וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על ארוחת שישי משפחתית הוא לא ויתר": כשנשיא המדינה נחרד לשמוע על חייל שנפל

עודכן לאחרונה: 25.4.2023 / 11:18

משה בג'איו נפל ביוני 1970 בזמן שהסתער על עמדה מצרית בגדה המערבית של תעלת סואץ. זהו סיפורו

מתכון עם זיכרון, משה בג'איו. באדיבות המשפחה
"גאים אנו על חיילים שכאלה". משה בג'איו/באדיבות המשפחה

משה, בן לרפאל ו-ויקטוריה בג'איו, נולד ב-7 באוקטובר 1950 בתל אביב. הוא למד בבית הספר "ארנים" שברמת אביב, ובהמשך עבר להתגורר בקיבוץ ברעם, שם למד בבית ספר תיכון, לקח חלק בחברת הנוער ואהב כדורגל, כדורסל ואתלטיקה.

החלום נשבר ביום האחרון של המלחמה: עוגת יום ההולדת שגיא הכי אהב
כמעט ניצח את "חצר המוות": הממולאים שמושיק אהב

הוא גויס לצה"ל במאי 1968, והתנדב לשרת בסיירת "שקד". משה היה חייל מצטיין ביחידתו, וביום העצמאות הגיע לבית הנשיא זלמן שזר על מנת לקבל אות הוקרה. "חובה נעימה היא לי", כתב הנשיא, "להביע את הערכתי לתרומתך, שתרמת להגברת הביטחון של המדינה ואזרחיה. לך בדרכך זו והיית למופת לחבריך במילוי החובות, להבטחת שלום ארצנו ולהרמת קרן ישראל".

בג'איו נפל ב-11 ביוני 1970 בזמן שהסתער על עמדה מצרית בגדה המערבית של תעלת סואץ. "נחרדתי לשמוע כי סמל משה בג'איו, אשר זה לא מכבר התארח בבית הנשיא, נפל בקרב", נכתב במכתב ששלח שזר למשרד הביטחון, ואילו מפקד היחידה כתב להוריו כי "הפשיטה בה נפל משה, בוצעה בהכרה מלאה שפעולות יזומות מצידנו יקטינו במידה רבה את פעולות האויב וכתוצאה מכך את מספר נפגעינו בעתיד. בנכם ידע את הסכנה הצפויה לו ובהכרה ובהתנדבות ביצע את המוטל עליו. גאים אנו על חיילים שכאלה".

משה זכור בעיקר כנער נמרץ ופעלתן שהרבה לבלות בחוץ, שיחזרה משפחתו, על ארוחת שישי משפחתית לא ויתר, ובמיוחד אהב אורז עם שעועית.

מתכון עם זיכרון, לוגו. מתכון עם זיכרון,
"חיבור מהמקום הכי כנה". מתכון עם זיכרון/מתכון עם זיכרון

מיזם "מתכון עם זיכרון" מבקש להנציח את הנופלים ולאפשר למשתתפים להכיר את סיפורם דרך בישול המתכונים האהובים עליהם.

הפרויקט, שהוקם לפני כשמונה שנים על ידי עדן קוהלי, מזמין גולשים מהארץ ומהעולם להתחבר באופן אקטיבי ומרגש לסיפורים, לתמונות ולאוכל.

במסגרתו, מתקיימים מפגשים שבהם מבשלים מנה אהובה של חלל צה''ל או נפגע פעולות איבה שלא חזר עוד הביתה לאכול אותה, ובהם טועמים ומשתפים תמונות, סיפורים, קטעי וידאו, ומשוחחים על האדם שמאחורי המנה, ועל משפחתו.

"הרגע הזה, שבו את טועמת מנה שאת בעצמך בישלת, ורגע לפני קראת על החלל ועל הסיפור שמאחורי אותה מנה, הוא רגע מאוד מרגש ומאוד משמעותי", תיארה קוהלי, "זו דרך הנצחה מאוד ייחודית שמאפשרת חיבור מהמקום הכי כנה, דרך ריחות וטעמים, דרך זכרונות".

סיפורי נופלים, ומתכונים נוספים, ניתן למצוא באתר "מתכון עם זיכרון"

החלום נשבר ביום האחרון של המלחמה

עוגת יום ההולדת שגיא הכי אהב

לכתבה המלאה

אורז עם בשר ושעועית

מתכון מאת: מתכון עם זיכרון, משפחת בג'איו, מערכת וואלה אוכל

מתכון עם זיכרון, משה בג'איו. באדיבות המשפחה
אורז עם בשר ושעועית

מצרכים למתכון

    • בשר בקר חתוך לקוביות
    • ½ק״גשעועית אדומה מושרית לפחות 12 שעות
    • 3כפותרסק עגבניות
    • 2בצל
    • ½2 כוסותאורז
    • ½3 כוסותמים
    • כףמלח
    • 4כפותשמן

אופן ההכנה

איך מכינים אורז עם בשר ושעועית?

  • 1
    לבשר והשעועית: מטגנים את הבצל עד להזהבה. מוסיפים את הבשר תוך כדי ערבוב עד שהוא "נסגר". מוסיפים את השעועית. מוסיפים מים עד לרתיחה ומנמיכים את הלהבה. מכסים ומבשלים כחצי שעה. מוסיפים מלח ופלפל לפי הטעם, וגם רסק עגבניות.
  • 2
    לאורז: מחממים סיר עם שמן. מטגנים חצי כוס אורז עד להזהבה, ומכבים את הלהבה עד שהוא מתקרר קצת. מוסיפים מים ומלח לסיר, ומביאים לרתיחה. מוסיפים את שתי כוסות האורז הנותרות. מערבבים. מבשלים על אש נמוכה למשך עשרים דקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully