וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו בבסטה: לימון

הוא נחשב למקפיץ טעמים מוצלח, ומשתדך גם למנות מתוקות, לא רק מלוחות ופיקנטיות. השפית רוני בלפר מלה רפובליקה דה רונימוטי בתל אביב מספרת על המרענן הצהוב

לימונים. ShutterStock
לימונים/ShutterStock

מתי העונה?
הלימון נמנה עם משפחת פירות ההדר, והעונה העיקרית שלו היא ממש עכשיו, במהלך החורף. היום אפשר למצוא לימון בשווקים לאורך כל השנה, שמגיעים מקירור, אך בחורף הלימונים בשיאם, והם עסיסיים מאוד ומניבים הכי הרבה מיץ.

איזה שנים גדלים בארץ?
הלימון הנפוץ ביותר בארץ הוא זן של העץ יוריקה. צבעו צהוב בוהק וטעמו חמצמץ. הוא עשיר במיץ, ואפשר למצוא אותו בשווקים כל השנה. בין אוקטובר לאפריל הוא בשיא עונתו. בקיץ הלימון הזה ירוק יותר ופחות עסיסי.

ליים: תת זן של הלימון. עונתו בשלהי הקיץ, בין יולי לספטמבר. פירותיו קטנים מהלימונים הצהובים הסטנדרטיים, וצבעם ירוק מבריק. הוא עשיר בוויטמין סי, קליפתו דקה מזו של הלימון, והוא חמוץ ממנו. בליים מומלץ במיוחד להשתמש במשקאות, אלכוהוליים אך לא רק, ולשלבו במנות ממטבחים אסיאתיים.

לימון לימטה: זהו לימון מתוק, עוד זן של הלימון הצהוב הרגיל. צבעו צהוב וקליפתו עבה למדי. הוא מתאים למשקאות לימוניים ולהכנת מרקחות. שיא עונתו: בין יוני לאוגוסט.

לימון לימקווט: מכונה גם לימון סיני. זהו לימון קטן מאוד, צבעו צהוב בהיר וקליפתו דקה. יחסית לוגדלו, הוא מכיל מיץ רב. הניחוח שלו מזכיר ליים, והוא נקטף בין יולי לספטמבר.

מחירים:
אם אתם מחפשים לימון בזול, זה הזמן: בחורף הוא נמכר בכ-8 שקלים לקילו. מדי שנה מאמירים מחירי הלימונים, ויכולים להגיע ל-15-20 שקלים לקילו.

איך מזהים שהלימון איכותי וטרי?
ראשית, כדאי לבדוק כמה הוא מוצק. המצב האופטימלי הוא רמת נוקשות בינונית. לא קשה מדי, אך גם לא רך מדיי. אם הלימון קשה, סימן שלא יהיה בו הרבה מיץ. לעומת זאת, אם הלימון רך מדי, הוא מאבד מהסיביות והחומציות שלו, ונעשה דומה לפרי הדר מתקתק. צבעו של הלימון צריך להיות מבריק וקליפתו מתוחה.

איך מאחסנים לימונים?
הכי טוב לשמור את הלימון במקרר, בטמפרטורה של 5-6 מעלות, לא פחות.

בחורף, כשיש לימונים טובים, כדאי לסחוט אותם ופשוט להקפיא. בהקפאה הוא שומר היטב על חמיצותו ורעננותו. יתרון נוסף בהקפאה: אפשר לשמור מיץ הקפוא לאורך חודשיים שלושה, וכך להשתמש בו לאורך זמן.

לימון. נמרוד סונדרס
לימון סחוט/נמרוד סונדרס

איך מטפלים בו?
לימון הוא חומר גלם בסיסי בכל מזווה. עם זאת, יש לדעת כיצד מבשלים אותו ואיך ממתנים אותו, בשל טעמיו הבולטים. החמיצות שלו יכולה להתקיף את הפה, לכן יש להשתמש בו במידתיות. בכל שלב של תיבול או בישול עם לימון, חייבים לטעום כל הזמן, ואז לתקן תיבול, אם צריך. כדאי להוסיף ממנו בזהירות, כי אם הוספנו ממנו יותר מדי, יהיה כמעט בלתי אפשרי לתקן את המנה. עוד משהו שיש לשים לב אליו: התזמון שבו הוספנו את הלימון. אם מוסיפים לימון בתחילת הבישול, ככל שמבשלים אותו לאורך זמן רב יותר, כך טעמיו יהיו פחות דומיננטיים, והוא יאבד חומציות. אם מוסיפים את הלימון בסוף הבישול, טעמו יורגש יותר.

שיטות בישול:
אפשר להוסיף אותו לתבשילים, קדירות ומרקים בתחילת הבישול, כדי שהחמיצות תהיה מעודנת.

לימון גם משתלב במנות פריטו מיסטו של דגים וירקות: פורסים את הלימון לפרוסות דקות, טובלים בקמח מתובל ומטגנים.

אפייה – כן, בהחלט אפשר לאפות לימונים בתנור – כחלק מקינמוח או בליווי לדגים או עוף.

אפשר גם לכבוש ירקות ודגים במיץ לימון, מבלי להזדקק לבישול.
גם קליפת הלימון בהחלט שימושית. משתמשים בגרידת לימונים בעוגות וקינוחים רבים, מבלי להוסיף חמצמצות.

אפשר אפילו להפוך אותו לחומר גלם מרכזי במנה: מרוקנים אותו מהפרי, ממלאים את הקליפה במוצרלה, ואופים בתנור.

עוף צלוי בשלמותו בבושם לימונים של אבי ביטון מאדורה. ברני ארדוב
הולכים טוב עם עוף/ברני ארדוב

הצעות לשילובים מומלצים:
אין כמעט גבול לשילובים שאפשר לעשות עם הלימון.
מיץ לימון – אחד מכוכבי המטבח. מיץ לימון הוא חלק בכמעט כל רוטב לסלט: למשל האמולסיה שנוצרת בין כוס שבה שני שליש שמן זית ושליש מיץ לימון, אשר מהווה את אחד הרטבים הבסיסיים במטבח האיטלקי.

- אפשר להשתמש בו למשקאות אלכוהוליים או ללימונדה.

- הלימון משתלב נהדר עם חמאה ומרווה, כרוטב לדגים למשל.

- קרפצ'יו ודגים נאים: את הלימון מוסיפים ממש אחרי שהמנה מורכבת, וסמוך מאוד למועד ההגשה.

- מיץ לימון מרענן בהצלחה כמעט כל מנה כבדה, לא רק סלטים או דגים, אלא גם קדירות ותבשילים.

- שילוב מוצלח נוסף הוא עם סקלופיני – נתח בשר או עוף דקים, מוקפצים ברוטב חמצמץ.

- פסטות: כדאי להקפיץ פלחי לימון או מיץ לימון עם פסטות. התוצאה נהדרת. כשמוסיפים לימון לפסטה, רצוי להוסיף אותו כבר בשלב ההקפצה עם הרוטב, על מנת שהחמיצות לא תשתלט על המנה.

- מרקי חורף יקבלו אותו בברכה: מרקי קטניות של עדשים ושעועית, או מרקים עם פירות ים או דגים, שכשמוסיפים אליהם את הלימון, המיץ מחבר יחד את כך הטעמים.

לימונים כבושים: נסו להשיג את הלימונים הקטנים, הסינים, ולכבוש אותם בשלמותם. אחר כך הם יעשירו לכם מנות רבות.

לימון מיובש: כוכב המטבח הפרסי. מעניק ניחוח מיוחד לתבשילים ומרקים.

קליפת הלימון – אל תזניחו את קליפת הלימון. היא זו הנושאת את ריחו המבושם והנפלא של הלימון. לכן כדאי להשתמש בה – אבל בחלק הצהוב בלבד. החלק הלבן מר. זסטים של קליפת לימון נחשבים לשובר טעמים חזק.

כדאי להשתמש בקליפה בסלטים או במנות סביצ'ה. כך משיגים את ארומת הלימון, בלי החמיצות שלו. גרד מהקליפה יוסיף מאוד גם לעומק הטעמים בקינוחים, מוסים, קרמים, עוגות גבינה ועוגות בחושות שונות.

הקליפה גם תשמש אתכם נאמנה כתוספת למרינדה לעוף, או כבסיס לתיבול זיתים. אפשר לטחון אותה לפירורים קטנים, ואז לערבב עם שמן זית, טימין, רוזמרין וצ'ילי - כך נוצר מעין פסטו לימונים עשיר.

עכשיו בבסטה: אבוקדו
עכשיו בבסטה: ערמונים

צנצנת לימונים כבושים. לימונים כבושים, דנה מאירזון
מעשירים את המנה. לימונים כבושים/דנה מאירזון, לימונים כבושים
  • עוד באותו נושא:
  • לימון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully