וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאמן למקורה

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 9:50

יקב אמפורה שומר על נאמנות למיקום הנפלא שלו למרגלות הכרמל, אולם זה כבר כמה שנים מנשבות בו רוחות חדשות. האם הוא הצליח למצוא את הקול הייחודי שלו? נסענו לטעום

יקב אמפורה. נמרוד בכר,
התחיל בשנת 2000 בסככה. יקב אמפורה/נמרוד בכר

זה כבר זמן רב שרוחות חדשות מנשבות ביקב אמפורה ונראה כי לאחר שנים של תמורות, שינויים וחיפוש אחר זהות, היקב מצא את הקול הייחודי שלו. הצוות המקצועי התחלף ברובו. את היקב מובילים היום היינן הראשי מאירם הראל, עם היינן היועץ מעיין קושיצקי, והמנכ"ל דורון רנד. החזון השולט ביקב הוא של יקב ים תיכוני, שבסדרה הגבוהה שלו ממשיך לשמור על המסורת של יינות בורדו.

היקב הוקם בשנת 2000 בסככה בחוות מקורה. לפני מספר שנים הוא עבר למבנה אבן מרשים ומרווח, בו ממוקמים, בקומות התחתונות, אזור הייצור של היין ואולם החביות, ובקומת הכניסה מרכז מבקרים יפהפה. מבנה היקב, שנראה כבית אבן טוסקני אופייני, ממוקם בוואדי, לצד חוות מקורה, ומוקף בעצי זית עתיקים, גפנים, עצי רימון ומשוכות צבר.

הנופים הקסומים הללו, בלב הכרמל המערבי, אחד מאזורי היין העתיקים בישראל, מושכים אליהם מאות מבקרים מדי שבוע, שמסבים לשולחנות בחצר, לוגמים יינות , מנשנשים גבינות או מעדנים אחרים מחוות מקורה השכנה ונהנים מכמה שעות של שלווה ואסקפיזם.

יקב אמפורה 2023. מירה איתן, מערכת וואלה!
שלווה ואסקפיזם ביקב אמפורה/מערכת וואלה!, מירה איתן

בלי תיירות לא מוכרים יין

בשנת 2016 חלו תמורות רבות ביקב. הווטרינר, ד"ר יובל סמואל, נכנס כשותף פעיל, היינן מעיין קושיצקי, מנאפה שבקליפורניה, הצטרף לצוות ונשאר כיינן יועץ, והיינן מאירם הראל נקרא לדגל כדי לשמש כיינן ראשי. לפני כשנה וחצי מונה דורון רנד למנכ"ל היקב.

השלושה הבינו כי העתיד של היקב טמון במבקרים וכי בלי תיירות לא מוכרים יין, והתוצאות ניכרות בשטח. תוכלו למצוא כאן יינות מכל הסוגים, כשמספר היינות הלבנים והרוזה, המתאימים כל כך לארץ החמה שלנו, לא נופל מזה של היינות האדומים. היינות עצמם עברו ברובם מסגנון בורדולזי עתיר פרי, ליינות קלים יותר, תוך שימוש בזנים המתאימים לאזור הים תיכוני ובחביות עדינות יותר.

פגשנו את היינן מאירם הראל, הכוסות שלנו התמלאו ביין לבן צונן, "אמפורה, מד ווייט 2022", ויצאנו לסיור בין מתקני היקב. היין עצמו, שנעשה מענבי רוסאן, מרסאן וקולומבר הוא כיפי, קליל, רענן והדרי, משהו בין אשכולית לפומלה, אגס ונגיעות גויאבה. תענוג אמיתי.

עוד בוואלה!

מלכות המדבר: נשות 'השזרה' ביקבי הנגב

לכתבה המלאה
יקב אמפורה. זוהר כהן,
יינות קלים שמתאימים למזג האוויר/זוהר כהן

בלי ייננים לא עושים יין

לאחר עבודה ביקבים באירופה חזר מאירם הראל (במקור מטבריה) לארץ בשנת 2015, כדי לאפשר לאשתו להגשים את חלומה, לימודים באוניברסיטה העברית בירושלים. את בציר 2015 עשה בסוסון ים. "שם השכלתי, למדתי המון וצברתי הרבה חוויות" הוא מספר. "העבודה בסוסון ים עם זאב דוניה פתחה לי את הראש, שם למדתי גם מהי ענווה ולמדתי להקשיב. מכיוון שרציתי לחוות עוד, עברתי בשנת 2016 לבציר קצר ואינטנסיבי עם אבי פלדשטיין."

"מכיוון ששמרתי על קשר עם חברים מחו"ל הזדמנה בפני אפשרות להיות יינן של יקב בקרואטיה. זה היה מעניין, אך השינוי עמד בפתח. יום אחד קיבלתי הודעה בפייסבוק מהיינן מעיין קושיצקי, 'יש לי הצעה בארץ שתעניין אותך'. הוא נתן לי זמן לחשוב, ולמרות שלא תכננתי לחזור כל כך מהר לארץ ביקשתי פרטים. מעיין ספר לי על יקב אמפורה ובנובמבר 2016 כבר סיימתי את העבודה בקרואטיה ועליתי על מטוס. מאז אני באמפורה. מעיין הוא חבר טוב, תמיד זמין לי, למרות הפרשי השעות, ולמדנו לעבוד יחדיו גם מרחוק".

מאירם הראל, יינן יקב אמפורה 2023. שני בריל,
מאירם הראל, יינן יקב אמפורה/שני בריל

מגשימים את החזון

"בפגישה הראשונה עם יובל, הבעלים, הוא שטח בפני את החזון שלו. עד אז מרכז המבקרים של היקב היה די סגור ולא נגיש לציבור. יובל רצה לפתוח את המקום לקהל גם כפוטנציאל כלכלי. הבנתי שהיין צריך להתכתב עם הרצונות האלה. בבציר 2017 מעיין ואני נכנסנו בצורה מדוקדקת יותר לאחר שקיבלנו יד חופשית מיובל והיקב השתנה וגדל גם בהיקף הייצור והכרמים."

"בשנתיים האחרונות הוספנו זנים כמו רוסאן, מרסאן, קולומבר, קריניאן גפנים בוגרות והרחבנו את כמות ענבי הסירה. ביקב מייצרים כיום 220 אלף בקבוקי יין בשנה והרוב נמכר ביקב עצמו, בחנויות יין ובמסעדות. כמו כן רכשנו את יקב לוטם האורגני, הקרוב לכרמיאל".

במסגרת לימודי הייננות באירופה, התמקצע הראל בשני נושאים: מחלות בגפנים ועבודה עם חביות. ואכן הדבר ניכר בביקור באולם החביות, בדגשים שמקבלת כל חבית, בכל גודל שהוא, וביינו, שרבים מהם עוברים תהליך מסוים בעץ, אך לא מכביד מדי.

בצוות המקצועי המקיף את הראל הוא תמיד דואג שתהיה גם דמות נשית. "זה מאוד חשוב לי. אני חושב שנשים טובות וחזקות יותר מיהלום. מהניסיון בעבודה עד כה, בארץ ובחו"ל, מצאתי שנשים עובדות אחרת וטועמות אחרת וזה מוסיף עוד צבע ליקב וליינות".

יין וגבינות ביקב אמפורה. שני בריל,
יין וגבינות ביקב אמפורה/שני בריל

"עבודה עם יין זה כיף"

אנחנו מתיישבים לטעום יינות בחצר ומצטרף אלינו המנכ"ל, דורון רנד. "עבודה עם יין זה כיף" הוא אומר, "זה אחד התחומים הכי מרתקים שיש, יש פה גם תעשייה, גם אנשים, גם שימוש בכל החושים וגם צריך להרוויח מזה כסף. אנחנו מוכרים את רוב היין ביקב ובמסעדות, אין יצוא".

איך מוכרים כמות כזו גדולה של יין רק במקום וללא יצוא?
"הכל בזכות הקונספט של מרכז המבקרים, החיבור הרגשי והמודע נעשה רק כשאתה נמצא ביקב וטועם יין במקום. איך שיורדים מכביש 4 ומגיעים ליקב הציורי הזה פוגשים במשהו אחר שלא ציפית לו. במקביל, היינות השתנו והתייצבו. יש קו מנחה ברור, וההסכמה על איכות היינות כבר ישנה. היה צריך רק לספק את החוויה המקומית. אנחנו מארחים פה בין 80 ל- 100 אלף אנשים בשנה. יותר ויותר צעירים נכנסים למקום בשביל החוויה, לא בשביל לדפוק את הראש. מקסים לראות את זה".

אנחנו טועמים 'גרנאש בלאן 2021' מכרם יחידני, כרם קפסוטו מפקיעין, שמעל מושב חוסן. יקב אמפורה לקח חסות על הכרם, בו מלבלבים זנים כמו, רוסאן, מרסאן, גרנאש בלאן, קלארט, סנסו, קונואז, גרנאש נואר ועוד זנים שעושים לנו טוב בשנים האחרונות. "כרם מאוד מעניין עם טופוגרפיה נהדרת" מספר הראל. "עשה שינוי גדול ביקב. ועדיין יש לנו גם את זני בורדו". כ-40% מהיין תסס בעץ, לא כולו חדש, והעץ לא מאפיל. ניחוחות של פרחים, וניל וקלייה קלה מצטרפים למינרליות נעימה וסיומת ארוכה ומהנה.

יקב אמפורה. הילה ציאון, מערכת וואלה! NEWS
העץ לא מאפיל/מערכת וואלה! NEWS, הילה ציאון

"קודם כל החלקה"

"אני מכיר את המקום מיום היווסדו" מספר דורון רנד. "היקב עובר שינויים וגם קיבל חשיפה ענקית בזכות האירוח. בפועל, היינות הולכים ומשתפרים ומקבלים גוון מסוים שאופייני ליקב, כשטועמים אותם זה כבר מאוד ברור. לעץ משחק חשוב ביינות שלנו, אבל הוא מלווה בעדינות ולא מאפיל על היינות, מעניק עומק אבל לא כובש את הארומה ולא את הפה".

"אני חייב לציין שזה קודם כל החלקה" אומר הראל. "ואני מרגיש בנוח להגיד את זה היום. כשהגעתי ליקב אמפורה קבלתי הרבה אחריות. הייתי צריך להבין מה קורה מסביבי ולהבין איך אני מתנהל, והתחלתי לעשות מה שכבר הכרתי בעבר. הבעיה הייתה שהיינות שאספתי בדרך לא ישבו בשבלונה שהכרם רצה, כי בהתחלה קצת כפיתי את רצונותיי על החלקה, וזה תמיד הגיע לאותו מקום, והתוצאה נראתה לי מצועצעת, למרות שאנשים אהבו אותה.

ואז כשהחלטתי לעזוב ולתת לכרם להוביל, הגיע ביטוי קצת יותר מלוח ומינרלי. בציר מוקדם עזר להתגבר על חוסר חומצה ואני מאוד שמח על התוצאה של היין הזה מבציר 2021 ובציר 2022 שיוצא בקרוב לשוק".

יקב אמפורה, גרנאש בלאן. צילום מסך, מערכת וואלה!
מינרליות נעימה, וסיומת ארוכה ומהנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמפורה, מקורה, שרדונה 2020

הענבים מגיעים מכרם בתל שיפון, בצד הצפוני של מרכז רמת הגול. והיין תסס בחביות על השמרים. הראל למד בבורגון ועבד במרסו ויש לו ניסיון עם הזן. ביין הזה הוא עבד על מרקם, שיהיה מורכב אך לא עמוס. העץ מורגש יותר, אך בצדו גם פרי לבן וצהוב, הדרים, וניל, דבשיות קלה ואגוזים.

"במאירם יש שילוב מאוד מעניין של רומנטיקה ו'ייקיות' מטורפת, פרפקציוניזם" אומר רנד. מרגישים את זה גם בטעימת מספר יינות רוזה זה לצד זה. כל אחד מהם מזנים אחרים ומאזור אחר. רוזה מהכרמל (קריניאן גפנים בוגרות), רוזה מהגליל (מורבד, סנסו וקונואז) ורוזה מהגולן (סירה וברברה). כמויות קטנות ועבודה פשוטה, ללא השפעות עץ ומניפולציות אחרות. כל אחד מהם ייחודי, טעים ומושך בפני עצמו.

יקב אמפורה מקורה שרדונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מורכב, אך לא עמוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמפורה, מד רד 2021

קריניאן, סירה ומורבד. צבע היין יחסית בהיר. יין לא כבד שיתאים גם לקיץ, עם אחוזי אלכוהול לא גבוהים. פרי אדום קצת בשל, תותים ואוכמניות. טאנינים רכים וחמיצות נעימה ומאוזנת שהופכת את היין לגסטרונומי.

אמפורה מד רד. צילום מסך, מערכת וואלה!
טאנינים רכים וחמיצות נעימה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמפורה, טרואר קפסוטו 2021

בלנד של מורבד, סנסו, קונואז וסירה, בצבע אדום בהיר . יין אדום שייהנה מאוד גם בקיץ החם שלנו. יין די מלא, אך לא כבד. הרבה תותים ודובדבנים טריים באף, ובפה חמצמצות נעימה ותיבול עדין. לקרר ולשתות. היין כבר יספר את הסיפור שלו.

אמפורה, ריטון אדום 2019

סדרת ריטון, הסדרה השנייה של אמפורה, מהווה מעין הומאז' ליינות בורדו. 'ריטון אדום 2019' הוא בלנד קלאסי של זני בורדו שהגיעו מחלקות בוגרות צפופות מנטיעות 2006. הסדרה נותנת מענה למי שמעוניין ביין בורדולזי. ניחוחות של פרי בשל, תותים, דובדבנים שחורים ועשבי תבלין, פס ירוק של פלפל ומנטה. הפה די מלא ומאוזן והסיומת ארוכה.

אמפורה, ריטון אדום. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעין הומאז' ליינות בורדו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמפורה, ריטון קברנה פרנק 2018

יין מעניין ומעורר, עם תעודת זהות מאוד ברורה ואמירה משלו. פרי אדום דובדבני משולב בירקרקות, פלפל ירוק ודשא קצוץ טרי. יין גסטרונומי.

מקורה בלנד 2020 (טעימת מכל)

מורגש שהיינן פה אוהב את הסירה. יין כבד וחורפי. הסירה מאפיינת ובולטת יותר. מרשים ובעל פוטנציאל להתיישנות ארוכה

אמפורה מקורה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרשים ובעל פוטנציאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם מגוון היינות הרחב היקב מספק תשובה כמעט לכל טעם. סדרת מקורה מעניקה תשובה לחובבי המסורת ויינות בורדו, כך בחלקה גם סדרת ריטון, עם יינות פחות כבדים. סדרת מד היא תשובה לאוהבי הגל החדש, יינות קלים יותר, זנים שמתאימים לים התיכון. סעו לבקר, שווה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully