וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פודיז, סעו לטאיוואן

4.5.2019 / 8:10

הטאיוואנים, עם חביב ומסביר פנים הם מהפודיז הגדולים בעולם, כל הטאיוואנים אוהבים אוכל, שווקי הלילה שלהם הם חוויה אל חושית, האוכל שלהם הוא אקזוטי ומי שמוכן לגלות הרפתקנות קולינרית יוכל למצוא את עצמו באחד מטיולי האוכל הטובים בעולם

טאיפיי. רעות סהר, רעות סהר
סעו לטאיפיי/רעות סהר, רעות סהר

מה הופך את טאיוואן ליעד קולינרי? או הו, הרשימה ארוכה. האי, שמוקף בכ-150 איים קטנים נוספים, ממוקם בים הסיני, על חופיה המערביים של סין. מלבד חומרי הגלם שמביא אליו אזור כזה, דגים ופירות ים משגעים, זורמות אליו גם כל ההשפעות של המדינות הסובבות אתו, ראשית סין ואחריה וייטנאם, הפיליפינים, קוריאה ויפן. בטאיוואן גם מתגוררים לא מעט שבטים אבוריג'ינים שהביאו גם הם את ההשפעה שלהם. טאייפי היא אמנם עיר הבירה, אך ישנן עוד ערים מעניינות כמו טאינאן העיר העתיקה ביותר במדינה, או צ'יאיי, עיר מופלאה להכיר בה את אוכל הרחוב הטאיוואני. בטאיוואן מתקיים כל שנה פסטיבל פנסים ענק שמושך אליו עשרות אלפי תיירים המתהלכים בין מאות הפסלים והמיצבים המוארים הנפרשים על פני כמה קילומטרים.

מלבד הרצועה המערבית המאוכלסת של האי, אפשר לבקר באזורי הטבע הפראי שלה הנמתחים לאורך החוף המזרחי. הטאיוואנים הם חביבים ומסבירי פנים והם מהפודיז הגדולים בעולם, כל הטאיוואנים אוהבים אוכל, שווקי הלילה שלהם הם חוויה אל חושית, האוכל שלהם הוא אקזוטי ויכול להיות מרתיע עבור חובבי האוכל מישראל, אבל מי שהוא הרפתקן ימצא את עצמו באחד מטיולי האוכל הטובים בעולם. אל תשכחו לנסות את האננס הטאיוואני המעולה, את קינוח הקרח הטחון המפורסם שלהם שמגיע עם פירות, את עוגת האננס המסורתית שלהם, מרק ברווז ואם אתם אמיצים במיוחד אז יש להם סוג טופו מסוים שנקרא סטינקי טופו והוא נחשב מעדן אבל כשמו כן הוא- מסריח מאוד. אם השתכנעתם מכל זה ואתם נוסעים, הנה חמש המלצות לטאייפיי, החל מאוכל רחוב ועד גורמה עילי. צאו לדרך.

מטבח עילי: RAW

את סצנת המטבח העילי בטאייפי מובילה מסעדת RAW אליה צריך להזמין מקומות הרבה זמן מראש. שף אנדרה צ'יאנג, שסגר בשנה שעברה את מסעדת 2 כוכבי המישלן שלו בסינגפור, אבל מחזיק עדיין ב-3 מסעדות נוספות בסינגפור ופריז, הוא יליד טייוואן ואחד מנושאי הדגל של המטבח הטייוואני המודרני. RAW, שגם לה כוכב מישלן במדריך של טאייפי, מציעה חוויית ביסטרונומי (Bistronomy), הלחם מילים של ביסטרו וגסטרונומיה, כינוי יחסית חדש לסגנון קולינרי חדשני המשלב בין היסודות של בישול צרפתי קלאסי, למטבח ניסויי, מודרני, הרפתקני אבל קז'ואלי ונגיש במחירים נוחים יחסית.

הארוחה ב-RAW בנויה מ-8 מנות המשלבות חומרי גלם וסגנונות, צבעים ומרקמים, עם הקפדה על הפרטים הקטנים ובצלחות יפהפיות. התפריט משתנה תדיר אבל אפשר למצוא שם מנות כמו קריספי סקין של עוף, עם כרובית קלויה וקוסקוס; סשימי של דג קנפאצ'י בשמפניה רוזה, עגבניות אדומות וצהובות, מלפפונים דקיקים וסורבה של עלי סישו; סשימי של טונה לצד אבטיח, עגבניות מיובשות וגבינת מוצרלה; נתח חזיר בתפוחי אדמה ותערובת תבלינים שנקראת שיצ'ימי, מנה שהיא טייק אוף של שף צ'יאנג, שנהג לבלות בילדותו בשוקי לילה בטאייפיי, על מנת רחוב נפוצה; קפלני, אטריות פסטה, עם בשר סרטנים וקיפוד ים בציר סרטנים שנמזג עם ההגשה בחצי אגוז קוקוס; או קינוח של בננה, טופי ואספרסו בבצק פאי ללא תחתית ועוד מנות רבות אחרות שתיאורן במילים אינו עושה עימן חסד.

העיצוב המיוחד (תאי השירותים הם חביות ענקיות), השירות הקפדני והמסבירני, ובעיקר האוכל היצירתי, הם חוויה קולינרית שלא שוכחים.

מסעדת Raw

עוד באותו נושא

אבי אפרתי מסדר אתכם עם המלצות למדריד

לכתבה המלאה

מסעדת שף: LONGTAIL

טרטר בקר. רעות סהר, רעות סהר
טרטר בקר יפה תואר/רעות סהר, רעות סהר

קצת פחות טקסית אבל לגמרי ברמה גבוהה, וגם עם כוכב מישלן אחד, תמצאו במסעדת לונגטייל. לשף לאם מינג קין שנים של עבודה במטבחים נחשבים מסביב לכל העולם, מפריז, ניו יורק והונג קונג. את התפיסה הקולינרית הגלובלית שלו הוא מביא אל לונגטייל שמציגה תפריט של מנות יצירתיות אבל לא מופרעות, המבוססות על מנות מוכרות מכל העולם כמו דמפלינג של פואה גרה וברווז קונפי ברוטב בוטנים ופומלה; המבורגר שרימפס עם אורוגולה ובצל מוחמץ; טוסט בריוש עם ריקוטה, תאנים ורוטב פורט; סשימי של דג קנפאצ'י עם ליצ'י, ג'יקאמה, סוג של לפת, וזיתים; נתח פילה מבקר אוסטרלי, לצד מחית כרישה וגזרים ברוטב מאלה, רוטב סיני פופולרי העשוי בעיקר מפלפלי צ'ילי; או קינוח שהוא מין פרנץ' טוסט ירוק, מצופה בתבלינים לצד גלידת אספרסו ועוד מנות רבות המשלבות מגוון סגנונות עם התמקדות בדרום מזרח ומזרח אסיה, ועם זיקה מובהקת לטייוואן.

בניגוד ל-RAW שמעמידה את האוכל במרכז ומייצרת טקס רב רושם, לונגטייל היא מין מסעדה שכונתית מלאת אווירה, מעוצבת ומוקפדת אבל לא חנוקה, עם תפריט קוקטיילים מרשים בכוסות מרהיבות, ואפילו שלפעמים המוזיקה רועשת מדי היא עדיין נעימה לישיבה ממושכת ולארוחה שבה אפשר להפנות תשומת לב למי שבאת לסעוד איתו ולמה שבאת לסעוד. לונגטייל היא חלק מקבוצת מסעדות בטאייפיי שכוללת גם את Wildwood, מסעדת גריל המזמינה את הלקוחות לצפות באוכל שמכינים להם על אש חשופה, או Chou Chou, ברסרי צרפתי מודרני.

Longtail

פאסט פוד ברמה גבוהה: Din Tai Fung

דמפלינגס. רעות סהר, רעות סהר
כ-15 סוגים של דמפלינגס/רעות סהר, רעות סהר

מההצלחות הקולינריות הגדולות ביותר של טייוואן אפשר לציין את דין טאי פונג, רשת ענקית החולשת על ארבע יבשות ומציעה מגוון גדול של מיני דמפלינג מאודים, ועוד כמה מנות צד מהמטבח הסיני שהגיע אל טאיוואן עם המהגרים הסינים. הרשת, שהחלה את דרכה כדוכן פשוט בטאייפיי, היא היום אחת המסעדות המפורסמות לאכול בהן דמפלינגס, ולסניף בקניון 101, הממוקם בתחתית בניין ה-101 המפורסם בטאייפיי, יש תמיד תור ארוך במיוחד של עשרות מקומיים אבל בעיקר תיירים שמחכים לטעום מהפלא, כשהם יודעים שהואכל משובח והמחיר נוח.

לא רחוק משם, במורד רחוב שיניי (Xinyi), ממוקם הסניף הראשון המקורי של הרשת. על מנת להזמין תצטרכו למלא כאן דפי הזמנה קטנים עליהם רושמים את הכמות שתרצו מכל מנה. כ-15 סוגי דמפלינג מציעים כאן, כאשר הדמפלינג הפופולרי ביותר הוא במילוי החזיר, אבל אפשר לטעום כאן גם כאלה במילוי ברווז, סרטנים, עוף, דג, וגם דמפלינגס צמחוניים במילוי דלעת במיסו למשל. יש גם דמפלינג מיוחד במילוי חזיר וכמהין, לכל כיסון כאן יש את הקיפול הייחודי שלו. לצד הכיסונים תוכלו לנסות גם כמה סלטים מעניינים כמו סלט מלפפונים, סלט אצות, או סלט נודלס בסויה, ויש גם כמה מרקי וון טון בגרסאות שונות, אבל הדמפלינגס הם העיקר. בכל אחד מהסניפים של הרשת תמיד אפשר לצפות דרך חלונות זכוכית ענקיים בעובדים המיומנים, לבושים לבן מכף רגל ועד ראש כולל כיסוי פנים, ומכינים את הדמפלינגס בעבודת יד זריזה ומרשימה, בפס נע אנושי מהפנט.

Din Tai Fung

סטריט פוד: Hot-Star Large Fried Chicken

עוף מטוגן. רעות סהר, רעות סהר
עוף מטוגן בגודל הראש שלכם/רעות סהר, רעות סהר

לרוב הטאיוואנים אין מטבח בבית והם מסתמכים על אוכל רחוב. לכן, כמו בכל אסיה כמעט, הטייוואנים רגילים לאכול ברחוב, ובעיקר בשווקי הלילה. שוק הלילה שילין נחשב לגדול ולפופולרי מכל שווקי הלילה בטאייפיי, וחוץ מאינסוף בגדים, אלקטרוניקה והגרלות ומשחקי וידאו שהטייוואנים אוהבים לשחק, יש בו מבחר מטורף של אוכל רחוב מכל הסוגים, זה באמת גן עדן לאוכל רחוב ובעיקר פירות ים, עופות, נתחי חזיר בצורות הכנה שונות, ומנות דגים משונות. אבל דווקא אחד מהדוכנים המפורסמים ביותר בשוק הוא Hot Star והוא לא סתם התפרסם בזכות נתחי חזה העוף הענקיים המטוגנים שלו, כאלה שמגיעים בגודל הראש שלכם, אלא הפך לסיפור הצלחה עם סניפים בכל רחבי טאיוואן ועכשיו גם במדינות אחרות בעולם כמו סינגפור, הונג קונג, הפיליפינים ואפילו קנדה. אבל הסניף הראשון הוא הדוכן הקטן הזה בשולי שוק שילין, איפה שמשתרך תור ארוך וכולם מחכים כדי לטעום את הנתחים העצומים של חזה העוף שמטוגן בשמן עמוק בבלילה גסה למדי שהופכת כל ביס לקריספי מאוד מבחוץ אבל רך מבפנים. את העוף המטוגן תקבלו יחד עם הצגה שלמה שתלווה גם בצחוקים מקהל הממתינים, וכדי שתוכלו להמשיך ולטעום מיני מאכלים מרחבי השוק אז ממש כדאי לכם לחלוק אותו.

Hot-star

קצת מסורת: Jioufen Teahouse

טקס תה מסורתי. רעות סהר, רעות סהר
שולחן על פי כל כללי הטקס/רעות סהר, רעות סהר

הקרבה לסין עשתה את שלה וסצנת התה בטייואן היא אחת המעניינות בעולם. לא רחוק מטאייפיי, כשעה נסיעה לכיוון צפון מערב, שוכנת עיירת הכורים העתיקה ג'יופן. שם בין הסמטאות התלולות עמוסות חנויות המזכרות לתיירים, ממוקמים גם כמה בתי תה מרהיבים, חלקם עתיקים במיוחד, שמציעים מגוון ענק של תה שמוגש בטקס תה מסורתי אל מול הנופים היפהפיים של מדרונות העיר ג'יופן. אחת מבתי התה המרשימים ביותר הוא ג'יופן טי האוס. כבר בכניסה למקום תוכלו להתרשם מעשרות כלי התה, מקרמיקה או פורצלן עבודת יד, מסודרים על המדפים, שעושים חשק להפסיק לשתות קפה ולעבור לתה. המבנה עצמו בן 100 שנים ובנוי משלושה מפלסים עשויים עץ, כאשר בין כל החדרים והמדרגות מפוזרים מיני סחלבים שונים ומשונים ומגוון יצירות אמנות מעודנות שגם מוצגות בגלריה בקומה התחתונה של המבנה. במרפסת תוכלו לשבת ולקבל הסברים על התה, ולהזמין משהו על פי טעמכם ולמזוג אותו בעצמכם כלאחר כבוד על פי כל כללי הטקס שיוסברו לכם. תוכלו כמובן גם לרכוש הביתה תה משובח, וגם כלים ייעודיים יפהפיים שיהפכו אתכם למומחי תה אמיתיים. ג'יופן תיירותית מאוד אבל טיול בסמטאות שלה ובבתי התה שלה ייקח אתכם למסע בזמן שמתעלה על מלכודת התיירים הצפופה הזו.

Jioufen Teahouse

חוויית שוק: שוק הדגים של טאיפיי

דגים נאים. רעות סהר, רעות סהר
דגים נאים כמו שאף פעם לא ראיתם אותם/רעות סהר, רעות סהר

שוק הדגים של טאיפיי הוא תחנה סופית של עשרות רבות של סוגי דגים שמגיעים לכאן טריים מיפן ומסין. מדובר בגן עדן עבור חובבי הז'אנר. המקום, ששופץ לפני כמה שנים, מציע מצידו האחד את סוחרי הדגים ופירות הים, ממש בריכות מהן המסעדות ואנשים פרטיים יכולים לבוא, לראות את הסחורה ולקנות לעצמם. ומצד שני, מתחם ענק שמתפקד חציו כסופרמרקט וחציו כפוד-קורט ענק עם מספר גדול של דוכנים ומסעדות שפועלות בתוכו ומציעות, כל אחת בסגנונה שלה, תפריט של דגים ופירות ים טריים, מהמים אליכם לצלחת. אפשר לשבת בתוך המתחם ולהזמין יין או בירה ומלא מנות קטנות ומעניינות, או לקחת לכם החוצה כמה מנות ולאכול באוויר הפתוח. תוכלו לטעום סוגי דגים ופירות ים שמעולם לא טעמתם. חוויה.

Taipei Fish Market


הכותבת הייתה אורחת של לשכת התיירות של טאייוואן

פסטיבל האורות המפורסם של טאיוואן (צילום: רעות סהר)

פסטיבל האורות בטאיוואן. רעות סהר, רעות סהר
פסטיבל האורות בטאיוואן/רעות סהר, רעות סהר
קלמרי על האש. רעות סהר, רעות סהר
קלמרי על האש בשוק הלילה שילין/רעות סהר, רעות סהר
  • עוד באותו נושא:
  • טייוואן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully