וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמעות, דרמות וקטטה ישראלית כמובן: הסודות הגדולים של פיפטי בסט

יניב גרנות, אבו דאבי

עודכן לאחרונה: 3.2.2023 / 19:43

איך האוכל במסעדה שגרפה את המקום הראשון, כמה כיף למנהלת עמדת הביצים בארוחת הבוקר של המלון בימים כאלה, ומה בדיוק הסיפור עם כדורי הטניס של תומר טל?

תומר טל (משמאל) ואבי זק, מסעדת ג'ורג' וג'ון ומלון דריסקו, טקס פיפטי בסט (50 Best) 2023/סן פלגרינו

המטוס הישראלי הראשון לתחרות פיפטי בסט (50 Best) בחסות סן פלגרינו יצא מהארץ כבר בשבת, וידע נחיתה קשה בדמות עיכוב ממושך במחלקת ההגירה בשדה התעופה של אבו דאבי.

אלו היו תשעים דקות שלמות, שסיפקו סיפורים מצמררים ומצחיקים כאחד - לפעמים מאותו מקור בדיוק, אם כי לכולנו כנראה עדיף לצרוך את המציאות דרך הפילטר של תומר אומנסקי או נועה רוזין. בין היתר, דובר אחר כך על חדר סגור למחצה, ערימת דרכונים גבוהה מאוד ואבודה מאוד, תשוקה עזה לשירותים, וסיטואציה הוליוודית שהחזיקה בצפיפות אנשי אוכל, יוצרים שמתים לעשות תוכן ולפחות שני שפים מפורסמים מאוד. האחרונים, באופן בלתי מפתיע, לא תיקשרו ביניהם כלל.

שדה התעופה של אבו דאבי. ShutterStock
90 דקות הוליוודיות. שדה התעופה של אבו דאבי/ShutterStock
תיירי אוכל שיוצאים היום מנתב"ג כבר יודעים מה הם רוצים לאכול ועל איזו רשימה להסתכל, אבל העימות הזה - מנומס אבל עדיין רוחש מתחת לפני השטח, במסדרונות ועל השטיח האדום - עדיין לא הוכרע

הפוקוס של אנשי פיפטי בסט וסן פלגרינו פוזל לא אחת לעבר הענק המיתולוגי שהוא מדריך מישלן, וערימת הדיווחים שמלווה אותו בישראלית מדוברת ארצה רק מגבירה את אותו קשב.

תיירי אוכל שיוצאים היום מנתב"ג כבר יודעים מה הם רוצים לאכול ועל איזו רשימה להסתכל, אבל העימות הזה - מנומס אבל עדיין רוחש מתחת לפני השטח, במסדרונות ועל השטיח האדום - עדיין לא הוכרע. היחס הישראלי אליו ייקבע גם בכפוף להחלטות ממשלה עתידיות, משפט שמוזר לכתוב ומוזר אפילו לחשוב, אבל רבים תופסים דווקא את רשימת החמישים כמהדורה מודרנית יותר, מותאמת צייטגייסט וגם היחידה שעדיין רלבנטית.

כבוד כחול-לבן

שש מסעדות ישראליות נכנסו לרשימת פיפטי בסט (50 Best)

לכתבה המלאה
אירוע פיפטי בסט (50 Best) 2023, אבו דאבי. יניב גרנות, מערכת וואלה!
מאבק הרשימות. קבלת הפנים של הפיפטי בסט/מערכת וואלה!, יניב גרנות
אירוע פיפטי בסט (50 Best) 2023, אבו דאבי. יניב גרנות, מערכת וואלה!
דרושה חלוקת קשב. קבלת הפנים של הפיפטי בסט/מערכת וואלה!, יניב גרנות

אסמה, להטוטנית אוכל שהופקדה על עמדת הביצים בארוחת הבוקר של מלון קונרד, שואלת בסקרנות אם *גם* אני שף. "לא, אני רק אוכל", אני משיב לה בצחוק, תוך שאני תוהה בקול רם מדי כמה כבדות הכתפיים שלה בימים האלה, כשמאות בעלי מסעדות, שפים ומומחי אוכל מטעם עצמם מזמינים ממנה מקושקשת ומביטים בה עובדת על המחבתות.

הבא בתור אחריי - חביתה עם ירקות, וול-דאן - הוא אחד המסעדנים הכי מצליחים בדובאי הסמוכה. "אין לחץ", היא צוחקת אחרי שהוא מזמין וחוזר לשולחן, "אין לחץ בכלל".

מוקד האוכל של המזרח התיכון השבוע. אבו דאבי

האירוע המרכזי, וקוקטייל קבלת הפנים שפתח אותו, הוגדר מראש, ובאופן הברור ביותר שיש, כ"דרס קוד: בלאק טיי", או במילים אחרות, ובישראלית -"הגיע הזמן לשלוף את חליפת החתונה מהארון, לבדוק אם היא עדיין עולה עליך, לתהות למה הגזרה הזאת הייתה מקובלת אז, ולאלתר משהו אחר לגמרי".

באופן שאינו לגמרי מפתיע, הישראלים לא היו היחידים שוויתרו על הפורמליות לטובת "פרשנות אישית". כמו באוכל שרוב הנוכחים באולם מוציאים מהמטבח מדי יום, גם כאן זה הוכיח את עצמו.

שיראל ברגר (ימין מאחור), הלל תווקולי, תומר טל ואילון עמיר. יובל בן נריה (ימין מלפנים), מוטי טיטמן ורז רהב, טקס פיפטי בסט (50 Best) 2023. סן פלגרינו,
הוכיח את עצמו. נציגי ישראל בפיפטי בסט/סן פלגרינו
כוס בודדה שהתנפצה על הרצפה לידי קיבלה טיפול 10,000 (איש) מהיר ויעיל, למשל, והאוכל הסתובב בחלל ביעילות הגדולה ביותר, המרשימה ביותר, והמשביעה ביותר בהיסטוריית משחקי הפינגר פוד

היעילות האמירתית, שתמציתה הרבה כוח אדם על מעט משימות, הצליחה לעשות את מה שהיא מבקשת לעשות כל הזמן בעצם - להמם.

זה בא לידי ביטוי במחוות גדולות כמובן, אבל גם בקטנות ובאנקדוטליות ביותר. כוס בודדה שהתנפצה על הרצפה לידי קיבלה טיפול 10,000 (איש) מהיר ויעיל, למשל, והאוכל הסתובב בחלל ביעילות הגדולה ביותר, המרשימה ביותר, והמשביעה ביותר בהיסטוריית משחקי הפינגר פוד.

קיר קינוחים עצום-ממדים של מיטב מותגי השוקולד בעולם, שהיה סגור הרמטית עם כניסת החוגגים, נפתח ברעש עצום, ובמספיק עשן כדי לתהות אם הכול אכן פועל על פי התכנית. כשהקירות כבר זזו והואילו לדבר, התגלו מאות שיפודי פטיסרי נעוצים בקונסטרוקציה, מרכיבים יחדיו יצירות אמנות אכילות, שרק מחכות להיתלש. באופן מפתיע, זה גם היה טעים, סוגר פינה מתוקה, ואז עוד אחת ועוד אחת.

אירוע פיפטי בסט (50 Best) 2023, אבו דאבי. יניב גרנות, מערכת וואלה!
לא רק מרהיב. קיר המתוקים של אירוע פיפטי בסט/מערכת וואלה!, יניב גרנות
אירוע פיפטי בסט (50 Best) 2023, אבו דאבי. יניב גרנות, מערכת וואלה!
כשהעשן התפוגג. קיר המתוקים של אירוע פיפטי בסט/מערכת וואלה!, יניב גרנות

אולם הכנסים של המלון הכיל מאות כשרונות אוכל, טאלנטים שהרוויחו את מעמדם בצדק ופיגורות קולינריות בינלאומיות. אף אחד מהם לא הצית סטנדינג אוביישן גורף כמו סאלם דקאק הפלסטינית-ירדנית, שנבחרה עוד לפני הטקס כשפית הטובה ביותר באזור.

דקאק, בטוחה בעצמה אך עדיין צנועה, עלתה לבמה כדי לקבל את הפרס שניות ספורות לאחר שהדגישה בסרטון לנשות העולם האינטנסיבי הזה כי כל אחת מהן "יכולה להוביל מסעדה, תהליך, מהפיכה עם מספיק תשוקה ורגש". מחיאות הכפיים, באופן טבעי, רק גברו.

סאלם דקאק, מסעדת Bait Maryam, דובאי. Bait Maryam,
סטנדינג אוביישן. דקאק/Bait Maryam

שבע המסעדות הישראליות ששלחו נציגים לאבו דאבי - "ג'ורג' וג'ון" של תומר טל (מקום 6), "OCD" בהובלת רז רהב (מקום 14, בתוספת ציון לשבח מיוחד על קיימות), "a" של יובל בן נריה (מקום 24), "אנימאר" של הלל תווקולי (מקום 32), "מלגו ומלבר" של מוטי טיטמן (מקום 40) ו"הבסטה" בהובלת אילון עמיר (מקום 48), בנוסף ל-"OPA" של שיראל ברגר שגרפה מבעוד מועד את פרס "One To Watch" - הפגינו שמחת חיים טבעית וגיבוש סביר מתוקף הנסיבות.

למרות זאת, ידעו דמויות פנימיות ומשקיפים חיצוניים להצביע על פער מסוים לרעה ביחס לאירועי רשימת 2022, שבא לידי ביטוי באנרגיה, במצב הרוח ובתחושה הכללית. חלק מהעניין, מן הסתם, ניתן לייחס לכך שאז הכול היה חדש ופורץ דרך - ובהכרח גם מרגש יותר. חלק נוסף, כנראה, ניתן לייחס גם לגורמים אחרים.

צפו בטקס המלא:

האם עדיף להישאר בארץ ללא כלום או להגיע ולהיכנס אך להתייצב רק בשולי הרשימה? כמה כיף לקבל הכרה ראשונה אבל לא להיות המדורג הראשון בארצך? מה שווה טופ-טן בשנת 2023 אם בשנה שעברה היית גבוה יותר?

אחד המחקרים הפסיכולוגיים הידועים ביותר בחן ספורטאים אולימפיים שזכו במדליות ארד וכסף. מסקנותיו, שפורסמו בשנת 1995, העלו כי המקום השלישי שימח יותר וסיפק יותר מאשר המקום השני.

זאת תמצית מעט שטחית של הניתוח, אבל הסיבות ברורות - מקום שלישי שהצליח להגיע ולעמוד על הפודיום לעומת מקום רביעי שנותר מאחור, מול מקום שני שאמנם גבוה יותר, אך בוחן את עצמו ביחס לזהב וחש בעיקר אכזבה.

כמעט שלושים שנה אחרי, כל זה עדיין רלבנטי, וניכר גם בתגובות חמישים הזוכים בתחרות האוכל הזאת. האם עדיף להישאר בארץ ללא כלום או להגיע ולהיכנס אך להתייצב רק בשולי הרשימה? כמה כיף לקבל הכרה ראשונה אבל לא להיות המדורג הראשון בארצך? מה שווה טופ-טן בשנת 2023 אם בשנה שעברה היית גבוה יותר?

השאלות, מן הסתם, יקבלו מענה מוחלט ויסודי רק בתוך נפש הזוכים פנימה, וגם זה רק בתום תהליך מחקר עצמאי. לנו נותר רק לעטות פאסון של מומחי שפת גוף, ולהסיק מסקנות בהתאם.

וויליאם דרו, מנהל תוכן, תחרות פיפטי בסט (50 Best). Chumpol C,
"לא עובדים ככה". דרו/Chumpol C

"ישראל הייתה תמיד על הכוונת שלנו", הסביר וויליאם דרו, מנהל התוכן של התחרות, "לא רצינו להיכנס לפוליטיקה, אבל המדינה שלכם היא חלק אינטגרלי מהאזור, והשאיפה שלנו היא לתת לעולם האוכל לחצות תרבויות וליצור שיתופי פעולה. יש רגישויות, זה יהיה נאיבי להתעלם מהן וישראל אכן יוצרת אנומליה מסוימת, אבל מדובר בחגיגה של אוכל וכישרון, וזה הדבר הכי חשוב".

דרו התמודד עם תגובת-הנגד הישראלית לדירוג אשתקד באופן לונדוני לחלוטין ("זה נורמלי וטבעי, וקורה בכל העולם"), הסביר שצוותו "לא אומר למצביעים לאן ללכת, ולא מספקים להם קריטריונים, אלא מבקש מהם בפשטות לתת לנו את חוויות האוכל הטובות ביותר", והדגיש כי כל תלונה ברוח זו נובעת בעיקר מ"אי-הבנה של תהליך ההצבעה, כי למעשה אין לנו שום השפעה כמערכת על התוצאות".

הוא הוסיף שהמצביעים "לא משווים ולא אמורים לראות הצבעות של קולגות", וסיכם ב"אנחנו פשוט לא עובדים ככה".

הדברים מרשימים כמובן, מפולטרים בדיפלומטיה עסקית ומרמזים רק בשוליהם על הבנה של סערות הביצה המקומיות. כל שיחה אחרת לאחר מכן הצביעה על מסקנות מעט שונות.

אירוע פיפטי בסט (50 Best) 2023, אבו דאבי. סן פלגרינו,
המחקר עדיין רלבנטי? זוכי פיפטי בסט/סן פלגרינו

את הפרס למקום השלישי בדירוג (מסעדת 3 Fils בדובאי) העניק השף האיטלקי מאסימו בוטורה, אדם-אל שהפך את מסעדת "אוסטריה פרנצ'סקנה" לעוגן חובה קולינרי, ואת העיר מודנה כולה לנמל תיירותי עצום שבו הוא מוטל באופן קבוע.

"שפים, אני אוהב אתכם", הצביע והכריז מעל הבמה. כשהטקס הסתיים, מצא את תומר טל - שבישל אצלו פעמיים - לחיבוק. אגדה שהייתה באמת, אגדה בהתהוות.

תומר טל ומאסימו בוטורה, אירוע פיפטי בסט (50 Best) 2023, אבו דאבי. סן פלגרינו,
אגדות. טל ובוטורה/סן פלגרינו
תומר טל ומאסימו בוטורה, אירוע פיפטי בסט (50 Best) 2023, אבו דאבי. סן פלגרינו,
חיבוק של אחרי. טל ובוטורה/סן פלגרינו
טל, שבבוקר אותו יום עוד שיחק במלון טניס עם כדורים של קריקט התאושש במהירות, עישן במהירות ונכנס למטבח בדיוק בזמן

הפלומבה הבלתי רשמית של טל הוחתמה עוד לפני ההתכנסות בדובאי, בדמות הודעה על ארוחה משותפת שערך עם מסעדת Maté במלון גראנד הייאט בעיר.

הגריל הענקי של המסעדה הלטינית תופס את רוב חלל הכניסה שלה, ואת מה שלא עשו הגלגלות והלהבות, השלים לעשות העשן. טל, שבבוקר אותו יום עוד שיחק במלון טניס עם כדורים של קריקט (סיפור שהיה באמת) התאושש במהירות, עישן במהירות ונכנס למטבח בדיוק בזמן.

הארוחה, מעין זיג-זג שנתפר באמצעות מנה של טל ומנה של Maté, לסירוגין, אישררה מה שכבר נאמר בינינו ובין עצמנו לאורך השהייה - רשימת חמישים נאמנה יותר למציאות צריכה לכלול עוד הרבה נציגויות כחול-לבן.

בין הנוכחים היה גם קונסול ישראל באמירויות דני גדות, שישב עם משפחתו ויכל סוף סוף - אני מניח, הוא היה יותר דיפלומטי - להישען אחורה וליהנות מטעמים של בית, בלי להזדקק לזיקוקים על הצלחת. לא רחוק ממנו, סומנו יזמים ומשקיעים פוטנציאליים, שצפו אף הם בשואו של טל. אין רחוב באמירויות ללא הכרזה על מסעדה חדשה ומפוארת שעתידה להיפתח בו בקרוב. כאן, כנראה, נולדה הבאה בתור.

הבאה בתור. ארוחת הערב של טל במסעדת Maté

המקום הראשון הלך למסעדת Orfali Bros מדובאי. 16 שעות לאחר ההכרזה, לא הורגשה התנפלות ויראלית, ומשלחת ישראלית חצי-ספונטנית שידעה לעשות אחד ועוד אחד (שוב, קחו איתכם במזוודה את נועה רוזין ודברים יקרו) השתלטה על חצי מהחלל שלה והזמינה (הרבה יותר מ)חצי מהתפריט שלה.

המסקנות היו מעורבות - מנות פתיחה מרשימות ומודרניות, ראשונות חמודות, עיקריות סטנדרטיות למדי וקינוחים מאלפים-מעלפים. נכון, השירות מקסים והסיפור מעניין, ובו אבות ובנים שחייהם כתבו תפריט והעבודה הקשה שלהם תיבלה אותו, אבל גם אחרי הדף האחרון שלו אתה מסתכל מסביב בוהה, ותוהה.

מסעדת Orfali Bros Bistro, דובאי. יניב גרנות, מערכת וואלה!
עדיין לא ויראלי. שישברק-גיוזה של Orfali Bros/מערכת וואלה!, יניב גרנות
מסעדת Orfali Bros Bistro, דובאי. יניב גרנות, מערכת וואלה!
אבות ובנים. החציל של Orfali Bros/מערכת וואלה!, יניב גרנות
"אגו", הודה בכנות אחד המשתתפים, "בסוף הכול אגו"

שיחת היום הראשון של המשלחת הישראלית לתחרות עסקה, כצפוי, בקטטה ברנז'אית, לאחר שזהות השפים שהגיעו לאבו דאבי (ולכן גם עומדים בהכרח להיכנס לדירוג) "נחשפה".

הסוד השמור הזה היה זמין לכל מי שפתח אינסטגרם באותם ימים למעשה, אבל פרסומו בכל זאת עורר אמוציות ועצבים, וגם שיחות ערות על קולגיאלית עיתונאית. "אגו", הודה בכנות אחד המשתתפים, "בסוף הכול אגו".

"זה הזמן לדמוקרטיה". הפוסט של בן נריה

זמן קצר לאחר נחיתתו בארץ, פירסם בן נריה פוסט חם - בסטנדרטים שלו, כן? בואו נישאר אסופים - שבו סיכם "ארבעה ימים מרגשים באבו דאבי, הכרה בינלאומית חשובה ונציגות מרשימה של שש מסעדות מישראל".

הוא ציין את "חגיגות התרבות, ההכלה והפרגון", ועבר משם ישירות "למציאות ולאקלים הפוליטי-חברתי הנוכחי בארץ", כדי להודיע על סגירה מוקדמת של a בשבתות, בצל ההפגנות נגד הממשלה. "זה הזמן לדמוקרטיה. זה הזמן שלכם", סיכם יפה את הנחיתה הקשה של כולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully