב עמק האלה, בו עבד משנת 2002 ועד שנת 2011. לאחר שעזב את יקב עמק האלה החליטו בני הזוג לבנות לעצמם יקב משלהם, שיתמחה באהבה של דורון מני אז, יינות לבנים.

יקב ספרה. כרמים. אילן נחום,
מחוברים לאדמה ולכרמים/אילן נחום

לא מוכרים יין

כמו היינות שלו, גם דורון הוא אדם מופנם. מחובר לכרמים, לכורמים, לאדמה וליצירת היינות הלבנים הייחודיים שלו. את כל פעילויות היקב, פרט לייננות, לקחה על עצמה סימה החייכנית הבלתי נלאית, שמצטיינת בבניית הזהות הייחודית של המותג ספרה ובקירוב לבבות חובבי היין ליינות היקב. סימה היא שרת החוץ, וגם שרת הפנים. ביקב, מסביב לשולחנות ביקב יושבים בעיקר אנשים צעירים, על כל שולחן בקבוק יין ופלטת גבינות וירקות וסימה מלהטטת בין כולם, מקשיבה, מחייכת ומסבירה. ונעים כל כך. פגשתי את סימה לשיחה על העשייה שלהם, שלה, ביקב ועל הפילוסופיה של המקום.

"זה לא זה מה שאנחנו מוכרים" מראה סימה על בקבוק היין בעיניים נוצצות. "אנחנו מייצגים פה אורח חיים מסוים, את תפיסת העולם שלנו. אם יוציאו את הבקבוק מהמשוואה אנחנו נחיה, אבל אם יוציאו את אורח החיים לא נוכל לחיות. ככה אנחנו מאמינים שהעולם צריך להיראות. לא באנו לייצר יינות ורק לעשות מהם כסף, אלא להראות את מה שאנחנו מאמינים בו, הדיוק, הניקיון, השייכות לאמא אדמה, התרבות, זה מה שאנחנו, ולא רק המיקס שבבקבוק. בסוף היום אני לא הולכת הביתה ואוכלת מנת פסטה במהירות, אני אומרת לעצמי רגע, תנשמי, תכירי את העולם, את הטעמים, תאהבי אותו".

עוד בוואלה!

הנובל העשירי של יקב פלם

לכתבה המלאה
היינות של יקב ספרה. אילן נחום,
לא רק יין. אורח חיים/אילן נחום

איך זה לעבוד ביחד כזוג?

"אנחנו מאוד שונים אחד מהשני, החיים שלי רצים מהר ואצל דורון זה הולך לאט לאט והכל לוקח הרבה זמן. מה שמדהים אצלו זו העקביות והפוקוס. הוא לא אוהב יותר מדי שינויים, רק מחפש בריבוע שלו את הכי טוב שאפשר לעשות. וכל הזמן מחפש לשפר את הבועה שלו. לי זה היה מאוד חדש, אני גדלתי לחפש כל הזמן את הדבר הבא. אבל דורון לאט לאט מלמד אותי. ובסך הכל הכי כיף ככה, החיים לא משעממים, אנחנו משלימים אחד את השני וגדלים ביחד, במקביל, ולכל אחד יש את הנישה שלו. כשאפשר לגדול ביחד, וכל אחד בקצב שלו, ההרגשה מדהימה.

העבודה שלי היא לפגוש כל הזמן אנשים צעירים, סומליירים, אנשי יין צעירים, וזה משאיר אותך כל הזמן צעיר. אני פוגשת אנשים, שומעת, מדברת ומאפשרת לדורון להישאר בתוך הריבוע שלו ולעשות את מה שחשוב וטוב לו. הוא תמיד אמר שזה החלום שלו. בעולמנו הלא מאוזן לא הרבה נשים זוכות להיות עם גבר שיגיד אני עושה את היין והיא הבוסית. גם כשאני חוזרת לעתים מלאה ספקות באשר למה שעשיתי הוא אומר לי אני בטוח שקיבלת את ההחלטה הכי טובה שיכולה להיות. זו בעיני הזוגיות. שנינו זכינו".

דורון וסימה רב-הון. יקב ספרה. אילן נחום,
"גדלים ביחד במקביל ולכל אחד יש את הנישה שלו"/אילן נחום

מה הייחוד של האזור שלכם, מטה יהודה?

"באזור שלנו יש כל כך הרבה שיתוף פעולה בין הייננים, את לא מאמינה כמה. עוזרים אחד לשני. חבר מבקש עזרה ומיד מקבל אותה. בשנת 2020 אפילו נטענו כרם משותף של סוביניון בלאן עם גולן מיקב פלם, וערן פיק מיקב צרעה ודורון נטעו סמיון ביחד. אלי בן זקן עוזר לנו בנוגע למבעבע. זה כל כך כיף. יש עם מי להתייעץ וללמוד. והקוורטט (שיתוף פעולה של ארבעה יקבים מהאזור: קסטל, צרעה, פלם וספרה. מ.א.) זה נהדר.

זה היה רעיון של אלי בן זקן וערן פיק והתחלנו להשקיע בו לפני ארבע שנים, לפני שנות הקורונה, וחשבנו שאולי בעוד חמישים שנה יצא מזה משהו. אבל התוצאות היו כל כך מהירות שאני בהלם. כיום כשאחד מאתנו מגיע לחו"ל הרבה פעמים רוצים ממנו גם את שאר השלושה, ואנחנו מגיעים במהירות למקומות שלא היינו מגיעים אליהם עוד הרבה שנים אם בכלל. זה הביחד המדהים הזה שאני גאה לספר עליו לכל מי שמגיע ליקב. זה אנרגיות כל כך טובות, כי אתה מרגיש שאתה עובד עם אנשים, שאתה לא לבד".

הכרמים של יקב ספרה. מטה יהודה. אילן נחום,
שיתוף פעולה אזורי/אילן נחום

מה השתנה בתחום היין בישראל בשנים האחרונות?

"יש שינוי גדול בארץ, כנראה גם בעזרת הקורונה. עד לפני עשר שנים רק אנשים מבוגרים ולרוב אותם אנשים היו מגיעים לטעימות וליקבים. היום רואים בכל מקום אנשים צעירים שמחפשים את העולם הזה. יש שינוי ואני גאה בזה. לפני עשר שנים שנכנסתי לשוק, כולם חיפשו במסעדות יינות מחו"ל, שבלי, בורגון, היום אני שומעת אנשים אומרים 'עזוב אותי מבורגון, מה יש לך ישראלי? אני שותה רק ישראלי.' ואנשים מבקרים ביקבים. אפילו בבסטה יש עשיריה פותחת של יקבים ישראליים".

סוביניון בלאן 2020

"כל הכרמים שלנו נמצאים בגבעת ישעיהו פרט לסוביניון בלאן שגדל בכפר שמאי. הסוביניון בסביבה לא התאים לדורון כל השנים. רק לאחר כמה שנים של בדיקות השתכנע שאפשר לנטוע פה סוביניון, אותו כרם שנטענו בשנה שעברה עם פלם. ועכשיו מחכים לראות את התוצאות". יין יבש מאוד, חד ומדויק, ישיר ומלא ניואנסים, כמו שסוביניון בלאן צריך להיות. חמיצות מרעננת ומינרליות נעימה, פרי טרי, דשא קצוץ וסיומת מאוד נקיה. אחד מיינות הסוביניון הטובים. מחכה כבר לטעום את אחיו הצעיר שיצא בימים הקרובים.

ספרה סוביניון בלאן 2020. אילן נחום,
כמו שסוביניון בלאן צריך להיות/אילן נחום

שרדונה 2020

שילוב של שני כרמים משני קצוות של גבעת ישעיהו, כרם בן 14 וכרם בן שבע. היין הבוגר תסס בנירוסטה והצעיר בחביות על המשקעים. "שתי תסיסות שונות, שני תהליכים שונים, ובסוף השנה נולד בלנד של שניהם. חשוב לדורון למצוא את החיבור בין שני העולמות האלה, ובשנה הזו היה לראשונה חיבור של 50% משניהם". יין מרתק ומעודן, שרדונה אצילי ומורכב, ארומות של פרי טרופי, אפרסק לבן, תפוח ירוק, הדרים, וניל ואפילו ניחוח אדמתי קל. גוף בינוני עם חמיצות שמשתלבת יפה וסיומת ארוכה. שרדונה מרתק וטעים.

פירסט פייג' 2020

ענבי סמיון, רוסאן ושנין בלאן שכל אחד מהם נותן פן אחר כל שנה. "כל שנה זן אחר נותן את הטון. בעבר הבלנד היה יותר ארומטי ועם הזמן הוא נהיה בוגר, כמו אשה בוגרת שכבר יודעת מי היא, יותר מדויק והדוק. אחד הדברים המדהימים בעולם שלנו לראות לפי טעימות של יינן את ההתבגרות שלו עם השנים". יין עשיר, מורכב ומרתק, בלנד מהודק והרמוני, עשיר ועמוק, עם חומציות רעננה מאוד. מרשים ביותר.

ספרה, פירסט פייג' 2020. אילן נחום,
ייו עשיר, מורכב ומרתק/אילן נחום

סיגנצ'ר 2020

"הסמיון לצערנו תמיד היה זן משני שלא מדברים עליו. דורון הסתכל עליו מאוד מקרוב והרגיש שזה יגיע, והשנה היין כולו מסמיון. יש לו אופי ועוצמות משלו ויכולת התפתחות ארוכה. דורון אף פעם לא יגיד עשיתי יין טוב, אף פעם לא ממש מרוצה ממה שהוא עושה, אבל בסיגנצ'ר ראיתי חיוך קטן כזה מאחורה". ארומות מורכבות ועשירות של הדרים, פרי לבן, פרחים, תבלינים ועשבוניות. גוף די מלא ומבנה מצוין וחמיצות מאוזנת ורעננה. סיומת ארוכה ומרשימה. יופי של יין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully