וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחרחרים

יעל דרור

13.3.2006 / 8:28

אי אפשר להתמסטל מהם אבל אופיום זה פרג (רק אחר) ואם חשבתם שהם גרגרים קטנים ולא משמינים – טעיתם. הדיאטנית יעל דרור עם המופע המרכזי של פורים בכיכובם של גרגרי הפרג

אז מה הקטע של גרגרי הפרג שזוכים למופע המרכזי כל פורים? האם מדובר בגרגירים שחורים ותמימים שרק מקשטים לחמנייה או הופכים מילוי של עוגה לעשירה או האם באמת אפשר להתמסטל מהם?
במילים אחרות מה הקשר בין גרגרי הפרג לאופיום ולשיכוך כאבים ומהם השימושים הרפואיים בהם הם משתלבים?

אל השינה

פרח הפרג על שימושיו הקולינריים והרפואיים היה מוכר עוד בימי יוון העתיקה. הפרג סימל בעבר את אל השינה בשל השפעתו הנרקוטית, שפוענחה על ידי המדע רק כמה מאות שנים לאחר מכן. כיום זני הפרג השונים משמשים במגוון תחומים, מרוקחות ועד למזון.

בימים אלה, כאילו במיוחד לכבוד פורים, מנוקדים השדות בפרחי בר וביניהם בולט באדום הפרג (ממין המכונה אגסני) אותו ניתן למצוא במרבית השטחים הפתוחים.

סוגים ושימושים

גרגירי הפרג של המאפים והלחמים שייכים לפרג התרבותי. מדובר בפרח ממין אחר השונה מזה הנראה בשדות והוא בעל פרחים לבנים ולא אדומים. הפרג התרבותי מכיל זרעים שחורים בגווני אפור והם הגרגירים המוכרים לנו המככבים בפורים בתור המילוי המסורתי של אוזן המן. ישנם גם פרגים מסוגים אחרים שמשתלבים בתעשיית הרוקחות כמו "פרג האופיום" המאופיין בריכוז גבוה של חומרים פעילים המשפיעים על מערכת העצבים. לכל המתעניינים, חומרים אלה אינם נמצאים בפרג התרבותי המשמש בבישול ובאפייה, אך עם זאת, חובה לקבל רישיון גידול מסודר לפני שמגדלים אותו גם אם זה לצרכי נוי בלבד.

חומרים פעילים כמו בקפה

במשפחת פרחי הפרג יש נוכחות של חומרים הנקראים "אלקלואידים". האלקלואידים הם תרכובות חנקניות שיש להן השפעה על מערכת העצבים והם עלולים להיות בעלי השפעה מזיקה כשצורכים אותם בריכוז גבוה. חשוב לציין כי האלקלואידים נמצאים בפרג מסוג "פרג האופיום" ולא בזנים אחרים של הפרג הגדל בר בשדות. דוגמה לאלקלואיד נוסף הוא הקפאין הנמצא בפולי הקפה ואחראי על השפעתו המעוררת על גופנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

שיכוך כאבים וסמים קשים

האופיום הוא בעצם המיץ של פרג מסוג "פרג האופיום". כאמור, מדובר במין אחר של צמח הפרג ולא בפרג התרבותי ממנו מפיקים את הגרגירים השחורים לצרכי בישול ואפייה. פרג האופיום מכיל פיטוכימיקלים פעילים כמו מורפין וקודאין, להם תכונות של שיכוך כאבים והם נמצאים, למשל, בתרופות להקלה על כאבים ושיעול, הנמכרות בכל בית מרקחת. מהמורפין ומנגזרותיו הכימיות יוצרים גם את סם ההרואין.

קטנים קטנים אבל משמינים

למרות שגרגירי הפרג הקטנים נראים חסרי חשיבות מבחינה קלורית או מבחינת תכולת השומן, לא מומלץ לזלזל בהם. ב- 100 גרם פרג יש 499 קלוריות (בדומה לשוקולד או לפיצוחים) וגם תכולת שומן יחסית גבוהה. אם זאת חשוב לדעת כי הפרג עשיר מאוד בסידן והוא מכיל יותר מ- 1440 מ"ג סידן ב- 100 גרם פרג טרי. את הפרג ניתן גם לקנות כמלית מוכנה לאפייה, ממותקת ודביקה ולא רק כגרגירים בודדים. ערכה הקלורי של מלית פרג: קלוריות- 251 , חלבון- 2.5 גרם, שומן- 3 גרם, פחמימות- 53.5 גרם, נתרן- 16 מ"ג, שומן רווי- 1 גרם.

איפה נמצא הפרג במזון?

הפרג הוא מרכיב דומיננטי גם במילוי וגם בקישוט ומוצאים אותו בדרך כלל על גבי לחמים ולחמניות. גם גבינות קשות מקבלות לפעמים תוספת של גרגירי הפרג ועוד לא התחלנו לדבר על העוגות (שמרים ואחרות) והעוגיות (לא רק אוזני המן) בהם עושה הפרג מהפיכה של טעם.

מכינים מילוי לבד

גם במטבח הביתי זה פשוט מאוד להפוך את גרגירי הפרג החמקמקים לבלילה אחידה. פשוט מבשלים על אש קטנה חצי כוס סוכר עם שתי כפיות דבש. מוסיפים כוס וחצי של גרגירי פרג, כף קליפת לימון ושלוש כפות מיץ לימון. מרתיחים יחד דקה. מי שרוצה לשדרג את המילוי, יכול להוסיף לאחר הבישול אגוזים, צימוקים ושקדים חתוכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully