וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעורה בכוס יין

ליאור בלמס

עודכן לאחרונה: 9.1.2022 / 16:22

זה יין? זו בירה? קוראים לו Barley Wine, או Barleywine? מי המציא אותו? איך עושים עושים אותו? למה שותים אותו? ליאור בלמס טועם יין שעורה ישראלי חדש ולא משאיר אף שאלה בלי תשובה

יין שעורה או Barley Wine, הוא סוג בריטי במקורו, של בירה חזקה ועתירת אלכוהול (8%-12%), שהסגנון שלה נקבע על פי מספר פרמטרים: טעמים, ארומות, צבעים ועוד. איך עושים אותה? כדי לבשל בירה בעלת אחוז אלכוהול גבוה, צריך להשתמש בכמויות גדולות של סוכרים. היות ומקור הסוכרים הוא לתת, צריך להשתמש בכמויות גדולות של לתת, שעל הדרך משפיעות על מורכבות הטעמים.

שיטת הכנת התירוש המקובלת בתקופה בה נולד הסגנון, הייתה להכין תירוש אחד ולחלק אותו לכמה סוגי בירה. איך זה עובד? הנוזל הראשון שמופק בתהליך הבישול, אחרי שמסננים את בלילת גרעיני הלתת, יהיה תמיד בעל אחוז הסוכרים הגבוה ביותר. לאחר מכן 'שוטפים' את הגרעינים במים חמים כדי למצות עוד סוכרים ומקבלים תירוש בעל אחוז סוכר נמוך יותר, שאפשר לעשות ממנו בירה פחות מורכבת ופחות אלכוהולית. השיטה הזאת די עברה מן העולם, אבל יש עדיין מבשלות מסחריות שמשתמשות בה ולטענתן היא מאפשרת להם להיות יותר עקביים בתהליך הכנת התירוש.

שעורה. ShutterStock
יין משעורה? מה עוד הם ימציאו?/ShutterStock

BASS NO.1 - יין השעורה הראשון בעולם

מבשלת באס הבריטית, יצרה את הבירה הראשונה בעולם בשם 'יין שעורה' בשנת 1903. הספרה 1 מסמנת את התירוש הראשון והמרוכז ביותר. בירה שמסומנת בספרה 2 היא יין שעורה בעל אחוז אלכוהול נמוך יותר וכן הלאה עד לבירה מספר 4, הקלה ביותר שנקראת גם "פמילי אייל" - אייל משפחתית. סימון מעניין נוסף של בירות כהות מבית מבשלת BASS הוא האות P, כאשר P1 היא האימפריאל סטאוט העשירה ו-P6 בירה בסגנון פורטר.

כמו כל דבר טוב, הסגנון הגיע לארה"ב וקיבל ווריאציה אמריקאית. היא כללה שימוש בכשות אמריקאי שמוריד את המתיקות ומעלה את רמת המרירות והארומטיות של הבירה. וכדי שלא נתבלבל, הסגנון האמריקאי נקרא Barleywine במילה אחת ואילו הסגנון הבריטי :Barley Wine בשתי מילים. המבשלה הראשונה שייצרה באופן מסחרי את הסגנון בארה"ב הייתה לא אחרת מאשר מבשלת Anchor בשנת 1976. כמה שנים אחריה בשנת 1983, מבשלת Sierra Nevada השיקה barleywine משלה.

עוד בוואלה!

עסק משפחתי: ביקור במבשלת קרומבאכר

לכתבה המלאה
מבשלת אלכסנדר עם הברומסטר אורי שגיא. רפי דלויה,
כאן עושים Barely Wine ישראלי/רפי דלויה

יין שעורה מעמק חפר

בעמק חפר, מרחק של 5045 קילומטר מהמקום בו הסגנון יצא לאור באופן מסחרי נמצאת מבשלת אלכסנדר שמוציאה פעם בשנה מהדורה מוגבלת של בירה בסגנון הזה. כשמבשלת בירה מוציאה סדרה מוגבלת פעם בשנה מאוד מעניין להשוות את הסדרות ולהבין איך הבירה מתפתחת עם הזמן. אחוז האלכוהול ב- Barely Wine המיוצר במבשלת אלכסנדר גבוה, כך שלבירה יש פוטנציאל התיישנות טוב מאוד.

המהדורה של 2021 התיישנה בחביות עץ 'אקס-ברבן' כלומר: חביות שיושן בהן קודם וויסקי אמריקאי מתוק יחסית. הברבן נכנס לחבית בעוצמה של 62.5 אחוז אלכוהול לתקופה של לפחות שנתיים. במשך השנתיים האלה עץ האלון שהיה חדש ספג פנימה את הברבן ושיחרר חלק מטעמי העץ חזרה לנוזל, ומה שמצפים לקבל אחרי יישון כזה הוא טעמים שנספגו בעץ במהלך יישון הוויסקי בחבית.

הבירה שנכנסה לחבית היא באחוז אלכוהול הרבה יותר נמוך כ- 11.2 אחוז אלכוהול, לכן היא לא יכולה לספוח את טעמי הברבן עצמו, מצד שני היא יכולה לקבל טעמים מהשכבה הראשונה של העץ שמתאפיינת בדרך כלל בטעמי וניל, קוקוס ולפעמים גם ברנדי. אלמנט נוסף שמקבלים מיישון בחבית עץ הוא החמצון, חיבור ועיגול טעמי מאלט שבהחלט מוסיף עניין למורכבות הבירה.

בארלי וויין מבשלת אלכסנדר. איל קרן,
פוטנציאל התיישנות טוב מאוד/איל קרן

אלכסנדר Barely Wine 2021

את הבירה הזאת מומלץ לשתות בטמפרטורה קצת יותר קרה מטמפרטורת החדר כי אז הטעמים נפתחים יותר טוב.

נראות: צבע נחושת עמוק וצלול, ראש קצף שנעלם אחרי מספר שניות.

ארומה: אפשר להרגיש את היישון בחבית ברבן כמצופה, קצת וניל וקצת קוקוס שמתחלפים בריח עשיר של לתת, צימוקים, שזיפים וגם קצת שמרים שמזכירים אפייה של לחם.

טעם: הבירה יבשה עם גוף בינוני, טעמי לתת וקרמל חזקים. אחוז האלכוהול מורגש בסוף הלגימה ומחמם את הגרון, אפשר להרגיש קצת כשות אנגלי אדמתי. בהחלט בירה מורכבת עשויה מעולה ועומדת באתגר יישון בירה לא חמוצה בחביות עץ.

המחיר: 20 שקלים ל-330 מ"ל בחנויות יין נבחרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully