וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה המאד מגעילה שאתם פשוט חייבים להשרות תותים במי מלח - חייבים!

29.1.2024 / 0:05

האם חרקים קטנים מסתתרים בתותי השדה האהובים עלינו? התשובה היא כן - ויש לא מעט סרטונים בטיקטוק שמאשרים את זה. שיטת השרייה במי מלח צפויה לגרום לחרקים לצאת החוצה, אך האם היא באמת עוזרת? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על התופעה המטרידה הזאת

זה מה שקורה כשמרים תותים במים עם מלח/@itsmyrayeraye

אנחנו ממש מצטערים להיות אלה שמבשרים לכם על זה, אבל אתם אוכלים חרקים - ולא מעט מהם. בשבועות האחרונים (ויש שיגידו הרבה לפני) צצים להם סרטונים ברשת (רבים מהם זוכים למיליוני צפיות) המציגים תותים בהם מסתתרים חרקים. חלק מהסרטונים חושפים את הנורא מכל בעזרת השריית התותים במי מלח, שכן פעולה זו גורמת לאותם חרקים נחבאים לצאת החוצה ולהיחשף במזימתם. בכל הסרטונים התותים נראים טריים לגמרי, ללא שום סימני ריקבון או זחלים פולשניים. אולם ברגע שהם מושרים במי מלח, חלק מהזרעים מתחילים להתנועע והתולעים הקטנטנות מתחילות לזחול להן החוצה. לא מאמינים לנו? חפשו #strawberrieswithbugs בטיקטוק ותגלו שלא מדובר במקרה חד פעמי. גם צירפנו לכתבה הזאת כמה דוגמאות מבחילות לצפייה, אם תבחרו להרוס לעצמכם כל הנאה אפשרית מהפרי הטעים. למעשה, לא מזמן גילינו שלא מדובר בפרי אלא בפרי מדומה (אבל אתם מוזמנים לדון על זה בכתבה אחרת ומטרידה לא פחות. כאן מדברים על חרקים).

נקח לדוגמא את קריסטה טורס מ-Buzzfeed שגם היא נחרדה מהשמועות והחליטה לבדוק את העניין בעצמה. טורס סיפרה שמילאה קערה במים, שמה בת תותים, הוסיפה חמש כפות גדושות של מלח ים וחיכתה כחצי שעה. גם במקרה שלה, תולעים שהשתלבו להם יופי עם זירעוני התות החלו להתנועע החוצה. למעשה, מתוך שמונת התותים שהיא השרתה, בשישה נמצאו חרקים.

אז האם באמת אנחנו אוכלים תותים מלאי חרקים? התשובה היא כן עם הסתייגות קלה ותכף נסביר מדוע.

קודם, בואו נצפה ב"יופי הזה":

למעשה לא מדובר בתולעים אלא בזחלים של חרק שנקרא תסיסנית נקודת כנף (דרוזופילה או SWD). לפי "ענף משאבי הפירות של אוניברסיטת קורנל", מקורם של החרקים המזיקים אלה במזרח אסיה, כשבסופו של דבר הם הגיעו לארה"ב דרך ניו יורק בשנת 2011 (או לפני כן). מאז, הם התפשטו ברחבי ארה"ב - וכיום הם כבר כמעט בכל מקום.

עוד דברים שלא ידעתם על מאכלים אהובים
שימו לב לסימנים האלה על בננות - כי כנראה שיש בהן עכבישים

אנשים מאבדים את זה לגמרי כשהם מגלים כיצד גדלים אגוזי קשיו

הדבר המבחיל שלא ידעתם שנמצא בתאנים שאתם אוכלים

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
@itsmyrayeraye Ewwwww it works!!! I'll never look at strawberries the same again! #fyp #strawberrybugs #strawberrieswithbugs ♬ original sound - Everett
@sf_microscopy It makes sense why we need to wash our fruits… microscopic bugs live on them! Strawberries are actually pretty fascinating fruits. Did you know they have higher levels of vitamin C than oranges??? Each little yellow seed on the strawberry is the actual fruit, not the strawberry itself! They are essentially tons and tons of aggregates forming together into one big accessory tissue that's red and sweet. My strawberry seeds appeared black in certain areas. This means it's infected by a fungal pathogen, giving it something called black seed disease! #microscope #microbiology #underthemicroscope #microscopy #microcosmos #nature #strawberry #bugs #fruit #fyp #fypage #fypシ ♬ Lofi Hip Hop - DANYKO BEATS KREAM

האם זה קיים גם בישראל?

בישראל מצויים כ-35 מינים ממשפחת התסיסנית. לפי מידע שפורסם ע"י ענף השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, תסיסנית נקודת כנף זוהתה לראשונה בישראל באמצע 2019, כשהפרטים בודדו מפירות פטל ואסנה (blackberry) באזור גוש עציון, רמת הגולן ואזור השרון. רוב הפרטים בודדו מפירות נגועים ומעטים ממלכודות שהוצבו. בשנה שעברה זוהתה התסיסנית בחלקות פטל ואסנה באזור השרון, שהוא האזור העיקרי לגידול תות שדה בארץ. אולם, נכון לכתיבת מידע זה, מדובר במין חדש שאינו מסב נזק לתות השדה - אך היינו מנסים בכל זאת את שיטת ההשרייה במי מלח רק כדי להיות בטוחים.

כפי שכבר הבנתם, החרקים הללו מסתתרים לא רק בתותים. הם אחראים לגרימת נזק חמור ולהרס יבולים בשווי מיליוני דולרים הכוללים לא רק תותים, אלא אוכמניות, פטל, אפרסקים, דובדבנים וענבים. כשמגיע הזמן של נקבות התסיסנית להטיל את ביציהן, הן משתמשות ב"ביציות דמויות המסור" שלהן כדי לחתוך את הקליפה של הפירות שכמעט בשלים ולהפקיד את הביצים האלו בבשר הפרי. שלבי הזחל והגולם נמשכים עד שלושה שבועות, שבהם הם חיים וגדלים בתוך הפרי שלכם.

לעוד סיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו >>>

אז מה אנחנו יכולים לעשות בנידון?

למומחי הפירות של אוניברסיטת קורנל יש כמה הנחיות - עוד לפני שאתם שוטפים את התותים. בתור התחלה, קח את פירות היער שלכם, בין אם הם מחנות או כאלה שקטפתם בעצמכם, והכניסו אותם לקירור של 0 מעלות צלזיוס. זה יעצור או לפחות יאט את התפתחות הזחלים - וזה ישפר את איכות הפרי שלכם. (אם אתם מבשלים אותם, הם גם טוענים שרוב הזחלים ימותו בטמפרטורות של 33 מעלות צלזיוס בלבד).

בקורנל אומרים שהשרייה במלח היא אחת הדרכים שבהן חקלאים יכולים לבדוק את היבולים שלהם כדי לראות אם הם נגועים, וזה אכן כלי שיעבוד עבורכם בבית. כל מה שאתם צריכים זה כף אחת של מלח לכל כוס מים. הזמן שאתם צריכים להמתין עד שהחרקים יועילו בטובם לצאת החוצה משתנה לפי סוג וגודל הפרי, אבל זה בדרך כלל יקח 15 דקות לראות אותם מתחילים לברוח להם מבתיהם - אם הם באמת שם.

אולי ינחם אתכם לשמוע שהחרקים האלה לא הולכים לפגוע בכם, גם אם תאכלו אותם. הרי רוב הסיכויים שכבר אכלתם אותם בלי לדעת והנה אתם כאן איתנו. דון לואיס, דוקטור ואנטומולוג מאוניברסיטת איווה סטייט אמר ל-Everyday Health שהזחלים אינם נראים לעין בלתי מזוינת, וברגע שפירות היער יתקררו וגדילתם תעצר, הם לא יהיו מורגשים יותר. עם זאת, תוכלו לראות אותם אם תשאירו את הפירות בטמפרטורת החדר למשך מספר שבועות בזמן שהזחלים מתבגרים להם, אבל אף אחד לא ירצה לאכול את הפירות עד אז בכל מקרה. אם אתם כן אוכלים אותם, הדבר הגרוע ביותר שתקבלו הוא מעט חלבון נוסף לתזונה היומית שלכם.

ככה מנקים את התותים במי מלח:

אתם אוכלים יותר חרקים משחשבתם - המון מהם

אם הם בלתי נראים ולא מזיקים במיוחד, איך הם יכולים להרוס יבולים בשווי מיליוני דולרים? זה פשוט כי נוכחות הזחלים יכולה לקצר את חיי המדף של היבול. החקלאים לא רוצים שלקוחות יקבלו פירות עם המדבקות שלהם עליהם ואז יראו איך הם מתקלקלים יום אחרי שקנו אותם והביאו אותם הביתה. זה עלול להרוס להם את העסק - וזו הבעיה האמיתית כאן.

רוצים עוד חדשות מנחמות? אתם אוכלים יותר חרקים משחשבתם - המון מהם, ואין לכם מושג בכלל. זוכרים שסיפרנו לכם שיש חלקים של ג'וקים טחונים בקפה שלכם? לא רק שם מתברר. Scientific American בחן מקרוב כמה חרקים סביר להניח שאנו אוכלים ומצא כי מינהל המזון והתרופות מודע לחלוטין לעובדה שזה לא עולם מושלם ושדברים מגעילים הולכים להיכנס לאוכל שלנו. קחו למשך ממרח תאנים. מותר על פי החוק שממרח תאנים יכיל עד 13 ראשי חרקים לכל 100 גרם. מה עם מיץ פירות? זה אפילו יותר גרוע: בכל 250 מיליליטר יכולה להימצא רימה אחת. המגבלות האלו לא מיועדות להזהיר על פגיעה אפשרית בבריאותנו אם במקרה נאכל 15 ראשי חרקים או 200 רימות. המגבלות קיימות כי אם נראה חרקים או חתיכות חרקים צפים להם במיץ הענבים שלנו, זה הולך להגעיל אותנו. במילים אחרות, זו אסתטיקה גרידא. מותר לאכול חרקים כל עוד לא רואים אותם.

ההערכות מראות שרוב האנשים אוכלים בין קילו אחד לשני קילו של חרקים, חלקי חרקים ורימות מדי שנה... אנחנו פשוט לא יודעים את זה (ועכשיו אנחנו כן. מוזמנים להודות לנו בתגובות).

זוכרים שיש חלקי ג'וקים בקפה? פתאום זחלים בתותים כבר לא נשמע כזה נורא

והנה עוד קצת תותים מבחילים:

@kylethomas

there are BUGS in strawberries ??

♬ original sound - kyle thomas ?

בלי קשר לזחלים - התותים שלכם מטונפים

אפשר לחפור עוד קצת על תותים? יופי, כי אם זה לא החרקים - אז יש עוד סיבה טובה לשטוף תותים טוב טוב. הרי ברור שאנחנו לא הולכים באמת לוותר עליהם. לפני השטיפה, התותים מאוד מלוכלכלים. למעשה ב-Environmental Working Group התותים נכנסים מדי שנה לרשימת 12 המאכלים המלוכלכים ביותר, בעיקר בעקבות הכמות העצומה של הכימיקלים המשמשים לשמירה על אספקה שנתית קבועה.

שם אומרים שמשרד החקלאות בארה"ב מצא בממוצע 7.8 סוגים שונים של חומרי הדברה בכל דגימת תות שנבדקה בשנים 2015 ו-2016 (בעוד שכל שאר הגידולים יחד הניבו ממצא ממוצע של 2.2 חומרי הדברה שונים). הממצאים של The Conversation מאשרים: הם אומרים שמגדלי תותים בקנה מידה גדול משתמשים בכמות מזעזעת של חיטוי אדמה (כדי להרוג חרקים בעפר), כמו גם בחומרי הדברה ודשנים. ב-Real Simple טוענים שחומרי הדברה ומזהמים אחרים הם הסיבה האמיתית לכך שאתם צריך להשרות את התותים שלכם במים - עם חומץ. לפי המלצתם, אם אתם מתכוונים לשים את התותים שלכם במקרר לזמן מה, השרו אותם למשך 20 דקות בתמיסה של מים וחומץ (ביחס של 4:1) לפני שאתם מכניסים אותם לקירור.

אנחנו מקווים שבזמן הזה לא הוצאנו לכם כל חשק לתותים - ואם כן, לפחות חסכנו לכם קצת כסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully