וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריזלינג נגד ריזלינג

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 20.5.2024 / 14:27

זן הענבים שמקורו בגרמניה זוכה בשנים האחרונות להערכה מחודשת ברחבי העולם. אורית גרינבוים-לירון טעמה והעריכה שני יינות ריזלינג מקומיים מכרמים יחידניים

משאבת דלק. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
לבדוק שמן מים?/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

יינות סינגל ויניארד או כרם יחידני בעברית, כשמם כן הם: יינות המופקים מענבים שמקורם בחלקת כרם אחת. החלקה נבחרת בשל איכות פרי יוצאת דופן, שנגזרת ממיקום החלקה, מבנה הקרקע, גיל וזן הגפנים ומאקלים מובהק וייחודי.

כרם שפירותיו אובחנו ככאלו יהיה הבסיס ליינות סינגל ויניארד והיינן.ית שיקבל לידיו את ענבי האיכות, ינסה בכל כוחו שלא לפגום בפרי הטוב באמצעות טכניקות יינניות ביקב, אלא להסתפק בתהליכי ייצור יין "רכים" יותר.

מעבר לאיכות הפרי יש אמירה בהפקת יין מחלקת כרם אחת, שמצביעה על ביטחון. או לכל הפחות אומץ לצאת ולבשר שכאן, מהכרם הזה ששמו מתנוסס על הבקבוק, ייצרנו יין שאין כמוהו בעולם, יין מיוחד ויוצא דופן. לכן בדרך כלל משקיעים בעשייתו משאבים רבים, בתקווה שנוכל לקבל את הכרם בכוס היין שלנו.

אילוסטרציה. ShutterStock
לקבל את הכרם בכוס היין/ShutterStock

שובו של הריזלינג

מקורו של הריזלינג, אחד מששת זני הענבים האצילים, לצד קברנה סוביניון, מרלו, פינו נואר, שרדונה וסוביניון בלאן, הוא בגרמניה. בזכות המבנה הארומטי הייחודי שלו, החומצה הגבוהה והעמידות בפני תנאי אקלים קיצוניים, הוא ידוע כאחד הזנים הכי ורסטיליים שיש.

מפיקים ממנו יינות יבשים עד מתוקים, מבעבעים ושקטים, צעירים קלים ורעננים עד מתיישנים מורכבים. מקורו אמנם בגרמניה הקרה, אבל ריזלינג יכול לגדול באזורי אקלים נוספים, ובכל מקום כזה הוא מקבל אופי ופרופיל ארומטי קצת שונה.

עבור מרחרחי תחנות דלק, זהו זן אהוב במיוחד מפני שעם קצת זמן התבגרות בבקבוק, הוא מפתח ניחוח פטרול ייחודי. כדי לא להאפיל על קשת הריחות והטעמים הטבעית שלו, עשייתו ביקב נקייה ללא שימוש אגרסיבי בחביות עץ.

במהלך המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20 יינות ריזלינג לבנים מגרמניה היו הבון טון של משפחות מלוכה ואצולת אירופה, ערכם התרבותי והכלכלי היה שווה ערך ליינות בורדו המפורסמים מצרפת.

אחרי מלחמת העולם השנייה, בשל מחסור חריף ביין, יוצרו כמויות גדולות של יינות לא איכותיים מענבים שנבצרו מוקדם ולא הגיעו לבשלות מלאה. התוצאה הייתה יינות לא טובים בעלי חמיצות עוקצנית וקשה, חסרי גוף ונפח. כדי להפוך אותם לנחמדים ונגישים יותר, הוסיפו היצרנים תירוש מתוק וכך יצאו לעולם יינות ריזלינג מתוקים, דלילים ולא מעניינים שהוציאו שם רע לזן כולו.

במשך השנים חזרו יקבי גרמניה לייצר יינות איכות מרוכזים ומורכבים וכך גם באוסטריה, צרפת ומקומות נוספים בעולם.

הוא לא נמצא אמנם ברשימת עשרת הזנים הנטועים ביותר בעולם אבל בזכות יינות מגוונים ומעולים וקצת יחסי ציבור במקומות הנכונים, הריזלינג זוכה בשנים האחרונות להכרה והערכה מחודשת.

מלבד מקום גידולו הטבעי בגרמניה ואלזס שבצרפת, ניתן למצוא אותו כמעט בכל מדינת יין על גבי הגלובוס, ולעיתים צצים ועולים לתודעה אזורים כמו פינגר לייקס במדינת ניו-יורק, שיינות הריזלינג שלו מככבים בכל המקומות הכי נכונים בניו-יורק סיטי.

עוד בוואלה!

עם אחד, בירה אחת, ברבן אחד וסקוטש

לכתבה המלאה
כרמים בחבל אלזס, צרפת. ארז מיכאלי
אלזס, צרפת, מקום גידלו הטבעי של הריזלינג/ארז מיכאלי
"זני ענבים הם קצת כמו אנשים, גם לנו יש טרואר"." יפתח פרץ, יינן ראשי, יקבי כרמל

מכיוון שריזלינג מבטא כל כך טוב את מקום גידולו, שוחחתי עם יפתח פרץ, היינן הראשי של יקבי כרמל, על שני יינות ריזלינג מסדרת סינגל ויניארד משני כרמים. האחד מכרם קאיומי שבגליל העליון והשני מכרם הר אביטל ברמת הגולן.

"זני ענבים הם קצת כמו אנשים, גם לנו יש טרואר" אומר יפתח. "יש אנשים שמרגישים טוב בכל מקום ויש כאלה שזקוקים לסביבה מאוד מסוימת כדי שירגישו במיטבם."

"נביולו וסנג'ובזה למשל, זקוקים לסביבה הטבעית שלהם ומאוד קשה לגדל אותם מחוץ לאזור המוצא שלהם."

"ריזלינג לעומתם מתאקלם יפה בהרבה אזורים, אבל צריך לדעת לגדל אותו מכיוון שהוא מאוד רגיש לרקבונות. על קרקע פורייה הוא מיד נרקב."

יפתח פרץ, יקבי כרמל. יוראי רבן,
יפתח פרץ, יקבי כרמל/יוראי רבן

יקבי כרמל, סינגל ויניארד, ריזלינג כרם קאיומי 2017

כרם קאיומי ממוקם כאמור בגליל העליון, צפונית לצומת מירון, על אדמת גיר קשה ואדמת טרה רוסה רדודה. הריזלינג נטוע במפנה דרום מזרחי וחשוף לשמש בוקר שמיבשת את הטללים ומורידה את רמת הלחות בכרם. חלקת הריזלינג נטועה בחלקו העליון של הכרם הגדול, בגובה 750 מטר מעל פני הים.

הוא מגיע מהר מאוד לפטרוליות, לכן היין הסופי מאוד ברור בטעמי הריזלינג שלו. הכרם כבר לא ברשות יקבי כרמל, אולם נשארו מעט בקבוקים מבציר 2017 שעליו חתום היינן הראשי הקודם של כרמל ליאור לקסר שזו גם הייתה שנתו האחרונה בתפקיד. הכורם קובי ארנס, הצליח למרות הקושי במניעת רקבונות להגיע לתוצאות טובות.

ליאור לקסר, יינן ומנכ"ל, יקבי ירושלים. דייויד סילברמן,
ליאור לקסר, היינן הראשי הקודם של יקבי כרמל/דייויד סילברמן

איך היין?

יבש לחלוטין עם 12% אלכוהול. צבעו זהוב ובאף מתקבלים ניחוחות עוצמתיים של שסק, אגס ואפרסק בשל לצד אבן גיר ומעט פטרול המאפיין את הזן ודבשיות קלה בשל גילו.

גם בטעימה הוא מתאפיין בפרי בשל ומעט מינרליות פטרולית עם מרירות קלה בסיומת וחומצה בינונית. הטקסטורה מחוספסת קלות ונראה שהיין, כבר בן 7, התבגר בחן, עדיין חד ונוספו לו עם השנים עוד רבדים של מרקם, ארומות וטעמים.

ריזלינג ישראלי מהנה מאוד, במיוחד עבור אוהבי לבנים מתיישנים. מציינת שוב שאין עוד הרבה בקבוקים כאלה. המחיר: 100 שקלים.

יקבי כרמל, סינגל ויניארד, ריזלינג כרם קאיומי. יח"צ,
לאוהבי המתיישנים/יח"צ

יקבי כרמל, סינגל ויניארד, ריזלינג כרם הר אביטל 2022

הכרם נטוע מערבית להר אביטל ובנטל שבצפון רמת הגולן על קרקע ענייה, עמוקה, עם הרבה אפר וולקני וחרסית. האדמה המנוקזת משאירה את פני הקרקע יבשים כמו שריזלינג אוהב, וסופגת מהר את מי הגשמים כאשר החרסית אוחזת מינרלים ומים מתחת לפני הקרקע, לכן כמעט אין צורך בהשקיה.

בגובה 900 מטר מעל פני הים הבשלת הענבים מאוחרת באופן יחסי ויש להם מספיק זמן כדי לפתח מנעד רחב של ארומות וטעמים.

עונת ההבשלה בשנת 2022 הייתה נהדרת לדברי יפתח, בזמן שברוב חלקי הארץ סבלו הגפנים מרקבונות הריזלינג מהר אביטל לא מתאפיין בטעמים קלאסיים, הוא יותר רך ומנומס, פחות פטרולי וצועק.

השרייה קצרה על הקליפות לפני התסיסה האלכוהולית, העניקה ליין חספוס מעניין וגם יישון קצר של חלק מהיין בחביות פותח אותו ומוסיף מורכבות.

יקבי כרמל, סינגל ויניארד, ריזלינג הר אביטל. יח"צ,
לארוחה טובה/יח"צ

איך היין?

יבש בעל 12% אלכוהול, צבע קש וארומות גבוהות של פרחים לבנים, יסמין, קליפת תפוז, אפרסק לבן ואבן רטובה (אפילו מעט זפת), מאוד מבושם.

בפה מתקבלת חומצה גבוהה וטקסטורה מחוספסת, קצת שמנונית והסיומת ארוכה. גם בטעם נשמרת פרחוניות נעימה, חדות, מינרליות ומורכבות.

כיף לשתות אותו עכשיו אבל יכול להתיישן ולהתפתח נהדר בבקבוק. יין לארוחה טובה. המחיר: 100 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully