וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתיד כבר כאן: סניף הפיצה הרובוטי הראשון בישראל יוצא לדרך

עודכן לאחרונה: 26.11.2021 / 8:33

פיצה האט תשיק בשבועות הקרובים את הסניף הרובוטי הראשון בעולם וזה קורה אצלנו בישראל. מאחורי הפיתוח חברת סטארט אפ ישראלית שממש לא מתכוונת לעצור רק בפיצות. איך זה הולך לעבוד ומה הם מתכננים לנו בעתיד הלא רחוק? מבטיחים תשובות לכל השאלות כולל הצצה איך זה ייראה

ככה זה נראה מבפנים: הכנת פיצה בסניף הרובוטי הראשון מסוגו בעולם/אוג הפקות, באדיבות Hyper food robotics

דמיינו מכונה בעלת שתי זרועות רובוטיות המשטחות מסה של בצק לעובי מושלם, רוטב עגבניות מדוד במדויק ניצק על הבצק מעל וגבינה עם התוספות שבחרתם נזרות באופן אחיד מתוך סילויים מלאים כל טוב. בתום 9 דקות מתקבלת הפיצה ארוזה בתוך קרטון סגור הרמטי, אפויה בדיוק מירבי, חתוכה לסיילסים וכל זה ללא מגע יד אדם.

זה נשמע כמו חלום, אבל למעשה סניף הפיצה האוטונומי הראשון מסוגו בעולם ייפתח בשבועות הקרובים בצומת בני דרור בקניון דרורים, כאן אצלנו בישראל.

סניף פיצה אוטונומי של חברת הייפר עבור פיצה האט. באדיבות זאביק דרור אסטרטגיה שיווקית,
סניף הפיצה הרובוטי הראשון של פיצה האט בצומת בני דרור/באדיבות זאביק דרור אסטרטגיה שיווקית

הראשונה שלקחה על עצמה את ניסוי הכלים היא חברת פיצה האט ישראל, אבל מי שעומד מאחורי פיתוח ההמצאה זאת חברת סטארט אפ ישראלית בשם Hyper food robotics שממש לא מתכננת לעצור כאן. השאיפה שלהם היא למכור את הטכנולוגיה עבור כל חברה המייצרת מזון מהיר בעולם וליישם אותה על המוצר שלה עם המתכונים של כל חברה, חומרי הגלם הייחודיים לה והתנאים הנדרשים להפקת מוצר מוגמר ברמת שלמות.

60 פיצות בשעה 24/7 ללא הפסקה, יכול הסניף הרובטי לייצר, מבטיחים בחברת הייפר. אז איך זה הולך לעבוד? בסניף הפיצה האוטונומי שהוא למעשה בגודל של קונטיינר (12 מ"ר), חוץ משתי זרועות רובוטיות שפועלות, סימולטנית, מותקנות כעשרים מצלמות ו-120 סנסורים שמבטיחים שליטה ובקרה בכל רגע נתון. המבנה מחולק לשני אזורי טמפרטורה שונים - אזור קירור לשמירה על חומרי הגלם ואזור חימום המיועד לתנורים ולפיצות המוכנות ואפילו מערכת ניקוי עצמית הפועלת על מי אוזון - חומר חיטוי חסכוני במים שאינו רעיל וידידותי לסביבה. זוכרים את התקופה שהיינו צריכים דלי, סמרטוט ומים כדי לנקות שאריות גבינה מותכת מהריצפה? אז לא עוד.

לטובת המיזם יוצרו גם קופסאות קרטון יחודיות עבור מגשי הפיצה בהם הפיצה לא נכנסת מלמעלה כמו שאנחנו רגילים היום, אלא מהצד כולל סגירה הרמטית, כך שמלבד המכונה והלקוח אין סיכוי שאדם אחר ייגע במגע ישיר בפיצה.

עוד בוואלה!

האיטלקית השכונתית שהשתדרגה בשף שאנחנו מאוווד אוהבים

לכתבה המלאה
פיצה האט. אסף קרלה,
בקרוב תוכן על ידי רובוטים. פיצה של פיצה האט/אסף קרלה

החיבור בין פיצה האט לחברת הסטארט אפ Hyper אינו מקרי. מי שעומד בראש החברה הוא אודי שמאי, שבכובעו הנוסף משמש גם כבעלים של פיצה האט בישראל. שמאי הגיע לתחום המזון המהיר כבר לפני 30 שנה כבעלים של רשת דומינ'ס ישראל, אח"כ שימש תקופה כבעלים של KFC ישראל וכשזו נסגרה בסיבובה הראשון, הפך להיות הזכיין הבלעדי של פיצה האט בארץ. במשך כל אותה תקופה עמל שמאי על פיתוחים טכנולגיים בתחום המזון המהיר כולל מערכת לייעול מערך המשלוחים ששמה דרגון טייל, כשכל מטרתו ייעול השיטה ודיוק של המוצרים.

כשפנה לרשת פיצה האט העולמית Yum! Brands (שבבעלותם גם הKFC וטאקו בל) עם הרעיון, "הם חשבו שהשתגעתי", הוא מספר. " חשבו שזו פנטזיה, אף אחד לא האמין בהתחלה שזה יקרה אבל לאט לאט הם הפנימו שלשם העתיד הולך. לדעתי גם לרשת מקדונלד'ס תוך שנתיים יהיו סניפים דומים שהם עובדים עליהם עכשיו".

איך נולד הרעיון?

"הכל התחיל מקושי רב להביא כוח עבודה לעולם הפאסט פוד ובעיקר להכשיר אותו. ההכשרה של עובדים בעולם המזון המהיר היא מתישה ומובילה לעלויות גבוהות. העבודה בדוכני המזון המהיר היא מאוד טכנית ולפי כמויות מדוייקות, וכללי החברה שנקבעים. אין פה מקום ליצירתיות ולכן עבודה של רובוט היא הרבה יותר הגיונית, יעילה וגם הרבה יותר נכונה לסוג כזה שירות.

האם לקורונה הייתה על זה השפעה?

"הרעיון נולד הרבה קודם וגם העבודה החלה עוד קודם לכן, אבל אין ספק שהקורונה דחפה את זה קדימה וזירזה את הדרך אל הסניף הראשון, אחרת אולי רק עוד שנתיים היינו רואים את הסניף האוטונמי הראשון. קודם כל המכונה לא תלויה בכוח אדם או בעובדים שנכנסים או לא נכנסים לבידוד ודבר שני ומשמעותי לא פחות, המכונה מייצרת מוצר ברמה ההגיינת הגבוה ביותר ללא מגע יד אדם".

אז למעשה לפי החזון שלך בקרוב לא יהיה צורך בעובדים בתחום המזון המהיר?

"החנות עצמה פועלת על מאה אחוזים אוטומציה, אבל יש כן אדם שטוען וממלא את המרכיבים, אפשר להשוות את זה לסחורה שמביאים לחנות. מעבר לזה מי שמפעיל את החנות זה אנשים שנמצאים בחדר בקרה ונמצאים בשליטה על המצלמות והסנסורים שבסניפים האוטונומיים. הרעיון בעתיד הוא שעמדת בקרה אחת תוכל לשלוט על עד 200 חנויות".

ולמה דווקא בקונטיינרים ולא בחנויות קיימות?

"זה לא בדיוק קונטיינר אלא פלטפורמה של קונטיינר בגודל זהה של 12 מ"ר- יחידה שניתנת להעברה ממקום למקום ולפי הצורך. ניתן למקם אותה בחניונים או בתחנות דלק. אם טעית במקום מבחינה אסטרטגית היא ניתנת לניוד למקום אחר. אין צורך בשכר דירה, בארכיטקט, בשיפוצניק או בבירוקרטיה של אישורים שכלולה בבניית מבנה עבור הסעדה. היחידה הזו כוללת הכל - חשמל, מערכת אינסטלציה ומערכת ביוב ויש לה את כל האישורים. היא חוסכת את כל השרשרת הזו שכוללת הוצאה כספית גדולה".

אודי שמאי. באדיבות Hyper food robotics,
אודי שמאי. פינטז וגם הוציא אל הפועל/באדיבות Hyper food robotics

איך אתה רואה את ההשפעה של הכנסת הסניפים הרובוטים על עולם הפאסט פוד ועלינו הצרכנים?

"קודם כל מוצר יותר מדויק, יותר טוב ויותר הגייני. אבל חשוב לא פחות, הוזלה משמעותית של המוצר הסופי. ניתן להוריד את כל העלויות של פתיחת חנות והכשרת עובדים. לפי החישוב שלי זה חיסכון של 20 אחוזים. אם תזרים עכשיו 14 אחוזים, הוא יעמוד בזכות השימוש בסניפים האוטונומיים על 34 אחוזים. זה משנה את המודל העסקי דרמטית".

"גם הפחת יורד משמעותית. לדוגמא, אם מתפיחים בצק לפיצה מעל 4 שעות הלך על הבצק וצריך לזרוק אותו - לסניף האוטונומי יש בקרה שלא תיתן למצב כזה לקרות. המערכת מזהה שלא צרכו את הבצק ואז הטמפ' משתנה מטמפ' התפחה לטמפ' של 2 מעלות שתעצור או תאט את התהליך. דוגמא נוספת, ירקות מגירים נוזלים, ככל שאתה יודע לנתב אותם החוצה אתה יכול לשמור אותם לאורך זמן רב יותר ובתנאים סטירליים יותר".

"לדעתי בעתיד זה יכול להוזיל את מכיר הפיצה ב-30 אחוזים והכי חשוב מבלי לפגוע באיכות. להיפך - האיכות והדיוק של המוצר רק יגדלו".

האם ברגעים אלה כבר עומלים על הכנת סניפים נוספים?

"כרגע אנחנו עובדים על גרסה מתקדמת אפילו יותר. אנחנו משתפרים כל הזמן. היחידה החדשה שנקראת V1 תהיה יותר זולה, עם פחות רובוטיקה ויותר מכניקה שיאפשרו דיוק גבוה יותר. המשקל שלה יירד ב-7 טון מה שיאפשר ניידות יותר טובה. והיא גם תהיה בעלת צריכת חשמל טובה יותר. למעשה מדובר בגרסה שתמכר ותהיה בחנויות בחו"ל לפי התוכנית כבר בחודש מאי הקרוב. חוץ מזה אנחנו פועלים על שני מודלים נוספים להמבורגר ואוכל אסייתי מוקפץ".


מה החלום? לאן היית רוצה להגיע הכי רחוק עם הייפר?

חלום לקחת את עולם המזון המהיר ולעשות אותו לגמרי אוטונומי. מדוייק, חכם וטוב במחיר נגיש לצרכן. כמו שהמהפכה התעשייתית הנגישה את המוצרים הסיסיים שאנחנו רוכשים היום בכל סופר".


האם יכול להיות שבקרוב נראה רובוטים גם במטבחים של מסעדות?

"לדעתי עולם המסעדונות צריך להישאר כמו שהוא. למסעדה יש תפריט גדול ומגיעים בה לחוויה אחרת. הייתי מעדיף לראות את המסעדה נשארת כמו שהיא עם טבח או שף שיודע להוסיף את הנגיעה של הלימון בסוף למנה , שיודע לתת את הטאץ' האישי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully