וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסודות, הטריקים והטעויות שכולם עושים: מדריך עישון בשר מהישראלי שיודע

מתי זקס

עודכן לאחרונה: 24.4.2023 / 7:42

כי כמעט כל אחד יודע לעשות מנגל, והגיע הזמן לשדרג את משחק הבשר של כולנו

עישון בשר, מתי זקס, קמאדו חואן/מתי זקס, קמאדו חואן

עישון בשר נשמע כמו משהו מסובך, אבל הוא ממש לא. יש כמה דברים ממש פשוטים שצריך לעשות וכמה דברים שאסור לעשות. אם תעמדו באלה וגם באלה, תוכלו לעשן בשר בקלות ובכל מקום.

אחת ולתמיד, ועובד אש בכל פעם מחדש: כך מדליקים מנגל בקלות ובמהירות
לא רק בשר, אבל בעיקר: עמוד המתכונים הגדול של יום העצמאות

עישון בשר, מתי זקס, קמאדו חואן. תמיר יהושע,
לא לנחש ולא בערך. הבשר של זקס/תמיר יהושע

הדברים החשובים באמת

לבחור מזון איכותי. אנשים חושבים שמחיר גבוה הוא סימן לאיכות אך הדבר לא תמיד נכון, מה שכן, אין לצפות לתוצאות מדהימות ממוצרים לא איכותיים. המלצה חמה - תהיו חברים טובים של הקצב/מוכר הדגים.

להשתמש במד-חום גם למעשנה וגם לאוכל: לא לנחש ולא בערך. אם רוצים להצליח בעישון בשר, חייבים לדעת מה הטמפרטורה, אחרת זה כמו לנסוע ברכב בלי מד-דלק או בלי ספידומטר.

נוזלים, גם למזון וגם לך: בזמן הבישול, מזון מאבד נוזלים ולכן חשוב מאד לפצות על האובדן. חשוב שגם מי שמבשל לא יתייבש אז לדאוג לשתייה.

עטיפה, ולא של מתנה: חלק מנתחי הבשר כגון אסאדו (צלעות בקר), בריסקט (חזה בקר) ועוד צריכים להיעטף בטמפרטורה מסוימת על מנת לשמר את הנוזלים ועל עסיסיותם בסוף הבישול.

אחת ולתמיד, ועובד אששש בכל פעם מחדש

כך מדליקים מנגל בקלות ובמהירות

לכתבה המלאה
עישון בשר, מתי זקס, קמאדו חואן. תמיר יהושע,
מי שממהר, שימצא תעסוקה. הבשר של זקס/תמיר יהושע
עישון בשר, מתי זקס, קמאדו חואן. תמיר יהושע,
הצרפתים צודקים. הבשר של זקס/תמיר יהושע

מקור חום רציף: אם משתמשים בפחם, דואגים שיהיה לכם פחם איכותי שמתאים למעשנה שלכם, שבוער ארוכות, שאינו מכיל כימיקלים ושיש לכם מספיק ממנו. אם במעשנה חשמלית, תדאגו לפלט איכותי עם ערך קלורי טוב, וכנ"ל - שיש לכם מספיק כדי שלא תתקעו באמצע הבישול. זה ממש מבאס כשזה קורה. כנ"ל אם מקור האנרגיה שלכם הוא גז.

סבלנות: זו תכונת המפתח כאן. כלומר, טמפרטורה נמוכה וזמן ממושך. מי שממהר, שימצא תעסוקה אחרת. ובאותו נושא - אי אפשר לזרז. בישול איטי לוקח זמן או שמשלמים מחיר בטעם ובמרקם. תכננו את הזמן כדי שהאוכל יהיה מוכן לאורחים שלכם. חלק מהנתחים ניתן להכין מבעוד מועד (יום-יומיים לפני) ולסיים אותם לפני שמגיעים האורחים. במקרים רבים התוצאה טובה יותר בשיטה זו.

עישון בשר, מתי זקס, קמאדו חואן. תמיר יהושע,
אילתורים הם לא תכנית. הבשר של זקס/תמיר יהושע

Mise en plas: הצרפתים צודקים. ארגנו את הדברים מראש. זה יעזור לכם מאוד להצליח. זה לא שאי אפשר להיות ספונטניים אבל אילתורים הם לא תכנית פעולה.

תיבול: יבש, רטוב (מרינדה), מינימליסטי (מלח-פלפל) - אין אמת מוחלטת כאן (ואולי בשום מקום), אלא המון אפשרויות. חיקרו, קראו ונסו עד שתמצאו את הסגנון שערב לחיך שלכם.

טמפרטורת החדר: על מנת לקבל בישול אחיד וטעמים טובים יותר, יש להוציא את הבשר מספיק זמן מהמקרר לפני הבישול (לא רק בעישון). מזון קפוא מומלץ להפשיר באיטיות במקרר ולא מחוצה לו. נתחי בשר גדולים יצטרכו לצאת מהמקרר 1-3 שעות לפני הבישול. עוף ודגים רגישים יותר לטמפרטורה וזקוקים לקירור בצורה ניכרת יותר ולכן יש להוציא בסמוך לזמן הבישול.

עצים נכונים: סוג העץ, הגודל שלו והצורה שבה הוא נחתך משפיעים בצורה ניכרת על התוצאה הסופית. בידקו, שאלו וחקרו לפני.

"מנוחה": נתחי בשר זקוקים לזמן המתנה לפני שפורסים אותם, וזאת על מנת לאפשר לנוזלים להתפזר בחזרה בנתח באופן אחיד. לכל נתח יש את זמן ה"מנוחה" שלו. אם תמהרו לחתוך, אתם עלולים לנקז את כל הנוזלים ולהישאר עם נתח יבש. סבלנות, כבר אמרנו?

עישון בשר, מתי זקס, קמאדו חואן. תמיר יהושע,
בלי קיצורי דרך. זקס בפעולה/תמיר יהושע

מה *לא* לעשות?

מעשנים בשר בפעם הראשונה? עדיף להתנסות על שפני ניסיון משפחתיים או ידידותיים יחסית שיאהבו אותך גם אם פישלת

חכו עם ההזמנות: מעשנים בשר בפעם הראשונה? אל תארחו זרים. עדיף להתנסות על שפני ניסיון משפחתיים או ידידותיים יחסית שיאהבו אותך גם אם פישלת.

בלי קיצורי דרך חדים מדי: נתחים מסוימים וסוגי מזון מסוימים טולרנטיים יותר לקיצורי דרך. אחרים פשוט לא.

לא להגזים עם כמות העשן: זה אולי נראה לכם מגניב אבל זה יכול להרוס את כל התהליך.

לא כל עץ: אל תשתמשו בעצים לא נכונים לעישון כגון אורן, אקליפטוס ועוד עצים אשר הרכב החומרים בהם אינו מתאים למזון.

הסקרנות הרגה את הבשר: אם תפתחו כל חמש דקות את תא העישון כדי לראות מה מצב הבשר, לצלם אותו והשד יודע מה, לא תאכלו גם בעוד יומיים. כל מה שאתם צריכים הוא לחבר מד-חום למזון וסבלנות. הנה, שוב חזרנו אליה. חג שמח, ובתיאבון!

seperator

מתי זקס הוא מומחה עישון והבעלים של "קמאדו חואן", חברה מקומית שמייצרת ומייבאת מעשנות, גרילים וכל דבר אחר שיסדר אתכם לקראת החגיגה הקרניבורית הגדולה של יום העצמאות, וגם לקראת חגיגות בשריות-בשרניות אחרות לאורך השנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully