וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי המציא את הצ'יזבורגר ומי מנסה לגנוב את הקרדיט לילד בן 16?

5.4.2024 / 0:03

מצטערים בפני שומרי הכשרות, אך הכתבה הבאה עוסקת בניסיון לפענח מי המציא את ההמבורגר בתוספת הגבינה הצהובה, המכונה צ'יזבורגר. יש 3 שנלחמים על הקרדיט, בראשם ילד בן 16 - ואיך זה קשור לג'ינג'יס חאן?

מדענים גילו את הנוסחה להכנת ההמבורגר המושלם/סיפור בדקה

בארץ זה אולי מצרך פחות נפוץ בגלל הכשרות, אך בעולם כל המבורגר חייב לבוא בתוספת גבינה צהובה. מחקר שנערך ע"י ה-USDA בשנת 2020 גילה כי בממוצע אמריקאים צורכים כ-2.4 המבורגרים ביום, עם כמות שנתית מטורפת של 50 מיליארד המבורגרים - כשרובם המוחץ בהחלט מכוסים בפרוסת גבינה. עם זאת, עד היום לא ברור מי המציא את הצ'יזבורגר ומי אחראי לשילוב המשונה הזה בין נתח הבשר לפרוסות הגבינה?

מקורו של הצ'יזבורגר שנוי במחלוקת - ואם תנסו לברר, תקבלו כל פעם תשובה שונה. למעשה יש 3 מקומות שלוקחים קרדיט על ההמצאה הזאת. היסטוריוני מזון במוזיאון קרנגי לתולדות הטבע תומכים בטענה המובילה שילד בן 16 בשם ליונל שטרנברגר הגה את הרעיון, בזמן שעבד בחנות הכריכים של אביו, The Rite Spot, בפסדינה, קליפורניה ב-1924.

בעוד שהאירוע ההיסטורי הזה בשנת 1924 תועד, לא כולם מסכימים ששם זה התחיל, מכיוון שהרעיון של גבינה כתוספת להמבורגר לא הפך מיד להצלחה מסחררת. רק עשור לאחר מכן, ב-1934, מסעדת קיילין בלואיוויל, קנטקי, זכתה בקרדיט על היותה בין הראשונים שהכניסו את המנה שכותרתה "צ'יזבורגר" לתפריט שלהם. זה מה שהעניק לה את התואר "מקום הולדתו של הצ'יזבורגר".

מי המציא את הצ'יזבורגר?

עוד בנושא:
שף עם שני כוכבי מישלן טוען: "אתם מכינים המבורגר לא נכון. אסור להשתמש במנגל"

טריק קוביית הקרח שיהפוך את ההמבורגר שלכם לסופר עסיסי


שנה אחת בלבד לאחר מכן, בשנת 1935, המונח "צ'יזבורגר" נרשם כסימן מסחרי על ידי לואיס באלסט, הבעלים של ה-Humpty Dumpty Barrel Drive-In, בדנוור, קולורדו. על ידי הסימון המסחרי, באלסט הפך לאחד המקרים המתועדים המוקדמים ביותר של הגנה משפטית על מזון ספציפי, מה שהעניק לו את זכויות הקניין הרוחני להשתמש במונח "צ'יזבורגר" במותג ובשיווק המנה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

ומי המציא את ההמבורגר?

המבורגר על גריל. Giphy
המבורגר על גריל/Giphy

אז מי מהשלושה הוא הממציא הרשמי של הצ'יזברוגר? כנראה שלעולם לא תהיה לזה תשובה חד משמעית. מה שכן בטוח זה שההמבורגר עצמו נולד לראשונה בעיר הגרמנית המבורג ונקרא "סטייק המבורג" עד שהוא שווק בניו יורק, שם הוא קיבל לראשונה את השם "המבורגר".

אבל הסיפור מתחיל הרבה קודם. המונגולים הטטרים, בהנהגתו של ג'ינגיס חאן, נהגו לרכך את הבשר שלהם מתחת לאוכפים של הסוסים שעליהם דהרו. לא ברור היכן נוצר הקשר להמבורג אבל משערים שכשאותם טטרים כבשו את מוסקבה, החלו טבחים בעיר להכין את הקציצה בנוסח דומה לטטרים. משם נדד עם הזמן המנהג לרכך את הבשר גם לגרמניה. ניתן לזהות את תחילתו של ההמבורגר המודרני במאה ה-17 ב"סטייק טרטר" שהגיע על ספינות לנמל המבורג בגרמניה מרוסיה.

סטייק הטרטר עבר שינויים בגרמניה בראשית המאה ה- 18, ובצירוף טוויסט קולינארי קטן, הפך ל"המבורג סטייק" - שלא ממש היה דומה למה שאנחנו מכירים כיום - זה היה גוש די קשה של בשר טחון, מומלח ומעושן, שעורבב עם בצל ופירורי לחם. את הקציצה היו אוכלים לרוב בין שתי פרוסות לחם. הדגש היה פחות על הטעם ויותר על שימור הבשר (ולכן המליחו ועישנו אותו).

במאה ה-19, אותו סטייק צלוי מבשר טחון הגיע עם המהגרים גם לעולם החדש - לניו יורק, כשחלוצי ההמבורגר באמריקה היו מהגרים גרמנים ממוצא יהודי, שהמשיכו להכין את ה"המבורג סטייק" מחומרים טריים לאחר שהתיישבו בניו יורק.

רוב היסטוריוני האוכל מסיכים שהגרסה המוכרת לנו של הקציצה המפורסמת והנצרכת ביותר בעולם נוצרה בארצות הברית על ידי מהגר גרמני בשם לואיס לאסן, שהגיש את הגרסה הראשונית שלה במסעדה קטנה שבבעלותו בעיר ניו הייבן במדינת קונטיקט עוד בשנת 1900. לאסן היה הראשון לקחת את סטייק ההמבורג ומיקם אותה בין שתי פרוסות לחם עם תוספות בסיסיות של בצל, עגבניות וממרח גבינה. היום המקום שלו נשאר נאמן למקורות ואוסר על הכנסת קטשופ ומיונז לבית העסק. אז גם לא הייתה קיימת לחמניה ייעודית להמבורגר, והם הגישו (ועדיין מגישים) אותו על טוסט מלחם לבן ורגיל.

את הקונספט של לאסן אימצו בחום (ויכול להיות שאף פיתחו אחריו ללא ידיעה על המקור) ברחבי ארצות הברית, והוא הפך למיינסטרים אמיתי אחרי שהוצג ביריד העולמי בסנט לואיס ב-1904.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully