וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא קלה דרכנו: המסעדות שייפגעו מהרכבת הקלה

18.5.2015 / 13:28

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב מתחילות, ועד לקידמה ולרווחה צפויות כמה שנים לא קלות לבעלי העסקים. סיור בעקבות תוואי הרכבת מעלה שלא מעט מבעלי העסקים מודאגים. "אם ללקוחות שלי לא תהיה גישה - מה אני אמור לעשות?"

מסעדת עזורה. נמרוד סונדרס
עד שהתרגלנו לעזורה בת"א?/נמרוד סונדרס

בשבועות הקרובים אמורות להתחיל העבודות על הרכבת הקלה בת"א. הרכבת שבסופו של דבר מיועדת להקל על חיי התושבים, גורמת בינתיים לכאב ראש לא קטן לעסקים שנמצאים בסביבתה, וישנם לא מעט כאלו. האזורים המדוברים, בעיקר סביב רחוב יהודה הלוי, זכו בשנים האחרונות לפריחה קולינרית. אחרי שבמשך שנים הם נחשבו לחלקים הפחות אטרקטיביים של העיר ת"א, בשנתיים האחרונות נפתחו בהם מסעדות ומקומות אוכל מצליחים, והחשש העיקרי הוא כי העבודות על הרכבת הקלה, החפירות שיבצעו במקום ושיבוש התנועה, יחזירו את האיזור כמה שנים אחורה.

התחנה של רחוב יהודה הלוי ממוקמת במפגש הרחובות בין יהודה הלוי ורחוב הרכבת, בדיוק איפה שנפתחה השנה מסעדת עזורה הירושלמית. הבעלים של המסעדה, באופן מפתיע, דווקא לא נשמע מודאג. "ידעתי שזה הולך לקום לפני שפתחתי פה. זה מותנה בחוזה, שאם העבודות יפגעו בי בעל הבית יעזור לספוג את ההפסדים. לא ידעתי מתי זה יתחיל, אבל כן שזה הולך לקרות בשנה-שנתיים הקרובות. מול המסעדה שלי הולך להיות שטח ההתארגנות, הכל יקרה כאן".

וזה לא הרתיע אותך?
"לא. קודם כל תהיה גישה למסעדה, רחוב מקווה ישראל יהפוך את הכיוון שלו, וגם הגדר שהם ישימו תהיה בטח גדר יפה, אולי הם יעשו איזה גשר, כנראה שהם יתנו פה לאנשים מעין סגירות חורף כאלה לכל חודשי השנה, אני לא מוטרד מזה, לא מפחיד אותי".

לעומתו מסעדות שנמצאות על רחוב יהודה הלוי, החל מתחילת העבודות ועד רחוב אלנבי, חוששים קצת יותר. אחת המסעדות האלו היא מסעדת אבא גיל, שהודיעה על סגירת העסק. "אין ספק שזה היה הטריגר לסגירה, הולכים לחפור לנו ממש כאן. אנחנו אמורים להתפנות בסוף מאי, למזלנו נגמר לנו החוזה אז זה יצא לנו טוב. אף אחד לא דיבר איתנו, קיבלנו התראה 3 חודשים לפני שזה עומד לקרות". מקום נוסף אשר נמצא על רחוב יהודה הלוי, בקטע החפירות, הוא גודמן כריכים. "אני יודע בערך מה הולך להיות", אומר הבעלים. "אנחנו נפגשים עם העיריה ועם מחלקת קשרי קהילה. אני מנסה להערך לזה, כי לפי מה שהבנתי גם המדרכה תבוטל, ואז למעשה לא יהיו לי שולחנות בחוץ. אני אנסה להפוך את המקום לקונספט יותר של טייק אווי".

בר האוכל הוסטל 51, נפתח רק לא מזמן, וגם הוא ממוקם באותו קטע כביש, "לפי מה שהבנו הולכים להשאיר לנו מטר וחצי - שניים של מדרכה, זה אמור להיות המצב עד שנת 2020". עם זאת בהוסטל מנסים לשמור על אופטימיות, "אנחנו גם ככה מקום די מוסתר, מי שנכנס אלינו בא אלינו מראש, זה לא מקום שאנשים שמסתובבים ברחובות, רואים מקום מעניין ונכנסים. זאת התקווה שלנו, זה בטוח ישפיע על המון עסקים, נקווה שעלינו קצת פחות".

בחלקו הראשון של יהודה הלוי בו לא יתבצעו העבודות, אך סביר להניח שיסבול מפקקי תנועה, וניתוב שונה של התנועה מחכים בחחש לראות מה קורה. המסעדות הבולטות הממקומת בחלק זה הן בין היתר דליקטסן, ויליג' גרין וצ'יקטי. מסעדת ויליג' גרין, אשר הגיעה גם היא מירושלים, ופתחה סניף תל אביבי לא מזמון, למודי ניסיון. "בגדול אנחנו מקווים שזה לא יפגע בנו", הם אומרים. "יש לנו ניסיון רע עם זה בירושלים. ממה שהבנו אמורים מפה לנתב את התנועה, נקווה לטוב. בכל מקרה לא עדכנו אותנו, אנחנו ניזונים מהתקשורת".

הבעלים של מסעדת צ'יקטי גם כן אינם מעורים בתכניות המדויקות, "לצערנו מהעירייה אנחנו שומעים רק כשצריך אישורים, דו"חות ותשלומים". את השינויים הצפויים הם מקבלים דווקא ברוח טובה. "אין מה לעשות, העיר צריכה להתפתח ובסופו של דבר החיבור של תל אביב לערים אחרות יעשה טוב לכולנו, אז צריך לברך את זה".

אזור נוסף אשר נמצא, בפריחה קולינרית בשנה האחרונה הוא אזור גן החשמל, הכולל את רחובות לבונטין ומקווה ישראל. החפירות של הרכבת הקלה לא אמורות להתרחש ברחובות הללו, אולם צפויים להיות ריקושטים, אשר עלולים לפגוע במסעדות. מהשיחות עם המסעדות באיזור עולה כי גם הם גילו על התכניות מהתקשורת, שום גורם רשמי לא הגיע לדבר איתם. בין המסעדות נמצאות באיזור זה: טאקריה, המבורגר 26, פפו, אבושדיד ועוד. "החפירות לא יבצעו בדיוק כאן, כך שנראה לנו שאנחנו פחות נינזק מהנושא", מסרו מאבו שדיד, "אולם אין ספק שכולם ייפגעו פה בצורה כזאת אחרת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"כל החיים שלי פה, זה גזר דין מוות עבורי, מה אני אעשה?"

"לא אומרים לי מה קורה, ישראל כץ נתן לי הבטחה באופן אישי שהוא ידאג לי לגישה חלופית למסעדה, מאז לא שמעתי מאף אחד"

שתי מסעדות שעתידות גם הן ככל הנראה להינזק מן העבודות, מצויות על דרך מנחם בגין. הללו ככל הנראה ייפגעו מן העבודות תחנת יהודית ותחנת קרליבך. מדובר במסעדות מי ומי ומפגש הסטייק הותיקות. על פי התכנון, במסגרת העבודות, אמור להיהרס גשר מעריב, דבר שעלול לפגוע בגישה אל המסעדות. במי ומי פגשנו לקוחות קבועים ודי זועמים של המקום. "אוי ואבוי אם יסגרו את המי ומי בגלל זה, המקום הזה קיים כל כך הרבה שנים, אחד המוסדות היחידים שעוד קיימים בת"א, וחבל שאת אדון חולדאי זה לא מעניין".

את הבעלים של מפגש הסטייק, אני פוגשת על סף דמעות "זה פשוט לא הגיוני", הוא אומר. "אף אחד לא מדבר איתי, לא אומרים לי מה קורה, ישראל כץ נתן לי הבטחה באופן אישי שהוא ידאג לי לגישה חלופית למסעדה, מאז לא שמעתי מאף אחד. את יודעת כמה משפחות העסק הזה מפרנס? כל החיים שלי פה, זה גזר דין מוות עבורי, מה אני אעשה? אם ללקוחות שלי לא תהיה גישה לפה - מה אני אמור לעשות? איך אני אביא אוכל לילדים? יום אחד באים, גוזלים ממך את הפרנסה, זה פשוט משבש אותך".

מסעדת מי ומי. נמרוד סונדרס
קרם בוואריה במי ומי, מוסד חשוב בקולינריה/נמרוד סונדרס

אתה מכיר את התכניות?
"לא קיבלתי תכנית מסודרת. הבנתי שבאוגוסט זה אמור לקרות. ישראל כץ הבטיח שידבר איתי. נקווה לטוב, אני לא יודע איך לעכל את הבשורה הזאת. אני שומע כל מיני דיבורים מסביב, שבירושלים זה פשוט הרג עסקים. אני מפחד לחשוב על זה, זה עצוב, אני פשוט חסר אונים. קשה לי להאמין שלא תהיה גישה חלופית ללקוחות שלי, זאת פשוט החלטה לא הגיונית לשבש לי פה את העבודה. לא קל לי".

במציאות בה גם ככה קשה לשרוד בעסקי המסעדנות, אין ספק שמה שהולך לקרות בשנים הקרובות בעיר ת"א, עשוי להיות מכת מוות עבור עסקים רבים. לצד ההבנה שעיר צריכה להתפתח, אך יש לקוות שהדברים ייעשו בצורה מושכלת ואנושית, תוך דאגה לאנשים שמאחורי המסעדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully