וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פירות יבשים זה לחלשים

טליה לוין

עודכן לאחרונה: 6.2.2023 / 14:03

טליה לוין חוגגת ט"ו בשבט עם כמה יינות אורגניים, אקולוגיים וטעימים במיוחד

יקב הרי גליל כרמים. יח"צ,
כרם בר קיימא, יקב הרי גליל/יח"צ

מאז שסיימתי את בית הספר היסודי לא התייחסתי יתר על המידה לט"ו בשבט. הוא הפך מבחינתי לעוד חג מיותר שבו מקבלים מהעבודה מארז פירות יבשים ומעבירים הלאה (למעט בננות מיובשות, שהן מבחינתי מעדן). אבל בשנתיים האחרונות נחשפתי למגמת היינות האורגניים והטבעיים שהלכה ותפסה תאוצה גם בישראל, לצד תזונה עונתית, טבעית מהאדמה לצלחת, והבנתי שיש משהו באדמה שלנו ששווה התייחסות מעבר לנטיעה של שתיל כשלהו פעם בשנה.

מוקדם יותר השבוע, קיבלתי תמונות של האחיינים שלי עם שתילים מלאי בוץ ביד. בתמורה החזרתי לקבוצה המשפחתית, תמונה שלי עם בקבוק יין, שאמנם לא נעשה מפירות ארץ הקודש, אבל יוצר בניו זילנד, בתהליך טבעי ללא תוספות. הכי קרוב לאמא אדמה. תמיד חיבקתי עצים, עד שהתחלתי לשתות יין ולחבק בקבוקים וחביות.

כרם אקולוגי, יקב תבור. יח"צ,
כרם אקולוגי, יקב תבור/יח"צ

למה לי אקולוגיה עכשיו?

כששואלים אותי מה זה השטויות האלה?, ולמה גם ביין אנחנו צריכים להתפלסף עם קיימות? ומה ההבדל בין הטעמים? אני עונה שזה עניין של טעם. גישת הבסיס בתהליך הייצור של יין טבעי אורגני, ביודינאמי וכו', היא פשוטה: לקחת כמה שפחות, ולהוסיף כמה שפחות. נכון שהיין נראה כאילו הוא מגיע ישר מהכרם לבקבוק, אבל תהליכי הייצור של יינות תעשייתיים כוללים לא מעט התערבויות בכרם וביקב כמו: הדברה, ריסוסים, תוספות חומצה וסוכר, שמרים, סינון ועוד. בטח תשמחו לדעת שאפשר גם בלי.

אגב, כן כדאי להבחין בין ההגדרות. יינות אורגנים, מקבלים את שמם קודם כל בגלל הכרמים, והשיטה החקלאית בה הם מטופלים. המושג יין טבעי מתייחס לכל תהליך עשיית היין החל מהכרם (ללא ריסוסים) בציר ידני, ועד לסינונים והמניפולציות השונות שלא נמצאים בתהליך. שניהם יכולים להיות נפלאים, צריך רק להבחין בדקויות.

אחרי שפתחתי חבילת בננות מיובשות (לא אורגניות ואני מניחה שמכילות ים סוכר), אספתי עבורכם כמה יינות אורגניים שאני אוהבת במיוחד וחוזרים אצלי שוב ושוב ברכישות. היתרון? הם זולים, ונגישים.

כרם אקולוגי, יקב תבור. לירון אראל,
כרם אקולוגי, יקב תבור/לירון אראל

צלול כמים

לפני שנתיים הגיעו לארץ היינות של יקב ירמן האיטלקי, ונדלקתי עליו מהמזיגה הראשונה. מדובר ביקב אקולוגי ואורגני. הפינו גריג'יו למשל, הוא אחד המוצלחים, ואני תמיד אומרת עליו לאורחים: הוא צלול כמו מים, שתו לאט. לירמן יש גם שרדונה נהדר ובשנת 2016 הם זכו בתואר היקב האיטלקי הטוב בעולם.

ירמן, פינו גריג'יו 2019. יח"ץ,
אורגני, אקולוגי וטעים/יח"ץ

שרדונה די שונה

יקב איטלקי נוסף ברשימה הוא פאולו לאו, מדובר ביקב אקולוגי, שחלק מהכרמים אורגניים ושיטת הטיפול שלו בכרמים דוגלת במה שפחות התערבות מבחוץ. שרדונה סלנטו נעשה מ-100% ענבי שרדונה אורגניים, ואם אתם שואלים אות, מדובר ביין שונה לחלוטין מכל מה שעובר לכם בראש כשאתם שומעים 'שרדונה'.

פאולו לאו שרדונה. יח"צ,
אין עוד שרדונה כזה/יח"צ

מהטובים בז'אנר

יקב קאוויט, הופיע כמה פעמים במדור בעיקר בשל המחירים הנוחים והיינות המצוינים שלו. הוא ממוקם במחוז טרנטינו באיטליה, ובעצם אחראי על כמעט שני שלישים מייצור היינות באזור. מדובר ביקב בר קיימא בו כל תהליך הייצור מהכרמים נטולי הריסוס וההדברה ועד לאריזות הבקבוקים שנעשות מחומרים ממוחזרים, מתחשב בסביבה. 'בוטגה וינאי, סוביניון בלאן' הוא אחד המוצלחים בעיני בז'אנר. במחיר שלא קורע את הכיס.

יקב קאוויט בוטגה וינאי סוביניון בלאן. יח"צ,
יין מוצלח במחיר נוח/יח"צ

תתחברו לטבע

אלה הן הבחירות האישיות שלי, אבל כמובן שאם אתם רוצים לצלול באופן מקצועי יותר לעולם יינות הפרא היינות הטבעיים והביו דינאמיים, אני ממליצה ללמוד אותו דרך ניסוי וטעימה. בסופו של דבר, טעם הוא אישי, ואין כמו לדעת שעשינו משהו למען כדור הארץ (וגם בריאות הגוף שלנו) כשאנחנו מזינים אותו במשהו טבעי.

איפה מוצאים יינות טבעיים? היום כמעט בכל מקום. חפשו אותם אצל יבואני היין, ובחנויות השונות. ג'יאקונדה (החלוצות בתחום שזיהו את המגמה), עסיס יינות פרא, יין בעיר, דרך היין, מנו וינו. ועוד. צאו, שתו ותתחברו לטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully