וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזרת: איך מבשלים עם הכוכבת החריפה של פסח?

30.3.2014 / 13:20

ימי פסח הם שעתה היפה של החזרת. בין אם כממרח שמלווה את הגפילטע או כתרופה למחלות רבות, מהחריפות והנוכחות המיוחדת שלה קשה להתעלם

חזרת בנוסח אסייתי. נמרוד סונדרס
חזרת/נמרוד סונדרס

אילן יוחסין ומאיפה באה החריפות

אמנם זה ממש לא נראה ככה, אבל החזרת היא נצר למשפחת ירקות ענפה ואצילית: משפחת המצליבים. זה אומר שהיא קרובת משפחה של הכרוב, הברוקולי, הצנון, החרדל ואפילו הוואסאבי שמלווה את צלחות הסושי שלכם. מדברים על וואסאבי, סביר להניח שהאבקה הירוקה הזאת שמוכרים לכם בחנויות האסיאתיות לא מכילה את הואסאבי המקורי, אלא רק חזרת מיובשת ביחד עם צבע מאכל ירוק.

החזרת חריפה כי היא לא רצתה שנאכל אותה. כמו החרדל, הבצל והשום, היא מכילה אנזימים שיוצרים סוג של גז נדיף, שגורם לגירוי ולתחושת חריפות. אנזימים אלו שמופעלים רק כשהשורש מגורר או בא במגע עם מים. כשזה קורה, מתערבבות להם תרכובות גופרתיות וחנקניות שהיו מאוחסנות בחלקים נפרדים של הצמח, ונוצרת תגובת שרשרת (ממש מגניבה, אם תשאלו אותי) בסיומה בוער לנו האף, הפה ולפעמים גם המוח. זה מלווה בשיעול ובעוד תופעות לא נעימות במקרים בהם מנת החזרת הייתה גדולה מדי (ואם שמעתם על גז החרדל בו השתמשו במלחמת העולם הראשונה, הוא עובד על אותו עקרון).

אם במקרה לקחתם מנת יתר של חזרת ואתם רוצים להקל את החריפות, תנשפו מהפה, ותשאפו מהאף, זה אמור להקל על הסינוסים ולמנוע מהתרכובות האלו מלהגיע לריאות שלכם. שימו לב שהחריפות של החזרה והחרדל שונה מזו של תחושת החריפות של פלפלים חריפים (אבל זה כבר כתבה אחרת).


בצלחת הסדר ובהיסטוריה

החזרת היא אחד מסימני הפסח לפי עדות אשכנז אבל לא רק אצלנו מעריכים את החזרת. האורקל מדלפי (ההיא שאמרה לאדיפוס שהוא יהרוג את אביו ויתחתן עם אמו) אמרה לאל המיתולוגי אפולו שהחזרת שווה משקלה בזהב. המדינאי הרומי קאטו הזקן ציין את חשיבותה לחקלאות ואפילו בפומפי מצאו ציור קיר עתיק שמציג אותה.

בימי הביניים השתמשו בשורש החזרת ובעליו למטרות רפואיות (ותכף נחזור לנושא) וכתוספת למנות בשריות. כשהאירופאים התיישבו ביבשת אמריקה, הם הביאו אותה איתם, וג'ורג' וושינגטון וגם תומס ג'פרסון גידלו אותה בגינותיהם הפרטיות.

שורש חזרת. ShutterStock
שורש חזרת/ShutterStock

ריפוי בחזרת

לפי אייל שפרינגר Dip.Ac.CH, מטפל ברפואה סינית והרבליסט קליני, החוקר את התזונה הסינית ומסורות ריפוי תזונתיות נוספות, לחזרת יש כוח ריפוי מרשים. הגז הנדיף שהיא מייצרת מסייע לטיפול והקלה על הצטברויות ליחה ודרכי הנשימה וסינוסיטיס. היא יכולה להרחיב כלי דם הקפיים, מה שמפר את זרימת הדם למפרקים השונים בגוף – מפרקי כפות הידיים והרגליים בעיקר. הרחבה זו מסייעת להפחית כאבי פרקים ריאומטיים. דרך נוספת לשימוש בה להקלה על ידי כאבי פרקים הוצעה על ידי הרופא הבריטי ניקולס קולפפר שהוסיף חזרת מגוררת ישירות לחבישות שביצע. זאת ועוד, החזרת אף מסייעת לטפל בבעיות עיכול שונות. טעמה החריף מגרה את ריריות דרכי העיכול, מעודד הפרשת מיצי מרה ובכך ממריץ את תהליך העיכול.

במטבח

את שורש החזרת כדרי לבחור כשהוא נראה עסיסי ולא יבש. השימוש בה, כמו שהבנתם, צריך להתבצע במינון עדין. אנחנו רגילים לראות אותה בממרח עם הסלק שנמצא ליד הגפילטע, אבל בארצות הברית ובריטניה תמצאו במרכולים רוטב חזרת על בסיס מיונז. הכלל אומר שככל שעבר יותר זמן מרגע פתיחת הצנצנת או גירור החזרת, החריפות של תפחת (כי הגז מתנדף). בישול החזרת מעלים את החריפות הטבעית שלה, לכן משתמשים בה רק כשהיא טרייה. אני אוהב לגרר שורש חזרת טרי מעל מנות דגות ועוף, ואפשר גם לגרר קצת ממנה לסלטים שונים (עדיף מהסוג הכבד, למשל כבד קצוץ, סלט ביצים או תפוחי אדמה) כדי להפתיע את האורחים בטעם מעניין.


מתכונים לפסח: החזרת חוזרת
מתכון לגפילטע פיש
מתכון לרוטב חזרת טחון
מתכונים לפסח

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
גפילטע פיש מפגש רקפת. לירז אלה
אין גפילטע בלי חזרת/לירז אלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully