וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפוס אותי

גיא גיסר

15.10.2003 / 19:33

נראה שבחרובקה, המשקה הלאומי של צ'כיה, הוא הלהיט התורן בברים המקומיים, אז אם טרם לגמתם ממנו כנראה שהגיע הזמן

בשנים האחרונות צצה לה במחוזותינו אופנה חדשה וראויה להערכה - אופנת הצ'ייסרים. עבור מי שהמונח הזה זר לו הכוונה היא שיושבים בבר, מזמינים בירה, וליד כוס הבירה מזמינים צ'ייסר – משקה כלשהו בכוס שוט קטנה (לרוב בנפח של 30 מ"ל) אותו שותים בשלוק אחד מהיר. שיטת שתייה זו ידועה כבר יותר מ-150 שנה והיא נותנת לראש "בום" אלכוהולי בנוסף לאלכוהול שבבירה עצמה. מכיוון שהשוט נלגם מהר יותר מהבירה, הבירה בעצם "רודפת" אחרי השוט ומכאן השם "צ'ייסר".

שילובים שונים בין בירה לאלכוהול כוללים בירה ו-וויסקי (השילוב הנפוץ ביותר) בעיקר וויסקי אירי שהוא קליל יותר משאר הסוגים, וודקה, טקילה, ובשנים האחרונות נכנסו לאופנה הצ'ייסרים של הליקרים העשביים למיניהם, ובראשם, איך לא, הייגרמייסטר האחד והיחיד. עשרות אלפי שוטים של ייגר עשו את דרכם אל לועם של אנשי הלילה הישראלים ונראה כי הייגרמייסטר, בדיוק כמו מכבי תל אביב בכדורסל, הולך להיות האליל החדש של המיינסטרים הישראלי המאוס.

אבל לאט לאט חודרים להרגלים גם משקאות אחרים, טעימים לא פחות וזולים בהרבה מייגרמייסטר (35 ¤ לשוט!). המשקה שעשה את הכניסה המרשימה ביותר לשוק האלכוהול בשנה החולפת נקרא בחרובקה (becherovka), הוא הולך ונהיה להיט בברים המקומיים ובדומה לייגרמייסטר, קצת קשה להאמין שמשקה בעל טעם כשלו תופס בארץ.

הבחרובקה, כמו באגדות, הומצא די במקרה, כאשר בשנת 1805 הגיעה משלחת גדולה בראשותו של הרוזן הגרמני פלאטנברג מיטינגן לעיירה הצ'כית קארלובי-וארי (Karlovy Vary), הידועה יותר בשמה המודרני- קארלסבאד (Carlsbad). הרוזן, מלווה ברופאו האישי, בחור אנגלי בשם ד"ר פרובריג (Frobrig), הגיעו יחד איתו לאכסניה בעיר בבעלותו של הרוקח המקומי, אדם בשם ג'וזף "יאן" בחר (Josef Becher).
ד"ר פרובריג ומר בחר הפכו לחברים טובים כאשר גילו עד מהרה ששניהם אוהבים לערבב עשבי מרפא שונים ולרקוח אותם למשקאות אלכוהוליים. הם רקחו יחד תערובות שונות ומשונות, שתו ושוחחו עד השעות הקטנות של הלילה.
משעזבה המשלחת את העיירה ניגש ד"ר פרובריג לבחר, נתן לו פיסת נייר ואמר לו: "זהו דבר שהטריד אותי זה זמן רב". פרובריג, בירך את בחר לשלום ולא ראה אותו עוד לעולם.

בחר היה סקרן מאוד לגבי מה שמסר לו פרובריג וכשפתח את פיסת הנייר מצא מתכון שד"ר פרובריג האמין שהוא לא פחות מאשר מרשם לנעורי נצח. הרוקח הנמרץ החליט שהוא מקדיש את זמנו להכנת המשקה ורקח יותר מ- 50 עשבים, שורשים וצמחי מרפא אותם רשם פרובריג (השמועות טוענות שאחד המרכיבים היה לענה - המרכיב שגורם להזיות באבסינת). בסופו של דבר התקבל משקה חזק ומר מאין כמוהו עד כדי כך שלשתות אותו היה בלתי אפשרי. לג'וזף בחר לא נותרה ברירה, הוא נאלץ להוסיף למשקה סוכר ולהוריד את אחוז האלכוהול שבו לרמה "סבירה". כך, בעצם, נגוז החלום להכין את המשקה שיעניק ללוגם ממנו נעורי נצח.

ג'וזף בחר עמל במשך שנתיים עד שהגיע למוצר הסופי אותו אנו מכירים היום, משקה אותו מכינים מהשרייה של למעלה מ- 60 עשבי תיבול שונים (ביניהם ציפורן, קינמון, פלפל שחור, כוסברה, אנג'ליקה, כוכב אניס, וניל ועוד) המושרים באלכוהול דגנים נטראלי. לאחר כמה חודשים הנוזלים מסוננים ומוכנסים לחביות עץ אלון למשך שנה שלמה על מנת לתת עיצוב אחרון לטעם, לריח ולצבע המשקה. לאחר היישון המשקה נמהל במים משניים עשר מעיינות בקארלסבאד עד לקבלת אחוז האלכוהול הרצוי. רק אז המשקה מבוקבק ומשווק.

ב- 1807 החל ג'וזף לשווק את המשקה החדש בבית המרקחת שלו כתרופה לבעיות אין-אונות בקרב גברים, כשראה שהמשקה נהיה פופולרי, החליט לשווק אותו כמשקה אלכוהולי לכל דבר וקרא לו בהתחלה " Carlsbad English Bitter". מאוחר יותר הוחלף השם ל"בחרובקה" ובחר הקים את חברת "יאן בחר" (Jan Becher) שהיתה אחראית לשיווק המסיבי של המשקה בצ'כוסלובקיה ובשאר העולם.

ב- 1945 הולאם מפעל "יאן בקר", והשליטה בו הועברה למועצת מנהלים שמונתה על ידי הממשלה הצ'כית. רק בשנת 2001 הוחזרה החברה לידיים פרטיות ונקנתה על ידי קונצרן "פרנו-ריקארד" - מהחברות הגדולות ביותר בתחום האלכוהול העולמי.

כיום, בחרובקה הוא המשקה הלאומי של צ'כיה ועדיין מיוצר על פי המתכון המקורי של יאן בחר מ- 1807. צבעו של המשקה זהבהב, הוא בעל ריח חריף המזכיר קינמון, פלפל וליקריש, טעמו מריר יותר מזה של הייגרמייסטר, הקינמון בו דומיננטי ויש איזכור קטן לאניס.

עם 38% אלכוהול הבחרובקה הוא משקה שניתן ואף רצוי לאכסן במקרר או במקפיא ולהגיש בכוס שוט קפואה, אך לעניות דעתי שיטה זו פוגמת בטעמים המיוחדים של הבחרובקה (קור סוגר טעמים), ולכן אני ממליץ לשתות אותו מהמקרר בכוס שוט לא קפואה. כמו כן, אני ממליץ לא לשתות אותו בשלוק אחד (אלא אם כן אתם רוצים לדפוק את הראש וזהו), אלא ליהנות ממגוון הטעמים והארומות שבו.
השילוב האולטימטיבי של הבחרובקה כלונג-דרינק הוא עם מי טוניק, שילוב זה מעניק מרירות נוספת למשקה, אך הופך אותו לטעים ומעניין (זהו השילוב המומלץ גם על גבי תווית הבקבוק).

נזדראב! (לחיים בצ'כית).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully