וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זאת התקופה הכי קסומה לנסוע לעמק המעיינות

עודכן לאחרונה: 18.2.2022 / 22:06

מחלבה בוטיקית שפתוחה בשבת, מאפייה משגעת שמשקיפה על נוף חד פעמי, וארוחת טעימות מקומית ועונתית. 3 המלצות כיפיות באחד האיזורים היפים בארץ, בעיקר בתקופה הזו של השנה

אגדת לחם. יעל לאור
גשר הקשתות מעל נהר הירדן/יעל לאור

הכלניות פורחות בדרום אדום, השלג בוהק בלבן בחרמון, אבל דווקא איזור עמק המעיינות, שאולי נשכח קצת בתקופה הזאת של השנה, ירוק ויפה מתמיד. קפצנו לשם השבוע וחזרנו עם שלוש המלצות קולינריות טעימות עם ערך מוסף.

מחלבת ברקנית. יעל לאור
הגבינות של ברקנית/יעל לאור

מחלבת ברקנית, כפר יחזקאל

בכפר יחזקאל נמצאת מחלבת ברקנית הבוטיקית. בני הזוג מיכל ואבינועם ברקין, הקימו אותה ב-1978, כך שמדובר באחת המחלבות הבוטיקיות הראשונות בארץ. לפני 25 שנה הצטרפה בצמוד למחלבה, חנות הגבינות בתוך בקתת עץ כפרית.

במחלבה עצמה מפסטרים מדי יום את חלב העיזים, חובצים בדרך המסורתית והישנה, מיישנים כל גבינה כמה שצריך, ואז אורזים. חלק מהגבינות נלקחות למסעדות, לשווקים, ולחנויות מובחרות וחלקן מגיע לחנות הצמודה.

לצד החנות מרחב נעים ופתוח, כאן גם מארחים הזוג ברקין בשישי-שבת את המבקרים, על ספסלי פיקניק, המשקיפים על עדר העיזים המשתעשעות שם להנאתן, כמה מהן בנות שבוע בלבד. המבקרים במקום מוזמנים לפתוח שולחן עם מיטב הגבינות של המקום, לצד קרקרים וריבות, הכל תוצרת האיזור.

עוד המלצות לסופ"ש

23 תשובות מעולות לשאלת השאלות - איפה אוכלים בראנץ' שווה?

לכתבה המלאה
מחלבת ברקנית. יעל לאור
מיכל ואבינועם ברקין/יעל לאור

"כשאנחנו התחלנו" מספרת מיכל "אבינועם פסטר בעצמו את כל הגבינות, הוא היה נוסע פעמיים בשבוע לתל אביב עם הוולוו הפרטית שלנו, בערב כשהיה חוזר הייתי רצה לאוטו לראות, כמה הוא הצליח, כמה הוא לא הצליח, אנשים לא הבינו בגבינות כמו היום".

הזוג ברקין התחיל ללמוד את רזי עולם הגבינות בצרפת, אח"כ אבינועם המשיך להשתלמויות שונות, הם נסעו לקפריסין, לשוויץ ולגרמניה, והמשיכו להעשיר את הידע שלהם לאורך השנים.

כיום המחלבה היא העסק המשפחתי, לזוג ברקין, יש ארבעה ילדים, בת אחת גרה בצרפת ועוסקת בתחום היין, אבל שלושת הילדים האחרים נרתמו לעסק המשפחתי - הבן הגדול בשיווק, והבן והבת הנוספים - במחלבה עצמה, מפסטרים, מכינים את הגבינות, מישניים, מה שצריך.

מחלבת ברקנית. יעל לאור
לפתוח שולחן על ספסלי הפיקניק, ולצפות בעיזים/יעל לאור

לברקנית 17 סוגים שונים של גבינות, רובן קשות ומיושנות - סנט מור משני סוגים - שחור ולבן, גבינה כחולה נסתרת, גבינת תום סגלגלה עם יין, גבינה עם צ'ילי, והחידוש האחרון - גבינת עזמנטל - אמנטל עשויה מחלב עיזים. הגבינות כולן עדינות מאוד, ולא אגרסיביות.

מדובר במקום מקסים להגיע אליו עם הילדים בשישי-שבת, לנשנש קצת גבינות עם יין, לשמוע את הסיפורים של הזוג, להנות מהמראה משובב הנפש של העזים (יש גם חוות סוסים קרובה), ופשוט לנשום אוויר אחר.

מחלבת ברקנית, כפר יחזקאל, שישי 10:30-14:00, שבת: 10:30-16:00. המחלבה כשרה אך החנות פתוחה בשבת

אגדת לחם. אינסטגרם אגדת לחם, צילום מסך
אגדת לחם, מיקום קסום/צילום מסך, אינסטגרם אגדת לחם

אגדת לחם, נהריים בגשר

בצפון עמק המעיינות, מול הרי הגלעד והירדן, במקום בו שכן קיבוץ גשר המקורי, מה שנקרא היום "גשר הישנה" נפתח לפני כחודש "אגדת לחם" בית קפה ומאפייה, במקום בו שכנה המאפייה של הקיבוץ, שסיפקה לחם לתושביו (ובהמשך גם מכרה לבריטים).

זיו פרוכטמן, שף במקצועו, שעבד במסעדת מלגו ומלבר, לאחר סיבוב של עבודה במסעדות בחו"ל, חזר בתקופת הקורונה למקום הולדתו - כפר רופין הסמוך. כשהציעו לו לקחת את המאפייה המיתולוגית של גשר לידיו הוא לא יכול היה לסרב, ויחד עם שותפו נתנאל נוימן, הפיחו השניים חיים מחודשים במקום. השם "אגדת לחם" אמנם כבר נתפס ע"י בית הקפה של משק יעקבס בעמק חפר, אין קשר בין המקומות, אבל הכתובת "אגדת לחם" כבר הוצבה שם בכתובת ברזל, ומתוך כבוד ליוצרת הוחלט להשאיר את השם.

את אותו תנור אבן מ-1924 ששימש את חברי הקיבוץ, הצליח פרוכטמן להשמיש והוא אופה בו כעת לחמי מחמצת. בימי הקורונה, העביר במקום סדנאות פיצה לילדים. בינתיים הסדנאות פסקו (יחזרו בהמשך), אבל בית הקפה הקסום פתוח כעת לקהל הרחב בימים שליש-שישי מציע ארוחות בוקר ומבחר של מאפים, מול אחד הנופים היפים בארץ, בעיקר בתקופה הזאת של השנה, שהכל מסביב ירוק ופורח.

בתפריט, מלבד סוגים שונים של לחמים ומאפים, עוגות שמרים ופרעצל, יש מספר אופציות של ארוחות בוקר לבחירה (39-67 שקלים), מטבלים שונים כמו ציזיקי, סלט ביצים, פסטו חציל ועוד, מנות ביצים, פלטות של גבינות, מרק יומי וסלטים.

אגדת לחם גשר. נתנאל נוימן,
אגדת לחם, אל תחמיצו סיור מודרך באתר/נתנאל נוימן

בית הקפה נמצא בתוך אתר התיירות היפה והמרתק "נהריים בגשר". האתר מוציא סיורים מודרכים, עם נקודות תצפית מיוחדות בהן שומעים את סיפורו ההיסטורי של האזור אשר היווה נתיב מעבר במשך אלפי שנים, על הגבול בין ישראל לירדן, תחנת הכוח נהריים והגשרים העתיקים מעל הירדן.

הסיור מציע גם מיצג אורקולי מרהיב עם אורות, מים וסכרים, המספר את סיפורו של ה"סטארט-אפ" הישראלי הראשון, של תחנת החשמל ההידרואלקטרית שהקים פנחס רוטנברג. וכן מיצג מרשים בחדר האוכל המקורי של הקיבוץ. האתר הוא אטרקציה בפני עצמה, הסיורים, נקודות התצפית היפות על נהר הירדן, גשר הקשתות, הגבעות המוריקות. בערבים מתקיימים שם לעיתים סיור עששיות מיוחדים לילדים. כדאי להתעדכן באתר.

מרכז המבקרים פתוח בשבת (בשבת הכניסה ללא תשלום), אבל יש לתאם סיורים מודרכים מראש. בית הקפה כשר ואינו פתוח בשבת.

אגדת לחם, גשר הישנה, שלישי - שישי, 08:00-15:00. כשר

לפרטים על מרכז נהריים בגשר

מסעדת רוטנברג. יעל לאור
מסעדת רוטנברג/יעל לאור

ארוחת טעימות במסעדת רוטנברג, גשר הישנה

מסעדת רוטנברג, מי שזכתה השנה לתואר "המסעדה הטובה בישראל" בטקס פרסי המטבח הישראלי, שינתה בחודשים האחרונים את הקונספט במקום, ומציעה כעת תפריט טעימות בלבד. המנות כולן ברוחה של רוטנברג, המדברת בשפת הטריות, עונתיות ומקומיות.

אי אפשר להגיע לרוטנברג, מבלי לטייל קצת בגינה המרשימה של המקום. לאורך השנים האחרונות, הקימו בני הזוג, הילה ויזהר סהר, חלקה חקלאית ושתלו בה צמחי מאכל, עשבי תבלין ועצי פרי. החלקה הלכה והתפתחה ומונה כיום כחמישה דונמים של תוצרת חקלאית וליקוט בר בהם משתמשים סהר וצוותו בבישול חלק גדול ממנות המסעדה.

לארוחה ברוטנברג צריך לבוא עם לא מעט סבלנות, מדובר בארוחה שלוקחת זמן, וצריך להגיע אליה בנחת. בשעות הערב, תפריט הטעימות מורכב משלוש עשרה מנות ובשעות הצהריים מחמש מנות. כל התפריט הוא שיר הלל לבישול עונתי ומקומי, כשארוחת הטעימות כורכת יחד את הטעמים, הצבעים והריחות של עמקי הירדן והרי הצפון ושואבת השראה מההיסטוריה המקומית, החי והצומח שמאפיין את חבלי האזור.

מסעדת רוטנברג. יעל לאור
מוסר ים מתוך ארוחת הטעימות של רוטנברג/יעל לאור

אנחנו ביקרנו במקום בשעות הצהריים, בשונה מתפריט הערב המחייב בן 13 המנות, תפריט הצהריים קליל יותר, ובנוי נכון, הוא מונה מלבד לחם, שלוש מנות ראשונות, עיקרית וקינוח. התפריט מגוון, יש בו דגים, בשר ומנות צמחוניות (במקרה שלנו זה אכלנו מרק שורש פטרוזיליה וגריסי פנינה, פלמידה לבנה כבושה, ורוסט של צוואר כבש, לעיקריות ניתנה בחירה בין עוף מפורק עם תפו"א ואפונת שלג למוסר ים עם פולנטה מטוגנת וכרובית). אך המנות משתנות מדי יום, אין תפריט, והסועדים צריכים לציין מראש, מה הם אוכלים ומה לא, וצוות המטבח מתאים את עצמו. המנות השונות עושות שימוש במגוון טכניקות, ממסורתיות ועד עכשוויות, כמו ייבוש, התססה, כבישה ועוד. התפריט מוכתב על ידי עונות השנה, ההיצע החקלאי הזמין, הליקוט ומוצרי המזווה השונים.

בחודש הבא, ייפתח בחצר הקסומה של מסעדת רוטנברג, בר יין בשם "אבנר", שיציע בשעות אחה"צ והערב יין מקומי לצד מנות לנשנוש ממטבח המסעדה, כך שאפשר יהיה לקפוץ לכאן גם לארוחה פחות מחייבת.

המסעדה פתוחה בימים שני- שישי, צהריים 13:00-15:00 - ארוחת טעימות בת חמש מנות עם קפה לסיום- 185 שקלים לסועד, ערב 19:00- ארוחת טעימות בת שלוש עשרה מנות- קוקטייל קבלת פנים בגינת המסעדה, וקפה 325 שקלים לסועד.

רוטנברג, קיבוץ גשר הישנה, יש להזמין מקום מראש בטלפון: 04-6752237

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully