וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יודעים מהו הנוזל האדום בחבילות הבשר הארוז? כי זה לא דם

9.12.2021 / 23:36

מקובל לחשוב שהנוזל האדום שמגיר הסטייק הוא דם, אבל זו טעות נפוצה. בבשר שאנחנו צורכים בדרך כלל לא תמצאו אף לא טיפת דם אחת. אז מהו הנוזל האדמדם הזה והאם הוא חיוני? בדקנו ולהלן המסקנות

האם זהו הסטייק הטוב ביותר בעולם?/צילום: סיפור בדקה

באריזות הבשר שאתם קונים בקצבייה תמצאו לרוב נוזל אדמדם, שהוא לכאורה הדם הניגר מהבשר החתוך. עם זאת, מתברר שמדובר בטעות נפוצה. "שלולית הדם" שבאריזות הבשר, כמו גם זו שבצלחת כשאתם מזמינים סטייק נא "מדמם" או עשוי למחצה, היא ממש לא דם. למעשה חוץ מצבעו האדום - אין שום קשר בין הנוזל הזה לדם. אז מה זה בעצם?!

גיף סטייק בשר. Giphy
זה לא דם/Giphy

הנוזל האדום אכן מגיע מהבשר, אך הוא למעשה תערובת של מים ומיוגלובין. המיוגלובין הוא חלבון הנקשר לברזל וחמצן שנמצא ברקמת שרירי הלב והשלד של רוב החולייתנים ובערך כל היונקים, כולל פרות, כבשים וחזירים הנצרכים באופן נרחב ברחבי העולם. המיוגלובין מכיל פיגמנט אדום ומשם הדמיון שלו לדם. הוא משתחרר כתוצאה משיטת ההפצה הנפוצה בהובלת בשר - הכוללת הקפאה והפשרה.

באתר המדעי iflscience הסבירו שכאשר בשר מוקפא, המים שבו (אל תשכחו שהבשר שלנו כולל 76% מים) הופכים לגבישי קרח. כאשר מחליפים מצבי צבירה, המים מתרחבים ומפתחים קצוות קוצניים, אשר חותכים את תאי השריר. כאשר גבישי הקרח הנ"ל מפשירים מאוחר יותר, המים דולפים מהבשר עם מעט מיוגלובין. בהיותו חלבון הנקשר לברזל ולחמצן, המיוגלובין מביא איתו את האדום-דם הזה שאנו מקשרים עם, ובכן, דם. זה גם מסביר מדוע נראה שהסטייקים מתכווצים כשהם מתבשלים, מכיוון שהחלבונים מאבדים את היכולת שלהם להחזיק במים ויותר מי-מיוגלובין דולפים החוצה.

הנה ההסבר המלא:

ועוד הנה מידע על המיתוס:

בעוד שמנתחי בשר טריים מקצבייה עשויה לחלחל כמות קטנה של דם אמיתי, פגרי בעלי חיים מדממים החוצה לאחר מותם, כשרובו המכריע של הדם יוצא ואינו נותר בגופם. לבשר שנקנה מחנויות גדולות יותר יש בדרך כלל דרך ארוכה לעבור וכדי לשרוד את המסע מבלי להתקלקל, הוא מוקפא ומופשר. זו הסיבה שבחלק ממדינות העולם אריזת בשר מגיעה לרוב עם מטלית קטנה לספיגת מיץ המיוגלובין הזה. הנה, החכמתם.

  • עוד באותו נושא:
  • סטייק
  • בשר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully