וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוכלים, סופרים וזונות: געגועים לדניאל רוגוב

קובי קלייטמן

עודכן לאחרונה: 14.9.2022 / 18:05

מבקר היין והמסעדות המיתולוגי, הלך לעולמו לפני שתיים עשרה שנה. קובי קלייטמן מתגעגע לאיש שיצר סוגה חדשה של כתיבה בישראל והפך למושא ביקורת בפני עצמו

בימים האחרונים, לפחות פעם ביום, צץ בראשי השם דניאל רוגוב. רוגוב היה אחד מאלו שהכרתי לזמן קצר ואולם שתי הפגישות הבודדות שלי עימו וחלק מאמירותיו בפגישות אלו, השפיעו עלי כה עמוקות עד כי אני מחשיב אותו עד היום מורה דרך. היום כשהפניתי מבט למדפי הספרים שבחדר העבודה שלי שוב מצאתי את עצמי מול דניאל רוגוב. ויקיפדיה הזכירה לי שהוא הלך לעולמו לפני 12 שנים, ב-7 בספטמבר 2011. האם זה מקרי שדמותו הציפה אותי לאחרונה? למאמינים במסתרי היקום התשובה הברורה היא שכנראה שלא בכדי.

דניאל רוגוב ז"ל היה שם העט של דייוויד ג'ורוף, מבקר יין ומסעדות שהותיר חותם של ממש גם בישראל וגם מחוצה לה. כמי שעלה לישראל בשנת 1976 מארה"ב הוא החל את דרכו בישראל בעיתון ג'רוזלם פוסט אולם בהמשך כתב ותורגם משך 27 שנים עבור עיתון הארץ, השולחן, יין וגורמה ועוד. הוא גם כתב ספרים ואת מדריך רוגוב ליינות ישראל וכן תרם את ידיעותיו בתחום היין הישראלי לספרים נחשבים בחו"ל. מעבר לכך, הוא גם היה זה שעל בסיסו נבנתה דמותו של המבקר אנטון אגו בסרט המופלא רטטוי (כך הוא סיפר לי).

דניאל רוגוב ז"ל. באדיבות 'איש הענבים',
הותיר חותם בישראל ומחוצה לה. דניאל רוגוב ז"ל/באדיבות 'איש הענבים'

"מענטש" של ממש

יש האומרים שיצר סוגה חדשה של כתיבה בישראל ויש כאלו הטוענים שלא בהכרח טעם את היינות עליהם כתב ביקורת. הצלחתו של אדם ופריצת דרך גוררת באופן טבעי אוהדים מחד ומבקרים מאידך, הדבר טבעי והגיוני. על דבר אחד איש לא יוכל לערער והוא שהאיש היה "מענטש" של ממש, שיחה עימו הייתה מרתקת על סף הרומנטית, הידע שלו חצה גבולות שרבים התקנאו בהם ואישיותו הלבבית בלטה בתחום תחרותי ודורסני לעיתים של עיתונות, יין ואוכל.

ברוב חוצפתי, כשרציתי להתחיל ולכתוב בשנת 2008, אך לא הכרתי איש שיאיר לי את הדרך, כתבתי לרוגוב מייל עם מספר שאלות מתוך מחשבה שהסיכוי לתשובה אפסי. למרבה ההפתעה הוא השיב לי באלו המילים: "Good questions all but each would take at least a small book to answer. May I thus suggest that email may not be the right format and that if you like we could meet for a long coffee and discussion on these issues…". נשביתי בקסמו, נפגשנו והשאר היסטוריה שמהדהדת בי עד היום

עוד בוואלה!

רוגוב כבר לא ישוב לכאן

לכתבה המלאה

רשימת קריאה

שלושה מספריו על מדפי ומעניין לעלעל בהם עד היום: "מדריך רוגוב ליינות ישראל 2011" והגרסה האנגלית הרחבה שפורסמה לאחר מותו "The Ultimate Rogov's Guide To Israeli Wines 2012". המעניין הוא לקרוא את עמדותיו וביקורותיו של רוגוב אז ולטעום את התפתחות היינות עם השנים, כך שלמי ששמר יינות המוזכרים במדריכים אלו למטרת התיישנות, טוב יעשה אם יבדוק את נבואותיו של רוגוב לגביהם. סתם כך כמשחק מעניין.

חשוב לציין כי מאז לכתו, היו שניסו לכתוב מדריכי יין חלופיים אולם הצליחו לתקופות קצרות או כלל לא. המשימה אינה קלה, מעוררת ביקורת ויקרה לביצוע. מצד אחר, המדיה השתנתה בזמן שחלף והדעתנות והביקורתיות של כל אדם באשר הוא תפסה את מקומם של אנשי המקצוע בבחינת "אני יודע הכי טוב", אז אולי זמנם של מדריכים מסוג זה בישראל חלף יחד עם רוגוב.

מדריכי רוגוב ליינות ישראל. קובי קלייטמן,
זמנם עבר. מדריכי היין של רוגוב/קובי קלייטמן

משעשע, אינטליגנטי ומשאיר טעם של עוד

ספר מופלא אחר הוא ספר שכתב רוגוב באנגלית וניתן עד היום להשיג בחנויות כמו אמזון - "Rogue, Writers & Whores, Dining with the rich & Infamous" הספר יצא לאור בשנת 2007 ולאחר שקראתי בו מספר פעמים אני יכול להמליץ עליו בפה מלא. מדובר בסיפורים קצרים/ביוגרפיות של אנשים שתרבותם, שמותיהם או תשוקתם נקשרו לעולם הגסטרונומי. כפי שרומז שמו של הספר חלקם סופרים, חלקם אצילים, שפים ואחרים נוכלים ואנשים מפוקפקים.

נוכלים, סופרים וזונות. ספרו של דניאל רוגוב. קובי קלייטמן,
נוכלים, סופרים וזונות. מומלץ בחום/קובי קלייטמן

בין הכוכבים המוזכרים - המלכה אליזבת ה-1, המרקיז דה סאד, ג'יאוספה טורטוני, מדאם דה פומפידו, אמיל זולא, ארנסט המינגוויי ועוד. כל אלו כתובים בשפה קלילה ומשעשעת לצד מתכונים שחלקם נקראו על שמם של אותם אנשים. כמו רוגוב גם הספר על אף הפרסונות שבו, משעשע, אינטליגנטי ומותיר טעם של עוד. קריאה מהנה ומחכימה. לזכרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully