וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנים טובות: ייצוא היין מישראל הוכפל בעשור האחרון

טליה לוין, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 1.9.2021 / 10:08

שנת 2020 הייתה שנה טובה בכל הנוגע לצריכת יין בישראל וזה כבר לא סוד. אך מה חוו היקבים הישראלים המייצאים יינות החוצה, בשנה הכי מאתגרת של הכלכלה העולמית? הנתונים, אפשר לומר, מפתיעים לטובה באופן יחסי לשנה הלא פשוטה שעברנו

עפ"י נתוני מכון היצוא לקראת ראש השנה תשפ"ב, יצוא היין בשנת 2020 עמד על 49.5 מיליון דולר. ירידה של כ-4% בלבד בהשוואה לשנת 2019. והיה גבוה בכ-5% מסך היצוא שנרשם בשנת 2018. בפילוח גאוגרפי ניתן לראות כי כ-65% מיצוא היין מופנה למדינות צפון אמריקה (ארה"ב וקנדה) ואחריהן מדינות האיחוד האירופי (22%) ובראשן - צרפת. היצוא לצרפת הסתכם בשנת 2020 בכ-5 מיליון דולר (10% מהיצוא). ביבשת אירופה, בריטניה ופולין הן המדינות הבולטות ליצוא יין מחוץ לאיחוד האירופי. יצוא היין לפולין, נמצא בצמיחה זו השנה החמישית ברציפות, בשנת 2015 היצוא לפולין עמד על כ-650 אלף דולר ובשנת 2020 הסתכם בכ-1.5 מיליון דולר. יפן, הינה שותפת הסחר העיקרית ביצוא לאסיה (כמחצית מיצוא היין לאסיה).

הקורונה עשתה טוב לייצוא

"בשונה מנתוני מכון היצוא, חדירה לשווקים חדשים באירופה ודרום אמריקה במקביל לשימור והרחבת התמהיל בשווקים ותיקים, הובילו לצמיחה בהיקף הייצוא של יקב בנימינה בשנת 2020" אומר עומר בן חורין מנהל השיווק של יקב בנימינה. "הקשר הרציף של גורמי הייצוא, השיווק והייננים ביקב מול השווקים השונים, מאפשר גמישות מחשבתית לצד תכנון רב שנתי ומענה לצרכיו של כל שוק בנפרד. מגמה זו ממשיכה גם במחצית הראשונה של שנת 2021, עם גידול בביקוש ליינות האיכות של היקב שממשיכים להיות מובילי שוק בענף היין הכשר במדינות רבות בעולם."

גם ביקב הרי גליל ויקב רמת הגולן שמחים על העלייה המעניינת בשווקים שמעבר לים. "כפי שחווינו בישראל, גם ביצוא יש עליה מעניינת ומרגשת במכירות היינות שלנו" אומרת יעל גיא מנהלת שיווק ומכירות בינלאומיות של יקב הרי גליל ויקב רמת הגולן. "בשווקים שעבדנו בהם טרום קורונה היתה תקופת הסתגלות קצרה מאוד ולאחריה הביקושים למגוון היינות עלה וגדל. הופתענו ושמחנו לגלות שהתקופה הזאת גם הביאה לפתחנו שווקי יצוא חדשים ומיוחדים. במהלך 2020 ו 2021 התחלנו לייצא לחמישה שווקים חדשים באסיה, אמריקה לטינית וגם באמירויות בעקבות הסכמי אברהם. ואנו צופים עוד שני שווקים מיוחדים נוספים עד סוף השנה".

"בעולם, כמו בישראל, צריכת היין הביתית נמצאת במגמת עליה בשנה וחצי האחרונות והקורונה למעשה עשתה טוב לייצוא" אומרת קרן אפל סמנכ"ל שיווק ביקב טפרברג. "הגדלנו את ייצוא היין למדינות אירופה וארה"ב. בחודשים האחרונים אנו חווים התעוררות וגידולים גם במדינות להן אנו משווקים את היינות למסעדות ובתי מלון כמו גרמניה, פולין והולנד. החזון שלנו קדימה הוא להמשיך בפעילויות ויוזמות בעוד מדינות על מנת להביא את בשורת היין הישראלי בכלל ויקב טפרברג בפרט לאוהבי היין בכל העולם".

דון ג'וזפה. חנות יין ומעדניה. גיל אבירם,
עלייה מעניינת ומרגשת במכירות/גיל אבירם

יוצאים מאזור הנוחות

יניב ענבר, מנכ"ל יקב רקנאטי אומר שנתוני מכון הייצוא תואמים בקירוב את הנתונים של יקב רקנאטי. "הכפלת הייצוא מאז שנת 2010 עד היום. במהלך העשור האחרון נפתחו עבורנו שווקים חדשים ומבטיחים מחוץ ל"אזורי הנוחות" של תעשיית היין, במזרח הרחוק , מזרח אירופה ועוד. ישנם ביקושים ערים לכל סדרות היקב, בדגש על היינות מהזנים הים תיכוניים אותם אנו מייצרים כמו קריניאן, פטיט סירה ומרסלאן, וכמובן גם ליינות מהגפנים הקדומות, מראווי וביתוני, הייחודיים לאזורנו בלבד".

"תעשיית היין הישראלית מחפשת כל הזמן זהות" אומר אריה לקונישוק המנהל המקצועי של חברת יורוסטנדרט, "מתעשייה שהפכה להיות כשרה ושאפה להגיע לקהלים כשרים, אנחנו רואים שאיפות להתחרות עם כל יין שהוא מהאזורים הטובים ביותר בעולם. מה גם שעלות הייצור הישראלית מאד גבוהה מה שגורם למחירי היינות להיות יקרים מאד עניין מטריד לא רק את הישראלים אלא גם את הקניינים בחו"ל. הסוד הוא להיות צנוע, יצירתי, יש יקבים שעושים עבודה מאד טובה וזה מרגש. במסגרת החיפוש אחר זהות, לנו יש חלום קטן עם '12 השבטים' (שעוד צעיר וטרם יוצא) והוא חלק ממסע שהיה לנו בחיפוש אחר יין אחר שייצג טרואר מקומי של הרי ירושלים, שיהיה מאד קולינרי וישראלי, ויחבר אותנו קצת יותר לעצמנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully