וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתבו עליו בעיתון

יעל דרור

3.4.2006 / 7:18

תפוח אדמה הוא פחמימה ולא ירק ולמרות שיצא לו שם של משמין, אם לא מטביעים אותו בשמן ולא מועכים עם תועפות חמאה מדובר באחלה ארוחה. יעל דרור בעד וגם הסינים

אמרו עליו שהוא משמין, חתכו אותו, מעכו אותו, בישלו ואידו אותו וגם טיגנו בשמן עמוק. הוא חלק בלתי נפרד מהתפריט של עמים ומדינות רבות, ולמרות זאת יצא לו שם רע של מאכל משמין. לכבוד פסטיבל תפוחי האדמה, שיתקיים בחודש הבא במצפה גבולות שבחבל הבשור, עושה יעל דרור כבוד לתפוד שהוא במקומות רבים האדון הראשון של תחום המזון.

פחמימה לכל דבר

מבחינה בוטנית תפוח האדמה הוא השורש של הצמח והוא אחראי על אספקת האנרגיה לצמח כשהוא עדיין חסר עלים ולא מסוגל להפיק אנרגיה בעצמו. בתפוח האדמה חומרי ההזנה הם שרשראות ארוכות של פחמימות הנקראות עמילנים, העמילנים הם שרשראות ארוכות של גלוקוז שמתפרקות במעי ומשחררות גלוקוז לזרם הדם לאחר הספיגה. מכאן, שתפוח האדמה
נחשב למקור תזונתי חשוב לפחמימות והוא אינו ירק מבחינת ערכו התזונתי.

ערכים תזונתיים

ב-100 גר' תפוח אדמה מבושל (ללא קליפה) יש 109 קלוריות, 2.3 גר' חלבון, 0.1 גרם שומן, 23 גרם פחמימות, 10 מ"ג סידן, 418 מ"ג אשלגן, 27 גר' מגנזיום. מנה אחת של תפוח אדמה מכילה 70-80 קלוריות והיא כוללת תפוח אחד קטן-בינוני (בערך 80 גרם אחרי בישול). זו אולי הסיבה בגללה נחשב תפוח האדמה למשמין, כי מבחינה קלורית תפוח אדמה אחד שווה לפרוסת לחם.

הסינים בעד

למרות הגישה הרווחת בקרב הציבור שתפוח אדמה הוא רע כמו "סוכר לבן", ברפואה הסינית דווקא מייחסים לו תכונות חשובות. טל כהן, מרפא באמצעות הרפואה הסינית מסביר: "ברפואה הסינית מייחסים לתפוח האדמה תכונות חשובות מאד כמו חיזוק הגוף כולו וחיזוק מערכת העיכול בפרט. תפוחי אדמה נמצאו יעילים בטיפול במצבי חולשה ועייפות ואף בהרגעה של דלקות שונות". כלומר, דווקא התכולה הגבוהה של העמילנים ואופיו הפחמימתי תורמים לחוזקו של הגוף ומסייעים לו במצבים בהם הוא זקוק לתגבור.


תפוחי אדמה משתלבים במגוון רחב מאד של מאכלים, בעלי טעמים ומרקמים שונים: צ'יפס הוא אחת התוספות הפופולריות בארץ ובעולם וגם תפוחי אדמה אפויים בתנור לצד עוף או בשר. תפוח האדמה מופיע גם בתור ניוקי, במפרום ובתוך פשטידות רבות. קמח תפוחי אדמה משמש להכנת עוגות ומאכלים בעיקר בפסח ולאורך השנה הוא נמצא בשימוש נרחב בקרב חולי מחלת הצליאק שאינם יכולים לצרוך קמח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

בטטת כורסה

אחד הביטויים הנפוצים לתיאור תחושת כבדות ומסורבלות גדולה היא לומר "אני מרגיש/ה כמו שק תפוחי אדמה". באנגלית המושג "potato couch" נדבק לכל מי שלא זז מהטלוויזיה, מנשנש מולה ללא הפסק ונמנע מחוסר פעילות גופנית. אבל מה יש בו בעצם בתפוח האדמה שמעורר בנו אסוציאציה כזו? ייתכן שזה קשור למראה המגושם והבולבוסי שלו ולמשקלו הרב לעומת צמחי שורש אחרים, אבל כבר לפני שנים ניסו להזים את השמועה בעזרת תשדיר שירות אותו לוותה הססמה: "היית מאמינה, הייתה מאמין? תפוח אדמה אינו משמין!"

זה נכון שלתפוח האדמה יצא שם רע, אבל אם לא מטביעים אותו בשמן עמוק או מועכים אותו עם שמנת ותועפות חמאה אפשר בהחלט לצרוך אותו במידה וליהנות מערך תזונתי עשיר של פחמימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully