וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתר הזה מציע מקומות ספונטניים במסעדות מבוקשות, אז למה השפים כל כך כועסים?

16.2.2022 / 11:00

בימים האחרונים עלה לאוויר אתר שמציע מקומות, מהיום למחר, במסעדות הכי מבוקשות, תמורת עמלת תיווך, שפים רבים זעמו - והאתר ירד, אבל רק לבינתיים. בדקנו מה הסיפור מאחורי האתר והאם מדובר פה בספסרות או מענה לצורך חשוב?

נדמה שבשבועות האחרונים המתח בין סועדים למסעדנים עולה שלב. הקורונה הפכה את כולם לקצת יותר עצבניים וחסרי סבלנות, אבל השילוב בין שירות לא מוצלח במסעדות רבות, ומצד שני העלאת מחירים, זאת לצד בקשת כרטיסי אשראי כפיקדון שמעצבנת את הסועדים, וקיצור זמן הארוחות לשעה וחצי במקומות רבים, הביאו את הדברים לסף רתיחה.

המסעדנים מצדם כועסים על כל סיפור "ההזמנות הכפולות", שנראה כי לאחרונה החמיר, אנשים שמשריינים מקומות במספר מסעדות במקביל, ומבטלים את ההזמנה ברגע האחרון, כשמחליטים לאן ללכת, זה מה שהוליד לדברי השפים והמסעדנים, מראש את עניין הפיקדון בכרטיסי האשראי.

לתוך הסיפור הזה, בדיוק בנקודת הרתיחה, הצטרף מיזם חדש בשם spontable - שולחן ספונטני, בתרגום חופשי. בימים האחרונים עלה לאוויר (ומאז כבר הספיק לרדת, באופן זמני), האתר של spontable שהציע מקומות ב-30 מסעדות מבוקשות בת"א, כאלה שצריך להזמין בהן מקום לא מעט זמן מראש.

המקומות הוצעו לערב הוולנטיין המבוקש, יומיים לפני המועד, כאשר מי שרצה להזמין את אותם מקומות מבוקשים לוולנטיין בספונטניות נאלץ לספוג עמלה של 25 שקלים, אבל כנראה לזכות בכמה נקודות זכות אצל בן או בת הזוג.

אלא שהדברים לא הלכו כמתוכנן, שפים ומסעדנים נחשפו לאתר וליוזמה, כעסו מאוד, והאתר ירד. השף יהונתן בורוביץ' (M25), העלה פוסט זועם כשגילה את האתר וכתב "אני רוצה לראות עוד בן אדם אחד מתלונן על מדיניות כרטיסי האשראי של הזמנת מקום במסעדה. זה שובר שיאים". לא מעט שפים ואנשים מהתחום מיהרו להסכים איתו, והאתר שדרכו הזמינו אנשי spontable את ההזמנות, מיהר לבטלן.

אז ביקשנו לבדוק מי עומד מאחורי המיזם הזה, מאיפה זה הגיע, ולמה הם חושבים שזה עצבן כל כך הרבה אנשים.

"אנחנו שלושה חברים צעירים" מספר נדב קלינגר, בן 23 מת"א, מתכנת ואחד היזמים של spontable "החלטנו לעשות ניסוי עם מיזם בשם ספונטייבל שמאפשר להזמין מקומות למסעדות שהן סולד אאוט, ברגע האחרון. הרעיון נולד מתוך כאב שאנחנו חווים כתל אביבים, מאנשים סביבנו וברשתות החברתית, זאת בעיה שאי אפשר ללכת היום למסעדה בלי להזמין מקום כמה שבועות בראש".

"אז החלטנו לעשות ניסוי קטן" הוא ממשיך "כדי לבדוק אם יש עוד אנשים שמרגישים כמונו וסגרנו מקומות. הפצנו את הלינק רק בין חברים בקבוצות וואטסאפ. קיבלנו מבול של הזמנות ושל בקשות, וזה התחיל לעוף ברשתות החברתיות, רצינו להשאיר את זה בין חברים רק למטרת הניסוי, אבל זה יצא משליטה. מה שמוכיח את הטענה שלנו, שיש לדבר הזה ביקוש".

איך זה התבצע בפועל? קלינגר ושותפיו, הזמינו מקומות 3 שבועות מראש, ב-30 מסעדות, לערב הוולנטיין ו"שחררו" את המקומות לאוויר 48 שעות בלבד לפני המועד, על מנת שאנשים ספונטניים, שנזכרו ברגע האחרון, יוכלו להנות מהמקומות הללו, עם עמלה של 25 שקלים עבור שולחן.

עוד בוואלה!

שפים מובילים זועמים על דירוג 50 המסעדות: "הכל אישי, זה משחק מכור"

לכתבה המלאה
בית תאילנדי. צילום: מיטל סלומון,
מסעדת בית תאילנדי. תתארו לכם עולם שבו אתם יכולים להזמין כאן מקומות מהיום למחר/צילום: מיטל סלומון

"חשוב להבין" מסבירה שירה מלעי, מעצבת תכשיטים במקצועה, ושותפה נוספת במיזם "כי מדובר בסך הכל ב-5 אחוז מהמקומות של המסעדה, זה לא שתפסנו מסעדה שלמה. הרעיון הוא להקצות חלק קטן מהמסעדה לחבר'ה שמוכנים לשלם טיפה יותר, שרוצים לנשום אוויר רגע אחרי יום עבודה, ולא תכננו מראש".

"בעידן הקורונה זה פותר בעיה אקוטית, גם ללקוחות יש אי ודאות, בן אדם שמזמין מקום חודש לפני, לא יודע מה יהיה איתו בעוד חודש, לא לכולם זה מתאים, בעינינו לסגור מקום במסעדה מהיום למחר זאת החוויה האמיתית של ללכת למסעדה".

"זה היה בסך הכל ניסוי, לא ציפינו שזה יתפוצץ ככה, כמובן שהמודל הזה יכול לעבוד רק אם מסעדות ישתפו איתנו פעולה. לא תכננו לעשות את זה מאחורי הגב של אף אחד, רצינו קודם כל לבחון אם הסביבה שלנו מרגישה כמונו".


"בסופו של דבר" אומר קלינגר "זה מודל שקיים, גם בתחום המסעדנות, בניו יורק או בברצלונה, וגם בתחומים אחרים - חברה כמו אל על מקצה אחוז מסוים מהכסאות עבור נוסעים שרוצים להזמין טיסה בדקה ה-90, אנשים ספונטנים שמוכנים לשלם יותר כסף, עבור זה. זה מודל רווחי ומוכח גם בתחום המסעדנות, לא שלפנו את זה מהמותן, וגם עבור המסעדנים בסופו של דבר, לקוחות שמוכנים לשלם את האקסטרה כסף על המקום, הם גם כאלה שיוציאו יותר כסף במסעדה".

ספונטייבל - תגובות. באדיבות ספונטייבל, צילום מסך
כמה מהתגובות שקיבלו אנשי ספונטייבל בימים האחרונים/צילום מסך, באדיבות ספונטייבל

ציפיתם שזה יכעיס כל כך?
"ממש לא ציפינו, הופתענו, הרבה אנשים התחילו לשתף ולהציף את זה, וזה קצת יצא מכלל שליטה. ברגע שהבנו שיש כעס, החלטנו להוריד את זה מיד, זה לא היה אמור להחשף לקהל הרחב".

למה מסעדנים כל כך כעסו לדעתכם?
"כנראה מתחושת חוסר השליטה, שהם לא יודעים מי מגיע. ברור לנו שזה משהו שללא שיתוף פעולה מצד המסעדות לא יכול לעבוד, לא הייתה לנו כוונה ורצון לפגוע. אנחנו בדיבורים עכשיו עם כמה מסעדות, על מנת לעשות את זה בשיתוף פעולה, הסיפור הזה רווחי לכל הצדדים ובעל ערך גם למסעדות".

"אמנם בשורה התחתונה נאלצנו להוריד את האתר, אבל הניסוי הזה הצליח והוכיח לנו את הדרישה המטורפת, וזה ממש לא רק בקרב צעירים, הביקוש נע בין קבוצות גיל מאוד נרחבות, אנשים נרשמו בכמויות לפעם הבאה".

"המון אנשים לא יכולים לתכנן לטווח כל כך ארוך, בגלל שבאמת המסעדנים הרגישו צורך לעמוד על הרגליים האחריות, ברור לנו שאנחנו לא עושים את זה מאחורי הגב של אף אחד, אנחנו מבינים את הבעיה ורואים את הרווחיות מכירים את זה מעולמות אחרים, לא רואה סיבה לא לתת לזה צ'אנס. אם 3 ערבים בשבוע 5 אחוז מהמסעדה תוקצה עבור אנשים ספונטניים, תצמח מזה תועלת ענקית, אני לא מבין למה שבצורה הזאת יתנגדו לזה".

מה בשלב הבא?
"אנחנו בקשר כעת עם מספר מסעדות, לעשות איתן פיילוט, אבל הדלת שלנו פתוחה לכולם כמובן. נרשמה כמות מטורפת של אנשים לפעם הבאה, שתעשה הפעם בשיתוף פעולה עם המסעדות".

"בסופו של דבר, השפים כועסים נורא על ענין ההזמנות הכפולות שסועדים עושים" אומרת שירה "אבל זה גלגל שמזין את עצמו, בן אדם לא יודע להגיד מה יבוא לו לאכול בעוד חודש, אז מה הוא עושה? מזמין בכמה מקומות כדי לשריין לעצמו, כי הוא יודע שברגע האחרון זה בלתי אפשרי, ואז מבטלים את המקומות, רגע לפני ההזמנה - כי לא מסתדר, כי החליטו שבא להם משהו אחר, המיזם שלנו יכול למנוע את זה".

  • עוד באותו נושא:
  • מסעדות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully