וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גן עדן של שותים

קובי קלייטמן

עודכן לאחרונה: 18.8.2022 / 20:20

בארוחת הערב אצל השגריר, לא היה פררו רושה. אפילו היין היה קצת בעייתי, שלא באשמתו. מצד שני, קובי קלייטמן פגש זוג יצרני יין מאורוגוואי שגם לכם כדאי להכיר. ויש גם קשר ישראלי

קצת "אוי אוי אוי" לפתיחה זה לא מאוד נורא, נכון? אז בבקשה. טיול גדול לדרום אמריקה אחרי הצבא לא עשיתי (אוי), למדתי ספרדית אבל את הכל שכחתי (אוי), הוזמנתי לטעימת יין בבית שגריר אורוגוואי בישראל אבל השגריר לא נכח בה כדי לנגב לי את הדמעות (אוי). מי כן היו ? או! היו שם הקונסולית, קונסול הכבוד הישראלי, והזוג המקסים מאוריציו זלטקין ורוזאן ארקדר, בעלי יקב Viña Edén שהביאו טעימה מאורוגוואי. עכשיו אני יכול לומר לפחות שאני "מכיר" כמה אורוגוואים בנוסף לאנחל בונני (על פוסטרים) ואת מיקי המורה שלי למיקרוביולוגיה מהתיכון (יש).

אל תצחקו, אני יודע שברשימת המפורסמים של המדינה הזו נמצאים בעיקר כדורגלנים, אבל מה לי ולכדורגל. לעומת זאת, שמחתי לגלות שאורוגוואי היא אחת המתקדמות ביבשת אמריקה הדרומית ובעולם בכל הקשור לזכויות הלהט"ב למשל ובחתירה לשוויון בכל המסגרות. כבוד! מעבר ליין שטעמנו באותו מעמד, חשבתי שטוב יהיה להכיר לכם את הזוג מאוריציו ורוזאן ולספר על ההחלטה שלהם ליצור יין כשר.

מאוריציו ורוזאן, יקב Viña Edén. קובי קלייטמן,
מאוריציו ורוזאן, יקב וינה עדן/קובי קלייטמן

איכות יין בלתי מתפשרת והתחשבות בסביבה

מאוריציו הוא עו"ד וכלכלן, שאחרי שהיה חבר בבורסות בסאו פאולו ושיקגו, בה הוא חבר גם היום, עבר בשנת 2002 לעיר מונטווידאו באורוגוואי והרחיב את עיסוקיו לתחום הנדל"ן, התעופה, האירוח ותעשיית היין. בשנת 2003 הוא רכש שטח ב - Pueblo Eden שבתמונות נראה כמו פיסת גן עדן של ממש ובשנת 2008 החל לייבא גפנים מצרפת לצורך נטיעה שנה מאוחר יותר. המטרה הייתה ברורה מתחילה: "לייצר יינות בעלי איכות בלתי מתפשרת, באופן שיתחשב בסביבה, ולחלוק את החוויה עם תיירים המגיעים לעיר הנופש Punta del Este".

רוזאן, מנכל"ית היקב מאז 2018 היא עיתונאית שהתמחתה בשיווק ועבדה עבור רשתות הטלוויזיה הברזילאיות המרכזיות בריו דה ז'נרו וסאו פאולו. היא אמנם מגיעה ממשפחה של רופאים אולם היא בחרה בדרך של הרפואה הטבעית והמשלימה ויסדה בשנת 2012 חברת אירוח לחיות מחמד.

עוד בוואלה!

אושר המיזוג בין יקבי כרמל וכלל תעשיות ומשקאות

לכתבה המלאה
יקבViña Edén, אורוגוואי. יח"צ,
יקבViña Edén, אורוגוואי/יח"צ

לא רק מבנה יפה

אם תציצו בצילומים מהאזור בו נבנה היקב ובצילומי היקב עצמו, כנראה שתחשבו לרכוש כרטיסי טיסה ויפה שעה אחת קודם. אבל לפני כן, קצת נתונים: היקב מייצר יינות לבנים, אדומים ורוזה ובהם גם מבעבעים ועכשיו גם שני יינות כשרים . סה"כ מייצר היקב 50-60- אלף בקבוקים בשנה ונחשב יקב בוטיק באורוגוואי.

מבחינה היסטורית, הגירתם של ספרדים ואיטלקים לאורוגוואי והתיישבותם סביב הבירה מונטוידאו, גרמה לכך שמרבית היקבים מוקמו ב-Canelones Dept. וכל זאת כדי לספק את הצורך ביינות שולחניים, פשוטים. האיזור בו ממוקם יקב Viña Edén נחשב חדש יחסית בתחום זה, ועבודות הכורמות והיינות החלו שם סביב שנת 2000 על אף שכבר בשנות ה-90 החלה הממשלה לעודד יקבים לעבור מזרחה ולייצר יינות איכות.

התנאים באזור לדברי מאוריציו טובים הרבה יותר מאלו של האזור בו ממוקמים מרבית היקבים שכן האדמה סביב Viña Edén סלעית, מינרלית, בעלת מדרונות רבים העוזרים בניקוז מי הגשמים והסביבה הקרובה יחסית לאוקיינוס מגוונת את הטמפ' לאורך היום. לעומת זאת האזור הקרוב לבירה אמנם בעל אדמה פורייה אבל שטוחה ובוצית לדבריו.

יקב Viña Edén, אורוגוואי. יח"צ,
יקב Viña Edén, אורוגוואי/יח"צ

הקשר הישראלי

כדאי גם להכיר את הייננים שאמונים על תוצרת היקב. היינן הראשי מרסלו ברגנטי, בן 30, בוגר לימודי ייננות באורוגוואי, הגיע ממשפחה עם מסורת של ייצור יין. מאז היה ילד היה מעורב בעשייה המשפחתית. הוא מגדיר את עצמו כאדם של חדשנות בתחום היין ומשתדל להתערב כמה שפחות בייצורו. את היינן השני אריאל שניידר אולי חלקכם מכירים, וודאי אנשי תעשיית היין הישראלית.

אריאל הגיע מברזיל לישראל כשהיה בן 22 ונשבה בקסם היין כשאביו המאמץ בקיבוץ בו שהה הכיר לו את נקטר האלים. הוא החל לגלות יקבים בארץ ובעולם ומתחביב הפך הדבר למקצוע תוך שהוא לומד ביקב שורק ומאוחר יותר במכללת תל חי. בשנת 2013 הוא החל לעבוד ביקב רמת הגולן תחת מה שהוא מגדיר "המורים הטובים ביותר של תעשיית היין הישראלית". לאחר חמש שנים הוא פרש כנפיים לעולם הרחב ומצא את עצמו ב- Viña Edén שם הוא היינן השני והאחראי על יצור היין הכשר בנוסף לאנשים נוספים.

יקב Viña Edén, אורוגוואי. יח"צ,
יקב Viña Edén, אורוגוואי/יח"צ

מה פתאום יין כשר באורוגוואי?

ראשית יש באורוגוואי קהילה יהודית שמונה כמה עשרות אלפי אנשים. זה לא אומר שכולם שותים יין כשר בדיוק כמו שלא אומר שכולם אוכלים בשר. הזווית היהודית מתגלה גם בסיפורם של מאוריציו ורוזאן. למאוריציו אמא ישראלית וחלקים במשפחתה של רוזאן עלו לישראל ושייכים לזרם החרדי. העובדה שהם היו צריכים לכלוא את תשוקתם בבקבוק במקום לחלוק אותה עם המשפחה, דרבנה אותם לייצר יין כשר. לדבריהם זהו היקב הראשון באורוגוואי שמייצר יין כשר לא מבושל.

"היו כמה ניסיונות קודמים של יינות מבושלים על ידי יקבים מסורתיים אבל למרבה הצער הם לא המשיכו בעשייה." בשנה הראשונה ייצר היקב 4,000 בקבוקים של Pueblo Eden Tannat Cemento וכן 8,000 בקבוקים של Vina Eden Tannat Cemento. שני היינות מזן הענבים טאנט המרשים ובעל הגוף, המזוהה עד מאוד עם אורוגוואי. זאת חרף העובדה שלמדינה אין זנים מקומיים ייחודיים לה וגם זן זה מקורו בדרום מערב צרפת.

השווקים אליהם מקווים מאוריציו ורוזאן להגיע הם המקומי, ברזיל, ארה"ב וכמובן ישראל. כל שנותר להם כעת הוא למצוא את היבואן הישראלי שיחליט שהכשרות והריש המתגלגלת תדבר אל הקהל המקומי וייבא את היין.

יקב Viña Edén, אורוגוואי. יח"צ,
יקב Viña Edén, אורוגוואי/יח"צ

איך היין?

הטעימה בישראל הייתה בעייתית מעט משום תנאי ההובלה של היינות שהגיעו ועל כן לא אפרט יתר על המידה, אבל אם אתם טסים לאורוגוואי מיסרו דרישת שלום חמה וטעמו את היינות שלהם. המבעבעים התגלו בטעימה הזו כיינות מושקעים ונפלאים ממש, היינות האחרים "כבדים" אך מבטיחים. צריך לטעום עוד, אין מה לעשות... בינתיים אשב לי פה בחושך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully