וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשם כל הקדושים: 7 מותגי וויסקי אירי (וג'ין אחד) שחייבים להכיר

עודד וייס

עודכן לאחרונה: 22.3.2022 / 14:47

הכתבה הזו הייתה אמורה להתפרסם לפני סנט פטריקס דיי, אבל מישהו שתה קצת יותר מדי במוקדמות ושכח להעלות אותה בזמן. אז באיחור לא אופנתי כלל, קבלו את עודד וייס עם מותגי וויסקי אירי חדשים וחדשים פחות שחובה להכיר

לפני כמה שבועות שוחחתי עם חבר מחו"ל על חגי ישראל. אל תשאלו למה, התשובה ארוכה מהסיפור עצמו. מכל מקום, כשהגעתי לפורים אותו חבר העלה מיד את השאלה המתבקשת "רגע, זה לא קצת כמו הלאווין (ליל כל הקדושים)?" הבהרתי שאין דין פורים כדין הלאווין, אדרבא; ישראלים רבים התחילו לחגוג בשנים האחרונות את החג האמריקני (בעיקרו) בנפרד לחלוטין מחגיגות הפורים. רק תנו לישראלים סיבה למסיבה - ועוד מסיבת תחפושות - וצפו כיצד הציבור המקומי מפגין פתיחות מרהיבה לתרבויות זרות. ברוח הגלובליזציה אנחנו ששים לייבא לא רק שוקולד, תנורי סלילים וחלפים סיניים לרכבים גרמניים - אלא גם חגים ומועדים, עדיף כאלה שמצטלמים יפה.

מועד אחד כזה הוא יום פטריק הקדוש, או בלעז סיינט פטריק. בניגוד לכל מיני רכשים חדשים, את סיינט פטריק מציינים כאן מזה עשרות שנים. החג הנוצרי, האירי במקורו, הכה שורשים בארה"ב יחד עם המהגרים שהגיעו מהאי הירוק במאה ה-19. כמו בהרבה מקרים, מה שהולך חזק באמריקה - הולך חזק בכל הגלובוס. סיינט פטריק הפך עם השנים לחג שמנותק יחסית ממסורותיו הדתיות ומתמקד בחגיגת התרבות האירית על גווניה, מסיפורי העם דרך המוזיקה האיקונית ואיך לא - שתייה. אז גם בישראל, על אף שקהילה אירית גדולה אין בה (אבל היי, שני נשיאי מדינה!), ה-17 למרץ הוא יום בו כל חצי הופך לפיינט, כל בירה הופכת לגינס וכל צ'ייסר מתמלא בוויסקי, כשהמהדרין מוסיפים כובעים מצחיקים וניסיונות נואשים לרקוד ריברדאנס. לא נחגוג? נחגוג.

הבירה תחכה לכם יפה בכל אחד מעשרות הפאבים האיריים הפתוחים ברחבי הארץ, היום אני פה בשביל לספר לכם על וויסקי. בשל אופיו המעודן יותר על פי רוב, וויסקי אירי הוא מהחביבים על אוכלוסיית השתיינים המקומית. לכבוד החג, שנפל השנה באופן כמעט קומי בתוך השבוע של פורים, קבלו כמה המלצות למותגים חדשים ופחות חדשים.

גלווי אירלנד. Shutterstock, ShutterStock
גלווי אירלנד/ShutterStock, Shutterstock

ג'יימסון. האירי הנמכר ביותר בעולם

ג'יימסון הוא אחד ממותגי הוויסקי האירי הראשונים שהופצו בישראל והצליח לשמר מאז את מעמדו בתור אחד החזקים שבהם בזירה המקומית. ג'יימסון מתמקדים באופן מוצהר ביצירת וויסקי חלק וידידותי, באמצעות שילוב של וויסקי גריין לצד וויסקי פוט סטיל - סגנון זיקוק אירי שדומה בתהליך לסינגל מאלט אך משלב גם שעורה ירוקה שלא עברה הלתתה. את השילוב הזה מזקקים בג'יימסון פעם נוספת - שלושה זיקוקים בסך הכל, ומיישנים מינימום 4 שנים בחביות. מסורת הזיקוק המשולש משותפת למזקקות וויסקי אירי רבות ואכן מסייעת ביצירת וויסקי קליל יותר שניתן ללגום בהנאה מרובה ובעיקר בכמות מרובה.

עוד בוואלה!

סנט פורים: מערבבים שמחה בשמחה

לכתבה המלאה
הדרך האטלנטית הפראית, אירלנד. Shutterstock, ShutterStock
הדרך האטלנטית הפראית, אירלנד/ShutterStock, Shutterstock

כוויסקי, ג'יימסון מתאפיין באף פירותי יחסית עם קליפות הדרים, קרמל ומעט קמומיל. בפה בולטים טעמי וניל ואלון, כשהסיומת בינונית ומתובלת. הטעמים הנעימים האלה הופכים את ג'יימסון לבקבוק שיכול לעבור איתנו בקלות את החורף ולהמשיך גם לעונה החמה. כשהשמיים בהירים, אל תתביישו למלא כוס גבוהה בקרח, למזוג ג'יימסון עד למעלה ולהנות מהשמש. אז מה אם השמש שקרנית.

טולמור דיו. שומר על הרצף

טולמור דיו, שמגיע מהעיירה טולמור ונקרא על שם המזקק הראשי האגדי של המזקקה דניאל א. וויליאמס (DEW), מחזיק גם הוא בוותק לא רע בחיי הלילה המקומיים ונצפה לא אחת גם במקומות שחורגים מההגדרה של פאב אירי. המפגש הראשון שלי איתו היה בבר אפלולי במרכז התיירות באילת. נסו לדמיין. גם אני מנסה לדמיין, כי אני לא באמת זוכר הרבה מאותו ערב.

גם בטולמור דיו נאמנים למסורת הזיקוק המשולש, אך מוסיפים לתהליך הייצור כמה גוונים של מורכבות שמוציאים אותו מן הכלל; וויסקי גריין, סינגל מאלט ופוט סטיל בני 5 לפחות מיושנים במגוון חביות הכוללות, לצד אלון חדש, גם חביות אקס-ברבן ואפילו אקס-שרי. הסיגנון של טולמור דיו נוטה באופן מובהק למתיקות, עם עוגיות חמות ואגס אפוי באף, טעם דבשי עם רמזים של חמאה חומה ופיניש ארוך ומספק עם ממתק טופי.

טירת קילקני, אירלנד. ShutterStock
טירת קילקני, אירלנד/ShutterStock

בתוך הקטגוריה של המזקקות האיריות הגדולות, טולמור דיו הוא וויסקי שמצד אחד מספק את חוויית השתייה האלגנטית והקלה יחסית, אבל גם לוקח את עצמו יותר ברצינות. כשאתם יושבים בפאב ורוצים לעצור להרהורים בין פיינט לפיינט - טולמור דיו ישמור לכם יפה על הרצף ויביא לכם הרבה נחמה.

דאבלינר. טרנד עולמי

הוויסקי האירי חווה בשנים האחרונות תחייה. לאחר שנשלט במשך שנים על-ידי השמות הגדולים, מזקקות חדשות מתחילות להיכנס לזירה ולרענן את הקטגוריה. מותג חדש יחסית שמתפתח כבר לטרנד עולמי הוא דאבלינר, שנחת בארץ בדיוק בזמן לסיינט פטריק.

זה מתחיל עם דאבלינר אקס-ברבן, וויסקי הדגל של המותג שמזוקק 3 פעמים במזקקת דאבלין ליברטיס ומונח להתיישן בחביות אקס-ברבן למשך פרק זמן של 3 שנים לפחות. הבחירה בחביות אקס-ברבן מכוונת כאן לפרופיל מגובש שמתחבר גם לזרם המרכזי של הוויסקי העולמי, ולאו דווקא רק לזה האירי. אבל כיוונים בצד, מדובר וויסקי אירי שופע טעם ומפתיע; אף לא אופייני של חלב קוקוס ופרלינים, בפה שוקולד מריר וקרמל מלוח, הפיניש הבינוני אקס-ברבני במובהק עם בננה ומקל וניל. עוד הפתעה מחכה לצרכנים גם בגזרת המחיר, כשהדאבלינר אקס-ברבן מתומחר באופן נגיש ודומה למותגים הנפוצים. יותר שורה תחתונה מזה?

גשר הפני מעל נהר ליפי, דבלין, אירלנד. ShutterStock
גשר הפני מעל נהר ליפי, דבלין, אירלנד/ShutterStock

ממשיכים עם מהדורה נדירה יחסית של המותג שלמזלנו כי-טוב נחתה בישראל - דאבלינר מאסטר דיסטילר'ס ריזרב (להלן 'הריזרב'). המזקק הראשי דאריל מקנאלי בחר 7 וויסקים שונים, גריין וסינגל מאלט גם יחד, אותם יישן לאחר הבחירה בחביות אקס-ברבן לפרק זמן של עד 10 שנים. משהו חסר לכם? כנראה הזיקוק השלישי.

הריזרב מזוקק פעמיים בלבד, בדומה לוויסקי סקוטי, מה שיוצר פתח לטעמים חזקים יותר וגוף מלא יותר. אבל בלי קשר לנתונים הטכניים, הוויסקי הזה לא שגרתי במובן הכי חיובי שיש, עם אף פרחוני ורמזים של ליים ומלח ים, בפה משמשים מיובשים ופלפל שחור ופיניש יבש עם רשמים של עץ-יין. הריזרב מעורר מחשבה ובעיקר חושף תהליך חשיבה ייחודי של המזקק הראשי, שבמידה מסוימת אף מאתגר את גבולות הסוגה.

קינהנ'ס. השיטות מקוריות,הוויסקי מצויין

המזקקה האירית ששורשיה במאה ב-18 ממציאה את עצמה מחדש בשנים האחרונות עם מוצרים ייחודיים והשקעה ניכרת במיתוג, כאשר ב-2021 הייתה קינהנ'ס למזקקה הראשונה בעולם שמקדמת את המותג באמצעים של מציאות רבודה. טכנולוגיה זה נחמד ואף מרשים, אבל קינהנ'ס מצליחים, לצד הקידמה, גם ליצור וויסקי מצוין בשיטות מקוריות.

דוגמה טובה לשיטה כזו היא מהדורת קינהנ'ס קאסק פרוג'קט (Kasc Project, כך במקור), בה המזקקה משנה בתכלית מרכיב בסיסי בהכנת הוויסקי - החבית. הקאסק פרוג'קט מתחיל את דרכו בחביות אקס-ברבן ולאחר מכן עובר לפיניש ממושך בחבית היברידית, המורכבת במיוחד עבור קינהנ'ס מלא פחות מ-5 סוגי עץ אלון - אמריקאי, צרפתי, פורטוגלי, הונגרי ואלון הערמונים. שימו לב כי לא מדובר כאן בגימיק; לזני האלון השונים תכונות שונות ובתי גידול שונים, המעניקים לכל אחד מהם טעם וארומה ייחודיים שבתורם עוברים לוויסקי שמיושן בהם. באף מקבלים כאן נקטרינה וקינמון, הטעם נפתח ברשמי אלון מגוונים שמתחלפים לקקאו ולשקדים, הסיומת תבלינית עם ציפורן ופירות יבשים. וויסקי מעורר מחשבה עם נוכחות חזקה.

קמפוס אוניברסיטת טריניטי בדבלין. אוניברסיטת טריניטי, אתר רשמי
קמפוס אוניברסיטת טריניטי בדבלין/אתר רשמי, אוניברסיטת טריניטי

לצד הקאסק פרוג'קט ניתן למצוא בארץ גם את מהדורת קינהנ'ס הריטאג' סינגל מאלט. לטובת מהדורה זאת נבחרות בכל פעם 30 חביות בלבד מסוג אקס-ברבן, כך שכשאתם שותים את ההריטאג' אתם יכולים להיות בטוחים שכל טיפה של וויסקי נמצאת שם בזכות ולא בחסד. האף עדין יחסית עם בוטנים קלויים וביסקוויט חם, בפה יש אפרסק, תפוח ירוק ומעט שוקולד מריר, הפיניש קצר עם רמזים של פירות יער וסוכריות קפה. מעל רשמי הטעימה, שומר ההריטאג' על איזון ונגישות, כי מסורת זו מסורת.

פרקולן 10 סינגל גריין. בחירה שיש בה אומץ

ממש לאחרונה הושק בארץ המותג 'פרקולן', הוויסקי האירי של מזקקת פאוורסקורט. המותג עצמו צעיר יחסית והוצג לראשונה רק בשנת 2018, אך עבודה ממושכת וכמעט-סודית לאורך שנים ארוכות העניקה לו נקודת פתיחה אדירה עם מהדורות בנות 10, 14, 18 ואפילו 20 שנה. מתוך אלה, אחת המהדורות המעניינות ביותר היא דווקא מהדורת הסינגל גריין המיושנת 10 שנים.

קתדרלת סנט פטריק, דבלין, אירלנד. ShutterStock
קתדרלת סנט פטריק, דבלין, אירלנד/ShutterStock

סינגל גריין היא קטגוריה יחסית קטנה בעולם הוויסקי, של וויסקי המזוקק ממספר דגנים על-ידי מזקקה אחת בלבד. המוניטין של הסינגל מאלט לעתים מטיל צל על הסינגל גריין - כך שבתור התחלה מדובר על בחירה שיש בה אומץ. בתור המשך מדובר גם על בחירה שיש בה צדק; באף פפאיה טרייה וקלמנטינות עם רמזים של קלייה, בטעמים בולטים וניל, חמאת קקאו ושזיף לבן, הסיומת חמה ונעימה עם דובשניות ומעט הל. חזרתם מהפאב? קחו עוד חצי שעה לשבת בבית עם כוס של הפרקולן 10 סינגל גריין, אולי עם כמה טיפות של מים. קלאסה.

קונמארה. שומרי הגחלת של הוויסקי הכבולי

קשה למצוא וויסקי אירי כבולי (peated). הדבר מפתיע, לאור העובדה שמבחינה היסטורית, עד לפני שנים לא רבות חלקים שלמים של אירלנד היו מוסקים לא באמצעות עצים, אלא באמצעות הבערת אדמת כבול - וכך גם ייבוש השעורה כחלק מתהליך ההלתתה, מה שהיה יוצר את הטעם המעושן המוכר בכל וויסקי אירי בו נעשה שימוש במרכיב זה. הזמנים כבר השתנו, אבל קונמארה נותרו שומרי הגחלת של הוויסקי האירי הכבולי, עם סינגל מאלט שמצליח להתבדל ממקביליו הסקוטיים דרך איזון מופתי בין עשן מובחן למתיקות ידידותית בוויסקי הזה של מזקקת קילבגן המוערכת.

רחוב גרפטון, דבלין, אירלנד. ShutterStock
רחוב גרפטון, דבלין, אירלנד/ShutterStock

אם וויסקי כבולי נחשב בקרב שתיינים לשנוי במחלוקת בשל טעמו העז, קונמארה הוא אחת הדוגמאות לוויסקי שביכולתו לגשר על הפער. ארומה מעושנת משתלבת עם רשמי פרחי בר ורמז של עשבי תבלין, בפה העשן עדיין נוכח אך מתמתן ומתבלטים טעמי לחם טרי ריבת הדרים, הסיומת מעט אדמתית עם רעננות תפוחית. חובבי הכבול יוכלו לשתות ממנו עוד ועוד ברוח החג, מי שלא מורגל בוויסקי כבולי אבל מוכן להתנסות יוכל להכניס לחוויית הסיינט פטריק שלו קצת עשן מתוק. יצא פואטי, אה?

בונוס: ג'ין אירי - דראמשנבו גאנפאודר

מצטער, הייתי חייב, אבל אתם תודו לי אחר-כך. מי שרוצה לגוון קצת את הזיג-זג הקבוע בין בירה לוויסקי יכול להוסיף לרצף את הג'ין האירי המעולה של מזקקת דראמשנבו - גאנפאודר ג'ין, שנקרא כך על שם אחד המרכיבים הבוטניים המובילים בתזקיק, עלי תה מזן גאנפאודר (Gunpowder) היוקרתי.

פארק סן סטפן גרין, דבלין, אירלנד. ShutterStock
פארק סן סטפן גרין, דבלין, אירלנד/ShutterStock

דראמשנבו מתבססים על תזקיק איכותי, אליו מוסיפים תערובת תבלינים שנוצרה בהשראת טעמים מזרח-אסייתיים; ערער, עשב העוקצנית, שורש אנג'ליקה, זרעי קימל, תה גאנפאודר, אשכולית אדומה, הל, זרעי כוסברה, שורש איריס, כוכב אניס, לימון וקפיר ליים. כל אלה מתחברים ביחד לג'ין בעל גוף מורגש אך נעים לשתייה, טעים ומורכב שמהנה גם בתור תזקיק נקי, עם טוניק איכותי וגם במגוון קוקטיילים. נצלו את שאריות החורף והוסיפו לכוס פלח של פרי ההדר האהוב עליכם, לגמו באיטיות תוך כדי שאתם עושים עיניים לבקבוק הכחול שהפך בין-רגע לדבר הכי יפה בארון המשקאות שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully