וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל (על) דבש

1.10.2019 / 9:15

ראש השנה, הלא הוא גם חג הדבש, הוא הזדמנות מצוינת להכיר יותר מקרוב את אחד מפלאי הטבע הקסומים והמתוקים, איך נוצר דבש, איך מזהים דבש איכותי ועוד כמה עובדות מעניינות ומצחיקות, הכל דבש

דבש. ShutterStock
הזהב של הטבע- דבש/ShutterStock

הדבש הוא מהסמלים הגדולים של ראש השנה העברי, בו נוהגים לברך שתהיה זו שנה מתוקה ולטבול תפוח בדבש. הישראלים צורכים בראש השנה כ-40% מצריכת הדבש השנתית שעומדת על כ-4500 טון דבש בשנה. אבל מעבר למספרים היבשים, דבש הוא אחד מפלאי הטבע, מלבד טעמו המשובח מייחסים לו סגולות רפואיות רבות, והדבורים הן חלק משמעותי ביותר במערכת האקולוגית שלנו בעיקר מכיוון שעוד לא נמצאה דרך מלאכותית יעילה יותר להאביק פרחים מזו של הדבורה, מה שמאפשר לצמחים בסופו של דבר להתרבות ולהתפשט.

"הדבורה עפה בין הפרחים, אוספת צוף, הצוף עובר תהליך אנזימטי בגוף הדבורה ונפלט ממנה כדבש שאנחנו הדבוראים רודים מהכוורת" מספר לנו עידו תמיר, מנכ"ל מכוורת פתורה, משק משפחתי בשדה משה, מושב בחבל לכיש בדרום שלו מוצרים נוספים מלבד דבש. "הדבורים חייבות לייצר דבש. בכוורת יש מעמדות, כשייצור הדבש נעשה על ידי הפועלות. הפועלת אוספת צוף ומפיקה ממנו דבש כדי לייצר מזון עבור הדבורים הצעירות שבוקעות בכוורת ועבור המלכה שהיא היחידה שמטילה ביצים", מספר תמיר.

הכנה לרדיית דבש. מועצת הדבש,
הכנה לרדיית דבש/מועצת הדבש

האיומים והסכנות בפניהן עומדות הדבורים בימינו הן רבות, החל מההתחממות הגלובלית ועד תופעות משונות כמו "הפרעת התמוטטות המושבה" שעוד לא נמצא לה הסבר והיא רק מתרחבת, שבה דבורי דבש נעלמות מהכוורות שלהן ולא משאירות זכר. "חלק מהבעיה נובעת גם מעליית כוחם של זני דבורים אלימים שפחות מועילים לטבע ופוגעים באוכלוסיית הפועלות", אומר תמיר, "כמו כן, יש מחקרים שמצביעים על שדרים סלולריים שפוגעים ביכולת הניווט של הדבורים, דבר שגורם למותן".

ולמרות זאת בינתיים, הדבורים מייצרות דבש בכמויות אדירות בכל העולם, אבל עוד יותר מדהים ממה שנדמה לנו, כל דבורה תייצר במהלך חייה רק כפית וחצי של דבש, וכ-40 דבורים נדרשות כדי למלא צנצנת ממוצעת.

עוד בוואלה! אוכל

אבי אפרתי מסכם שנה

לכתבה המלאה
דבש מלכות. ShutterStock
בתוך הכוורת/ShutterStock

אז מהו דבש איכותי?

"כשרואים דבש מגובש זה לא אומר שיש בו סוכר או שהדבש פחות טוב", מפרט תמיר, "בדיוק ההיפך, זו עדות לכך שהדבש לא עבר תהליך חימום וחזר למצב הצבירה שלו בכוורת- מגובש. אנשים טועים לחשוב שהדבש חייב להיות במרקם שקוף ונוזלי. בשני המקרים הדבש יכול להיות מצויין וזה תלוי בטמפרטורה שמשפיעה על מצב הצבירה ובסוג הפרחים ממנו נוצר הדבש. דבש תעשייתי הוא כזה שנוצר בתנאים שמטרתם להגביר את כמות הדבש המיוצרת, בדרך כלל על ידי תוספת סוכר למים של הדבורים. הסוכר פוגע לרוב במערכת החיסונית של הדבורים ולכן הן מוזנות באנטיביוטיקה. כדי שהאנטיביוטיקה לא תעבור בדבש לבני האדם שצורכים אותו, מפסטרים את הדבש. כך נוצר למעשה דבש לא טבעי".

דבוראים בכוורת אלון הגליל. אדווה אופיר, מערכת וואלה! NEWS
דבוראים בפעולה בכוורת אלון הגליל/מערכת וואלה! NEWS, אדווה אופיר

תמיר ממשיך ומספר על ניסוי שנערך ובו התבררה העליונות של דבש טבעי על זה המזויף, "בניסוי שנערך באוסטרליה, הציגו בפני להקת דבורים כמה סוגי דבש. היו שם דבש טבעי ביתי מצד אחד ומצד שני דבש תעשייתי שנוצר בתנאים לא טבעיים. בין שני הקצוות היו סוגי דבש נוספים. הדבורים ניגשו אך ורק לאכול מהדבש הטבעי ביותר, ולא ניגשו כלל לדבש התעשייתי, מה שמעיד על איכות הדבש הטבעי וסגולותיו. לאדם מן הישוב יהיה קשה להבחין בדבש מזויף. אנחנו בפתורה עוסקים בדבש איכות שבפעולת רדייה ידנית ללא שימוש באמצעים אחרים. הדבש שנאסף מיוצר על ידי דבורים שמסתובבות באופן טבעי בשטחי מרעה. הדבורים אינן מקבלות תוספות של סוכר והדבש אינו מחומם באף שלב של התהליך, עד מזיגתו לצנצנת".

כוורת דבש, הכוורן שי ספקטור, כפר רות. ספטמבר 2016. ראובן קסטרו
כוורת דבש/ראובן קסטרו

והנה עוד עשר עובדות חמודות על דבש שכדאי לכם לדעת:

- דבורות הדבש צריכות לאסוף צוף מכ-4 מיליון פרחים בכדי לייצר קילוגרם אחד של דבש.

- דבורות הדבש מפיקות דבש באותה הדרך כבר 150 מיליון שנה.

- מושבת הדבורים היא מטריאכלית, לכל מושבה יש מלכה אחת, הדבורים הפועלות הן נקבות, והדבורים הזכרים לא עושים כלום חוץ מלהזדווג עם המלכה כשהיא ניאותה לכך.

- במהלך ההזדווגות הזכר משאיר את איבר מינו בתור הדבורה המלכה ולאחר מכן מת, הפעולה הזו
משמיעה מין צליל פיצוח שאפילו האוזן האנושית יכולה לשמוע.

- המלכה יכולה לחיות כחמש שנים, היא היחידה שמטילה ביצים, והיא עסוקה במיוחד בעונת הקיץ אז
היא מטילה כ-2500 ביצים ביום.

- המוח של הדבורה קטן מאוד ומזכיר בגודלו ובצורתו גרגר שומשום ועדיין הדבורה חכמה מאוד ויכולה
לזכור ולחשב מרחקים וזמנים ולעבוד בצורה יעילה מאוד.

- המלכה קליאופטרה נהגה למשוח את עצמה בדבש על מנת לרכך את עורה.

- הזמזום המפורסם של הדבורה הוא בעצם משק הכנפיים שלה בהם היא מנופפת כ-11,400 פעמים
בדקה.

- בזכות לחות נמוכה וריכוז גבוה של גלוקוז, דבש הוא אחד ממוצרי המזון היחידים שלא מתקלקלים עם
הזמן ויש עדויות לדבש עתיק בן מאות שנים שנמצא אכיל.

- מוצרי דבש עלולים להכיל רעלן שמופרש על ידי החיידק קלוסטרידיום בוטוליניום שפוגע בעיקר
בתינוקות ולכן אסור לתת דבש לתינוקות בני 12 חודשים ומטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully