וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרכז החומוס האסלי: עזבו שהיא זולה, כמה היא טעימה

10.7.2023 / 6:00

60 שנה של כל מה שטוב ביפו, על שולחן אחד

מרכז החומוס האסלי יפו. רותם דרוב, מערכת וואלה
מסעדה לא גדולה שמסוגלת להתרחב בסופי שבוע. מרכז החומוס האסלי/מערכת וואלה, רותם דרוב

אני לא נוהג לדבר על עצמי בכתבות, זה לא הבלוג הפרטי שלי ואתם לא פה בשביל לקרוא זכרונות ומעשיות שעברתי בחיי. אבל הפעם אחרוג ממנהגי, ואזמין אתכם להצטרף אלי למסע היסטורי בזמן.

בשנת 1933 נפתח ביפו בית החולים דג'אני, שהיה בית החולים הפרטי הראשון, ונודע כבעל מחלקת יולדות גדולה במיוחד. הוא נקרא על שם בעליו, ד"ר דג'אני, רופא ואיש אמיד עד מאוד.

משפחת דג'אני העשירה ברחה מיפו בשנת 1948, תוך הבטחת השלטונות שהם יוכלו לחזור תוך שבועות מספר, אך דבר זה לא קרה מעולם. בית החולים הולאם לצרכי המדינה הצעירה ונקרא מאז בית חולים צהלון, ורחוב דג'אני הצדדי שהתחיל בשדרות ירושלים ונמשך עד רחוב יפת, נקרא מאז רחוב ד"ר ארליך.

מדוע אני מספר לכם את כל זה? כי בית החולים נסגר ב-1980 (וולפסון החליף אותו) ומאז הוא בית מרגוע לתשושי הנפש, אך בבית החולים הזה אני נולדתי רגע לפני סגירתו. אמא שלי הייתה בשמירת היריון איתי ואושפזה פה לשבועיים משעממים לפני לידתי.

כשמאסה באוכל האיום של בית החולים (אני מתאר לעצמי שזה קרה לאחר חצי יום בערך), אבא שלי וסבתי נשלחו בתורות להביא לה חומוס ומטעמים מ"מרכז החומוס האסלי" ששוכן כבר 60 שנה בפינת ארליך ויפת.

"מרכז החומוס האסלי" הפך במשך השנים גם למקום חביב עלי ועל משפחתי בזכותי, כשכבר הייתי בחור צעיר שלוקח את ההורים שלו בשבתות (שם שמעתי את הסיפור מפיה של אמי זכרונה לברכה, כשחיכינו פעם אחת שהאוכל יגיע) כך שעקרונית אני אוכל את החומוס פה, פשוטו כמשמעו "עוד מהבטן של אמא שלי", כמו שאומרים.

חומוס מסבחה של מרכז החומוס האסלי. רותם דרוב, מערכת וואלה
מסבחה שעומדת בשורה אחת עם כל המיתולוגיות האחרות בארץ. מרכז החומוס האסלי/מערכת וואלה, רותם דרוב
כאן יש את האיזון המושלם בין מסעדת בשרים "ופתיחת שולחן" ובין חומוסיה ש"באת ניגבת הלכת"

מרכז החומוס האסלי מנוהל כיום על ידי אליאס שוירי, גבר חביב בן 36, דור שלישי במסעדה שמכריז כי "מרכז החומוס האסלי עדיין פה!".

ואכן, יפו מתחלקת לשני סוגי מסעדות מזרחיות או ערביות. החלק הראשון הוא החומוסיות המיתולוגיות שאליהן מגיעים ממוקדי מטרה. להזמין מנה, "לא ללעוס לבלוע", כמו שחלק מהמלצרים נהנים לומר לסועדים, לשלם חשבון ולהמשיך הלאה בזריזות. אלו מציגות לראווה תפריט מצומצם בדמות חומוס גרגרים, חומוס פול, מסבחה וזהו בעצם.

החלק השני הוא מסעדות הבשרים והשיפודים המפורסמות, שאולי גם להן יש חומוס, אבל הוא אף פעם לא העיקר. "האסלי" (כך אקרא לו מעכשיו) היא המסעדה שלטעמי מביאה את האיזון המושלם בין מסעדת בשרים "ופתיחת שולחן" ובין חומוסיה ש"באת ניגבת הלכת".

למנות החומוס שלה יש מעריצים אדוקים שנשבעים להן אמונים כמו בחומוסיות הכי מפורסמות במדינה, אבל היא מציגה יותר מזה, בדמות מטבח עשיר ומנות חומוס שאי אפשר למצוא בכל מקום.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חומוס מסבחה, לבנה ועוד סלטים בפתיחת שולחן של מרכז החומוס האסלי, יפו. רותם דרוב, מערכת וואלה
כל מנות החומוס מדויקות, לצד בשרים ומנות מיוחדות. מרכז החומוס האסלי/מערכת וואלה, רותם דרוב
"גרגרי החומוס שלנו הם מזן הדס הקטן והאיכותי, וכבר ארבעים שנה שאנחנו משתמשים אך ורק בטחינה היונה"

"אני עובד במסעדה מגיל 12", מחייך שוירי, "הייתי מגיע לפה כל יום אחרי בית הספר, חשוף למטבח לבנוני מצד סבא ומטבח מרוקאי מצד סבתא. לקחתי את המתכונים המסורתיים ושידרגתי אותם, למשל הפאתה שלנו שמורכבת מחתיכות לחם טבול במי הבישול של גרגרי החומוס, עם הגרגרים עצמם, מתובל בחמאה מזוקקת והכל מעוטר בשקדים וצנוברים. מנה נהדרת שלא מוצאים בכל מסעדה, או את הלבנה העדינה שלנו שגם לה יש הרבה מעריצים".

כשאני שואל אותו לגבי החומוס הידוע של "האסלי", הוא מנדב מידע בקלות. "גרגרי החומוס שלנו הם מזן הדס הקטן והאיכותי", הסביר, "וכבר ארבעים שנה שאנחנו משתמשים אך ורק בטחינה היונה". התוצאה - חומוס איכותי, חמים עם טעמים עמוקים ונהדרים.

אליאס שוירי, מרכז החומוס האסלי, יפו. דורון רייך,
לבנון מהסבא, מרוקו מהסבתא. שוירי/דורון רייך

"האסלי" היא מסעדה שגם מציגה את הטופ של המטבח המקומי, אבל גם מסעדה זולה (היא תמיד נחשבה כזאת, אבל כיום היא כבר "זולה מאוד" לנוכח עליות המחירים) עם מנות חומוס כמו מסבחה, חומוס פול או משולש ב-24 שקלים בלבד, פאתה צמחונית ב-35 שקלים או בתוספת בשר שייטל נהדר שהופך את זה לארוחה בשרית משביעה עד מאוד ב-45 שקלים בלבד.

תמורת 25 שקלים לסועד, תקבלו פה שפע מסחרר של סלטים קטנים לפתיחה שאנחנו הישראלים מאוד אוהבים, יש גם קובה טבעונית ובשרית ודיל מצחיק של שיפוד פרגית בתוספת צ'יפס או מג'דרה ב-28 שקלים בלבד (מנת ילדים קלאסית לטעמי).

מה עוד? יש גם כרובית בטחינה, סלט פטוש, מגוון שיפודים (כל החשודים הרגילים כמו כבד עוף וקבב מעולה) ובסופי שבוע סבתו של שוירי מכינה שפע של מטעמים כמו עלי גפן ממולאים, כרוב ממולא ומעמולים שהיא מכינה אחד-אחד בעצמה. אפילו הבירה פה מוגשת במחירים מצחיקים של 16 שקלים בלבד לבקבוק.

מרכז החומוס האסלי, יפו. דורון רייך,
פעם זולה. עכשיו כבר זולה מאוד. מרכז החומוס האסלי/דורון רייך

המסעדה עצמה קטנה. בר נמוך מול בר הסלטים וכמה שולחנות. בסופי שבוע פותחים מעבר לכביש חלל ענקי שמסוגל לאכלס את כל המשפחות הרעבות שמגיעות למסעדה, חלל שאני זוכר אותו כסוג של מחסן שפיזרו בו כמה שולחנות, התגלה לי כעת כמקום מעוצב ומשופץ,

"זה נכון", מחייך שוירי, "זה באמת היה נראה כמו איזו קומבינה של מחסן שנפתח רק בסופי שבוע, אבל ניצלנו את תקופת הקורונה לשיפוץ מקיף וגילינו תופעה מצחיקה, לקוחות קבועים מכניסים את הראש ומביטים בחשדנות. הם מחפשים את החלל העממי של פעם וחוששים שעכשיו המחירים קפצו כי המקום נראה מפואר".

הוא צוחק, ומרגיע. "זה לא קרה. המחירים שלנו עדיין נמוכים, אבל עכשיו המקום מכבד יותר את הלקוחות".

seperator

מרכז החומוס האסלי, יפת 73, יפו, ראשון-חמישי 7:30-21:00, שישי-שבת 6:00-21:00, 03-6813435

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully