וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמן המטבח: איזה סלטים אפשר להכין יום מראש?

20.5.2015 / 13:49

הכנה מראש תמיד מבורכת כשמתכוננים לארוחות חג גדולות. מסתבר, שלא רק פשטידות וקישים אלא גם חלק מהסלטים משתבחים עם הזמן

סקרנים לגבי חומר גלם? רוצים לבשל משהו אבל לא יודעים איך? יש לכם שאלה לגבי תהליך הכנה? כתבו לנו בפייסבוק או במייל

סלט חסה עם מוצרלה ותאנים. נמרוד סונדרס
סלט חסה עם תאנים. להכין רק ברגע האחרון/נמרוד סונדרס

נעמה שאלה: ערב שבועות יצא השנה ואני מעדיפה להכין כמה שיותר דברים מראש. על אילו סלטים אתה ממליץ להכין יום לפני ?

בקצרה:
שיטוט זריז במדפי הסלטים המוכנים בסופר יתן כיוון מצוין לגבי מה מתאים להכנה מראש, ומה לא, כשכמובן הכנה בבית מאפשרת לשלוט במדויק בטעמים וחומרי הגלם שמוגשים לאורחים.

בגדול, ככל שסלט יותר מימי או יותר עדין, כך כדאי לתבל אותו ברגע האחרון. סלטים מבוססי ירקות ככרוב, חצילים, סלק, ופלפלים, או סלטים של קטניות או דגנים, אין בעיה להכין מראש והם אפילו ישתבחו עם הזמן.

בהרחבה:
מה לא מתאים להכנה מראש:כל תיבול של סלט כולל שני מרכיבים מהותיים שמשפיעים על המרקם של הירקות שמרכיבים אותו. הראשון הוא מלח והשני הוא חומצה בדמות מיץ לימון או חומץ. שני אלו, כל אחד בדרכו, גורם להפרשת נוזלים מחומרי הגלם. לכן, ככל שמרכיבי הסלט יותר עדינים ויותר מימיים, כך נהיה כדאי פחות להכינם מראש.

כך למשל סלטים מבוססי עגבניות (אפילו סלט עגבניות חריף ופשוט) ממש לא כדאי להכין מראש, שכן חשיפה ממושכת לתיבול הסלט תהרוס את מרקם העגבניות הטריות. באופן דומה גם חסה, שרובה ככולה מים, תהפוך לשלולית חסרת מרקם ואופי אחרי לילה במקרר. מקבילים לחסה הם עלי הבייבי, שמצטרפים כמעט תמיד לסלטים מבוססי ויניגרט וגם הם ממש לא אוהבים שמתבלים אותם מראש.

מה שאפשר לעשות במקרה של העלים הוא לשטוף אותם (את החסה גם אין בעיה לחתוך) לייבש (ואם תהית אי פעם למה מייבשים, ההסבר כאן) ולהניח בקערה לילה מראש, ואז רגע לפני ההגשה להוסיף את שאר המצרכים ולתבל.

סלט כרוב אסיאתי. נמרוד סונדרס
סלט כרוב אסיאתי. משתבח עם הזמן/נמרוד סונדרס

קטגוריה אחת של סלטים שתמיד כדאי להכין ברגע האחרון היא סלטים שמבוססים במהותם על עשבי תיבול, כמו טאבולה למשל. עם זאת, כשעשבי התיבול מהווים מרכיב משני (כמו בדוגמאות הבאות) אפשר להוסיף אותם מראש שיתמזגו בטעמי הסלט.

מה כן:
כל מה שאינו עדין אפשר להכין ולתבל מראש. למשל סלט כרוב, שהשרייה ארוכה ברוטב מרככת אותו והופכת אותו ליותר כיפי לאכילה, או סלט סלק, שמרקמו הגס יחסית מאפשר לו להישאר יציב למשך זמן רב. כנ"ל לגבי סלטים מבוססי חציל ו/או פלפל קלוי, שגם ככה במהלך הבישול (בין אם בקלייה על להבה או בתנור) מאבדים את רוב הנוזלים שלהם ושומרים על מרקמיהם גם בלילות שאחרי.

עוד מושלמים להכנה מראש הם סלטי המיונז למיניהם: תפוחי אדמה, טונה או ביצים הם הדוגמאות הבולטות, שלושתם מתבססים על חומרי גלם שאינם עתירים במים (או לחילופין, בהם המים כלואים בחוזקה, כמו במקרה של תפוחי האדמה) ולכן אין בעיה להכינם יום ואפילו שלושה מראש.

עדשים ירוקות אורלי פלאי. נמרוד סונדרס
סלט עדשים. הזמן עושה לו טוב/נמרוד סונדרס

הסלטים שבעיני הכי מוצלחים להכנה מראש, וגם משתבחים מלילה במקרר, הם סלטי הקטניות והדגנים: סלטים המבוססים על שעועית, עדשים, מאש, לוביה, אורז מלא, חיטה, בורגול גס, כולם נהנים מאוד משכשוך בנוזלי הרוטב ואף סופגים אותו במהלך הלילה, כך שחווית הטעם היא חזקה יותר. טיפ שאני יכול לתת לגבי סלטים אלו הוא להשתמש בחומץ, ולא רק במיץ לימון, לתיבול (לא משנה איזה בתנאי שהוא חומץ טבעי), הוא מקפיץ את הטעמים ועושה את הסלט חד יותר.

עניין נוסף בהכנת סלטים הוא שלפעמים הם צריכים חיזוק בתיבול, אז רגע לפני ההגשה כדאי לתת טעימה קטנה ולהוסיף מלח/מיץ לימון/חומץ לפי הצורך.

בהצלחה וחג שמח!

סיקור מיוחד: שבועות בוואלה! אוכל
כך תכינו עוגת גבינה קרה עם פירורים
מאפים בקצב הסמבה: לחמניות גבינה
מדריך הבישול: בלינצ'ס הונגרי

  • עוד באותו נושא:
  • סלטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully