וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בציר 2022: "עד עכשיו התנאים היו מאוד טובים"

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 8.8.2022 / 12:06

ערן גולדווסר, יינן יקב יתיר, מספר למירה איתן על ההתמודדות עם תנאי הגידול הגפן באקלים חם ויבש. לגבי הבציר הנוכחי, גם הוא די אופטימי

זהו, אפשר כבר להגיד את זה, הוא התחיל. בציר 2022. התקופה המרגשת ביותר ביקבים, ובעצם התקופה שתקבע יותר מהכול איך ייראו וייטעמו יינות השנה הזו. עד כה מרוב חלקי הארץ שומעים על שנה טובה ומאוזנת, אך זוהי רק התחלת הבציר, ואין יודע מה באמת יהיו תנאי מזג האוויר בהמשך הקיץ. ביקב יתיר התחילו את הבציר עם הזן הלבן ויונייה, וערן גולדווסר, יינן היקב, מספר לנו על ההתמודדות עם תנאי הגידול בארץ ועם אקלים חם ויבש.

בציר ביקב יתיר. אריאל ניצן,
התקופה המרגשת ביותר ביקבים/אריאל ניצן

האם מרגישים את ההתחממות הגלובלית?

"אני לא יכול להגיד שמרגישים את זה ממש ביומיום. אבל כשמסתכלים על הממוצע של השנים האחרונות רואים מגמה של ימים עם חום קיצוני וירידת מנות קור בחורף, אבל היא לא סופר מובהקת. בשנתיים האחרונות היו דווקא חורפים די גשומים עם מנות קור טובות. עונת הגידול הייתה יחסית נוחה בלי אירועים של חמסינים או לילות חמים מדי. לגבי שנת 2022, עד עכשיו התנאים היו מאוד טובים."

עוד בוואלה!

יין מההר במדבר: מרכז מבקרים חדש ליקב יתיר

לכתבה המלאה
כרמי יקב יתיר. ערן גולדווסר,
ימים עם חום קיצוני וירידת מנות קור בחורף/ערן גולדווסר

"את עניין ההתחממות אנחנו לוקחים מאוד ברצינות. לנו לא קשה לעשות את השינוי, כי בארץ תמיד ידענו שאנחנו באזור חם ויבש ולכן צריכים לעשות התאמות בשיטות הגידול ובעשיית יין. זו אחת הסיבות שבעשור האחרון נוטעים פה זנים שיותר מתאימים לתנאים שלנו ומשנים קצת גם את שיטת הגידול לכיוון עיצוב הגפן בצורה שנותנת הרבה יותר צל. בנושאי ההשקיה אנחנו מנסים להיות הכי יעילים ולבנות אצל הגפנים יותר עמידות ויכולת להתמודד עם חמסין."

"טקטיקת ההשקיה השתנתה, עברנו להשקיה טמונה, ומכך יש פחות התאדות והמים נשמרים בעומק הקרקע. בהשקיה רגילה הטפטוף נשאר ליד הגפן, אך אם מרחיקים אותו, וטומנים אותו עמוק באמצע בין השורות, בעצם מאלצים את מערכת השורשים ללכת יותר רחוק אל המים. זה בונה גפן יותר גדולה ולכן גם יותר עמידה במקרים של עקה."

"תשומת לב העולם פונה אלינו, לישראל. הם מבינים שאנחנו מתמודדים עם בעיות שהם יתמודדו אתם בעוד כמה שנים ופונים אלינו בלימוד הפתרונות."

אתה חש בשליטה מלאה בהתרחשויות בכרמים בזמן הבציר או שתנאי השטח שולטים בך?

"אני מנסה למזער את אי הוודאות, אבל זה בעיקר חוסר וודאות. ההרגשה של שליטה היא אשליה שצריך להיות מודעים לה, וצריך לעשות מה שאפשר כדי להגיב יותר מהר למה שהטבע זורק לעברך."

כרמי יקב יתיר. יח"צ,
הכרמים של יקב יתיר/יח"צ

מה לגבי זנים חדשים, תוכניות חדשות?

"מרגע שהגיעו לארץ זנים שונים מעבר לזני הבסיס הרגילים, אנחנו ממשיכים תמיד לחפש זנים שמתאימים לאקלים חם. כיום משתמשים יותר בזני עמק הרון: גרנאש, קריניאן, מורבדר וסנסו באדומים. ובלבנים גרנאש בלאן, קלארט ורוסאן. כל זה כבר מניב אצלנו ומשלבים את הזנים האלה ביינות נחל יתיר וחבית 80. אנחנו מאוד אוהבים את הזנים האלה, ועדיין יש הרבה מה ללמוד עליהם ועל הגידול שלהם, שהוא שונה. אין בינתיים נטיעות של זנים אחרים, אנחנו עוד מנסים למקסם את התועלת מהזנים החדשים האלה."

יקב יתיר. אריאל ניצן,
זנים שמתאימים לאקלים חם/אריאל ניצן

לאן הולך השוק להרגשתך? יינות בסיס, אמצע או גבוהים יותר?

"הציפיה שלנו, של יקב יתיר, בעיקר לכיוון הגבוה של השוק. אבל אותי קצת מצער אם עיקר תשומת הלב היא רק לדברים המיוחדים, היוקרתיים, זה אמנם טוב ליתיר, אבל בשביל ליצור תרבות יין צריך שישתו יותר יינות באמצע השבוע, יינות שפחות חושבים עליהם ומחפשים רק את ההנאה מהם."

האם אתה יודע בדיוק מהי התוצאה הרצויה לך בכל יין שאתה מייצר?

"לא, אנחנו עדיין מנסים לפצח פה את האתגר שנקרא לעשות יין ביתיר. לעשות יינות כמו במקומות אחרים זה אפשרי, אבל זה אף פעם לא עניין אותי. אנחנו במסע מתמשך איך לעשות את היין הכי טוב ומיוחד מאזור יתיר. המסע הזה עדיין לא נגמר. אני נכנס לבציר תמיד עם שאלות ויש גם הרבה תקוות, וצריך להשאיר הרבה 'שפיל' להגיב במהלך הדרך על איך שהענבים נראים וטועמים."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully